REDIGERAT Akta för Kittelfjälls städvisitationer

Totemann

Ny medlem
OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS

Har nu varit i kontakt med Kittelfjäll igen och vi kom fram till en lösning som innebär att vi inte kommer behöva betala för den missade städningen.
En deal som jag tror båda parter är mycket nöjda med arbetades snabbt fram efter startandet av denna tråden.
Förhoppningsvis återvänder hela vårt gäng till den grymma åkningen, de goa stugorna och den mycket trevliga personalen (möjligtvis med undantag på en, som tappar sin servicemind när gästerna åker..) redan nästa år. Då ska vi givetvis ordna så att vi inte lämnar några konstigheter med städningen utan hela veckan ska bli lyckad!

Vi var förra veckan i Kittelfjäll och åkte skön åkning, vi hade hyrt 2 stugor som visade sig vara mycket påkostat inredda (TREVLIGT!) och hade en grymt rolig vecka.
När man hyr en stuga via Kittelfjäll (http://www.kittelfjall.com/) så krävs en städvisitation (som vanligt..) Något jag dock inte tidigare varit med om är att man själv måste närvara vid visitationen och att man på så sätt har chansen att att fixa det som inte är godkänt (kunde vara mycket smidigt!)

Till vad jag vill varna er för:
Ifall man åker bil ifrån södra Sverige (I det här fallet Tibro) så har man drygt 100mil att åka (långt över 12 timmar även i mycket gott väglag), något som gör att man vill starta TIDIGT på morgonen. Vi ville starta redan vid 6.
Problemet uppstår då personen som kollar städningen även jobbar som nattvakt på Hotellet, han måste alltså sova och vi fick beskedet "tidigast 11" för våran visitation.
Till sist lyckades vi deala till oss att åka innan kontrollen och få betala ifall något inte var godkänt (summan 1 200kr för att HELT leja bort städningen nämndes i förbigående).
När vi var på väg hem så fick vi (via min kompis som hade all kontakt med Kittelfjäll) veta att BÅDA stugornas städning underkänts, detta pga EN ostädad ugn, ETT otömt diskmaskinsfilter samt två löv som låg innanför ena ytterdörren (länk för bilder: http://www.extreemkittelfjall.com/2010/01/backning-av-stadning.html märk att detta var det enda som de anmärkte på, de skickade också bilderna. Dock ligger inte bilden på det två löven med på bloggen..)
Dessa tre grejer (ugnen var det enda som tar över 1 minut att fixa), innebar att vi nu är tvungna att betala 2400kr i städavgift, alltså samma avgift som om vi lämnat BÅDA stugorna HELT ostädade..

Akta er helt enkelt för att lita på Kittelfjälls professionalitet i att inte klämma ut pengar ut de som redan lämnat byn!!!!!
(Jag försökte göra en kortare variant av samma inlägg på deras fan-page på facebook, den raderade de dock inom en timme då det naturligtvis inte ser bra ut med missnöjda kunder. Här har de ju inte samma makt!)

Visa gärna att ni läst och bryr er genom att kommentera, jag tänker nämligen skicka detta till Kittelfjäll och se ifall jag får någon reaktion!

Senast ändrad:

Kumlin

Ny medlem
lol att dom ens orkar hålla på!

Mountain_Man

Aktiv medlem
Om detta är det enda de anmärkt på ska ni INTE betala 2 400 kr. Meddela dem att ni naturligtvis är villiga att ersätta för den städinsats som krävs vilket rör sig om maximalt 0,5 h inklusive ställtid. Dvs. några hundralappar! Mer ska ni inte betala! Bråkar de om det föreslår jag att ni inte betalar alls! Det skulle förvåna mig stort om de skulle driva vidare en sån här fråga ... de skulle inte ha en chans i en rättssal (såvida det nu bara är dessa tre saker det rör sig om och allt annat var bra städat).

Jag är helt övertygad om att de flesta stygbyar i ett sådant här fall snabbt och effektivt gör rent i ugnen, tömmer diskmaskinsfiltret och plockar upp löven och är nöjda med det!

Stå på er!

/MM

Senast ändrad:
D

Deleted member 80259

Guest
Kittelfjäll, numera Kittelfail...

Betala inte ett öre, säg att dom kan slicka upp det själva!

U

user62594

Guest
Idioter asså.
Att dom orkar.

Senast ändrad:

JeppeN

Ny medlem
verkar mycket konstigt. Men jag misstänker att de ej vill ha er tillbaka som betalande gäster :(

Nojlas

Aktiv medlem
Åk till alperna nästa gång - närmare och tre gånger så stora berg. :)

Man skulle kanske dra till kittelfjäll och erbjuda ugnsrengöring. Jag kan ta 800 spänn per ugn, då sparar besökarna 400kr per stuga.
Man kanske kan finansiera en hel säsong där på det viset? :P

Senast ändrad:

Lazer0n

Ny medlem
De sjuka är ju att när vi städa så sade jag att vi kommer säkert få betala ändå. Då sa ju både Totemann och de andra att: Nej, så dumma kan de ju inte vara. Det trodde verkligen inte jag heller igentligen. Men uppenbarligen kunde de det..

Man är ju sugen på att hyra en stuga och svina ner den rejält och bara lämna den...
Borde man kunna fixa på en helg!
Det skulle kunna vara värt 1200 kronor, men inte detta.
Helt sjukt! Kittelfjäll hotell suger hårt efter detta!

philipnilsson

Ny medlem
Det här är ju bara helt sjukt! Riktiga utsugare är vad dom är! Jag hade också kunnat tänka mig en timpeng på över 14000 kr!

Jibberisch

Aktiv medlem
Människan är av naturen girig.

Har varit med om liknande själv. Trist att anläggningar inte förstår att de förstör för sej själva i långa loppet genom att hålla på så här. Men så är det med alltifrån stug-månglare till flygbolag till fan och hans farmor. De flesta tänker kortfattat och vill ha ut så mycket som möjligt, när det är möjligt.

Vore skönt om det skulle svida lite för dom!

1117

Ny medlem
Det låter ju helt sjukt. 2400 är ju grovt mycket pengar, 1200 för städning av ett helt ostädat rum känns ju mycket ändå!

MedlemJapaner

Ny medlem
Jag tänker då aldrig åka dit om det ska vara på detta viset.

T

The_teo

Guest
Jag tänker fortsätta åka dit, åkningen är bra go.

theoJ

Ny medlem
skriv lite mer kittelfail hat och maila dem tråden, så kanske dom chillar lite mer nästa gång ;)

Mattman

Ny medlem
De kan ju dra åt helvete, vilket svineri! Hoppas tråden blir klistrad haha :)

FF

Aktiv medlem
kasst av dom att försöka hunsa er på pengar på detta vis.

Lars_Ilis

Aktiv medlem
Besiktningspersonen har gjort sitt jobb helt rätt enligt papperet eftersom det i städinstruktionerna står vad som gästen ska städa. Men praktiskt är det inte så bra då det var smådetaljer som låg bakom räkningen och ej välkommet bland kunderna. Döm inte ut hela orten kittelfjäll inkl. dess åkning för det.

Mattman

Ny medlem
Det var en gång en snubbe som hette Aristoteles som skrev att om man ska ha en framgångsrik verksamhet ska man inte vara hutlös så att kunderna känner sig lurade... Verkar som att vissa borde få några tusen års bakläxa...

gurring

Medlem
LarsI sa:
Besiktningspersonen har gjort sitt jobb helt rätt enligt papperet eftersom det i städinstruktionerna står vad som gästen ska städa. Men praktiskt är det inte så bra då det var smådetaljer som låg bakom räkningen och ej välkommet bland kunderna. Döm inte ut hela orten kittelfjäll inkl. dess åkning för det.
Jag håller med dig fullt ut. Dem har sina avtal som man binder sig till om man hyr stugan. Slarvar man så får man väl skylla sig själv. Det var petiga saker men det var väl knappast nån annan som hade skitat ner i ugnen eller glömt tömma diskmaskinsfiltret.

jocke_p

Ny medlem
Var i Sälen i Julas med frugan, hade hyrt en stuga! Skulle följa det mäktiga stärschemat till punkt och pricka!
Vädra, moppa golv, torka ur ugnen, torka ur kylen, rensa avlopp från hår, putsa speglar, putsa fönster, städa skidförråd mm. mm.

Utförde det som gick att utföra! Fönsterputsning vid -15°C = ????

Kunde inte utföra fönsterputs och golvmoppning då utrustningen för detta saknades! Man undrar hur tidigare gäster utfört detta!
Vi skrev därför ett medelande till besiktningspersonalen att detta inte vart utfört, och varför samt med mobilnummer om det var något! Sen drog vi och vi har inget hört!

Har tidigare år fått vänta tills halv tolv innan de kunnat slutbesiktiga vilket är uselt om man har sju timmar i bil framför sig!

Skistar får därför + i kanten av mig, då vi inte råkat ut för några större anmärkningar! Bara popkorn under soffan, fast vi inga åt på hela veckan!

Om man är ett gäng så är det kanske bättre att lägga ihop till städningen och bara dra!

Jibberisch

Aktiv medlem
WTX sa:
LarsI sa:
Jag håller med dig fullt ut. Dem har sina avtal som man binder sig till om man hyr stugan. Slarvar man så får man väl skylla sig själv. Det var petiga saker men det var väl knappast nån annan som hade skitat ner i ugnen eller glömt tömma diskmaskinsfiltret.
Håller inte med. Absolut är det ett kontrakt man förbinder sig till. Därför jag aldrig orkat härja när det hänt mitt resesällskap. Rent "juridiskt" har dom ju rätt. Men bara för att dom har rätt, betyder ju inte att dom har rätt?

Man kan föra argument som att, dom måste följa en mall och dra allt över en kam för att de inte kan bedöma i varje enskilt fall etc. Det vill säga, om stugan inte klarar inspektion, så måste hela stugan städas om. Och då tas en avgift ut för att städa hela stugan. Borde vara något sådant det bygger på. I teorin.

Men, hur fungerar det så i praktiken? Aldrig. Det är nog fan fler gånger jag ringt en reception och påpekat att stugan inte varit i ett trevligt skick när jag kommit dit än gånger jag inte ringt. Och jag har aldrig fått någon ersättning eller "omstädning" för det. Bara något surt jävla dravel om att det är en fjällstuga etc. etc. etc.

Ska det vara, så ska det vara åt båda hållen. Och det är det aldrig tamme fan!

ps. Därför vi numera alltid betalar den 1000-lapp städningen brukar gå på.

Senast ändrad:

Fre-drik

Medlem
Jag är inte ett dugg förvånad.

Vi hade bokat en stor grupp i Kittelfjäll mars 2007. Bokningen gjordes (och betalades) redan i Oktober. Tre veckor innan resan ringer Kittel upp mig kl sju på kvällen och talar om att de avbokat oss då de fått ett mycket stort företag på besök samma helg.

Kontraktsbrott och allmänt svineri av kittelfjäll helt enkelt.

Det här är tyvärr inte den enda negativa upplevelsen jag haft från Kittelfjäll. Åkningen kan vara riktigt bra, men vad spelar det för roll när de beter sig som de gör?

Åker ni 5 mil längre hamnar ni i Borgafjäll en bortglömd liten ort med samma fallhöjd. Där bygger personalen hopp och rails i skogen och röjer gator i snårskogen. En riktig pärla, helt bortglömd och alldeles, alldeles underbar.

The_teo sa:
Jag tänker fortsätta åka dit, åkningen är bra go.
Åkningen är det väl ingen som har dissat, för den är riktigt bra.
Felet är att man tar ut samma avgift som om stugan varit helt ostädad.
Vad fick dom för att dom städat i säkert 2 timmar...
Nästa gång ska man ju äta sin sista måltid och lämna all disk och stugan ostädad och betala 1200 kronor. Då får besiktningsmannen lite mindre än 14000 kronor i timmen för sin städning!

Lars_Ilis

Aktiv medlem
Denna tråd och klagan är ganska löjlig då hela orten och anläggningen hängs ut för att en besiktningsperson gjort sitt jobb och gästerna inte har gjort rätt för sig. Denna diskussion är i likadan nivå som utifall en besiktningspersonal på skistar gjort samma sak är hela koncernen skit och inte värt att åka till någon av deras orter utan de ska istället helt bojkottas... Kom igen.

Wesssel

Ny medlem
Dom gör ju vad som helst för att dra in en slant! Så om det är så dom vill sköta deras verksamhet så får dom göra det och man får vara mer uppmärksam nästa gång man tänkte åka dit!

Totemann

Ny medlem
LarsI sa:
Denna tråd och klagan är ganska löjlig då hela orten och anläggningen hängs ut för att en besiktningsperson gjort sitt jobb och gästerna inte har gjort rätt för sig. Denna diskussion är i likadan nivå som utifall en besiktningspersonal på skistar gjort samma sak är hela koncernen skit och inte värt att åka till någon av deras orter utan de ska istället helt bojkottas... Kom igen.
Jag förstår inte riktigt varför klagan är löjlig för att svaren folk skriver är arga mot Kittelfjäll?

I mitt inlägg skrev jag att jag var mycket nöjd med åkningen, med stugorna samt att hela veckan var bra!
MEN att jag ville varna andra för att lämna innan städvisitation? Jag har inte sagt någonting om att något annat än detta var dåligt? Jag har inte ens klagat på bemötandet vi har fått i ärendet? Visst har vi missat ett par saker i våran städning, men allvarligt - 1200:- för att inte ha tömt ett filter i en diskmaskin? Det tog killen som visiterade längre tid att ta fram kameran och fota det än det hade gjort att bara tömma skiten.. Då känns det som att det har passerat all seriösitet?
Varför är det då löjligt att klaga på det och varna andra för att hamna i liknande situation?

T

The_teo

Guest
Fre-drik sa:
Åker ni 5 mil längre hamnar ni i Borgafjäll en bortglömd liten ort med samma fallhöjd. Där bygger personalen hopp och rails i skogen och röjer gator i snårskogen. En riktig pärla, helt bortglömd och alldeles, alldeles underbar.
Scccchhhhhhhhhh!!!!!!......

Totemann

Ny medlem

Läs första inlägget igen!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp