Risker med smältande vårsnö, couloirer etc.

eriC1

Aktiv medlem
Hej, nu är våren på G, och den bästa tiden på året för skidåkning. Jag hänger ofta på egen hand ute i terrängen på våren från maj-juli, och då har man ju en del tid att tänka på de här med risker, speciellt när man är ute själv. Så man tänker ju lite extra för att minimera riskerna.

Det jag har tänkt mest på är det här med smältande snö pga av forsande vattenmassor, t.ex snöbryggor över vattendrag eller couloirer som smälter underifrån. Jag har inte hört om så mycket olyckor pga av detta, men det känns ju som att det finns rätt stora risker, speciellt då det skulle vara snudd på kört om man brakar igenom. Speciellt couloirer som smälter, och man brakar igenom och glider med under snön i brant vattenflöde. Eller om man går över en flod och brakar igenom och glider med under snön en bit. Det är ju i princip omöjligt att ta sig upp på egen hand då, eller nästan omöjligt även om man har sin polare med sig då man kommer kylas ner extremt fort.

Så vad gör man för att undvika dessa risker, är det befogad oro, och finns det någon statistik på hur ofta dessa olyckor förekommer? Har bara hört om en enda olycka där en kvinna i Norge brakade igenom en snöbrygga över en flod, och överlevde efter typ en timmes hjärtstillestånd.

vjakob

Medlem
Fanns det inte en artikel här på Freeride för nått/några år sedan där en kille åkte ner i ett hål i pisten och hamnade i en smältvattenflod? Vill minnas att det var en stark berättelse som han klarade sig ur med livhanken i behåll.

Pillard

Aktiv medlem
Jo, minns också den där. Jag vill också minnas att en guide-kompis berättade om en man som drunknat i Isere då det varit hål i den normala transporten ner från Col du Pers i Val d'Isere. Det ska väl mycket till för att man ska hamna i det läget men om det väl händer är det ju fruktansvärt på så många sätt.

erik_lagg

Aktiv medlem
Fanns det inte någon som höll på att råka illa ut i Östra ravin/Susnabäcken för några år sen som de filmade?

eriC1 sa:
Så vad gör man för att undvika dessa risker, är det befogad oro, och finns det någon statistik på hur ofta dessa olyckor förekommer? Har bara hört om en enda olycka där en kvinna i Norge brakade igenom en snöbrygga över en flod, och överlevde efter typ en timmes hjärtstillestånd.
Jag ställde en gang fragan hur man gör för att undvika dessa risker och därtill hörande andra problem till en erfaren bergsget och fick ett mycket enkelt svar: Starta en timme tidigare. Punkt. Tyckte det var en ganska bra och enkel lösning.

Pillard

Aktiv medlem
erik_lagg sa:
Fanns det inte någon som höll på att råka illa ut i Östra ravin/Susnabäcken för några år sen som de filmade?
Jo, har sett den massa gånger men inte lyckats hitta den nu när jag letar efter den. Den är riktigt läskig men det går också väldigt, väldigt fort

U

user152698

Guest
Det var ju ett bidrag i nån Åre-filmtävling...tror gruppen hette Ratpack (ej säker). Ös på hög- eller, låg nivå, kan ibland leda till leda. Aj mitt knä...

En timme tidigare var ett bra svar! Eller i grupp - roulette=utmanande skidåkning i regel va. Vill du surfa ensam i rika hajvatten? Exactly. Rock out with your cock out (även om hon (heroes of newerth?) får uppfostra lillen alena, vilket indirekt lär hända i alla fall - Trump:en? Naej bara manligt hooor serru)!!!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp