Rimlig ersättning för grovt felmonterad bindning?

Lewenhaupt

Ny medlem
Nyligen köpt ett par Black Crows Orb och lämnade in dom för att få ett par gamla Marker Griffon monterade på dom. Den som lämnade in skidorna var min mor som fått väldigt tydliga anvisningar om var bindningarna skulle monteras, -10cm från mitten, dvs samma som är fabriskrek på skidorna och även utmärkt med en liten pil på skidornas kant. Så hämtar vi ut skidorna och butiken har monterat skidorna hela 6 cm FEL. Bindningarna sitter nu på ca -4cm...
Min mor har sagt att de ska sitta -10cm från mitten och till svar får hon "Jo men det har vi koll på." och trots denna "koll" de påstod sig ha sitter de nu 6cm fel...
Detta är så pass mycket fel att i stort sett alla 4 skruvhålen vid tådelen kommer vara fult synliga och minst 2 vid häldelen, på mina sprillans nya skidor....

Så nu undrar jag, vad är en rimlig ersättning? Ska iväg och åka skidor imorgon så har dessvärre inte så mycket val annat än att köra som de är nu och sen åka tillbaka med dom i slutet av veckan, kommer dock ringa dom redan imorgon för att uppmärksamma dom om problemet och förvarna om att jag kommer in på fredag.

Tack på förhand

Senast ändrad:

Glisseur

Aktiv medlem
Vilken butik? Och vart ska du?

Dom flesta skidbutiker i världen borde kunna montera om en Griffon. Gör det på plats, ta kvitto och gå tillbaka till butiken hemma där du gjorde monteringen och starta med att kräva att dom får fixa ett par nya skidor åt dig och se var det landar. Egentligen är det inga problem rent hållbarhetsmässigt med ett set nya hål i skidan, den tål att se ut som rena schweizerosten innan den går sönder. Problemet är mer estetiskt/känslomässigt och att man ska kunna lita på att en skidbutik som tar betalt för sina tjänster vet vad dom håller på med.

Lewenhaupt

Ny medlem
Glisseur sa:
Vilken butik? Och vart ska du?

Dom flesta skidbutiker i världen borde kunna montera om en Griffon. Gör det på plats, ta kvitto och gå tillbaka till butiken hemma där du gjorde monteringen och starta med att kräva att dom får fixa ett par nya skidor åt dig och se var det landar. Egentligen är det inga problem rent hållbarhetsmässigt med ett set nya hål i skidan, den tål att se ut som rena schweizerosten innan den går sönder. Problemet är mer estetiskt/känslomässigt och att man ska kunna lita på att en skidbutik som tar betalt för sina tjänster vet vad dom håller på med.
Ska ju inte åka någon superskidåkning direkt så överlever två dagar med att dom är fel, vill inte heller behöva bråka med butiken om ännu mer pengar. Nej precis de håller ju, men jag har ju inte betalat 6000kr för att få ett par skidor med 8 synliga pluggar i sig direkt...

Lewenhaupt

Ny medlem
Glisseur sa:
Men vilken butik är det?
Som i tidigare trådar om liknande händelser väntar jag med att hänga ut butiken tills de fått en chans att åtgärda felet, men kan väl säga att det inte är någon av de mer välkända butikerna utan en mindre butik i en av Stockholms förorter.

johanb

Medlem
Jag råkade ut för liknande på en av Stockholms mer kända skidbutiker. Killen tänkte helt fel och lade fel referenspunkt på dynafitmallen på mittpunkten när han borrade mina "nyinköpta" begagnade DPS Wailer 99or. Jag stod bredvid när det hände men hängde inte över hans axel när jag trodde att han gjorde sitt jobb.

Jag såg det direkt när jag tog skidorna och påpekade problemet. Skidmeken skämdes oerhört mycket och var extremt ursäktande och ville hjälpa till att ordna på alla sätt och vis.

I slutändan fick jag 5 totalrenoveringar/skidfixar att användas närsomhelst.
Det var jag nöjd med, ett extra par hål påverkar inte skidan mer än kosmetiskt och skidrenoveringar kostar en del pengar.

//Johan

Itzak

Aktiv medlem
Fasen vad surt..
På mina Armada T-hall (parklagg) jag lämnade in på Team Sportia mätte de inte skidan utan gick efter "grafiken" och då fick jag åka 2 cm frammonterat.. :rolleyes:

Edit: Hade alltså åkt ett tag och skulle borra om bindningarna för köp av nya pjux när en kompis upptäckte detta.. Var väl därför switch-åkningen plötsligt blev så rolig och enkel ;)

Senast ändrad:

Klucken

Ny medlem
Lärdom:
1. Skicka inte mamma.. Det blir så svårt att veta var det gick fel då..
2. Gå till en annan butik nästa gång.
3. Se till att få dom rättmonterade o åk. ;)

Rimlig ersättning?
Ja, du ska inte förvänta dig ett par nya skidor för att du fått ett par borrhål på fel ställe.
Det lirar liksom inte riktigt med varandra.
Du får nog ta det som en lärdom och se till att de monterar rätt, samt att du typ slipper betala för det... både första och ommonteringen.

Mountain_Man

Aktiv medlem

@Lewenhaupt
Hur har det gått? Reklamationer som avser enbart montering och inte samtidig försäljning av skidor och bindning kan vara lurigt ...

Om det är uppenbart att monteringen är felaktig och/eller inte har skett enligt de instruktioner som givits ska företaget åtgärda det och ersätta den skada de åstadkommit. Frågan är då hur stor skada en extra uppsättning hål egentligen är?

För skidans funktion, ingen alls, de flesta av oss har något eller flera par skidor med extra hål.

För begagnatmarknaden, måttlig, i många fall måste ändå bindningarna monteras om för att passa köparen. Men värdeminskningen beror iofs. på hur länge du tänker behålla skidorna. Om ett par år har det sannolikt ingen betydelse alls.

Kosmetiskt, ja, detta är den jobbiga biten ... men svårt att sätta ett värde!

Hursomhelst ska du självklart få bindningen flyttad och få tillbaka pengarna du inledningsvis betalt för monteringen. Att få ut mer än så kan vara svårt och hänger helt och hållet på butiken och hur välvilliga de är.

Men jag antar att allt detta är historia nu, så hur gick det?

/MM

blom

Aktiv medlem
Blir också nyfiken på vad som kommit ut av detta
@Lewenhaupt

Vi får inte heller glömma det psykologiska värdet i det hela. Bara vetskapen om att skidorna har några hål för mycket kan, med lite kaos-teori-influenser, göra att du inte vågar stå på lika mycket som du skulle vilja, att dina svängar inte blir lika sköna, att du tappar lusten för skidåkning och lägger laggen på hyllan för gott för att i stället ägna dig åt [valfri meningslös syssla]. Det får inte ske!

Lewenhaupt

Ny medlem
Först när jag kom in påstod de snabbt att min mamma hade bett dom montera dom som mina gamla parklagg... hade det inte varit för att jag varit supertydlig med instruktionerna till henne hade jag kunnat tro på det men inte nu. Tog med mig henne tillbaka några dagar senare och då försökte han dra samma story som snabbt avvisades av min mamma och det verkade som att han kanske insåg att han varit lite för snabb med att ta emot dom och borde lyssnat lite noggrannare. Fick tillbaka 1000kr samt 350kr för monteringen och fick dom ommonterade. 2 hål syns på vardera skida men är ganska nära bindningen så ingen katastrof.
Överlag är jag dock inte nöjd, särskilt inte då de försökte slingra sig men tänker inte hänga ut dom med namn, men kan ju säga att om någon funderar på att montera sina bindningar ute på Lidingö, så var överjävligt noggranna med hur de ska va monterade...

Lewenhaupt

Ny medlem
Mountain_Man sa:
@Lewenhaupt
En tusenlapp i kompensation är ändå helt OK. Men drygt att behöva tjata! Skidor är förbrukningsvaror ... ;-)

/MM
Ja det var ungefär 20% av inköp och vad han först ville erbjuda i innestående skidrenoveringar (som jag hellre gör själv).

herrgard

Aktiv medlem
Tråkigt när nya skidor blir skadade så, men du kan ju alltid se det som att du monterade om ett monterat skyltex och fick 1700kr rabatt. Slår vad om att de kommer ha värre kosmetiska skador efter en veckas åkande, och efter en säsong tänker man inte alls på det. Njut av nya skidorna! :)

Mountain_Man

Aktiv medlem
En sak man ska ta med sig i den här historian är den risk man alltid tar om man lämnar in skidor och bindningar som inte är köpta i aktuell butik för montering. Om skidorna var köpta i butiken ska man definitivt begära nya skidor vid den här typen av fel. Men gör som the O-Brothers, montera själv! Fast då kan det iofs. bli väldigt jobbigt att reklamera ... ;-)

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48290

/MM

KaitsuH

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
En sak man ska ta med sig i den här historian är den risk man alltid tar om man lämnar in skidor och bindningar som inte är köpta i aktuell butik för montering.

/MM
En anna risk är också, om MAMMAN måste lämna in i butiken killens skidor och bindningar! Härregud!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp