Rengöra stighudar

Hornta

Ny medlem
Rengöra stighudar
Jag plockade fram mina stighudar i går och märkte då att de möglat på fästsidan. Är de någon som har tips på hur man rengör hudarna?

Tompan14

Ny medlem
Rengöra stighudar
Mögel måste man döda för att bli av med det, räcker inte att bara ta bort det som syns.
Bästa sättet är att låta dem ligga i kokande vatten några minuter. Om det är bra för stighudarna eller ej får någon annan svara på.

MnO

Aktiv medlem
Rengöra stighudar
Du får ta bort klistret först och se om det fortfarande är mögel kvar i själva textilen. Det gör du genom att lägga tidningspapper på klistersidan och sen värma lätt med strykjärn (inte samma som morsan stryker gardiner med bara...). Klistret sugs då upp i pappret. Upprepa med nytt papper tills klistret är borta.

Efter det skulle jag rekommendera att använda någon form av specialprodukt för mögel, tex alg/mögeltvätt för båtkapell: http://www.seasea.nu/Article.aspx?ArticleNo=1844

Efter rengörning lägger du på ett nytt lager klister. Det finns att köpa på tub, men det vet du väl redan.

Senast ändrad:
M

MikeMike

Guest
Rengöra stighudar
Nått som funkar än bättre en tidningspapper är brunt omslagspapper.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp