Rossignol S7 - stighudar?

Deem

Ny medlem
Har ett par Rossignol S7 och undrar om man på något sätt kan ha stighudar på dem och i så fall vilka är att rekommendera?

Jag har Look p18 bidningar på dem nu och vill helst inte byta dem. Kanske Alpine Trekkers? Blir det instabilt?

På mina gamla skidor "Gotama" så har jag duke bindningen och stighudar. Använde dessa mycket förra säsongen i Whistler men nu när jag ska till Japan - Niseko så kommer det vara så mycket mer puder så hade räckt med S7:eek:rna med sig. Men som sagt. Vill ändå kunna ha möjligheten att bestiga vulkanen t.ex. och vandra iväg om det skulle vli aktuellt.

Tacksam för svar
//Max.

OskarHolmblad

Ny medlem
P18 eller PX18?

Trekkers i P18 funkar, men det kommer att nudda häldelen på bindningen. Men det funkar. Att trekkers sen är instabila och jädriga att hålla på med kommer man inte ifrån. Dom kommer att gå sönder så småningom, så förbered dig på det :)

Men ovanstående är ju mycket bättre än dukes tycker jag. Alpin bindning i första hand och randonée i andra. Så resonerar jag...

robinsoderholm

Ny medlem
Stighudar på S7 ska väl inte vara några problem?=)
Själv kör jag Alpine Trekkers på min PX12 och det funkar mkt bra. Så länge du har en av hälbågarna uppe så finns ingen risk att det tar i häldelen på bindningen.

PNyberg

Ny medlem
OskarHolmblad sa:
Att trekkers sen är instabila och jädriga att hålla på med kommer man inte ifrån. Dom kommer att gå sönder så småningom, så förbered dig på det :)
Inte før inte som de heter Alpine Wreckers......

M

MikeMike

Guest
Alpine Trekker suger, vi har haft dom på uthyrning men dom pajade typ efter 3-4 dagar. Duke eller Baron och hudar från BD det är den perfekta coombon!

Jarle

Ny medlem
PNyberg sa:
OskarHolmblad sa:
Att trekkers sen är instabila och jädriga att hålla på med kommer man inte ifrån. Dom kommer att gå sönder så småningom, så förbered dig på det :)
Inte før inte som de heter Alpine Wreckers......
Bättre att kunna bootpacka upp och åka utför om en trekker går sönder än att få bootpacka tillbaka till bilen, halvvägs upp för att duken är lite fragil ;)

Turbindningar är turbindningar, utför är utför... Trekkers tillåter dig att tura med dina utförsbindningar. Långt ifrån optimalt men en halvt fungerande kompromiss, precis som duke, fast mer åt utförshållet istället för en kompromiss åt uppförshållet...

Deem

Ny medlem
Så om jag förstått det rätt så ska det inte vara några problem med Trekkers så länge man har hälbågarna uppe ? Eftersom jag redan har duke på mina gotama som jag inte tänker ta med så vill jag inte lägga pengarna på ännu en duke/baron.

Var får jag lättast tag på trekkers samt hudar till mina S7:eek:r eftersom de är lite i de ovanliga slaget då det kommer till formen :p

Tack för alla tips :)

PlunTzkY

Ny medlem
Det finns split-hudar som är ganska fiffiga som jag personligen kör. Det är som en vanlig stighud med skillnaden att det är ett tomt spår i mitten vilket gör att du kan fästa dem på många olika skidor samt skidor med underliga former. Är lite pilligare att få på än vanliga hudar men man lär sig snabbt. Du behöver inte oroa dig för greppet, jag har gått både brant och isigt med dom utan några problem. Bla skistore saluför dem, troligen även fler butiker.

Miccish

Ny medlem
Tjo
stighudar till ett par S7 funkar finfint, körde hela vintern på ett par S7 me duke och G3s alpinist climbing skin den dyraste varianten(den har säkert nått flashigare namn). funkade fint i de djupaste kanada skogarna för mig iaf, har säkert runt 25dagar på mina. bara att skära tilldom med verktyget som följer me.

hadee

Kgis

Ny medlem
Deem sa:
Så om jag förstått det rätt så ska det inte vara några problem med Trekkers så länge man har hälbågarna uppe ? Eftersom jag redan har duke på mina gotama som jag inte tänker ta med så vill jag inte lägga pengarna på ännu en duke/baron.

Var får jag lättast tag på trekkers samt hudar till mina S7:eek:r eftersom de är lite i de ovanliga slaget då det kommer till formen :p

Inte funderat på att flytta duken till S7:eek:rna då?

Deem

Ny medlem
Gudrunnator sa:
Deem sa:

Inte funderat på att flytta duken till S7:eek:rna då?
Har funderat på det men som när jag var i Whistler så var det perfekt att ha duke på mina gotama. Om det var lite snö så kunde man vandra iväg och de fungerade även bra i pisterna. När det kom stora dump så tog jag fram mina S7:eek:r :)

Är riktigt nöjd med mina gotama så jag låter nog duke sitta kvar på dem och försöker hitta en lösning till S7:eek:rna som får bli de som hänger med till Japan.

CKL

Ny medlem
Om du själv enbart haft bra erfarenhet av Dukes så tycker jag det låter som en självklarhet att byta plats på bindningarna, är sällan man hör någonting bra om Trekkers och i synnerhet inte i kombination med P18... "Det funkar men..." "...en halvt fungerande kompromiss" etc etc borde ju få varningsklockorna att ringa kan man tycka? Miccish verkar ju vara den enda som har erfarenhet av Duke + S7 + hudar och han verkar ju mycket nöjd. Kan f.ö. själv rekommendera de stighudarna han beskriver, kör på samma G3 och det var hur enkelt som helst att skära till dem till skidan. De är 130 mm i bredd så i topp och tail täcker de väl inte fullt ut men det kvittar ju. Finns i olika längder och är justerbara för att passa exakt.

http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=79400402

Men sen e ju frågan om du inte kan använda dina stighudar från Gotaman till S7:an också, kan vara värt att prova iaf?

kleverboi

Ny medlem
Jag kör dukes på min JJ, funkar bra. Kan kännas lite att det är breda skidor om man går väldigt långt, men det beror nog mest på att jag ser ut som charlie chaplin när jag går, fötterna är minst sagt duckiga.
Vet inte om Jarle råkat ut får nåt måndagsexemplar men mina dukes (två par på två olika skidor) håller riktigt bra oavsett hur jag misshandlar dem. Det enda som jag tyckt var neg på dem är att det kan bli lite isbildning under gång som man får pilla med om man skall få tillbaks den i läge efter turandet.
Kolla annars om du inte kan får tag på ett par extra dukes till hyggligt pris. Ryktet gör gällande att det fanns ett gäng fjolårs-dukes i en butik i luleå till kanonpris. (Och om jag förstått saken rätt är det bara färgen som skiljer mot årets)
Ha det kul i japan förresten...

FF

Ny medlem
Jag kan ju bara föreställa mig hur det skulle bli att gå på skrå med ett par trekkers med 130mm breda skidor på någotstånär hård snö... För jag skulle aldrig få för mig att göra det! Trekkers funkar på lätta turer, dvs inte mycket på platten och inte mkt där det är brant. Om du kan välja så kör på dukes.

Med det sagt körde jag trekkers ett par säsonger och vad man inte vet har man inget ont av. Dvs om du redan turat en del med dukes kommer du nog bli less på trasslet med trekkers. Funkar i 14 fall av 15 i normala fall på normala liftnära turer, men den där 15e gången är det inte kul när utrustningen kukar ur och man får vända själv och polarna fortsätter upp...

Jarle

Ny medlem
kleverboi sa:
Vet inte om Jarle råkat ut får nåt måndagsexemplar men mina dukes (två par på två olika skidor) håller riktigt bra oavsett hur jag misshandlar dem. Det enda som jag tyckt var neg på dem är att det kan bli lite isbildning under gång som man får pilla med om man skall få tillbaks den i läge efter turandet.
Kolla annars om du inte kan får tag på ett par extra dukes till hyggligt pris.
Tror man inte eller inte inser att Duken har problem och brister så vet jag faktiskt inte vad. De tål inte vad som helst, de är inga bombsäkra bindningar, det är och förblir en mycket kompetent turbindning. Den håller för mycket men jag skulle aldrig i hela mitt liv sätta den på en skida som kommer gå som varjedagskida.

Fick skicka efter reservprylar en gång och andra gången vart det skrot och det var verkligen inte de enda problemen jag hade med dem. En 16 bindning ska inte kunna gå sönder två gånger på en säsong om man åker som jag gör.

Sök t.ex. här på sidan eller på TGR, jag är långt ifrån den enda som haft problem med dukes. Pass på att alltid ha en skruvmejsel nära till hands, höjdjusteringen ställer ner sig redan efter mindre drop/slag och måste justeras rätt ofta.

Senast ändrad:

Heke

Ny medlem
Jarle sa:
Pass på att alltid ha en skruvmejsel nära till hands, höjdjusteringen ställer ner sig redan efter mindre drop/slag och måste justeras rätt ofta.
köp locktite och släng på skruven för om du inte växlar mellan tur och alpin pjäxor hela tiden så borde de ju funka

Jarle

Ny medlem
HonkiJ sa:
Jarle sa:
Pass på att alltid ha en skruvmejsel nära till hands, höjdjusteringen ställer ner sig redan efter mindre drop/slag och måste justeras rätt ofta.
köp locktite och släng på skruven för om du inte växlar mellan tur och alpin pjäxor hela tiden så borde de ju funka
Om inte skruven behövts för att byta AFD så hade det vart helt förträffligt.

kleverboi

Ny medlem
Jarle sa:
Tror man inte eller inte inser att Duken har problem och brister så vet jag faktiskt inte vad. De tål inte vad som helst, de är inga bombsäkra bindningar, det är och förblir en mycket kompetent turbindning. Den håller för mycket men jag skulle aldrig i hela mitt liv sätta den på en skida som kommer gå som varjedagskida.

Fick skicka efter reservprylar en gång och andra gången vart det skrot och det var verkligen inte de enda problemen jag hade med dem. En 16 bindning ska inte kunna gå sönder två gånger på en säsong om man åker som jag gör.

Sök t.ex. här på sidan eller på TGR, jag är långt ifrån den enda som haft problem med dukes. Pass på att alltid ha en skruvmejsel nära till hands, höjdjusteringen ställer ner sig redan efter mindre drop/slag och måste justeras rätt ofta.
Verkar tungt att paja två bindningar samma säsong. Samma hände för nån annan här på forumet om jag inte minns fel (kanske var tgr). Men sen körde han typ en säsong på ett par dukes utan att det var några problem. Kanske är väldigt ojämn kvalitet på dem?

The-Man

Ny medlem
Jarle: Locktite skruven så löser du problemet. Det kan du utan problem dra upp senare när/om du behöver byta AFD. Så enkelt...

LawndartGustav

Aktiv medlem
vilken skruv pratar ni om? precis köpt ett par duke...

förstår lixom inte vilken skruv ni syftar på

Senast ändrad:

Heke

Ny medlem
Angående stighudar så undrar jag om det är någon som har testat Black Diamon kicker
funderar på att sätta ett par utav dessa på mina JJ då jag inte gör så långa turer funkar dessa.
någon som vet hur långa de är i 80mm modellen??

Senast ändrad:

Jarle

Ny medlem
80mm på JJ? Nej nej... Köp hud efter hur bred skidan är o skär till den istället

Heke

Ny medlem
vad är skillnaden på BD STD och STS??

vilken brädd bör jag köpa 140 eller 130??

Senast ändrad:
M

MikeMike

Guest
En STD hud har inget fäste bak, en STS hud har fäste bak. Jag skulle inte välja en hud utan fästen bak. Du ska köpa hudar som är lika breda som det bredaste stället på skidan minus 5 mm.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp