[RR] La Clusaz, en resa till möjlksyran. 14-16/1

mangus

Ny medlem
La Clusaz, en nybörjares resa till möjlksyran och tillbaka.

När jag skriver det här har jag kommit fram till min slutdestination i Schweiz och åter hämtat mig från resan bravader och händelser. Jag anser mig vara nybörjare då detta är min andra freeride-tävling jag deltar i.

Resan börjar i Ramundberget där jag kastar in sakerna i bilen och börjar en 260 mil lång körning ner till La Clusaz i Frankrike med siktet inställt på den Freeride-tävling och hölls nu i helgen. Vägen gick förbi Trysil där jag glömt kvar rakapparaten och lite annat som jag inte ville vara utan en hel säsong, även om jag säkert är jättsnygg i helskägg. Fast det passar bättre för de 20 minus vi har hemma än de -3 och alperna ständigt bjuder på…
När jag rullade iväg från Trysil så tyckte jag det känns lite konstigt. Jag stannade och gick ut och tittade under bilen då det kändes som att hjulet tog i snö eller is när jag svängde. I hjulhuset var det däremot helt snöfritt. Detta gjorde jag två gånger och efter jag passerat Oslo så börjar jag tycka det känns obehagligt. Efter samtal till Falk Assistans så var bärgare beställd.
Läget är alltså följande, söndag kväll, halv tio mitt mellan Oslo och svenska gränsen står jag med min bil och är på väg att bli hämtad till närmaste verkstad, vilket visade sig vara i Moss. Det kunde vart värre tänkte jag och fortsatte lyssna på min ljudbok.

Det blev värre. Drivaxeln stukades när de med 25 tons tryck försökte trycka lös hjullagret, och det verkade ett tag som att jag var tvungen att skrota bilen då en ny drivaxel kostar mer än vad jag betalade för bilen. Lyckligtvis så hittade vi begagnad drivaxel (den enda som fanns i Norge) i Trondheim. Denna beställdes med snabbpost och monterades in följande dag. Detta blev en försening på tre dagar, varav två på hotell och den sista i bilen. Min försäkring täcker bara två nätter och sen var jag tvungen att betala extra för hotellet som var bokat åt mig tydligen var för dyrt så den täckte inte hela. Moss Bilsenter gav mig halva priset på arbetet de lagt ner eftersom de förstod till viss del hur min situation var då jag sover i bilen.

Rulla ut ur Norge var inga problem, genom Skåne och plocka upp mitt pass (som beställdes från Sveg veckan innan då jag var i Ramundberget och höll kurs). Bron gömdes till stora delar i dimma och på andra sidan bron insåg jag att en karta kan vara bra att så och köpte en sådan. Hela Europa på ett ark. Resten av Danmark var vitt och fuktigt. Tyskland var ännu blötare. Vindrutetorkaren på näst högsta viftande, i med femman och tre tusen varv, förutom en tre timmar dragläge runt Hamburg så var tyskland ganska enformigt. I Schweiz var det självklart höga moln och bättre väder. Det började vara ganska spännande då jag visste jag skulle mot Frankrike, kruxet är bara att La Clusaz är så litet att det inte fanns med på den europakarta jag köpte. Det är i själva verket väldigt få ställen som är med, men jag visste att det låg i nästa stora dalgång på andra sidan Genevesjön jämfört med Anzére. Dit skulle jag egentligen ha kört innan men fick prioritera bort då Norge tog tre dygn längre än vad det borde gjort.
Helt osannolikt så lyckas jag köra helt rätt utan en millimeter felkörning hemifrån till en liten by i Frankrike jag aldrig tidigare vart i. Yay me!

När jag parkerar så viftar en kille med en handduk och busvisslar.
Det visar sig vara Dani som jag träffade på NM i våras, förövrigt så var det kul att han var en av dem som gick vidare till finalen. Han hade precis kommit också så vi gick och registrerade oss tillsammans och insåg att det tydligen var tidigare idag som vi skulle ha rekat linjerna vi skulle åka på följande dag.
Efter åkarmötet lyckades jag hitta boende vilket kändes jävligt skönt för bilen är bara måttligt bekväm att sova i.
Lyckan av att hitta rätt på en gång jämnade däremot ut sig då jag körde fel fyra gånger på väg till liften dagen efter. Väl på plats så fick jag välja linje från platsen där domarna stod.
Det var skönt att på start snacka med några av de svenska skidåkarna som hållit på länge och tävlat och som var lika nervösa som jag. Det blev en skada så efter ett tag la sig nervositet och tillslut blev jag uttråkad, gäspade och njöt av dagen. När de släppte startande igen så tog det kanske en och en halv sekund så var jag asnervös igen.
Trysil och Ramundberget var min uppvärmning och skulle i sammanhanget skulle man kunna kalla undermålig. Jag hade valt en lätt linje, som gick ner i lite brantare och stenigare terräng mot slutet, för att jag inte skulle köra vilse. Eftersom jag hade en lätt linje försökte jag stå på så att jag skulle göra åket snabbt. Efter ungefär en tredjedel började benen ta slut, lagom till stenarna var mina ben ordentligt trötta så jag orkade inte hålla kanten vilket innebar att jag skrämde domarna, och slutade näst sist. Efter mållinjen så skrotade jag två gånger då jag inte orkade hålla emot de små kompressioner som blev på sluttampen. Det känns lite konstigt att säga men jag är glad att jag inte gick vidare för då hade jag blivit tvungen att åka på finalfacet som var bra mycket hårigare. Med tanke på hur det kändes i benen efter kvalen och hur jag körde hade jag inget där att göra.
Nu ska jag bara "hem" och få massa mer höjdmeter i benen så jag orkar och kanske har i finalen att göra på nästa tävling. Vet tyvärr inte i dagsläget när den är.

Finalen avgjordes i strålande sol även om facet låg i skugga som tyvärr kom på oss åskådare efter lite drygt halva startfältet. De svenska skidåkarna levererade som ni säkert redan läst om.

Vägen från La Clusaz till Anzere gjordes lite spännande av att vid gränsen in till Schweiz så blev jag stoppad och de ville ha mitt pass och körkort. Resten av resan var händelselös och när jag kom fram så var en av mina kollegor kvar från fem år sedan när jag senast arbetade för Viamonde. Nu ska jag ut och få lite höjdmeter i benen...

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Alltid skoj med reserapporter, mer av den varan.
Tänk på att korrekturläsa innan, och lägg gärna med lite bilder. Och framförallt, fuska inte med barmarksträningen... :D

U

user93315

Guest
Härligt att få följa med i din reseskildring. Tycker att den både var lättläst och mycket detaljrik som gjorde att det var lätt att följa med i händelseförloppet. För mig skapades naturliga bilder i huvudet så tycker det skulle vara överflödigt med foton.

mangus sa:
La Clusaz, en nybörjares resa till möjlksyran och tillbaka.

Efter mållinjen så skrotade jag två gånger då jag inte orkade hålla emot de små kompressioner som blev på sluttampen. Det känns lite konstigt att säga men jag är glad att jag inte gick vidare för då hade jag blivit tvungen att åka på finalfacet som var bra mycket hårigare.
Ja korrekturläs gärna innan och dela gärna upp texten i mer olika stycken. Funderade ett bra tag hur ett hårigare underlag ser ut. ;) Men kom aldrig fram till något vettigt. Men det e klart om man e så trött i benen med mycket mjölksyra så är det inte konstigt om man även i text uttrycker känslan som lite extra knasigt.

Fortsätt gärna skriva mer.

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Nu är väl iofs hårigare ett så gott som vedertaget uttryck för brantare/farligare/mer skrämmande/osv osv.

U

user93315

Guest
STORPOTATEN sa:
Nu är väl iofs hårigare ett så gott som vedertaget uttryck för brantare/farligare/mer skrämmande/osv osv.
Okej då är det väl jag då som får skämmas för att jag inte hade koll på detta uttryck. :(
Tack för att du upplyste mig STORPOTATEN! :)

Senast ändrad:
T

The_teo

Guest
Asch, lite stavlfel har ingen dott av. Man forstar ju fortfarande sammanhanget..

mangus

Ny medlem
Tack för den positiva feedbacken.

Jag har korrektur läst det själv två gånger med en dag i mellan och ber om ursäkt för det som slunkigt igenom. Jag är inte bättre än såhär på att skriva i dagsläget. För mig är det här lite terapiarbete då jag avskyr att skriva, men jag jobbar på att bli bättre. Enda sättet är ju att göra saker som är på gränsen till övertramp i sin komfortzon. Vilket det här är för mig.
Har tyvärr ingen svenskspråkig människa i närheten som kan hjälpa mig med korrekturläsningen.

Jag återkommer när nåt nytt intressant dyker upp.
Just nu är det bara semitråkig pist och utanför händer inte mycket roligt då det har regnat för ett tag sen och solen värmer för lite för att det ska bli mjukt och alla gamla spår finns kvar. I de delar som ligger i skuggan kan man om man verkligen vill se lite snö som virvlar men det är bara köra på ändå.

snorkel

Aktiv medlem
Kul att läsa, bra rytm i berättandet. Lätta upp med lite styckeindelning så blir det lättare att läsa. Iofs kan man som språkpolis slakta det mesta på hela forumet om man vill. Inte alltför späckat med stavfel och särskrivningar gör det läsbart även om det inte är klockrent. Vi vill ju ha fler rapporter så skriv på :)

Topp