Reserapport: Tärnaby-Hemavantraversen

viktorflygare

Aktiv medlem
För tio år sedan, i forumtråden ”vad har hänt med freeride?”, https://www.freeride.se/forum/threads/vad-har-haent-med-freeride.62167, lanserades den fantastiska idén att låta forumet översvämmas av medlemmarnas reserapporter. Mountain_Man gick ut hårt med det legendariska reportaget om hans ”secret spot” i Sälen, https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=77527. Någon månad senare levererade MnO en lika läsvärd beskrivning av hur han åkte samma sluttning, https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=78121.

Efter att ha läst dessa rapporter var många av oss andra inspirerade och tänkte ”jag ska också skriva en rapport!”, men ibland kan det ju som bekant ta uppemot ett decennium mellan tanke och handling. Här kommer i alla fall en rapport från tärnabyfjällen:

Under höstens fruktansvärda skidabstinens tillbringades som vanligt många timmar med att optimera utrustning och titta på fjällkartor för att hålla psyket i någotsånär skick trots att det inte gick att åka. Plötsligt när jag tittade på kartan över det fjällområde där jag rör mig mest såg jag att man borde kunna göra en travers mellan liftområdena i Tärnaby och Hemavan, och nu under sportlovet skulle idén från fjällkartan testas i verkligheten.

Jag började i granås, på andra sidan sjön från liftarna i tärnaby. Första etappen var alltså att gå över sjön till anjaliften och ta den upp till de så kallade kanahobben. Därifrån är det typ sjuttio lätta fallhöjdsmeter till första toppen: laxfjället! Från toppen går ett klassiskt åk ned på baksidan av fjället, men av någon anledning hade jag inte åkt det förrän nu. För oss som gillar snällare åkning är sluttningen fantastiskt fin, 380 höjdmeter i gles skog hela vägen ned till sjön. Tyvärr var det en del skoterspår under den översta lössnön, som jag förstår det på grund av att vissa gamla och sjuka skidåkare inte orkar gå upp själva när de åkt åket, utan behöver skoterskjuts.

Efter åket på laxfjället går man över stor-laisan, och siktar på den öppna gatan som röjdes av en slasklavin längst bergnäsbäcken för några år sedan. Plattgång är underskattat! Det är ju mycket skönare än när man ska ta sig upp för jobbiga fjäll!

IMG_0975.JPG

När man tagit sig upp för bergnäsbäcken kan man bli sugen på att vända tillbaka. Åket nedför den röjda gatan är bra, men nu skulle jag upp över fjällen. Jag startade på eftermiddagen och övernattade strax under trädgränsen för att hinna åka med familjen större delen av första dagen, och för att hinna fram till hemavan i tid för lunch och en eftermiddag med åkning andra dagen. Det går förstås att börja turen på morgonen och komma fram på eftermiddagen i stället.

IMG_0985.JPG

När man väl är uppe på kalfjället kan man ta lite olika vägar. Jag ville hinna upp på några olika toppar, och är av någon anledning väldigt förtjust i toppen som är märkt 1268 på kartan, så jag gick dit. Från 1268 kan man åka den lavinfarliga men säkert fina östsidan eller så kan man åka den antydda grytan, dvs samma väg som jag kom. Men man hittar också kanske Sveriges sämsta skidåk ned i riktning mot Vallentjokke, så varför inte välja det? Ca 80 fallhöjdsmeter, med stenhård blomkålssnö nästan hela vägen. Ni är lyckliga som slapp se mig åka ned där på kolfiberskidor och mjuka toppturspjäxor. Jag lyckades med ett nödrop stå hela åket, och om jag inte minns fel hade jag faktiskt en vänsterväng där jag inte ens var nära att ramla. Mot slutet av åket kom ett litet snöfält där man faktiskt kunde se sina egna spår, men det blev tyvärr för flackt för att det skulle gå att svänga där. På med hudarna igen och upp drygt 200 fallhöjdsmeter till Vallentjokke. Efter att man passerat en liten förtopp är man uppe på den riktiga toppen, och härifrån har man fin utsikt över både norra storfjällets högsta toppar, och åt andra hållet Ammarnäsfjällen. Man stannar alltså lämpligen en liten stund för att planera framtida turer!

Från Vallentjokke åker man i princip rakt västerut, ner mot den lilla platån med vindskyddet. Detta är faktiskt ett skidåk värt namnet, om än inte episkt. Eftersom man åker en västsida får man räkna med lite blomkål även här, men när jag åkte var det ändå ok snö stora delar av vägen.

IMG_0997.JPG

Efter åket hudar man på för näst sista gången och följer grovt sett sommarleden mot Murtsertoppen. Efter 200 höjdmeter till är man redo för det finaste åket på turen. Jag valde att åka Kruevijohke, ett snällt men väldigt fint åk på upp mot 700 fallhöjdsmeter. Åket börjar i en stor gryta som sedan smalnar av till en bäckravin. Terrängen är ganska skyddad, och utifrån vad man kan läsa sig till i guideböcker är snön ofta fin precis som då jag åkte.

Efter sista åket är det tyvärr en liten bit av drygt hudande innan man är i själva hemavansystemet.

img_1021-png.3053

Vem passar turen för?
Den som vill göra en enkel travers över några olika mindre toppar
Den som gillar snällare åkning
Den som har åkt bil mellan Tärnaby och Hemavan 1000 gånger och vill ta sig mellan orterna på något annat sätt
Den som inte är så fokuserad på maximal utförsåkning i förhållande till plattgång och klättrande när hen turar

Vem passar turen inte för?
Den som vill göra effektiva turer med fokus på fin utförsåkning, då finns det MYCKET annat att göra i området
Den som vill ha häftig och utmanande åkning

Bilagor

• IMG_1010.JPG
    IMG_1010.JPG
    546.1 KB · Besök: 142
  • IMG_1010.JPG
    IMG_1010.JPG
    546.1 KB · Besök: 131
  • IMG_1021.PNG
    IMG_1021.PNG
    348 KB · Besök: 533

Corin

Aktiv medlem
Detta är ju fantastiskt! Både själva turen och att du lägger ned tiden på att skriva en utförlig rapport!

Jag är uppvuxen i Tärnaby och har tänkt på den här traversen hur många gånger som helst. Det finns definitivt många turer med bättre och mer effektiv åkning i området, men detta är nog en av de som jag lagt ned mest tankekraft på. Trots det har jag aldrig ens åkt eller gått i raset i Bergnäs, aldrig varit på Vallentjokke och endast åkt från Mortsen med medel jag helst inte vill prata om.

Hur många höjdmeter totalt gick du uppför tror du?

greendevil

Medlem
Fasen så fint! Kul och bra rapport, heder till att ta den turen.

(Håller helt med om förträffligheten i skogsåkningen från Laxfjället ner mot sjön - med fördel har man två bilar med sig och är minst 2 pers, så kan man ställa en bil längs stugvägen åt Konäset och inte besudla fjället med skoterspår)

viktorflygare

Aktiv medlem
Detta är ju fantastiskt! Både själva turen och att du lägger ned tiden på att skriva en utförlig rapport!

Jag är uppvuxen i Tärnaby och har tänkt på den här traversen hur många gånger som helst. Det finns definitivt många turer med bättre och mer effektiv åkning i området, men detta är nog en av de som jag lagt ned mest tankekraft på. Trots det har jag aldrig ens åkt eller gått i raset i Bergnäs, aldrig varit på Vallentjokke och endast åkt från Mortsen med medel jag helst inte vill prata om.

Hur många höjdmeter totalt gick du uppför tror du?

Roligt att någon annan också tänkt på den här turen! Stigningen upp mot 1268 är ju den enda längre stigningen, på ca 800 hm. Utöver det är det 200 för vallentjokke, 200 för murtsern och sen kanske 100 totalt för laxfjällstoppen och sista biten mot Hemavan. Summa summarum 1300 typ.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp