Roadtrip! 1 månad i USA/Kanada

w00t

Ny medlem
Jag och en polare har bestämt oss för att dra till USA/Kanada i mars. Tanken är att vi är borta hela mars. Antingen hyr vi en bil och drar runt eller så stannar vi på ett och samma hela månaden.

Vi behöver hjälp med att bestämma oss. Vad skulle du säga är den bästa planen med våra förutsättningar?!

Finns det liftkort man kan köpa som gäller på flera olika områden? Blir vi tvungna att köpa nytt liftkort för varje ställe? Låter som att det kan bli riktigt dyrt i så fall.

TexMurphy

Ny medlem
Nytt varje dag eller säsongskort är i princip dom alternativen som finns.

Billiga vecko kort som i europa finns inte. Det finns typ 6 av 8 dagars kort men det är försumbar rabbat på dom.

Det går att köpa säsongskort för vissa företag typ RCR (Banff, Fernie, Kimberly och några till) men gör ni en BC tripp så är igentligen bara Fernie intressant i det kortet.

I USA är det samma sak sällan man kan köpa för mer än en ort.

Ta UTAH som exempel. Grannarna Alta och Snowbird har samarbete på kort men thats it. Brighton och Solitude som ligger i nästa dal har inget samarbete med någon.

Du har överhuvudtaget inte stor system som i europa.

Sen så tycker jag generellt att det är bättre att hålla sig till ett ställe än att ta roadtrips. Speciellt roadtrips som har förbokade stop är helt värdelöst då man precis lika gärna kan åka ifrån bra snö som att åka till.

Skall ni köra en road tripp så tycker jag faktiskt ni skall göra det med en camping bil så att ni kan stanna utan att behöva tänka på antal bokade nätter osv. Stanna så länge det är bra och sen åka vidare. Men då skall ni ha koll på vilka orter som är bra under vilka väderförhållanden.

Tex

Anders_Lindgren

Ny medlem
Hyr en Rv då har ni både bil och boende på samma gång.
Jag och en kompis hade en Rv förra året i ca 6 veckor som vi hämtade upp i Vancouver.
Helt underbart var det bodde på parkeringen till skidorterna som vi besökte. Vissa hade hook ups på parkeringen som man betalade ca 5-10 dollar/natt.
Vi turade en hel del oxå vilket var perfekt med en Rv. Passerade vi ett bra berg ,bara svänga av vägen på med hudarna och upp på berget. Var det bra så stannade vi ett par dagar där.
Bara att ha kylen full med mat å öl så lever livet.
Titta ín på www.alldrive.com
///////////// anders

Iller

Ny medlem
Om ni vill maximera skidåkningen och ha mest puderchans så skulle jag nog skippa roadtrippandet. En dag i bilen är en dag mindre på berget.
Men å andra sidan så är det jättekul att åka runt och spana lite och se många orter också så det är inte något självklart val. Jag kan inte US men Ca är enklast åtkomligt med en enkelresa med bil från Calgary till Vancouver eller vice versa. Jag skulle personligen välja bort Castle Mountain och ev även Fernie till förmån för Banff (Banff är häftigt även utan puder men Fernie suger utan bra snö).
Det ekonomiskt fördelaktigaste alternativet är sannolikt att göra en månad i Kicking, White water eller Fernie. Kanske även i US nu när dollarn är gratis. Whistler blir asdyrt om ni stannar mindre än 2 månader.

Blackriverpaint

Ny medlem
Pà vails hemsida tror jag man kan köpa 10-dagars kort med "öppna dagar" rätt billigt. Rätt billigt i sammanhanget betyder 1 dag i vail/beaver creek + ett gängandra orter längs väg I-70 = 1 dagskort i tandàdalen. Se bara till att läs vilka hakar som gäller bara!

Förra àret köpte jag ett 10-dagars för strax över 3000 om jag inte minns fel.

Har även hört om folk som lagt över 30000 pà liftkort för en säsong dà de testat nya orter varje helg.

Köp bil istället för hyr.....borde nog löna sig för en mànad! Men kolla upp det lite mer!

Iller

Ny medlem
Inte så lätt att hinna sälja bilen om man bara har några dagar på sig i slutet av månaden...

w00t

Ny medlem
tack för alla svar!

Hmm.. Säg då t.ex. att vi väljer att stanna på ett ställe hela månaden och att vi vill helst vara i USA (p.g.a. dollarn). Vad är att rekommendera i så fall?

En trip med RV låter ju riktigt najs också iofs..

Senast ändrad:

JockeSki

Medlem
w00t sa:
tack för alla svar!

Hmm.. Säg då t.ex. att vi väljer att stanna på ett ställe hela månaden och att vi vill helst vara i USA (p.g.a. dollarn). Vad är att rekommendera i så fall?

En trip med RV låter ju riktigt najs också iofs..
Jag skulle säga Jackson Hole, men jag är iåförsig ganska partisk :P

Ev. finns det ett alternativ till och det skulle då vara Alta/Snowbird. Har inte varit där men har hört att det ska va riktigt bra. Och 2 berg brukar betyda att om det är dåligt på det ena så kan det va bättre på det andra.

Telluride har jag alltid varit intresserad av att åka till. Vet inte riktigt varför. Nån annan kanske har mer koll på det stället?

w00t

Ny medlem
Ahh. Jag tänkte ladda allt jag har på de fetaste platåhoppen med mina snowblades. Eh. Nej, vi är ute efter puder i första hand, en trevlig park hade inte gjort något heller.

TexMurphy

Ny medlem
Stanna i SLC det är billigt boende och ni täcker upp hela utahs skidåkning... man kan inte få nog av Alta...

Blackriverpaint

Ny medlem
Bella coola och Mt.baker sägs ju vara bra.

I colorado tycker jag att Copper mountain är det bästa.

Men om man snackar USA så kan man oftast vara mer öppen i planerna än på andra ställen. Det finns typ alltid boende nånstans. Vill man köra puder så är det faktiskt vädret som styr. Så boka flyg till salt lake city och köp/hyr bil där. Dra sedan dit med mest snö. Jackson hole, vail, aspen copper mountain, steamboat, silverton, telluride, alta, snowbird, solitude, park city mm finns inom 6 timmars körning. Missade nog ett gänh större orter i montana men de har jag ändå ingen aning om. Om inte nån av dessa är bra så sikta på californien, det tar väl 12-15 timmar dit typ. Lake tahoe, mammoth eller squaw valley borde nog vara ok där nere.

Axl

Medlem
Anders_Lindgren sa:
Hyr en Rv då har ni både bil och boende på samma gång.
Jag och en kompis hade en Rv förra året i ca 6 veckor som vi hämtade upp i Vancouver.
Helt underbart var det bodde på parkeringen till skidorterna som vi besökte. Vissa hade hook ups på parkeringen som man betalade ca 5-10 dollar/natt.
Vi turade en hel del oxå vilket var perfekt med en Rv. Passerade vi ett bra berg ,bara svänga av vägen på med hudarna och upp på berget. Var det bra så stannade vi ett par dagar där.
Bara att ha kylen full med mat å öl så lever livet.
Titta ín på www.alldrive.com
///////////// anders
Vi hade precis samma upplägg som anders och träffade dessutom honom och hans polare på parkeringen i Mt Baker. Det är bara att köra på natten eller när man känner att det är dags för en vilodag så missar man inte mycket skidåkning. Tror du får bättre skidåkning om du åker runt än om du stannar på samma ställe. Roligare i alla fall... de flesta systemen i kanada är inte så stora.

freeradical

Ny medlem
Kollar lite på Sport Campwagon, funkar den för 2 eller blir det väl litet,
känns som det blir svårt att hitta större som får köras med vanligt körkort?

Slicket

Ny medlem
vi funderar på å køpa epic pass, sjukt prisvært liftkort dær du får sæsongskort i Vail, Keystone, Breckenridge, Beaver Creek och Heavenly før $579. Alla områdena i Colorado førutom Heavenly som ligger i Lake Tahoe (californien/nevada). Nog før att ni inte behøver sæsongskort men ni kommer nog inte undan billigare æn så nånstans i vilket fall som helst.
Kan inte uttala mig så mycket om stællena i Colorado men vi var i Lake Tahoe førra året och det ær jævligt go skidåkning. Heavenly ær en av nordamerikas størsta anlæggningar. Kolla in snow.com/epic....

pvp

Ny medlem
körde ovannämda epic pass förra året i keystone, vail, breck, beaver creek. detta kort är ett måste om ni ska åka i denna del av colorado. inget ställe ligger mer an ca en timme från varandra. vi provade aldrig arapahoe basin, men det skulle tydligen vara värt ett endagssbesök iaf. var där i mars förra året och bestämt att åka några veckor tidigare i år pga snökvaliten.

pvp

Ny medlem
körde ovannämda epic pass förra året i keystone, vail, breck, beaver creek. detta kort är ett måste om ni ska åka i denna del av colorado. inget ställe ligger mer an ca en timme från varandra. vi provade aldrig arapahoe basin, men det skulle tydligen vara värt ett endagssbesök iaf. var där i mars förra året och bestämt att åka några veckor tidigare i år pga snökvaliten.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp