Recension: Mammut Ride R.A.S 22 lavinryggsäck

Snowjunkie

Aktiv medlem
Hallå,

nu har jag fått min lavinsäck från Conrad. Det är Mammuts första lavinsäck och den använder Snowpulse nya teknik R.A.S som är en bag på 150 liter. Det är liknande modell som BCA använder.

Jag kan bara säga att det är kärlek vid första ögonkastet. Den är smidig, snygg och inte allt för tung. Har provat den lite kort och den känns bekväm och robust. Komprimerad är den mycket tunn, det är bara överdelen med själva airbagen som sticker ut lite.

Hade en ABS Vario Lite förut, men den funkade inte så bra som ryggsäck samt att jag tyckte den var lite för stor för mig. Den här känns mer som en klassisk skidåkarryggsäck. Enda minuset jag har sett hittills är att den saknar fodrad kanal för vattenslang.

Det fina med den här är att man kan ta loss själva airbagen och aktiveringshandtaget och använda den som en vanlig ryggsäck. Man kan också flytta över det till en annan R.A.S kompatibel ryggsäck. Priset är riktigt bra, omkring 6000 SEK. med patron. Har inte hittat någon som säljer den i Sverige ännu.

Fler (och bättre och skarpare) foton och kommentarer kommer under veckan.
På bilden har jag fyllt den med lite prylar.

Senast ändrad:

Blide

Medlem
^^ Håller helt med!

Gillar verkligen idé med att kunna flytta airbag delen mellan olika tillverkare, är ju sällan ett och samma märke har de olika storlekar och funktioner på ryggsäckar man kan tänkas vilja ha... Hoppas prispressen fortsätter men framförallt att de börjar pressa vikten på airbag-ryggorna lite.

Blidee

Medlem
Sweet, ta gärna med vikt och åsikter om bärsystemet i kommande inlägg. Skulle vara intressant.

Tompan14

Ny medlem
leol70 sa:
Hade en ABS Vario Lite förut, men den funkade inte så bra som ryggsäck samt att jag tyckte den var lite för stor för mig.
Ser fram emot en recension av den i egenskap av en vanlig ryggsäck. Nu menar jag inte med själva ballongen bortkopplad utan bara recensera den som vilken annan ryggsäck som helst. Är det genomtänkta funktioner, ger den etthållbart intryck, hur fungerar det att packa den med allt man behöver för en längre vända i lössnön (5-6 timmar inkl. åkning) osv.
Den främsta anledningen till att jag ännu inte har köpt någon ballongsäck är just att jag inte hittat någon som fungerar som ryggsäck för mig. För ska vi vara ärliga mot oss själva ett tag här så är det ju faktiskt så vi kommer att använda ballongsäckarna de allra flesta dagarna, förhoppningsvis alla. De recensioner jag har läst hittills har alla hoppat över den biten till förmån för att lyfta fram själva ballongdelen, men återigen hur många gånger kommer man dra i handtaget på en säsong och hur många skiddagar har man där du inte behöver dra i det?

Jag hoppas att den här utvecklingen leder till bättre ryggsäckar i första hand, och bättre priser i andra hand.

Blide

Medlem
Tompan14 sa:
Jag hoppas att den här utvecklingen leder till bättre ryggsäckar i första hand, och bättre priser i andra hand.
Håller helt med. Hoppas alla tillverkare ska inse hur smidigt det är med en lång dragkedja till huvudfacket exempelvis.

Vad gäller Mammuths rygga skulle jag rata den pga snowboard-fästet som tar upp hela utsidan... Totalt onödigt :-P

Hade så gärna haft kvar min Norröna Falketind 45L fast med airbag, så avskalad det går men med de mest nödvändiga funktionerna. 1 fack, topplock, yx- och skidhållare, camelpack ficka och fodrad slanghållare med ett schysst bärsystem.

Tompan14

Ny medlem
Blide sa:
Håller helt med. Hoppas alla tillverkare ska inse hur smidigt det är med en lång dragkedja till huvudfacket exempelvis.
Själv går jag och väntar på att tillverkarna ska inse att panelryggsäckar endast och enbart är okej om man pluggar på Södertörns Högskola och börjar spotta ut lite schyssta toppmatade ballongsäckar. ;)

Men visst hade det varit en dröm om man kunde få en ballong insydd i sin nuvarande ryggsäck.

Senast ändrad:

Blide

Medlem
Tompan14 sa:
Själv går jag och väntar på att tillverkarna ska inse att panelryggsäckar endast och enbart är okej om man pluggar på Södertörns Högskola och börjar spotta ut lite schyssta toppmatade ballongsäckar. ;)
haha vi är fortfarande överens tror jag, vill ha den dragkedjan på utsidan och inte intill ryggen. Alltså toppmatad med en fet dragkedja på framsidan för att komma åt facket utan att öppna locket, perfekt för vattenflaskan.
Inte som på Orotovx Haute Route 45 till exempel, kändes som om en sådan konstruktion kräver ganska mycket material..

Glisseur

Aktiv medlem
Det börjar ju dyka upp en del lösa säckar som är kompatibla med ABS. Som en del säger så är ju inte ABS egna speciellt vassa. Än så länge verkar det väl däremot vara mest lite mindre säckar som finns lösa, och inga toppmatade som jag har hittat. Man väntar ju bara på att en bjässe som Dakine ska ge sig in i leken så det blir lite volym på prylarna och rejäl konkurrens.

Dynastar Pro Rider 25L:
dynastar_proriderbackpack_2012new.jpg

Evoc Element 20L:
2459-0-full-abs_varioandunit_black-16.jpg

Millet ABS Rider 18L:
ABS_Rider_18_Mil_4df3252132428.jpg

Glisseur

Aktiv medlem

Tompan14

Ny medlem
Blide sa:
haha vi är fortfarande överens tror jag, vill ha den dragkedjan på utsidan och inte intill ryggen. Alltså toppmatad med en fet dragkedja på framsidan för att komma åt facket utan att öppna locket, perfekt för vattenflaskan.
Jag är rädd för att jag inte riktigt förstår vad du menar...
Är det ett sidofack du är ute efter? Du har möjligtvis inte ett exempel på funktionen?
Dessutom så är ju en panelryggsäck en panelryggsäck oavsett om dragkedjan sitter vid ryggen eller längre ut.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Glisseur sa:
Hasse_Lindborg sa:
Själv väntar jag på North Face "AIRBAG" rygga som förhoppningsvis kommer snart...
Pratade med TNF idag om just den säcken och den kommer att finnas till försäljning i höst. Det är alltså en säck som dom utvecklar ihop med ABS och ingen egen lösning. Känns som en grej som kommer att blåsas upp stort på ISPO i vilket fall som helst.

www.engadget.com/2011/11/15/the-north-face-announces-avalanche-airbag-safety-system-abs-ve
Japp vet det. Men hoppas på en bra lösning på säcken. Hoppas att Tom´s säck kommer snart så man får se den..

Blide

Medlem
Tompan14 sa:
Blide sa:
Jag är rädd för att jag inte riktigt förstår vad du menar...
Är det ett sidofack du är ute efter? Du har möjligtvis inte ett exempel på funktionen?
Dessutom så är ju en panelryggsäck en panelryggsäck oavsett om dragkedjan sitter vid ryggen eller längre ut.
Kan varit jag som missförstod, tänker på den stora dragkedjan på framsidan:
http://www.norrona.com/Products/0866-08/falketind-pack-45l

TNF airbag-säcken ser väldigt fin ut. Var nere på deras nya butik i GBG, är ruggigt fina grejer rak i genom.

josh

Medlem
Hoppas pa att Deuter kommer med en. Hasse jobbade du i en skidbutik i Andermatt for ett antal ar sedan?

Snowjunkie

Aktiv medlem
Hej igen,
nu har jag klämt och känt lite mer på säcken. Och här kommer en bättre bild till att börja med:

Jag kommer att fokusera på hur den som fungerar som ryggsäck i första hand, mycket beroende på att jag inte kommer att prova ballongen och jag har naturligtvis ingen aning om hur den fungerar i praktiken. (Förhoppningsvis kommer jag inte heller hamna i den situationen att jag kommer att behöva använda den)

Jag åker nästan aldrig på längre turer, oftast liftnära åkning, men ibland har jag en hel del packning för en dagstur. Jag kom fram till att ABS powder 5 och 15 och BCA Float 18 är för små för mina behov. Jag vill kunna få plats med en fleecejacka, vatten, lite fika och säkerhetsutrusning utan att säcken känns sprängfylld, därför kändes 22 liter som en bra kompromiss.

Själva säcken bygger på Nirvana Ride och den har en alumniumram av V-typ 6 mm som ska gå att justera. Vikten ligger där de flesta säckar ligger idag, ca 3 kg med patron (2850g enl. Mammut). Det är fortfarande lite för mycket, men det funkar. Det finns fästen för snowboard, hjälm och skidor. Skidorna ska gå att bära diagonalt med remmar som man drar fram.

Här är en bild på säckens baksida.
Bröstspännet går att flytta i 3 olika lägen. Handtaget för aktiveringsmekanismen är gömd bakom det röda blixtlåset.

Bärsystemet är ganska basic, men helt OK. Det stoppade midjebältet går att ta av och axelremmarna går att justera lite med spännband.

Här är några bilder när jag bär säcken. (Jag är 180 lång som referens):

(Här har jag grenremmen dinglande på sidan tyvärr.)

Den är fylld med en fleecepläd för att ni ska få en känsla för hur den ser ut med lite prylar. Här har jag inte inte använt komprimeringremmarna, så den ser aningen bullig ut.

Fortsättning följer...

Senast ändrad:

Snowjunkie

Aktiv medlem
...och fortsättningen kommer redan nu....

Nu tänkte jag att vi tittar lite på hur den ser ut inuti:

Som ni ser går den att öppna helt från sidan, något som är ett måste för mig. Själva airbagen tar inte upp så farligt med plats i säcken, men den gör att den blir ganska bred upptill.

Patronen bor i en egen avdelning som stängs med blixtlås.

Här nedan ser ni det yttersta facket för säkerhetsutrustningen. Två små fack, ett för spadens handtag och ett för sond. Det finns även en mindre ficka med hake som man kan sätta nycklar etc.

Det finns även en yttre mindre fodrad ficka för goggles etc.

To be continued...

Snowjunkie

Aktiv medlem
Camelbak/vattensäck, hur funkar det?

Jag har en 3-liters Osprey vattensäck som jag lite oroligt testade i fickan i huvudfacket. Det gick fint, men den får precis plats.

Såhär ligger vattensäcken när den är nedstoppad:

Slangen trär man sedan ut vid sidan.

Sedan kan man fästa slangen längs axelremmen.

Sammanfattningsvis när det gäller H20-kompabilitet kan jag konstatera att det funkar att ha Camelbak, men att det inte är helt optimalt. Synd att Mammut inte lade ned mer energi på vattensystem och gjorde en fodrad kanal, då hade det varit klockrent. Det tråkiga är att Mammut Nirvana Ride har en fodrad kanal i ena bärselen. Troligtvis är det jakten på vikt- och kostnadsbesparingar som är orsaken.

Senast ändrad:

Snowjunkie

Aktiv medlem
Kapacitet

Det här är vad jag fick plats med utan att det blir för tight:

Det gråa plagget är en fleecejacka av tjockare modell.
Patronen sitter på plats, vattensäcken är tom.

Edit: Jag provade att fylla min vattensäck till ca 70%, mer brukar jag inte ha. Det gick finfint med packningsprovet.

To be continued...

Senast ändrad:

Snowjunkie

Aktiv medlem
Kul att du gillar det. Känns roligt med att få feedback när man lägger ner flera timmar på en recension. :)

Snowjunkie

Aktiv medlem
Bärsystem

Det här är Mammuts egen beskrivning av Nirvana Ride som är grunden till denna ryggsäck:

1 V-frame
The flexible, anatomically pre-shaped aluminium V-frame effectively transfers the load across the
hips while fully maintaining the freedom of movement of the upper body necessary for alpine pursuits.
2 Padded back
Anatomically shaped, padded back and shoulder straps.
3 Stretch-fabric
Soft, moisture-transporting stretch fabric.
4 Anatomically shaped shoulder straps
5 Stowable hip belt
6 Height-adjustable chest strap

Måtten på säcken är:
Längd 50.8cm
Bredd 28cm
Djup 15.2cm
Torsolängd 39-60cm

Eftersom jag inte kan bedöma det tekniska är min enkla bedömning att den känns bekväm

Tompan14

Ny medlem
Väldigt bra recension än så länge! Saknar bara en längre rask promenad med last för att verkligen avgöra bärsystemets kvalitet, när det är gjort borde det här sammanställas i en artikel och användas som mall för tester av andra ballongsäckar. Det finns ju fler användare som äger en ballongsäck så vad väntar ni på, latmaskar?

Några frågor har jag dock:

leol70 sa:
axelremmarna går att justera lite med spännband.
Är det vanliga toppstramare du menar eller är det något annat? Jag har svårt att se att det skulle vara något annat men frågar man inte...

leol70 sa:
vattensäcken är tom.
Hur hade det sett ut med en full vattensäck, var det så nära på gränsen att bli för trångt för att det skulle fungera bra och eftersom det var trångt att få dit vattensäcken undrar man om det går att packa in vattensäcken när den är full?

Snowjunkie

Aktiv medlem
leol70 sa:
leol70 sa:
axelremmarna går att justera lite med spännband.
Är det vanliga toppstramare du menar eller är det något annat? Jag har svårt att se att det skulle vara något annat men frågar man inte...

leol70 sa:
vattensäcken är tom.
Hur hade det sett ut med en full vattensäck, var det så nära på gränsen att bli för trångt för att det skulle fungera bra och eftersom det var trångt att få dit vattensäcken undrar man om det går att packa in vattensäcken när den är full?
Tack! :) Ska testa med att fylla med vatten och se hur det funkar.
Och ja, det är enkla toppstramare. Visste inte den korrekta benämningen.

Edit: Funkar bra med fylld vattensäck.

Senast ändrad:

Snowjunkie

Aktiv medlem
Bära skidor

För att säkra skidorna i botten drar man fram en snara. Längden justerar man från facket med säkerhetsutrustning.

För att säkra skidornas övre del använder man sig av kompressionsremmarna som man fäster snowboarden med. Jag var tveksam till det här och hade väntat mig remmar längre upp. På bilden använde jag även den övre sidoremmen (det är nog onödigt)

Men det funkar även med ett par 189 cm långa mellanfeta twin tipskidor. Jag testade med att gå lite i trappor och knalla omkring och det kändes välbalanserat.

På Nirvana Ride kan man även fästa skidorna på sidorna i A-stil. Det kan man också göra på Ride R.A.S med hjälp av kompressionsremmarna. Detta är dock inget som Mammut rekommenderar då skidorna kan vara i vägen för ballongen. Laviner kan ju faktiskt gå även när man knallar uppåt...

Senast ändrad:

Snowjunkie

Aktiv medlem
Strippad

Så här ser det ut när man tagit bort airbagen.

Och så här ser den ut från sidan när den är tom, plötsligt är den väldigt tunn:

Nu är det en helt vanlig ryggsäck.

Snowjunkie

Aktiv medlem
Airbagteknik och sammanfattning\omdöme

När jag beställde den här säcken var det lite av en chansning. Men jag vet att Mammut gör bra grejor och jag hade provat Nirvana Ride tidigare. Detta i kombination av mycket research gjorde att jag valde att chansa. I slutet stod valet mellan Snowpulse egen 22 liters R.A.S säck och denna. Snowpulse variant är ca 500 kr billigare, men då Mammut har mer erfarenhet av att göra ryggsäckar föll valet på denna.

Tekniskt
Patronen kostar ca 1000 kr och finns i två varianter, en påfyllningsbar nordamerikansk variant som ligger på 207 bar. Den europeiska standardversionen är på 300 bar och den kan man inte fylla på egen hand utan man byter en förbrukad hos en återförsäljare. Den europeiska är grön för att flyga* och använda över hela världen. Den på 207 bar kan vara knepigare. Den europeiska versionen väger 500g. Snowpulse använder sig av en helmekanisk utlösare medans ABS använder en liten sprängladdning för att trigga systemet. ABS har valt att placera laddningen i själva handtaget. Handtaget hade jag vissa problem med ibland på min ABS. Det kunde kärva när man skulle sätta fast handtaget i kallt väder. Jag gillar Snowpulse lösning bättre, och det är en stor fördel att bara dra in handtaget i utrymmet i ryggselen när man inte är i lavinfarlig terräng. Man slipper allt pill med handtaget.

Slutsatser:
Mammut och Snowpulse är något riktigt bra på spåren. Säcken är inte perfekt, men de är på god väg. Det viktigaste är att det känns som en ryggsäck i första hand. Min tidigare ABS ryggsäck kändes som en Airbag med förvaringsutrymme om ni förstår vad jag menar. Att kunna ta loss airbagen och flytta den till en annan säck tycker jag är det bästa. Dessutom kan jag nu använda ryggsäcken som vanlig ryggsäck på resorna till och från skidorterna.

Prisnivån är fortfarande hög på Airbags. Men sätter man det i relation till vad ett nytt skidställ av ett prestigemärke kostar och vad livet är värt så tycker jag det är värt det. Utan tvekan.

Den extra tyngden är något som får många att tveka. Men det viktiga är om den upplevs som klumpig och tung eller inte, och jag tycker denna känns bra i det avseendet. Man vänjer sig snabbt vid den extra tyngden. Det är väl om man går väldigt mycket på tur som det har någon större inverkan.

Det är möjligt att ABS med sin långa erfarenhet av airbags är bättre som flytkraft i en lavin. De har också redundans genom att de har två åtskilda bagar. Men om det å andra sidan är så att den ena går sönder, så är frågan hur mycket 85 liter hjälper när olyckan är framme. R.A.S airbagen har 20 liter mindre volym mot ABS. Om det har någon praktisk betydelse är svårt att bedöma, men det borde rimligen innebära något mindre lyftkraft.

Men samtidigt är det så många andra faktorer som avgör om du klarar dig i en lavin eller inte, så vilken teknik man använder sig av är nog av marginell betydelse.

Det finns undersökningar i Kanada som förordar Snowpulse nya design på luftkudden. Det är därför BCA valde den designen t.ex. Men min syn på det hela är att det är bättre att ha någon form av luftkudde än ingen alls. Och det allra bästa är så klart att ha så mycket kunskap och gott omdöme att man aldrig hamnar i en lavin överhuvudtaget. En airbag får ju inte leda till att man tar större risker.

+Gedigen och bra design
+Bekväm
+Flexibel. Att kunna ta ur airbagen är genialt.
+Volymen. Får plats med det viktigaste för en dagstur. (Finns en 30 liters variant också).
+En Airbagryggsäck som faktiskt känns som en ryggsäck i första hand.

-H20-system inte klockrent. Saknar vadderad kanal för slang.
-Priset. Det är ett bra pris jämfört med andra airbags, men generellt är prisnivån för airbags lite för hög.
-Alla Airbags är fortfarande ganska tunga trots allt. Denna väger in strax under 3 kg med patron.

*Det krävs dock att man anmäler till flygbolaget i förhand samt att den checkas in. Du ska också ha med dig deklaration och intyg från Snowpulse för säkerhets skull.

Det var slutet på min recension. Ta inte det här som några absoluta sanningar, utan se det som en subjektiv bedömning av en vanlig skidåkare som läst på lite i ämnet.

Ha kul ute i snön nu!

Tillägg:
Jag skriver ingenstans att det är ett givet köp eller att jag rekommenderar säcken. Det är med en anledning. Eftersom jag inte använt den i skidbacken och jag inte vet hur väl utlösningsmekanismen fungerar så vill jag inte ge något slutligt omdöme. Jag har helt enkelt inte fullständig information i nuläget.

Jag har visat på några för- och nackdelar, sen får det vara upp till var och en att göra sin värdering. Jag kan säga så mycket som att jag gillar den som ryggsäck och är nöjd med köpet.

Senast ändrad:

Blide

Medlem
Tack! Återkom gärna när du testat den i verkligheten (helst in skarpt läge på själva airbag funktionen då får vi hoppas...).

Snowjunkie

Aktiv medlem
Blide sa:
Tack! Återkom gärna när du testat den i verkligheten (helst in skarpt läge på själva airbag funktionen då får vi hoppas...).
Hoppas verkligen inte jag behöver använda den i skarpt läge :)

Skämt åsido, jag återkommer när jag testat att åka med den. Kommer inte att testa och lösa ut den. Det är för dyrt, däremot kan man träna att dra i handtaget utan att koppla på patronen.

josh

Medlem
leol70 sa:
Blide sa:

Skämt åsido, jag återkommer när jag testat att åka med den. Kommer inte att testa och lösa ut den. Det är för dyrt, däremot kan man träna att dra i handtaget utan att koppla på patronen.
Vad tar de i sverige for att fylla pa patronen? Tror jag bara betalade 20 Euro har i tyskland. Aven om det ar dyrare i Sverige ar det battre att testa an att betala med sitt liv vid ev produktionsfel...

Snowjunkie

Aktiv medlem
josh sa:
leol70 sa:
Blide sa:

Vad tar de i sverige for att fylla pa patronen? Tror jag bara betalade 20 Euro har i tyskland. Aven om det ar dyrare i Sverige ar det battre att testa an att betala med sitt liv vid ev produktionsfel...
Ja, du har en poäng där. Kan ju vara idé att kolla vad en refill kostar i alla fall.

Blide

Medlem
Tycker det är rätt efterblivet att de inte går att fylla på med en vanlig kompressor måste jag säga... Gör säkert (grov uppskattning/gissning) att man drar sig för att rycka vid de tillfällen som känns lugna, kanske 3 av 10?

Blide sa:
Tycker det är rätt efterblivet att de inte går att fylla på med en vanlig kompressor måste jag säga... Gör säkert (grov uppskattning/gissning) att man drar sig för att rycka vid de tillfällen som känns lugna, kanske 3 av 10?
Du borde väl enbart dra om det går en lavin? Om det går en lavin så är det ju bara att dra. Man kan ju inte vänta på att se om det är "lugnt".

Hmmmm, jag skulle vara väldigt restriktiv till den här produkten innan själva ballongdelen verkligen testats.

Det är en helt ny teknik för Snowpulse. Deras tidigare utlösningsmekanisker har byggt på en sprint som dras ur. Om de nu använder en ABS-liknande teknik där en nål slås igenom ett membran så vill i alla fall jag läsa en rad tester om deras mekanism innan jag köper produkten.

Snowpulse gamla teknik har däremot förfinats de senaste åren och verkar vara fri från de tidigare barnsjukdomarna.

Klart intressant utveckling dock, med löstagbara ballongenheter som går att flytta mellan säckar.

Snowjunkie

Aktiv medlem
centralbyrakraten sa:
Hmmmm, jag skulle vara väldigt restriktiv till den här produkten innan själva ballongdelen verkligen testats.

Det är en helt ny teknik för Snowpulse. Deras tidigare utlösningsmekanisker har byggt på en sprint som dras ur. Om de nu använder en ABS-liknande teknik där en nål slås igenom ett membran så vill i alla fall jag läsa en rad tester om deras mekanism innan jag köper produkten.

Snowpulse gamla teknik har däremot förfinats de senaste åren och verkar vara fri från de tidigare barnsjukdomarna.

Klart intressant utveckling dock, med löstagbara ballongenheter som går att flytta mellan säckar.
Jag förstår dina invändningar och skeptiska inställning. Så är det ju med nya produkter, att det ofta finns barnsjukdomar. Själva bagens utformning är dock inget nytt, den har ju bl.a. BCA använt i flera år. Däremot är mekanismen ny och oprövad. Ja, helt oprövad är den knappast. Jag är övertygad om att Snowpulse har testat produkten grundligt. Ett företag som jobbar med säkerhetsprodukter har inte råd att kasta ut en ofärdig produkt. Visar det sig att det inte fungerar kan det betyda godnatt för företaget. Har svårt att tänka mig Schweizare som bara slänger ut en oprövad produkt. Förtroende och trovärdighet är fundamentalt för denna typ av företag.

Sen tror jag aldrig att det finns någon idiotsäker produkt. Teknik i all ära, men även flygplan störtar trots idiotsäkra system. Det är bara att hoppas att folk sköter sitt jobb och gör allt för att undvika tekniska haverier. Det gäller allt.

Alla produkter har varit nya och oprövade. Någon måste ju vara först med att testa, och eftersom jag är en nyfiken rackare så är jag en av dessa. Jag kan bara sätta min tillit till deras ingenjörer och hoppas att det fungerar som det ska.

Framför allt hoppas jag (som jag tidigare sagt) att min respekt för naturens krafter, mitt omdöme och kunskap om lavinfarlig terräng gör att jag slipper hamna i en lavin till att börja med...

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp