RTM 84 UVO 177cm - För avancerade för mig?

DingoD

Ny medlem
Yo!

Började åka skidor för 3 år sedan. Haft ca 15 heldagar som skidåkare, åker dom flesta backarna och hänger med i kompisarnas tempo helt ok. Dock är väl min teknik säkerligen inte den bästa.

Hyrt alla dagar tills jag förra året köpte ett par RTM 84 UVO 16/17 177cm och spenderade 3 dagar i fjällen där snön var blöt och allt kändes väldigt svårkörd.
Att det var blött gjorde säkert sitt, men blev endå fundersam om gjorde fel val att skaffa för hårda/avancerat skidor?
Kände mig helt klart som en betydligt sämare skidåkare senaste dagarna med plusgradig väder och nya skidorna.

Är 176cm lång, just nu ~88kg.

Några tips, förslag?

Borde jag sälja dessa och skaffa ett par lite mjukare/enklare skidor?

Mvh

Dingo

termons

Aktiv medlem
Yo!

Började åka skidor för 3 år sedan. Haft ca 15 heldagar som skidåkare, åker dom flesta backarna och hänger med i kompisarnas tempo helt ok. Dock är väl min teknik säkerligen inte den bästa.

Hyrt alla dagar tills jag förra året köpte ett par RTM 84 UVO 16/17 177cm och spenderade 3 dagar i fjällen där snön var blöt och allt kändes väldigt svårkörd.
Att det var blött gjorde säkert sitt, men blev endå fundersam om gjorde fel val att skaffa för hårda/avancerat skidor?
Kände mig helt klart som en betydligt sämare skidåkare senaste dagarna med plusgradig väder och nya skidorna.

Är 176cm lång, just nu ~88kg.

Några tips, förslag?

Borde jag sälja dessa och skaffa ett par lite mjukare/enklare skidor?

Mvh

Dingo
Rtm 84 är väl inte den roligaste skidan för någon om det är rejält mjukt och slaskigt men låter nog som om du kunde ha roligare med litet mjukare skidor. Behöver inte vara rädd att gå upp litet i bredd heller om du vill ha bättre egenskaper i allt annat än hård jämn pist. Finns många tips här i trådarna på lättåkta allmountain skidor.

Janne-G

Medlem
Nej, nej, nej. Skidorna du har är grymma med rocker fram och bak. Kräver dock att du åker på skär.
Mitt tips: Spendera en eller 2 timmar på en privat skidlärare som lär dig hantera skidorna så blir det MYCKET roligare i backen.
Eller om du har nån kompis som kan lära ut....

pd

Aktiv medlem
Ge dem några dagar i vettiga förhållanden. Det tar alltid några dagar att bli kompis med skidorna om de är av en ny typ. Och så ta en lektion eller tre så blir det prima.

zerode

Aktiv medlem
Jag har åkt många många dagar på RTM84, och det är en fantastisk skida, funkar bra i de flesta "svenska" förhållanden, både när det är hårt på försäsongen och mjukt och slaskigt på våren. Så skidorna fungerar det är inga problem, skulle verkligen inte rekommendera dig bredare skidor heller förövrigt

Problemet är det du är inne på, de är lite för avancerade för dig just nu, och det är ju en bra sak. Då finns det hjälp och möjligheter för att lösa det.

Skidlektioner är en riktigt bra sak. Eventuellt så kan det vara så att även om du tar några lektioner, så kommer du inte bemästra skidorna. Vore ju lite konstigt om man efter att ha åkt i 3år och ca 15dagar skulle kunna gå på avancerade skidor, känns som man nedvärderar skidsporten rejält om man hävdar det :D
Men som sagt, skidlektioner är en kanongrej om man vill snabba på skidlärningsprocesen, men skulle nog hyra några mer anpassade skidor några gånger innan och framförallt när du tar lektionerna, så du får kläm på hur allt skall fungera.
Räkna dessutom att ta fler än en lektion

Längdmässigt så är vi lika långa, och jag kör mest på 177 längder, så den funkar, du skulle kunna ha 172 med, men 177 är inga problem.

termons

Aktiv medlem
Synd att du tidigar tyckte om att åka men nu hade det svårt. Antar att du någon morgon fick åka i hyfsad nypistad backe och kan själv avgör hur mycket det var underlaget som var svårt. Hursomhelst så tror jag att Hen som eventuellt rekommenderad skidorna åt dig är bättre på något annat ;)

Det är ju verkligen inget fel med skidan. Skulle själv kunna ha den som pistskida om jag skulle ha en pistskida i quivern. Skidlektioner är säkert också bra om man är beredd att gå den vägen.

Om du är relativt ung och/eller har hållit på med litet olika sporter så finns det också en möjlighet att du börjar bemästar skidorna bara du får litet input (finns också på nätet bra råd vad tänka på) och framför allt krävs att du åker mycket.

Vill du få tillbaka åkglädjen snabbt så satsa på en mjukare lättåkt skida och sen kanske lektioner om du så vill. Du behöver ju inte nödvändigtvis göra dig av med 84 uvo.Alltid bra att ha en bra pistskida i quivern. Kan ju hända att du uppskattar dem högt bara du får litet bättre teknik. Köp begagnat om det känns tufft att skaffa nya.

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Med din lilla erfarenhet av skidåkning så är RTM84 absolut för mycket skida för dig.
Dom är typiska Völkl byggen stabila och med fantastiskt grepp. Helt ärligt kommer du aldrig lära dig åka skidor på dessa. Dom är för stuva och ”bettiga” i skäret för dig. Blir som du skriver bara jobbiga, speciellt då det blir lite lösare i backen.
skall du köpa egna skidor så kan du köpa vad som helst från hyllan på rea efter jul på Stadium eller Intersport, medelåkare ca 80mm breda, eller begagnade. Dom kan du åka på och lära dig på först. RTM84 är en skitbra skida men en avancerad sådan och den kräver både bra teknik och kraft för att bli kul, annars blir den bara jobbig.

GoranC

Aktiv medlem
Kan konstatera att med mina 95kg och närmare 50 dagar per säsong så är för mig RTM84 skidor helt rätt i prestanda och blir riktigt kul i 177 längd. Men för en nybörjare så blir det bara för mycket skida. Jag körde på betydligt mjukare skidor innan jag dom sista 10 åren lärt mig att åka bra och varje år köpt nya skidor, både bredare och mjukare och styva pistracers. Men det bygger på att man faktiskt lär sig åka och törs hantera farten oavsett underlaget. Då blir allt så mycket roligare.
Så mitt råd, nu när jag tänkt en gång till, behåll RTM84 och köp ett par till, bredare och mjukare. En 90-100mm bred freeride skida, funkar i allt utom det som RTM84 är bra på för en mindre van åkare. T.ex Line Sick Day 94, Salomon QST92 eller nått annat i samma kategori

DingoD

Ny medlem
Många olika bud och tips. Ett alternativ är ju helt klart att försöka lära mig åka på dessa. Alternativet är väl att skaffa ett par mer lättåkta skidor för att senare gå över till RTM84.

@GoranC Menar du att exempelvis dessa QST 92 169cm https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=158071 skulle kunna vara ett värt köp? Är dessa betydlig mer lättåkta? Kanske 169cm är för kort?

176cm och cirka 87kg väger jag just nu.

Mvh

Linus

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Många olika bud och tips. Ett alternativ är ju helt klart att försöka lära mig åka på dessa. Alternativet är väl att skaffa ett par mer lättåkta skidor för att senare gå över till RTM84.

@GoranC Menar du att exempelvis dessa QST 92 169cm https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=158071 skulle kunna vara ett värt köp? Är dessa betydlig mer lättåkta? Kanske 169cm är för kort?

176cm och cirka 87kg väger jag just nu.

Mvh

Linus
Ja det menar jag, men är i kortaste laget för din vikt. Men det enda som sker när du har korta skidor är att dom blir livligare och mindre stadiga. Men det gör ju åkningen enklare. Du har ju sedan de stabila RTM84 som du bör behålla.

fredw

Aktiv medlem
Vad har du för pjäxor? För mjuka pjäxor funkar dåligt med sådana skidor. Min fru köpte ett par Völkl Kenja efter att ha åkt ungefär lika mycket som du, hon gillade dem men först när hon fick styvare pjäxor så kom det riktiga lyftet. Sedan dess är de oskiljaktiga (jag blir nästan svartsjuk)

Men om du ändå inte trivs på skidorna så är det så. Tror också att de kan vara något för avancerade för dig i nuläget.

Behåll dem men köp ett par begagnade medelskidor eller hyr något år eller två tills du lärt dig få ner mer kraft och teknik i skidorna.

DingoD

Ny medlem
Har ett par
Salomon X Pro 100
som även som köptes tillsammans med RTM84orna.
Ska tydligen vara medel-avancerad enl stadium.

GoranC

Aktiv medlem
Har ett par
Salomon X Pro 100
X pro 100 är på för mjuk och svampig för 87 kg man med RTM84 skidor under pjäxorna.
Men dom duger att driva ett att mjukare skidorna. Det är inte bara flexen som skiljer om man går upp till hårdare flex, innerskon är också betydligt bättre.

fredw

Aktiv medlem
Har ett par
Salomon X Pro 100

Ok inga nybörjarpjäxor men kanske i underkant för din vikt, din ambition och dina premiumskidor. Tror liksom Goran att du ska fundera på ett par maffigare pjäxor.
Kanske litet surt när du just har investerat men kan vara vägen till lycka och framgång.

Å andra sidan om dina pjäxor har god passform och komfort så är det svårt att helhjärtat rekommendera ett pjäxbyte. Hmm.

termons

Aktiv medlem
Har ett par
Salomon X Pro 100

Pjäxorna är det inget fel på.(Ingen flex 100 lätt touringpjäxa..) En av de mest omtyckta och sålda pjäxorna har jag för mig. Borde funka bra för dig.
Det är skidorna som är litet för styva för din nivå.

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Livet är för kort för att traggla runt. Står inte Fun-O-Metern på grönt hade jag bytt. Har själv bytt några för jag har haft tråkigt på dem inte för att var en dålig skida. De flesta här på forumet har mer än en skida samt byter relativt ofta. Så gift dig inte med skidorna. Det är den som har roligast som vinner. Men det är inget snack om att det är en bra skida för den kompetenta skidåkaren om man gillar den karaktären.
.
02958EBC-21BC-42E2-A0AC-7DEE47A8DBF0.png

Senast ändrad:

dallan

Medlem
Tycker 169 QST92 låter som ett bra alternativ för dig i nuläget. Fel längd viktmässigt för dig, men kan tänka mig att du uppskattar den kortare längden och lättare vikten. Pjäxorna är det inget fel på för den nivån du ligger på nu.

Tror främst RTM84 blev för stor och tung för dig. Den ska ju egentligen glänsa i dom förhållanden du åkte, men då i medel till hög fart på skär.

GoranC

Aktiv medlem
Tycker 169 QST92 låter som ett bra alternativ för dig i nuläget. Fel längd viktmässigt för dig, men kan tänka mig att du uppskattar den kortare längden och lättare vikten. Pjäxorna är det inget fel på för den nivån du ligger på nu.

Tror främst RTM84 blev för stor och tung för dig. Den ska ju egentligen glänsa i dom förhållanden du åkte, men då i medel till hög fart på skär.
Jag körde, med +90kg kroppshydda, i flera år på 170cm Elan Magfire 8. Det var dom lättåkta skidorna jag lärde mig åka skidor riktigt bra på och märkte helt klart när dagen kom då min åkförmåga översteg skidornas prestanda. Nu är det betydligt stabilare saker med dubbla Titanallager jag åker på och även RTM84 passar mig bra. Men nu, är ca 15 år med drygt 40 skiddagar per år, senare. Och RTM84 hade inte varit en optimal skida för mig 600 skiddagar tidigare.

Mountain_Man

Aktiv medlem

Hej Dingo!

RTM 84 är grymma skidor men kräver lite teknik och fart för att komma till sin rätt ... men vad var mer specifikt ditt problem? Har du kört med andra skidor under liknande förhållande och upplevt dem som mer lättkörda?

/MM

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp