Reseregler Österrike

Reseregler Österrike
Hej!
Med risk för repetition av tidigare ställd fråga: vad gäller för resor till Österrike? Finns det någon i forumet som är där/nyligen varit där som har insikt i hur det fungerar? Finns det någon som kört bil genom Tyskland och vet hur det fungerar?
Tacksam för svar,
Axel

Mizze

Aktiv medlem
Reseregler Österrike
Lockdown råder i Österrike. Karantän i tio dagar för alla inresande från högriskområden till och med 10 januari, alla hotell och restauranger stängda till- minst- 18 januari, avstånd och fpp2-mask i alla liftar, campingar stängda (ta alltså inte husbilen). Tänk på att Österrike med kort varsel kan förlänga och/eller förändra restriktioner. Här gäller restriktionerna alla. Bryter du mot en eller flera, får du kännbara böter. Du kan inte göra som vill här nere.

Reseregler Österrike
Lockdown råder i Österrike. Karantän i tio dagar för alla inresande från högriskområden till och med 10 januari, alla hotell och restauranger stängda till- minst- 18 januari, avstånd och fpp2-mask i alla liftar, campingar stängda (ta alltså inte husbilen). Tänk på att Österrike med kort varsel kan förlänga och/eller förändra restriktioner. Här gäller restriktionerna alla. Bryter du mot en eller flera, får du kännbara böter. Du kan inte göra som vill här nere.
Hej,ja det stämmer det är den 24/1 som gäller idag.Jag bor i Mayrhofen i Zillertal sen länge.Vi har fantastiska förhålanden,i princip pisterna för oss själva.Som det verkar så öppnar dom enl. planerna,smittan har gått ned i Tirolen sista tiden.Det diskuteras mycket vad för restriktioner som kommer att gälla.Dock ett negativt test för inresa och hotelboende kommer nog att krävas.Mask och avstånd obligatoriskt du kan bli av med liftkortet om du inte följer föreskrifterna.Vi hoppas på en öppning den 24/1 ser possitivt ut hittils.Välkommna ned!!!!

fredw

Aktiv medlem
Reseregler Österrike
Jag förstår restriktionerna. Men om t ex högst 48/72 timmars gammalt negativt Covid-test krävs för inresa (som t.ex. till Italien nu) så blir det nog inte många som anländer utom från grannländerna. Hoppas man förstår det. Det är svår logistik att få till det före en avresa, stressigt och dyrt. Därutöver är nog osäkerheten om nya plötsliga restriktioner den största negativa faktorn.
Sitter dock själv och hoppas kunna åka ner på sensäsongen till något högt och snösäkert ställe... Kühtai, någon?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Reseregler Österrike
Jag förstår restriktionerna. Men om t ex högst 48/72 timmars gammalt negativt Covid-test krävs för inresa (som t.ex. till Italien nu) så blir det nog inte många som anländer utom från grannländerna. Hoppas man förstår det. Det är svår logistik att få till det före en avresa, stressigt och dyrt. Därutöver är nog osäkerheten om nya plötsliga restriktioner den största negativa faktorn.
Sitter dock själv och hoppas kunna åka ner på sensäsongen till något högt och snösäkert ställe... Kühtai, någon?
Nu vet jag bara hur det här i Danmark men här löser vi lätt ett prov på 48 timmar för att komma iväg. Tog prov i går morse kl 09. Fick svar i dag kl 10.30.

fredw

Aktiv medlem
Reseregler Österrike
Nu vet jag bara hur det här i Danmark men här löser vi lätt ett prov på 48 timmar för att komma iväg. Tog prov i går morse kl 09. Fick svar i dag kl 10.30.
Förstår, men sedan har du ändå bara 22,5 timmar på dig att ta dig till resmålet. Med bil? Om ditt provsvar blir fördröjt så kan den tiden ätas upp etc.
I Sverige har jag inte sett någon privat aktör som garanterar svar så fort. Många vill ha 48 timmar på sig. Och det kostar ca 2000 kr, ganska dyrt för en familj.

PisteCarver

Aktiv medlem
Reseregler Österrike
Hej,ja det stämmer det är den 24/1 som gäller idag.Jag bor i Mayrhofen i Zillertal sen länge.Vi hoppas på en öppning den 24/1 ser possitivt ut hittils.Välkommna ned!!!!
Spännande att du bor i Mayrhofen!
Jag har varit i Zillertal många gånger och gillar allt där (förutom flaskhalsinfarten i tunneln vid Strass!). Av skidområdena gillar jag allra mest Zillertal Arena.
Kan det bli en öppning av hotell och restauranger den 24:e?
Jag och min familj har redan haft Corona (i december), blir man insläppt om man har intyg på det?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Reseregler Österrike
Förstår, men sedan har du ändå bara 22,5 timmar på dig att ta dig till resmålet. Med bil? Om ditt provsvar blir fördröjt så kan den tiden ätas upp etc.
I Sverige har jag inte sett någon privat aktör som garanterar svar så fort. Många vill ha 48 timmar på sig. Och det kostar ca 2000 kr, ganska dyrt för en familj.
Det är gratis med prov i Danmark. Och ett prov tager max 48 timmar att få svar på(aldrig taget mer än 36 timmar hittills på de proven jag har taget) När jag har fått svaret så har jag med andra ord 48 timmar på mig ner. Tar 15 timmar mer till St. Anton tex från där jag bor. Är jag hos min släkt så tar det 2 timmar mindre. Så ser inte problemet?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Reseregler Österrike
Spännande att du bor i Mayrhofen!
Jag har varit i Zillertal många gånger och gillar allt där (förutom flaskhalsinfarten i tunneln vid Strass!). Av skidområdena gillar jag allra mest Zillertal Arena.
Kan det bli en öppning av hotell och restauranger den 24:e?
Jag och min familj har redan haft Corona (i december), blir man insläppt om man har intyg på det?
Nej du skall ha ett nytt prov har jag för mig. Ingen som vet hur länge antikropparna är aktiva.

fredw

Aktiv medlem
Reseregler Österrike
Det är gratis med prov i Danmark. Och ett prov tager max 48 timmar att få svar på(aldrig taget mer än 36 timmar hittills på de proven jag har taget) När jag har fått svaret så har jag med andra ord 48 timmar på mig ner. Tar 15 timmar mer till St. Anton tex från där jag bor. Är jag hos min släkt så tar det 2 timmar mindre. Så ser inte problemet?
Om ett land har krav på ett färskt negativt Covid-test räknas tiden (t.ex. 48 timmar) väl från provtillfället, inte från när du har svaret i hand. Så om du får svaret efter 36 timmar och ger dig av noll minuter senare så har du 12 timmar på dig att ta dig till Österrikes gräns. Jag tycker det är stressigt.

Problemet i Sverige... Här får man inga gratis test om man inte har symtom. Och då kan det ta 72 timmar innan du har svaret. Privata test kostar och tar tid även de, som äter upp större delen av den tid du har för att resa ner till gränsen. Lägg där till ev försening (sådana förekommer som bekant även när man flyger eller kör bil från Danmark) så kanske ditt test hinner bli för gammalt innan du når gränsen. Där och då ingen i resesällskapet får vara snuvig eller febrig för då blir det kanske karantän istället för carving
Tillräckligt med osäkerhet för att de flesta nog väntar till nästa år, tror jag.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Reseregler Österrike
Om ett land har krav på ett färskt negativt Covid-test räknas tiden (t.ex. 48 timmar) väl från provtillfället, inte från när du har svaret i hand. Så om du får svaret efter 36 timmar och ger dig av noll minuter senare så har du 12 timmar på dig att ta dig till Österrikes gräns. Jag tycker det är stressigt.

Problemet i Sverige... Här får man inga gratis test om man inte har symtom. Och då kan det ta 72 timmar innan du har svaret. Privata test kostar och tar tid även de, som äter upp större delen av den tid du har för att resa ner till gränsen. Lägg där till ev försening (sådana förekommer som bekant även när man flyger eller kör bil från Danmark) så kanske ditt test hinner bli för gammalt innan du når gränsen. Där och då ingen i resesällskapet får vara snuvig eller febrig för då blir det kanske karantän istället för carving
Tillräckligt med osäkerhet för att de flesta nog väntar till nästa år, tror jag.
När jag sist skulle ha ett ”friskt” svar det från när jag hade resultatet. Det var till England. Och det var inte från när det var taget.
Enklast är bara kolla vad som gäller med aktuellt land i och för sig med vad som gäller? Är en djungel med olika regler för de olika länderna.

ja lite tråkigt att det är så svårt att få ta tester i Sverige. I Danmark är det taget lite över 11 miljoner tester mu. Plus alla snabbtester från Falck som inte är med i den statistike. Lite skillnad mot Sverige tyvärr.

Reseregler Österrike
Hej vi åker mycket på Hintertuxglaciären,den är ju öppen hela året,och våren där uppe är kanonfin men man ska hänga på låset.Då får man fina långa åk från Gefrohnewand ned till Sommerberg.

Reseregler Österrike
Nej du skall ha ett nytt prov har jag för mig. Ingen som vet hur länge antikropparna är aktiva.
Ja här är gudagott att bo!!Enl.enaste nytt så ska dom öppna gastronomin och hotell mm den 24/1,men det säkraste vad det gäller inresa är att kolla direkt vad som gäller.Tyvärr så har ju Sverige inte skött sina kort speciellt bra så dom finns nog på "black list"är jag rädd.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Reseregler Österrike
Ja här är gudagott att bo!!Enl.enaste nytt så ska dom öppna gastronomin och hotell mm den 24/1,men det säkraste vad det gäller inresa är att kolla direkt vad som gäller.Tyvärr så har ju Sverige inte skött sina kort speciellt bra så dom finns nog på "black list"är jag rädd.
Gött att man har dubbla medborgarskap då.

Drkosmos

Aktiv medlem
Reseregler Österrike

Kan väl tycka att det är högst rimligt asymptomatiska skidresenärer får bekosta sin provtagning själva om man ska ner till alperna. Skattepengar och offentlig sjukvård har rätt mycket annat att stå i...

fredw

Aktiv medlem
Reseregler Österrike
Kan väl tycka att det är högst rimligt asymptomatiska skidresenärer får bekosta sin provtagning själva om man ska ner till alperna. Skattepengar och offentlig sjukvård har rätt mycket annat att stå i...
Ja inte ska just resenärer få gratis prov. Å andra sidan kanske utvidgad generell billig/enkel/snabb provtagning i Sverige hade minskat smittspridningen och därmed minskat belastning på sjukvård etc. Men åsikten från FHM har ju varit att provtagning av asymtomatiska (eller ens provtagning överhuvudtaget) gör någon märkbar nytta. Istället har de subventionerat antikroppstesterna.

fredw

Aktiv medlem
Reseregler Österrike
Gött att man har dubbla medborgarskap då.
Fast det som avgör regler för karantän och test etc vid inresa är väl oftast vilket land man befunnit sig i senaste tiden? Inte medborgarskap? Iofs släpper Sverige in alla svenska medborgare utan test eller krav även om vi kommer in direkt från Danmark, så det varierar ju.

JAndersB

Aktiv medlem
Reseregler Österrike
Fast det som avgör regler för karantän och test etc vid inresa är väl oftast vilket land man befunnit sig i senaste tiden? Inte medborgarskap? Iofs släpper Sverige in alla svenska medborgare utan test eller krav även om vi kommer in direkt från Danmark, så det varierar ju.
Ja, det är inte medborgarskap som räknas utan var man varit.

JAndersB

Aktiv medlem
Reseregler Österrike
är lite olika hur man räknar. Jag kan flyga från Landvetter till länder som inte tar emot svenskar med mitt danska pass utan karantänen som schweiz till exempel.
Nja, det de flesta länder säger är var du varit de senaste 10 eller 14 dagarna. Om i ett "svartlistat" land så karantän. Vi har svenska pass men kommer ftån Portugal så ok. Inga koller vid gränsen till CH men sms som säger:
IMPORTANT: COVID-19 Federal Office of Public Health FOPH information for
travellers: Mandatory quarantine for persons arriving from certain
regions. Infoline: +41584644488 www.bag.admin.ch/travellers

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Reseregler Österrike
Nja, det de flesta länder säger är var du varit de senaste 10 eller 14 dagarna. Om i ett "svartlistat" land så karantän. Vi har svenska pass men kommer ftån Portugal så ok. Inga koller vid gränsen till CH men sms som säger:
IMPORTANT: COVID-19 Federal Office of Public Health FOPH information for
travellers: Mandatory quarantine for persons arriving from certain
regions. Infoline: +41584644488 www.bag.admin.ch/travellers
Nå så har jag fått fel information när jag har landat i de olika länderna då av de som kollar oss. 🤷🏼‍♂️🤷🏼‍♂️

JAndersB

Aktiv medlem
Reseregler Österrike
Som sagt, vad som sker vid gränserna kan vara helt olika eller avsaknas i förhållande till officiella regler. Just kört igenom hela europa inklusive Österrike och in i CH 2ggr.

Vore inte roligt om något händer och man är olagligt på plats pga avsaknade kontroller eller dåligt utbildad gränspolis. Eller skall man hänvisa till fel info eller erfarenhet på Freeride?

Dessutom skillnad på transit och slutmål.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp