Sälen 07/08

jens_ekstrom

Ny medlem
Tjipp!

Har kommit på att jag vill ta å jobba i sälen säsongen 07/08. Hur är det att jobba för skistar? Vilka mer kan man jobba åt?
Hur är det med boende? Skitstar har väll nå "kollektiv" deras anställda bor i?

Nån mer som ska söka jobb där för den här säsongen?

Åre känns som ett litet stockholm och sånt gillar jag inte.

Vill inte höra nått som: åRe är best skitt i sälen!!!111!1

Keep it clean!

/Jens

jeppenator

Aktiv medlem
hahahaa direkt.. smart svar^^

sälen har väl boende för dom som jobbar där?
annars kanske kläppen söker arbetare? de är ju skönare anläggning än sälen å ligger ju skitnära

Carled

Aktiv medlem
Jag jobbade extra i Lindvallen 1 vecka i våras, så lite insikt har jag.
Boende: inte centralt, verkligen inte centralt, men jäkligt trevligt.
Arbetet: Jag jobbade i skidskolan, vilket var lite småslitigt, speciellt iom. att jag inte hade tid att komma in i det, jag hade bara de grupper jag hade, det blev inga nya grupper som jag kunde behandla annorlunda.
Personalen: Antagligen största pluset, alla är grymt trevliga och roliga och jag märkte direkt att det var grym stämning... Allt snortorkande och knappliftsåkande svetsar väl ihop antar jag...

Det finns eg. inga fördelar med Sälen jämfört med Åre. Arbetet är likadant, den enda skillnaden är att Åre erbjuder ordentlig privat åkning på fritiden och bättre röj på kvällarna.

jet

Aktiv medlem
Har bott i Järpen och åkt i Åre hela mitt liv, har dessutom gjort 4 säsonger som skidlärare och parkvärd i Lindvallen.

Skistar Sälen har personalboenden mycket centralt om man inte droppar in sent eller bara gästjobbar. Ligger vid Lammet och Grisen ett par minuters promenad ifrån Gustavbacken.
Har man oturen att hamna på Gubbmyren vilket jag gissar Carled gjorde så bör man ha bil, har själv bott där ute och promenaden in 08:00 i -20 är dyngdrygt...

Personalgemenskapen bland Skistars anställda är grymt bra iomed att alla bor i princip tillsammans. Blir ju inte sämre av att alla festar på samma ställe heller.

Åkmässigt beror det ju på vad man är intresserad av. Vill man åka park tycker jag personligen att man bör hålla sig i Sälenområdet. Kläppen, Tandådalen, Lindvallen och Trysil har ju alla schyssta parker. Men offpiståkningen lyser ju lite med sin frånvaro med undantag av området bortanför Väggen i Hundfjället eller i Trysil.
Åre däremot har ju mycket bättre möjligheter till bra offpiståkning om nederbörden kommer, vilket den inte alltid gör i rätt form... Vill minnas att det har att göra med närheten till golfströmmen som värmer vattnet utanför norges kust. Sälen däremot har lite mer av inlandsklimatet.

Utelivet i Sälen stoltserar kanske inte med samma utbud som Åre pga av Sälen profileras som barnfamiljens bästa fjällsemester. Men de ställen som finns håller bra klass och HC är väl minst sagt sjukt populärt.

Carled

Aktiv medlem
Gubbmyren ja... Vi hade bil men man såg ett tiotal tappra som gick varje morgon...

sälen är överlägset om man gillar och åka park och dricka öl men vill man åka annat kan det va klokt att dra nån annan stans
skistar har bro boenden men kanske inte dom bästa jobbenmen gillar man att jobba när liften är öppen och va ledig när liften är stängd så är det ju perfa.

men mycket trevligt folk i sälen och skön stämmning finns dessvärre några random idioter men det finns det överallt

Senast ändrad:

jens_ekstrom

Ny medlem
Ska ta å knapa ihop ett cv å skicka till kläppen, sen när sälen släpper sina platser så ska jag söka där.

Ni som varit där, vad har ni jobbat som? Jag vill inte jobba som skidlärare för jag gillar inte barn. Skulle kunna tänka mig stå i liften för där kan man ju ändå spana på brudar ;)
Men det kanske inte är så kul å jobba från 9 - 18 varje dag tycker jag. Fast dom har väll så man jobbar i skift?

Nån mer som ska söka jobb i sälen i år?

AnotherLife

Ny medlem
D*d åt Sälen säger jag. Visst schysst att kunna glida upp en helg och "åka skidor" men vilken skidåkning är det? 500m långa backar i skogen, kids överallt, pensionärer och dålig snö...

Satsa på en svensk ort med något bättre förhållande ex. Kittelfjäll, Riksgränsen, Hemavan eller likn. Om du vill ha nära till resten av landet så kanske Funäsdalen/Ramundberget är ett schysst alternativ.

Annars satsa på Norge, Alperna eller resten av den riktiga skidvärlden!!!

Kanske lite sent att damma av denna forumtråd men tänkte bara säga några saker angående jobb i Tandådalen\Hundfjället.

Jobbade förra säsongen som liftvärd vilket jag tyckte var riktigt sjyst. Blev kanske lite ledsen när det var 20 minusgrader och blåste jävlar ute, men bara å bita ihop. Man jobbar i stort sett fyra dagar sen ledig två, sen kan det involvera lite kvällsåkning vilket tillför lite längre pass emellanåt. Boendet var helt underbart om man gillar kollektiv och tycker att det är okej att dela ett hus med 16 andra, men finns lite olika varianter på det där.

Sen finns det ju lite olika jobb du kan söka men vill du vara ute så är det snöläggning/lift/skidskola/parkvärd du kan söka i stort sett skulle jag tro.

Att Sälen kanske inte har världens bästa åkning är ju bara fakta, men vill du ha jävligt roligt med likasinnade vänner/arbetskamrater, jibba i parken, jobba skistar och rocka loss så kan jag varmt rekommendera dig att söka. Hade hur roligt som helst under förra säsongen och kommer även upp denna vinter.

Vem vet vi kanske ses. lycka till.

jens_ekstrom

Ny medlem
Den här tråden tycker jag ska få leva vidare! Så alla ni som är intreserade av en säsong i sälen kan ju ta och skriva här.

Idag ska jag väll äntligen skicka iväg min ansökan till kläppen. Efter mycket om och men så har jag fått tag i en bra cv-mall.

Vilka orter tänkte ni söka till?

Jag ska väll i första hand söka mig till kläppen. Sen för skistar blir det väll tandådalen sen lindvallen.

Thomastvivlaren: kul att nån med lite erfarenhet av just det här skirver.
Eftersom du har varit där en säsong lär jag ta å ställa lite frågor:

Hur bor man? Jag vet att skistar har nå personalboenden efter en transportsträcka. Bodde du där? Hur bor man i dom? Är det som en studentkorridor med en massa små rum å ett gemensamt kök? Bor man själv eller bor man 2 & 2?
Hur mycket tjänar man på å jobba som liftvärd?

Tack på förhand.

/jens

MarkusRehn

Ny medlem
Jag jobbade som snowboardlärare i skidskolan i Hundfjället förra säsongen.
Absolut det bästa jag har gjort :) Visst man får inte supermycket i lön men vännerna man bor å jobbar med är guld värda och dessutom utvecklades min åkning jättemycket. Är man skidåkare och vill utveckla sin åknins samtidigt som man jobbar kan man söka skidskolan tandådalen_/Hundfjället. Det är internutbildningar med examinerade skidinstruktörer flera gånger i veckan. Så vill man bli examinerad skidlärare och få jobb lätt över hela världen är Tandådalen/Hundfjället att rekomendera...Dessutom e det nära till Trysil om man vill ha variation och parkerna är bra :]
SÖK!!!!!

jens_ekstrom

Ny medlem
Jaha. Nu har jag sökt!
Sökte till Tandådalen, Lindvallen, Kläppen och Åre.
Sökte i förstahand som liftvärd. Hoppas som fan man kan få det här jävla jobbet nu!

Inga fler som ska eller har sökt?

JonasFrid

Ny medlem
jag ska förmodligen söka mig ditåt, eller ska söka och får man inget vettigt drar jag vidare till alperna, har som en del andra lite med $$$ pluss att jag älskar bra parker, därav sälen -> nära till trysil... Men vet inte så mkt just nu men antar att de mesta löser sig, folk verkar ha jävligt kul och menar folk har ju jobbat där innan så:P Piiis

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp