RTM 84, längd?

Alvenbenett

Ny medlem
RTM 84, längd?
Tänkte köpa dessa skidor inför helgen efter en lång tid av läsning men kan inte riktigt bestämma mig för längden. Jag åker helt okej, medel skulle jag säga. Åker mest på pisten men hamnar off pist ibland. Jag är 185cm/75kg.
Skulle 172cm vara för korta för mig?

GoranC

Aktiv medlem
RTM 84, längd?
Spontant så tror jag inte du kan nyttja prestandan i RTM84 om du bara är medelåkare som hannar utanför i bland.
Rtm84 är en styv rackare till skida. En ren pistskida som inte är bra alls för offpistpkande
Risken är att du tycker skidan är dålig.
Skall du ha en RTM skida så borde du max gå på 81 modellen
Men visst för piståknkng funkar garanterat 172 cm. Jag har teståka den längden, då väger jag 20kg mer än dig och räknar mig som avancerad åkare. Skidorna blir riktigt svängglada i den längden.
Men som medelåkare och med din vikt borde du se på en något mjukare skidas som inte har dubbla lager Titanal

Bohica

Aktiv medlem
RTM 84, längd?
Köp inte utan att testa först.

Jag var helt säker på att RTM84 var det jag skulle ha förrförra vintern, hade läst massor och det verkade stämma. Men när jag provade tyckte jag inte om dom alls, ej heller RTM86'orna. Det blev ett par Racetiger GS istället, som jag blev helnöjd med, och jag tänkte att breda skidor säkert inte var något för mig.

Men på Åres testhelg nu i december tyckte jag om Rossignol Experience 94, Extreme 95 Fusio, K2 95 Pinnacle och Nordica Enforcer 93 jättemycket, så jag gav RTM84'orna en chans till också då. Men det var samma upplevelse som tidigare, tyckte inte om dom alls.

Så vad många andra tycker är bra kan vara en bra ledstjärna för vad du kan testa, men du vet inte vad DU tycker förrän du testat själv. Köp inte grisen i säcken, provåk innan du köper!

RTM 84, längd?
Rtm 84 passar en medelåkare som har ambitionen att bli bättre. Skidan har bra bett och är enkel at släppa ut bakändan om man vill. Jag väger också mer och är avancerad åkare. Min kompis nu när vi va på skidtestet i Hemsedal körde dom och väger ungefär samma som dig. Han tyckte inte den va för hård utan en skida med bra bett. Är 185cm 95kg jag testade 177cm skidan. Du ska absolut inte ha kortare än 172cm kanske längre. Att jag kör 177cm är att jag gillar när skidorna upplevs rappa. Skulle säkert gilla 182cm.
Har du möjlighet att testa är det bra.
Lycka till.

Senast ändrad:

Skalet

Ny medlem
RTM 84, längd?
Har själv RTM84 som ett av mina skidpar och dessa svarar grymt i pisten om man är beredd att ge den kraft och fart som behövs..Är 182 och kör på 177or vilket för mig är en grym kombo, anser mig vara en åkare mer åt det avancerade hållet..
Som tidigare trådar redan har nämt så är RTM84 en kompenent och trygg vän i pisten oavsett underlag, dock kanske ingen lekfull och offpistorienterad skida..personligen tycker jag att den utanför backen känns lite stum och ”död”..

Ake_Astrom

Medlem
RTM 84, längd?
Jag har RTM 84 av den gamla fullrocker moddelen 176 cm och har precis även köpt den nya RTM 84 som inte är fullrocker men i längd 182 (har även lite andra skidor).
De båda kan åkas av åkare som är medel och avancerade tycker jag, den gamla är lite mer krävande för att komma till sin fulla rätt men alla som lånat den faller för den.

Det betyder visserligen inte att även du skulle göra det men var inte rädd för att prova så att du vet.
Den nya verisionen skall ju vara lite mindre krävande och kan nog instämma även i det.

Jag är (var) 188 cm och väger ca 86 kg så jag tror nog att du klarar både 172 och 177 i längd.
Fast jag tror att 177 kommer räcka längre innan du "växer" ur ;)

GoranC

Aktiv medlem
RTM 84, längd?
Ake_Astrom sa:
Jag är (var) 188 cm och väger ca 86 kg så jag tror nog att du klarar både 172 och 177 i längd.
Du växer inte ur en RTM84. Har provåkt både RTM81e, 84 och 86 i 172 läng. Då är jag större än dig både på längden och tvären. Skidorna blir bara jäkligt mycket mer lajbans, men inte att dom kändes veka eller tappade grepp eller prestanda, fortfarande samma grundkunskaper. Då hade jag själv ett par RTM 84 v-werks 182 som referens. ( sålda nu då jag tyckte dom blev tråkiga och fick stå i källarn, mer givande med riktiga pistskidor och freerideskidor i stället för en halvmesyr)

Ake_Astrom

Medlem
RTM 84, längd?
GoranC sa:
Ake_Astrom sa:
Du växer inte ur en RTM84. Har provåkt både RTM81e, 84 och 86 i 172 läng. Då är jag större än dig både på längden och tvären. Skidorna blir bara jäkligt mycket mer lajbans, men inte att dom kändes veka eller tappade grepp eller prestanda, fortfarande samma grundkunskaper. Då hade jag själv ett par RTM 84 v-werks 182 som referens. ( sålda nu då jag tyckte dom blev tråkiga och fick stå i källarn, mer givande med riktiga pistskidor och freerideskidor i stället för en halvmesyr)
Ser ju här att du "växte" ur ett par, de blev ju tråkiga.
Att växa ur kan betyda många olika saker ;)

//Åke

GoranC

Aktiv medlem
RTM 84, längd?
Ake_Astrom sa:
GoranC sa:
Ake_Astrom sa:
Ser ju här att du "växte" ur ett par, de blev ju tråkiga.
Att växa ur kan betyda många olika saker ;)

//Åke
Det har du helt rätt i, nu har jag växt i ett par Dobermann GSR i stället :) rejält mycket bättre prestanda i dom.

Kilgore

Ny medlem
RTM 84, längd?
Jag och brorsan (bägge ~175 cm / 75kg) har testat 84:an i längderna 167 och 172. Vi är bägge medvetna om att alla rekommendationer baserat på vår vikt, längd och åkförmåga pekar på 172 eller 177, men efter att ha testat 167 och 172 tyckte vi den kortare av dem var absolut roligast. Vi upplevde bägge två att 172:an var trög i lägre hastigheter och kortsvängarna var väldigt tungrodda. Tror bara det skiljer en meter i radie, men skillnaden upplevdes som mycket större.

Det kan hända att vi tappade lite fartstabilitet med 167:an, men den var såpass mycket roligare att valet var enkelt för oss. Kan väl lägga till att vi sällan åker i över 80km/h.

Med din vikt och längd kanske 172 blir perfekt, men det enda sättet att veta är att pröva. Det är väldigt svårt att läsa sig till vad man skulle gilla, tyvärr. Lycka till! :)

Senast ändrad:

Kilgore

Ny medlem
RTM 84, längd?
GoranC sa:
Spontant så tror jag inte du kan nyttja prestandan i RTM84 om du bara är medelåkare som hannar utanför i bland.
Rtm84 är en styv rackare till skida. En ren pistskida som inte är bra alls för offpistpkande
Men visst för piståknkng funkar garanterat 172 cm. Jag har teståka den längden, då väger jag 20kg mer än dig och räknar mig som avancerad åkare. Skidorna blir riktigt svängglada i den längden.
Men som medelåkare och med din vikt borde du se på en något mjukare skidas som inte har dubbla lager Titanal
Det är väl 86:an som har dubbla lager titanal? Utan att ha testat 86:an kan jag tänka mig att den är bra mycket jobbigare än 84:an. Testade Racetiger SL (titanal) för något år sedan, vill minnas att det var som att ha två balkar på fötterna. Grymma slalomskidor men kanske inget jag skulle vilja ha på mig när det blir lite mer uppkört, men det kanske snarare beror på mina brister som skidåkare än skidornas egenskaper. ;)

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
RTM 84, längd?
Kilgore sa:
GoranC sa:
Det är väl 86:an som har dubbla lager titanal? Utan att ha testat 86:an kan jag tänka mig att den är bra mycket jobbigare än 84:an. Testade Racetiger SL (titanal) för något år sedan, vill minnas att det var som att ha två balkar på fötterna. Grymma slalomskidor men kanske inget jag skulle vilja ha på mig när det blir lite mer uppkört, men det kanske snarare beror på mina brister som skidåkare än skidornas egenskaper. ;)
Det har du rätt i, det är ett lager stål i 84-orna. Men oavsett detta så tycker jag att avancerad/proffessional nivå på skidorna är för avancerat för dig. Är mer än metallen som gör att skidan är styv.
Och ja, 86:orna kräver mer kraft i åkningen.
Men jag hävdar fortsatt att 81:an är rätt flr dig
Egentligen 81E som fanns för nått år sedan. En synnerligen trevlig och lättåkt modell med bra prestanda.
https://www.sport-mueller.de/sporta...e-ipt-wr-xl-12-0-tcx-d-effi-116171-503-0.html

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp