Resa med lavinryggsäck

charliekullberg

Ny medlem
Hej!

Har införskaffat mig en lavinryggsäck inför kommande säsong nere i alperna. Har hört att det kan bli problem att få med sig den på flygplan, stämmer det? I så fall, hur gör jag det smidigast? :)

Bjersing

Ny medlem
Finns nog ett hundratals svar på den frågan om du söker i forumet men kortfattat:
Väskan ska vara tillsammans med handtag och gastub, självklart inte inkopplat. Lägg sedan antingen väskan i incheckat bagage eller ännu hellre, använd den som handbagage.

AndreasM

Ny medlem
Handbagage med tub urskruvad och handtaget urkopplad. Är bra att ha skrivit ut intygen där det står att du får ta med den på flygplanet. Till Usa får du inte flyga med gaspatron, annars ska det gå.

Tänk dock på att ta ur spaden och sonden ur lavinryggan om du tar den som handbagage och packa dessa saker i ditt incheckade bagage istället.

https://www.freeride.se/tips-trix-pa-resande-fot-med-lavinrygga/

Senast ändrad:
Instämmer med ovan talare, alltid som handbaggage!

Reser du med annat bolag än SAS och Norwegian, ring och kolla innan att det är ok att ta med ombord.

För en smidig upplevelse i säkerhetskontrollen så ska man på Zurich flygplats låta flaskan och handtaget ligga kvar i väskan. I sverige och frankrike så ska de plockas ur. Oklart varför...

Har aldrig provat att ta med den utanför EU.

Senast ändrad:

Bjerveland

Medlem
Alla säger olika men vad som funkat för mig är;
- Handbagage
- Printa mejl eller liknande med godkännande/regler från flygbolaget
- Printade IATA regler
- Printade Certifikat/beskrivning från ABS/snowpulse om vad patronen innehåller, vikt, mängt etc.
- Beredskap för argumentation haha

Counterpart

Ny medlem
För mig har det varit massor med strul. Blivit av med patroner men även dom gångerna jag fått gå igenom har det varit mycket samtal hit och dit. Har dock alltid haft med papper från IATA samt tillverkare men har inte stött på en enda säkerhetskontroll som tagit dom på allvar alls. Det bästa alternativet jag förstått är att kontakta flygbolaget du ska åka med i förtid och be om att få ett godkännande från just dom att du får ta med bagaget. Och sen alltid flyga med ryggsäcken som handbagage.
Lycka till!

havreboll

Aktiv medlem
Servo2 sa:
Bytte till en sån däringa med fläkt istället för patron.Funkar fint överallt.
Utom i en lavin vad jag hört det av vissa som säljer (sålde) dom.

Edit: vissa handlare i alperna jag pratade med i vintras slutade sälja jetforce pga. dom menade att den hade för låg uppblåsningskraft och t.ex vid ryggläge i en lavin så var det inte säkert att den blåste upp sig korrekt och sedan inte skulle orka fylla på det som fattades när man väl var begravd.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Och om de i säkerhetskontrollen frågar om du fått ok från flygbolaget svarar du "ja"... ;)

Som tillägg till de ovan kan jag nämna att jag bägge gångerna jag flugit ut från Narita hamnat i ett litet rum där de kollar på patronen och jämför med IATA-tabellen. Det har dock bara tagit några minuter och sen är de nöjda.

AndreasM

Ny medlem
havreboll sa:
Servo2 sa:
Utom i en lavin vad jag hört det av vissa som säljer (sålde) dom.

Edit: vissa handlare i alperna jag pratade med i vintras slutade sälja jetforce pga. dom menade att den hade för låg uppblåsningskraft och t.ex vid ryggläge i en lavin så var det inte säkert att den blåste upp sig korrekt och sedan inte skulle orka fylla på det som fattades när man väl var begravd.
Vore intressant att se hur stor skillnaden är. Känns inte helt orimligt att 300bar Stålpatron och 340bar Kolfiberpatron har mer kraft initialt än de enstaka bar i tryck som fläkten i Jetforce kan skapa. 300bars tryck i patronen faller dock snabbt, men frågan är vad resttrycket är i en Airbag när den är uppblåst? Hittade en uppgift på att trycket är 0.1 bar (över atmosfär) i en upplåst airbag dvs inte speciellt högt. Det kan fläkten också skapa utan problem...
https://www.abs-airbag.com/us/abs-system-components.html

70% av volymen i en Airbag kommer av luft som dras in via venturin och 30% är luft ifrån patronen enligt denna.
http://straightchuter.com/abs-powder-15-airbag-review/

Frågan är också hur länge man befinner sig i ryggläge i en lavin. Man kastas oftast runt endel

LawndartGustav

Ny medlem
Servo2 sa:
Eller i Japan där det står att de inte är ok att flyga med litiumbatterier på en skylt på flygplatsen.

Brukar funka fint för alla om man kan argumentera och visa papper oavsett batteridriven eller patron.

Pillard

Aktiv medlem
Aldrig haft problem. De har velat kolla patronen och läsa IATA-tabellen på Narita båda gångerna jag flugit därifrån. En kompis blev av med patronen på Haneda pga i handbagage

nian

Ny medlem
Pillard sa:
Aldrig haft problem. De har velat kolla patronen och läsa IATA-tabellen på Narita båda gångerna jag flugit därifrån. En kompis blev av med patronen på Haneda pga i handbagage
Flög du med din i handbagaget också?

nian

Ny medlem
Jag som var helt inställd på att resa med den som handbagage efter att läst runt. Kanske får ta en till vända och fundera. Bara man inte kommer fram utan ryggsäck/patron.

tallialli

Ny medlem
Jag ringde SAS inför min resa till Zurich och de sa att patronen måste vara tömd inför min flygning. Känns ju väldigt dumt om man ska behöva tömma den två gånger under t&t resa.

Pillard

Aktiv medlem
tallialli sa:
Jag ringde SAS inför min resa till Zurich och de sa att patronen måste vara tömd inför min flygning. Känns ju väldigt dumt om man ska behöva tömma den två gånger under t&t resa.
Det var det dummaste jag hört, om de inte påtagligt ändrat reglerna sen i våras...

tallialli

Ny medlem
Pillard sa:
tallialli sa:
Det var det dummaste jag hört, om de inte påtagligt ändrat reglerna sen i våras...
Jag påpekade det med och frågade henne när de har ändrat på reglerna. Fick ett lite osäkert svar att det isf gjort under de senaste 9 månaderna...

Ska höra av mig via deras livechatt och hänvisa till IATA. Det här måste ju gå att lösa!

Senast ändrad:
nian sa:
Pillard sa:
Står ingenstans ifall "kompisen" följde ABS och Transportstyrelsens uppmaning att alltid placera tub+handtag tillsammans med ryggsäcken. Så att det är 100% klart för personalen vad dom är avsedda för. Missar man den detaljen så är det dömt att misslyckas.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
PatrickSthlm sa:
nian sa:
Pillard sa:
Står ingenstans ifall "kompisen" följde ABS och Transportstyrelsens uppmaning att alltid placera tub+handtag tillsammans med ryggsäcken. Så att det är 100% klart för personalen vad dom är avsedda för. Missar man den detaljen så är det dömt att misslyckas.
Handbagaget var ryggsäcken ifråga...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp