Reparera vita belag med P-tex

Piglet55

Medlem
Efter att ha blivit yster som en liten pojke av de 10 cm snö som kom i Åre i helgen så var man ju tvungen att ge sig 2 meter utan för pisten.

Resultatet kom som ett brev på posten. 20x0,5 cm repa hela vägen in till kärnan i ena skidan. *MUTTER*

Hem och in i verkstaden, genomskinligt belag = vitt/genomskinlig P-tex.

Problemet är att när p-texen brinner blir det aska/sot vilket färgar igenom hela lagningen och ser ut som skit.

Så nu tänkte jag en gång för alla försöka lära mig hur man ska göra för att slippa sotet.

Någon som några tips? Helst något som är billigare än att gå all-in och köpa http://www.jonsskituning.co.uk/comp...acturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,34/

P-tex stav enligt foto nedan, "vallajärn" enligt foto samt det jävligt misslyckade resultatet längst ner.

Mountain_Man

Aktiv medlem

@Piglet55
Haha ... jag har ingen aning om hur man ska göra men misstänker att det har någonting med absolut rätt temperatur och luftfuktighet att göra. Jag saknar bilden på dig när du extremt frustrerad står och betraktar ditt verk ... men det är inte svårt att föreställa sig! ;-)

/MM

xviggenx

Aktiv medlem
Jag skulle faktiskt strunta helt i att försöka färgmatcha belagen när en lagar dom, enligt de verkstadsfolk som jag pratat med så sitter svart belagstav/p-tex ändå bättre som lagning än vad genomskinlig gör. Den ska bland annat vara hårdare av naturen.

MEN jag förstår helt och hållet tanken bakom att man kanske vill hålla sina egna nya skidor snygga och fina även efter en lagning. Har likt bergsmannen ovan ingen bra ide om hur man ska slippa sotet och den lite fula finishen som genomskinlig ptex ger, men eftersom det hela ändå sitter på undersidan så känner jag personligen att utseendet spelar mindre roll. Hellre då att lagningen sitter och täcker upp det den ska.

Alfakrull

Medlem
Det sägs att man ska hålla p-texen nära belaget eller en metallsickel så att flamman hålls blå eftersom den inte får lika mycket syre. Det har jag upplevt är svinsvårt. Istället har jag satsat på att se till att det inte börjar brinna alls och hålla en gaständare intill istället. Och eftersom jag pajat en vanlig tändare när den smälte plastfästena till munstycket så rekommenderar jag ljuständare eller helst stormtändare (de håller en högre temperatur så det blir en himla fart i det hela)

Om någon vill berätta hur de gör för att sen inte få med att plast bort igen när det ska bli platt så vore jag glad...

Senast ändrad:

Bjersing

Ny medlem
Även när jag lyckats smälta sådan stav utan att det blir sotigt och gulaktigt så håller det ju ungefär lika bra som stearin. En klick långtidshärdande epoxi kanske är bäst om man vill behålla det genomskinlig?

gubbfan

Medlem
En golvläggarsvets med trådmunstycke är bra. Gäller bara att hitta ptex i trådversion. Men enklast är ju att inte köpa skidor med annat än svart belag.

bootfitta

Medlem
Är det in till kärnan så är det ju stansning som gäller i vilket fall för att få bra resultat. Jag rekommenderar genomskinligt belag och någon rolig bild under.

St_Anton

Ny medlem
Efter att ha blivit yster som en liten pojke av de 10 cm snö som kom i Åre i helgen så var man ju tvungen att ge sig 2 meter utan för pisten.

Resultatet kom som ett brev på posten. 20x0,5 cm repa hela vägen in till kärnan i ena skidan. *MUTTER*

Problemet är att när p-texen brinner blir det aska/sot vilket färgar igenom hela lagningen och ser ut som skit.

Så nu tänkte jag en gång för alla försöka lära mig hur man ska göra för att slippa sotet.

Någon som några tips? Helst något som är billigare än att gå all-in och köpa http://www.jonsskituning.co.uk/comp...acturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,34/

P-tex stav enligt foto nedan, "vallajärn" enligt foto samt det jävligt misslyckade resultatet längst ner.

var hittar jag ett "vallajärn" som detta? får inte till mina p-texlagningar bra och skulle vilja dra över det med motsarande glödheta metallbit. Antar man gör det efter att man droppat i det i sprickorna lite överfödigt? Frågan är har någon tipps på var jag hittar den lille metalldelen? har inte möjlighet att bocka o ordnatill en själv så skulle helst köpa en

MnO

Aktiv medlem
Nån sån där vallavärmare till gasolflaska borde funka. Jag har en modell som är mer lik den på din bild, men hittar ingen online. Man vill ju inte ha öppen låga rakt mot belaget.

Typ så här, fast den jag har är mer "böjd" så att det är mer som en platta att stryka mot skidan.

Outlander

Medlem
Själv skull jag inte använda P-tex utan istället fylla repan med två komponents epoxy lim. Det finns genomskilnig epoxy och vit färgad. (Genomskilnig gulnar en aning av uv-ljus. Den vita är exakt samma färg som dina skidor) Putsa noga med aceton eller dyligt så all gammal valla el. P-tex försvinner. Kläta på epoxy, slipa ner/bort överlopps och på med valla.

St_Anton

Ny medlem
Nån sån där vallavärmare till gasolflaska borde funka. Jag har en modell som är mer lik den på din bild, men hittar ingen online. Man vill ju inte ha öppen låga rakt mot belaget.

Typ så här, fast den jag har är mer "böjd" så att det är mer som en platta att stryka mot skidan.
Ja precis, det är ju det man vill ha men svårt att söka på något man inte vet vad det heter :( Hoppas någon kanske vet och kan länka :)

TopiNieminen

Aktiv medlem
Senast ändrad:

rabbit

Aktiv medlem
Det sägs att man ska hålla p-texen nära belaget eller en metallsickel så att flamman hålls blå eftersom den inte får lika mycket syre.
Det här funkar även om det är lite knepigt att få till det.

Efter det inlägget verkar tråden ha fastnat i att ignorera att öva till förmån för att shoppa efter nya specialprylar som skall lösa problemet automagiskt...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp