Ryggskydd eller inte?

smejen

Ny medlem
Hej,

Inför årets säsong står jag inför valet att införskaffa ryggskyd eller att avstå. Jag vill väl mest ha synpunkter på användadet av ryggskydd och höra om det är många som använder det?
Jag har just nu två ryggskydd hemma som jag prövar ;

*Head BP Vest 999kr fr Stadium
*POC Spine Ergo Bug 950kr fr Intersport

Men det känns som att bägge ryggskydden begränsar mig i mina rörelser. Kanske bara är att man är ovan..

Tack på förhand
Mvh
Rikard

Heddious

Aktiv medlem
jag har ett daineseryggskydd som jag skaffade förra säsongen. första dagarna jag hade det kändes det lite ovant och sköldpaddeaktigt, men sedan slutade jag märka av det. ajg tror att det är en vanesak. så länge det inte skaver eller nåt så..

hyllengren

Ny medlem
Jag har ryggskyddsgudens gåva till mänskligheten: Dainese nextwave. Lätt, rörligt och sanslöst bra ventilerat! Har aldrig märkt av att att jag har det på mig. Alla andra ryggskydd jag provat känns både svettigare och klumpigare.

FFrank

Ny medlem
Ryggskydd är en självklarhet för mig, antingen kör man utan och riskerar att skada ryggen för livet eller så kör man med och inte behöver oroa sig över det.
Att man inte \"kan\" röra sig i början med ryggskydd är av ren ovana, det tar ett tag sen släpper man det och allt känns som vanligt.
Sen tror jag de flesta som kör park/offpist använder ryggskydd, iallafall borde använda det.

Victors

Ny medlem
Kör med ryggskydd, de kan rädda ditt liv. Jag själv kör med ryggskydd, något från stadium för 1 lax och det funkar skitbra. I början kanske det känns lite ovant men efter 15 minuter i backen så har du glömt bort det och kan röra dig hur du vill. I början så glömde jag ibland av att jag hade ryggskydd på mig och märkte inte det förrän jag tog av mig jackan. Så go for it, köp ryggskydd!

Johan686

Ny medlem
Ryggskyddet räddade min rygg! Det är fan en no-brainer att använda ryggskydd; man blir mindre skadebenägen eftersom man är varm och smidig i ryggen hela tiden; man kan lära sig att ordentlig fallteknik (ge fan i att sätta i händer eller hålla ut armar) eftersom det inte gör ont att lägga sig på rygg. Och man slipper hamna i rullstol i onödan... Bara positivt! Rörelsefriheten är bara en vanesak så länge vi snackar om ett hyfsat modernt skydd av bra kvalitet.

Lee-nus

Aktiv medlem
självklart ska du ha ryggskydd. jag känner mig bara naken utan nu.
poc har en västmodell med ett skydd som är väldigt mjukt och rörligt. rekommenderas om du tycker att vanliga modeller med leder är för stela.

smejen

Ny medlem
Ja det finns ju bara ett alternativ, dvs att inhandla ett ryggskydd :) Någon från stockholm som kan rekommendera några ställen där man kan pröva ryggskydd? Jag var och kollade OneOff men dom hade bara ett riktigt klumpigt ett. Annars har jag trivts bäst med POC från Intersport.

Tack för alla svar!

Lee-nus

Aktiv medlem
smejen sa:
Ja det finns ju bara ett alternativ, dvs att inhandla ett ryggskydd :) Någon från stockholm som kan rekommendera några ställen där man kan pröva ryggskydd? Jag var och kollade OneOff men dom hade bara ett riktigt klumpigt ett. Annars har jag trivts bäst med POC från Intersport.

Tack för alla svar!
bor du i sthlm bör du definitivt titta på länna sport och alpingaraget innan du överhuvudtaget tittar nån annanstans! :)

SverigeTomten

Ny medlem
Ryggskydd är überbra! Så fort jag började använda det så blev jag inte det minsta rädd att krasha på ryggen. Dessutom, Om jag VET att det kommer gå åt pipan så försöker jag faktisk landa på rygg, så att skyddet dämpar smällen. Det är väldigt sällan jag får ont av att krasha på rygg nu för tiden.

b0nkiE

Ny medlem
Jag har ett scott-ryggskydd (modell? vet jag inte). Men det är klart värt det så himla mycket skönare att lägga sig och bara chilla på ryggen och glida om man kraschar;) visst är det väll lite rörelsehindrande men när man vant sig är det bara skönt. Och det är nästan läskigt att åka utan då man känner sig så överrörlig :p

W

Wallstedt

Guest
Ryggskydd is thaa shieeeat, ne men jag kör med ryggskydd och man känner sig betydligt säkrare!

Dock så är det inte überskönt men safety first såklart!!

v-larsson

Ny medlem
Du märker inte att du har det på dig när du åkt ett tag. Dock uppskattar jag det sjukt mkt när jag intehar skyddet på mig för dte är jäkligt gött utan, speciellt på varma vår och sommardagar då det är varmt och snön är mjuk.

linder

Ny medlem
v-larsson sa:
Du märker inte att du har det på dig när du åkt ett tag. Dock uppskattar jag det sjukt mkt när jag intehar skyddet på mig för dte är jäkligt gött utan, speciellt på varma vår och sommardagar då det är varmt och snön är mjuk.
Och när snön är mjuk så kan man gå igenom och träffa sten och annat skit så det låter ju smart att skippa det då :O

Senast ändrad:

sebbaz

Ny medlem
kör säkert, dra på dig ryggplattan. De är som allt annat, en vanesak. En snuskigt billig livförsäkring!

theoJ

Ny medlem
klart du ska använda ryggskydd, man tänker inte på det över huvud taget när man åker, (jag åker bräda)
dessutom värmer det som FAN!

felix

Aktiv medlem
Ok, är det väst eller vanlig platta som gäller?
Har en ryggplatta nu, med klassiskt hängslespänne och midjerem men den är lite oskön... glider omkring för mycket.

FF

Ny medlem
För er som tänker på priset kan jag säga att jag köpte ryggskydd härom veckan på biltema för 299kr! Det var klassat för att köra cross, så ska nog klara av att vurpa i snö med.

tombola

Ny medlem
Ok en kanske lite dum fråga men ställer den ändå ;)
Behöver man ryggskydd om man endast håller till i pisten?
Har fått för mig att ryggskydd bara används av åkare som hoppar i parken osv e jag helt puckad so tell me ;)

theoJ

Ny medlem
tombola sa:
Har fått för mig att ryggskydd bara används av åkare som hoppar i parken osv e jag helt puckad so tell me ;)
Klart att risken för att slå ryggen är större i parken, men det är klart man bör använda det i pisten med, t.ex. som skydd mot att bli påkörd bakifrån etc...

tombola

Ny medlem
Jo ni har en bra poäng med att man kan bli överkörd bakifrån aldrig tänkt på det. har mest tänkt på mina vanliga pistvurpor och då har mest handleder å höfter fått stryk. Får traksa till butiken å kika på ett när studentekonomin tillåter...

tS0

Ny medlem
kör alltid med det och är såpass van med det så men jag tänker inte ens på det ;)

smejen

Ny medlem
En annan fråga då,

Någon som har någon erfarenhet av följande ryggskydd eller åsikt om vilken som vore ett klokare val:

*POC Spine Vest 1500kr
*POC Spine Ergo Bug 900kr

Tack på förhand :)

L

Liberg

Guest
POC spine ergo. Testa det, det är lite tuffare än spine ergo BUG :)
Sen är det lättare och mer ventilerat och ergonomiskt än BUG.

AAndrEE

Ny medlem
tombola sa:
Thomas Fogdö är vell ett levande exempel på att alla i backen bör använda ryggskydd!

v-larsson

Ny medlem
linder sa:
v-larsson sa:
Och när snön är mjuk så kan man gå igenom och träffa sten och annat skit så det låter ju smart att skippa det då :O
Har väl aldrig sagt att det är smart eller? Menar bara att det blir jäkligt varmt när man åker på senvåren och sommaren. Är ju egentligen inte mot snön som ryggskyddet hjälper utan känns mest som en svag anledning att slippa svettas med ett varmt ryggskydd på ryggen.

v-larsson

Ny medlem
AAndrEE sa:
tombola sa:
Thomas Fogdö är vell ett levande exempel på att alla i backen bör använda ryggskydd!
Han skadade ju sig när han sneddade mellan 2 pister för att komma till träningsbacken?

AAndrEE

Ny medlem
v-larsson sa:
AAndrEE sa:
tombola sa:
Han skadade ju sig när han sneddade mellan 2 pister för att komma till träningsbacken?
ja precis

hemlig

Ny medlem
Töntigt som fan med ryggskydd o hjälm. Man är väl gangster, räcker med en uzi i fickan.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp