Så var det dags igen, sub-110-skida: Hilfe bitte!

God fortsättning, allihopa!

Har kört mina gamla härliga Moment Bibby pro (Den klassiska från 2012, innan allt trams) i alla år, och älskar den förbehållslöst. Körde lillebrorsan PB&J som "lite snö/pist"-skida under ett par år, men sålde den, tyckte den var lite sisådärig och att Bibbyn gick typ lika bra (Ung och dum). Mina Bibby mår fortsatt utmärkt, och har ett par år kvar i sig - Men klart står att jag behöver en lite mindre, rappare, skida för blandad pist/offpist som komplement. Idealet vore en skida strax söder om 110, lagom rocker fram, mer subtil bak - Tänker att det är en perfekt "de flesta dagar-skida" för någon som turiståker sisådär en-till-tre veckor per säsong (Beroende på jobbet), och som trots total avsaknad av portnötarhistorik inte gör bort sig sådär vansinnigt i något sammanhang. - Gissar att många känner åkarprofilen ungefär (Trivs som sagt utmärkt på Bibby, men den blir lite too much när det inte är direkt prima snötillgång och man ska dra ett par pistvarv emellanåt).

Så därför är det dags att addera till samlingen igen - Då i storleksordningen söder om 110. Är 36 år, 192 cm, väger in på 88 pannor och åker hyfsat blandat, måttligt hårt (drar mycket sällan bakåtvolter över laviner), och vill kunna ha roligt samtidigt som det inte känns tramsigt. Inget jibb. Inte ens gubbjibb, det får kidsen sköta.

Alternativen jag kikar på är BC Atris, Automatic 109 och - såklart - Opinion 108. Någon som åkt på flera av nyss nämnda, kan jämföra dem, har personlig preferens eller har mer info kring någon av dem som inte finns på Teton/blister?

Extremt tacksam för svar.

vctr

Medlem
De alternativen du nämner är alla starka kandidater. Jag tycker du ska testa om du har möjlighet och om inte, slå till där du får ett bra pris. Slänger in fler kandidater i någorlunda samma midjespann (100<x<120 mm) men olika styva: Black Crows Corvus, Armada Invictus, Faction CT 3.0, Nordica Patron och Helldorado, Blizzard Cochise, Völkl Katana... Har du tänkt gå på tur?

Senast ändrad:
Man kan ju räkna ut med häcken och en krita att någon ska komma och göra allting betydligt mycket svårare för en :D

Helldorado låter alldeles för stöddigt och omständlig
Katana känns alldeles för mycket köttarskida + lång radie (det har jag i Bibby)
Corvus har jag ägt i icke-rockad variant tidigare, gillade, men känns som att 183 eller 193 cm är helt fel längmässigt, båda två
Cochise känner lite för Katana-lik, men jag kanske har fel?
Ska kolla upp invictus CT3.0 och Patron.

För enkelhetens skull (Det finns för många bra skidor) tänker jag att det är främst någon av de tre (för att förenkla urvalet) och det vore fenomenalt att höra mer om erfarenheter.

Inget turande att skriva hem om. Bara liftburen offpist.

vctr

Medlem
Christian2010 sa:
Man kan ju räkna ut med häcken och en krita att någon ska komma och göra allting betydligt mycket svårare för en :D
Sorry! Jag har två (fråga mig inte) par Atris i 189 som är toppen, riktigt allround. Sen kompletterar jag med CT 4.0.

Atris är ett säkert kort och omtyckt av många, men det är Nordica Patron också :)

iSooLi

Aktiv medlem
Salomon Q Lab 190, lätt val för det du frågar efter! Bara dra på var du vill, som en svängglad missil i pist. Tailen reser sig lite lagomt snyggt när du klämmer ihop spannet. Lite extra hängning av kanterna sista decimetern baktill så blir det en barnlek att slasha dem oxå. Skiljer sig från många andra friåkningsskidor tack vare den långa effektiva kanten. Jävlar vad dom går att köra!

Finns fortfarande läge för bra deal på epictv. Knappt tre lök hem till dörren..!

http://shop.epictv.com/en/ski-100-109mm/salomon/q-lab-2015?sku=SAL15QLA190

Edit: Q-lab 190 mäter 188cm längs belaget, 187cm rak tejp och numera sitter linjen på TC-8 cm. I många av testkörningarna som finns ute på nätet satt bindningarna på förserieversionens linje på TC-6cm...

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Jag är själv nyfiken på Völkl 100EIGHT som tycks vara en trevlig allroundskida med bra flyt i lössnön och gott bett i pisten. Vet inte om det kan vara ett alternativ för dig, men klart intressant skida. :)

/MM

Alltså, det var hundra år sedan jag postade på Freeride, men blir alldeles glad i hjärtat över hur bra och utvidgande-av-frågan-svar man får! Tack!

Är det för tidigt ännu, eller kan någon ge en bra bild av Opinion 108? Vore lite extra kul att stödja svensk skidindustri?

herrgard

Medlem
Jag åkte Opinion 108 på skidtestarhelgen 2014 och slogs av hur kul och lättåkt den var. Man blev ju knappt trött i benen alls även fast det var försäsong :P Åkte mest i något slags puder/uppkört i oöppnad pist och där var den mycket fin. I pist var den lätt att få i skär och upp på kant.

Testade Project 110 som nästa skida efter och det var då raka motsatsen. Tunga, tröga och tråkiga.

Nu vet jag inte hur Opinion 108 står sig på hårt underlag eller på större kullar än Lindvallen men jag skulle gissa på att den är super där med. Nu har jag inte åkt någon av andra nämnda skidor här i tråden och jag är 20cm/10kg mindre än dig.

n3lo

Ny medlem
Jag har åkt völkl 100eight nu sedan första snöfallet (mestadels turat) och är riktigt nöjd med denna skida, den trivs som bäst vid lite högre hastigheter men är inte omöjlig att fis-åka, den låga fullrockerprofilen gör även att skidan får ett grymt grepp i pisten, men det är ju i offpisten den trivs och där kan man verkligen åka i de mesta, haft endel olika snö under försäsong, vindpackat, is, kartong, puder, och har kunnat åka som jag vill och samtidigt haft riktigt roligt.
Så den kan jag varmt rekomendera, kan tycka att den är lite lätt ibland, men det kan man kanske inte klaga på :)

Senast ändrad:

Gazza1

Aktiv medlem
Jag har ett par BC Atris i 190 längd. Jag är 197 cm, 90 kg och 34 år så vi är i samma kategori ungefär. Jag köpte Atrisen av precis samma anledning som du. Jag vill ha en skida till allt annat när det inte har kommit 20+ cm nysnö.

Skidan spårar fantastikt bra i pisten. Testat den nästan i enbart pissiga förhållanden och den är stabil och enkel att åka med. Jag gillar att den inte har en super styv tip. De få gånger jag fick åka i mjukare snö gjorde att skidan blev lite mer följsam.

Kort och gott en väldigt stabil och skön skida som känns ganska kvick under fötterna. För min del har den ingen fartgräns som jag kommer överträffa.

Jag har inte koll på Opinion 108 men jag har åkt mycket på Automatic 117. Hade den i 2 säsonger. 109 är en nerbantad version av den. Personligen anser jag att Atrisen är en mer kompetent skida än Automatic som klarar av större variation i före på ett bättre sätt. Automaticen tror jag kommer flyta lite bättre när det är mycket nysnö men du har andra skidor när det är riktigt bra och en Automatic 109 är inte en skida som man kommer välja när det är riktigt bra iaf. Personligen tar jag hellre en skida som klarar dåligt och isigt bättre som ändå är riktigt rolig och flytig när det är bara 15-20 cm nysnö.

Jag har även en Duke och har turat kortare turer med Atrisen. För min del var det hult lugnt som helst och jag tyckte att det kändes väldigt lätt. Jag tränar å andra sidan 6 dagar i veckan och har gjort det de senaste 22 åren. En vanlig bindning kommer nog göra att denna skida känns ännu rappare och härligare kan jag tänka mig. Jag känner av Dukens vikt mest när det är tight skog och sockrig snö. Då blir det sugigt i benen.

Mountain_Man

Aktiv medlem
n3lo sa:
Jag har åkt völkl 100eight nu sedan första snöfallet (mestadels turat) och är riktigt nöjd med denna skida, den trivs som bäst vid lite högre hastigheter men är inte omöjlig att fis-åka, den låga fullrockerprofilen gör även att skidan får ett grymt grepp i pisten, men det är ju i offpisten den trivs och där kan man verkligen åka i de mesta, haft endel olika snö under försäsong, vindpackat, is, kartong, puder, och har kunnat åka som jag vill och samtidigt haft riktigt roligt.
Så den kan jag varmt rekomendera, kan tycka att den är lite lätt ibland, men det kan man kanske inte klaga på :)
Intressant! :) Vad menar du med att den är lite "lätt", instabil, fladdrig?

/MM

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp