[RR] Secret Spot - Sälen 18 februari 2011

Mountain_Man

Aktiv medlem
Alla brantåkare vet ju att Sälen bara är skit ... och har därför tillbringat säsongen i någon varm alpby i väntan på kyla och snö som bara MÅSTE komma ... Jag som inte är lika brant och struntar i prestigen, beger mig istället till familjeparadiset Sälen som idag visade sin bästa sida med både snö, solsken och kyla!

Secret Spot - Sälen 18 februari 2010

Det har varit kallt hela vintern och enligt Skistar ligger det nu omkring 1 meter snö i Sälenfjällen. Det har tyvärr blåst en hel del vilket lett till att snön ovanför trädgränsen är vindpinad och packad, men ... söker man sig ned bland träden går det att hitta orörd djup snö!

Jag har under flera år sneglat på en sluttning som sett lovande ut, idag var det dags att ta oskulden på den!

Secret Spot - den solbelysta sluttningen i bakgrunden

Sluttningen ser inte så brant ut på denna bild men visar sig snart variera mellan uppskattningsvis 20 och 30 grader, dvs helt OK brant.

Börjar uppstigningen genom skogen från dalgången och förvånas över hur bra snön är och hur brant det verkligen är.

Secret Spot - I nedre delen av sluttningen ligger snön tung på granarna

Nedre delen av sluttning består av gles granskog som sakt övergår till att bli glesare och öppna upp till gles fjällbjörksskog och större öppna partier. Min puls ökar både av stigningen och av hur oväntat fint det ser ut.

Secret Spot - Glest mellan fjällbjörkarna

Snör är verkligen fin med ett lätt torrt lager lössnö på omkring 2 decimeter på en halvfast mer än en meter djup botten. Det bästa av allt är att det är helt orört, troligtvis ingen annan som varit här i vinter!

Secret Spot - 150 cm orörd lössnö

Jag närmare mig nu kalfjället och snön försämras markant när jag kommer upp på fjället. Några centimeter löst på hård vindpackad snö är inte målet med dagens övning.

Secret Spot - Snart dags att vända utför

Av med stighudarna. En Kvikklunch som sköljs ned med Pripps Sport ... sen är det dags att rikta spetsarna utför. Några trevande svängar i den vindpinade snön sen släpper det och vankas lössnö. Faller snabbt in i klassiskt lössnöpumpande för att nyttja den begränsade (nåja) fallhöjden maximalt. Sanslöst skönt när den viktlösa lätta känslan infinner sig efter några svängar. Fjällbjörkarna styr linjen ...

Secret Spot - Pumpa lössnö ...

Snön blir bättre och bättre ju längre ned på sluttningen jag kommer. Ner i granskogen och linjen blir tajtare!

Secret Spot - Brantare än bilden visar

Nedre delen flackar det ut något och lössnöpumpandet övergår till mer moderna teknik där skidornas tiprocker får bekänna färg. Grymt skön känsla att viktlöst surfa ned bland granarna!

Sälen 2011-02-18
MM

Tyvärr hade jag inget fototeam med på fjället utan samtliga bilder är tagna med en Nokia E75 (mobil).

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ser jevligt trevligt ut. Men men, det finns ju säsongare i Sälen med, var håller dem hus egentligen?

U

user93315

Guest
Härlig reserapport MM! Det var lätt att hänga med i handlingen med de detaljerade beskrivningarna av trädens placering, lutningen, det skiftade snöunderlaget och vart solen sken. Att du även beskrev din känsla av åket "att viktlöst surfa ned bland granarna" säger ju allt. :)

Senast ändrad:

HeLium

Aktiv medlem
Bravo MM! Fin rapport! Det finns inte mycket att klaga på i Sälen om man bara ger sig in i leken.

Jag har gått i samma tankar vid stugan, men det får väl bli en vårslushexposé på min secret spot i samma område...

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Min släkt är inne på att eventuellt hyra en storstuga i sälen nästa år för att fira jul, bered dig på konkurrens (eller kanske sällskap?) under den veckan! ;)

Mountain_Man

Aktiv medlem
Kul att ni gillar mitt bildreportage! Det är allt för sällan som "toppturer" ger payback i form av riktigt bra utföråkning, men igår föll alla bitar på plats! Eftersom turbindningar och stighudar är en sällsynt syn i Sälen får man den här typen av åkning helt för sig själv även under sportloven när anläggningarna är knökfulla.

Mer märkligt är att jag kört orörd lössnö hela dagen idag i Hundfjället. De enda spår jag såg var mina egna från förra helgen ... men då "hikar" jag iofs. en bra bit bort från anläggningen. Mycké småbarnsfamiljer här just nu varav en hel del är danskar, lössnön får man spåra upp själv. Träffade på en (1) person i utanförpisten idag!

/MM

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hehe ... var där i söndags och drog en repa igen ... kunde bara se mina egna gamla spår. Nu var förhållandena mer fostrande med en blandning mellan stenhårt, skare, kartongsnö, vårsnö och lite fluffluff i vissa skogspartier. Men solen värmde!

/MM

Snödjup

Topp