Resesällskap Georgien Gudauri V9

Hezze

Ny medlem
Kommer vara i Gudauri nästa vecka med min 14-årige son som åker snowboard. Kommer ha mån- tors att åka skidor. Bor på hotell Truso. Flyger Turkish söndag kväll. Bokat transfer 120 USD för 2, tur & retur.
Kontaktat Snow-lab angående möjlighet för off-piste guidning. Fick svar att de möts varje dag 10.30 vid toppen av andra sittliften.
Läste att en kabin mellan Kobi-Gudauri just öppnat som kan hjälpa med transport om vägen stänger?
Henrik

termons

Aktiv medlem
Du kommer ju från andra hållet om du kommer via Tbilisi. Vet inte om det finns pist i kobi dalen ännu? Det var en rolig offpist rutt med litet variationer som man kom till med litet skinnande då jag var där för något år sedan. Liftade tillbaka till Gudauri. Ser ju ut på kartan som om den nya Gondelen inte startar brevid vägen där man kommer ner så blira att lifta till dalstationen om de inte ordnat någon sorts transport...?

Edit. kan hända att man kan åka/staka till dalstationen. Åkte aldrig åt det hållet när vi kom ner till vägen.

Om man åker offpist i kobi dalen och följer bäcken så bör man vara litet försiktig då det kommer ett rejält stup/vattenfall ganska plötsligt obemärkt.

Senast ändrad:

TopiNieminen

Aktiv medlem
Hezze sa:
Kommer vara i Gudauri nästa vecka med min 14-årige son som åker snowboard. Kommer ha mån- tors att åka skidor. Bor på hotell Truso. Flyger Turkish söndag kväll. Bokat transfer 120 USD för 2, tur & retur.
Kontaktat Snow-lab angående möjlighet för off-piste guidning. Fick svar att de möts varje dag 10.30 vid toppen av andra sittliften.
Läste att en kabin mellan Kobi-Gudauri just öppnat som kan hjälpa med transport om vägen stänger?
Henrik
Jag bor på Truso nästa vecka också. Jag och
@StefanMoberg åker skidor söndag-fredag, så risken att träffas är överhängande. ???

Skit kul att vi blir några fler Svenskar där ner
@Hezze !
Som de ser ut nu ska de komma en del Snö mitten V9.
Verkar finnas många som kör Off pist guidning , finns någon rutt där man knatar upp till något Kloster på en hög topp verkar vara ett fint åk ner :)

Ja de stämmer att en ny Gondol öppnat på " baksidan " av Gudauri - mot Kobi.
https://gudauri.travel/karta-trass-gudauri.html

Vi syns V9 #

Hezze

Ny medlem
Bra att höra från folk som varit där och har koll! Tack!
@StefanMoberg&TopiNieminen. Det kommer bli kanon-kul!
Många jag snackat säger att georgisk mat är jätte-god! Truso skall ha bra restaurang!

Hezze

Ny medlem

Åkte skidor mån-tors v9. Tyvärr hade det inte snöat på en månad, hörde jag, så liftnära orörd snö var det inte mycket av. Ändå behaglig åkning i pist och lite vid sidan. Dålig sikt till & från flera dagar så då samlas folk i de lägre områden som är öppna. Inga liftköer men lite trångt i pist.
Gjorde utflykt med snow-lab till Lomisi kloster. Snön var bra första 200 meter från toppen men sedan varierat hårt/slush. Helt okay utflykt ändå. Bra guider. Bara jag & sonen från utlandet.
Åkte mest på Kobi sidan. Skönt med gondol-lift och stora ytor att åka lite vid sidan med bra snö.
Vid ny-snö finns massa ytor lättillgängligt. Mycket åkning med ganska snäll lutning.
Grym mat & öl i backen för samma pris som korv & läsk i Sverige.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Kanonställe ?⛷ Hotell Truso var prisvärd och maten smakade godare än gott.

Jag/vi åker dit nästa år igen.

Ingen idé hålla på med USD eller nån annan valuta än GEL, kändes som att man förolämpade lokalfolk när man frågade om de ville ha betalt i USD. Det går att ta ut GEL via automater och det flesta ställen går det att betala med kort.

Sen att jag inte träffade
@Hezze & co på hotellet, har jag ingen förklaring på. Vi kanske åt helt olika tider och på kvällarna hängde vi i baren eller i bastun.????

Bohica

Medlem
TopiNieminen sa:
Sen att jag inte träffade
@Hezze & co på hotellet, har jag ingen förklaring på. Vi kanske åt helt olika tider och på kvällarna hängde vi i baren eller i bastun.????
Du smälte väl in som lokalbefolkning där, din tokige finne. :)
Nästa gång hakar jag på.

Kort och gott om första RESAN till Kaukasus / Georgien.
Det blir LÄTT nästa år igen , men många rekommendera lite senare på säsongen då Vår oväder kommer in och ger fina Snö dump !
Vaa ju bra kallt vecka 9 om man jämför med Alp resor man gjort runt den tiden på året.
Om de blir Gudauri el någon av de andra 3 Skidorterna i Georgien återstår att se.

Jag och
@TopiNieminen planerar även att testa " Jugge Alperna " dvs Dinariska alperna säsongen som komma 20/21...

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp