Sälen på måndag den 30.e mars

Wangler

Aktiv medlem
Har läst folkhälsomyndighetens riktlinjer och uttalanden kring skidresor/skidorter, har läst Skistars arbete och läst rekommendationer från SLAO
Med detta så har jag också fått tag i en lägenhet helt gratis en vecka på Högfällshotellet och vi väljer att åka ( jag och flickvän)

Nu kan vi börja att få åsikter

Vi kan få åsikter om att vi inte ska åka eftersom man ej rekommenderar resande.
Vi kan få åsikter som att lokalbefolkningen hotar oss och vill inte ha oss upp till dem i dessa tider ( samtidigt som företagen vill få in sin ekonomi)
Vi kan få åsikter om att vi inte tar vårt ansvar i en tid som detta
Vi kan få åsikter om att OM vi blir sjuka så belastar vi sjukvården i en region som inte har resurser

Trots alla åsikter som faktiskt bara är åsikter så har vi ju valet att åka eftersom att Folkhälsomyndigheten, SLAO och SKISTAR meddelar att de ska ha öppet Och om man bara följer deras riktlinjer och rekommendationer så får man ju faktiskt åka.
Vi hade absolut inte åkt om det hade varit ett förbud/ en nedstängning totalt av orter och resande.

Då väljer vi att göra det helt enkelt.

Med det sagt så undrar jag lite om någon idag är i sälen och vill ge oss en bild hur det är rent förhållandemässigt kring snö och väder?

:)

gubbfan

Medlem
Om man är väldigt blåögd tror man att smittan följer rekomendationer från någon myndighet eller ett vinstdrivande företag som Skistar.
Men det är ju ännu så länge tillåtet att ta egna beslut. Så ha det så trevligt med en föhoppning att ni inte blir smittade.

ktmgurra

Medlem
Håller med, ha det så trevligt i de glesa backarna och skatta er lyckliga att ni är där och inte i någon trång stad med ansträngd sjukvård.
Åker själv till Sälen på torsdag med familjen för att undvika att bli smittad...

Senast ändrad:

jet

Aktiv medlem
Det finns massor av saker som man får göra även om det inte rekommenderas. Till exempel att spika fast handen hemma i köksbordet. Att det inte är förbjudet innebär inte nödvändigtvis att man måste göra det.

Jag hade faktiskt högre tankar om folk som befolkar detta forumet och kallar sig entusiaster och ger sken av att bejaka kulturen kring skidåkning. Det är lätt försöka flytta ansvaret till staten eller anläggningarna men i slutändan så står man där själv med konsekvenserna av sitt handla.
I era fall framstår det endast som att era egoistiska nöjen går före allt annat.

”Ingen kan stå över de ansvar som varje person nu har och den som bryter mot råd och anvisningar, som till exempel en onödig resa i landet, tar på sig ett mycket tungt ansvar.

– Insikten om krisens allvar måste delas av alla”

Jag bor i Sälen. Tillhör en riskgrupp och har ett par besök inbokade på vårdcentralen inom dom närmaste dagarna. Hade varit tråkigt att råka springa på någon av er där oavsett anledning.

Med det sagt så tänker jag inte heller dela med mig av varken nuvarande snöförhållanden eller väder.

walkabout

Medlem
Håller med, ha det så trevligt i de glesa backarna och skatta er lyckliga att ni är där och inte i någon trång stad med ansträngd sjukvård.
Åker själv till Sälen på torsdag med familjen för att undvika att bli smittad...
Det resonemanget håller tyvärr inte.
Det absoluta skyddet mot smitta är att stanna hemma. Exponeringen är exponering oavsett om du är i Sälen eller i Stockholms innerstad.

Med ert agerande sprider ni smittan till delar av landet vars sjukvård inte har en beredskap för att ta emot det snabbt ökande antalet Covid-19 smittade som nu kommer skölja över vårt land.

Sälen har ingen ansträngd sjukvård för att det inte finns någon sjukvård att tala om. Det blir Mora och Falun som får ta smällen när smittan sprids till skidorterna.

Vi alla som invånare i detta land måste inse allvaret i att hålla smittspridningens hastighet till ett minimum! Det kommer fler vintrar!

Mizze

Aktiv medlem
Har läst folkhälsomyndighetens riktlinjer och uttalanden kring skidresor/skidorter, har läst Skistars arbete och läst rekommendationer från SLAO
Med detta så har jag också fått tag i en lägenhet helt gratis en vecka på Högfällshotellet och vi väljer att åka ( jag och flickvän)

Nu kan vi börja att få åsikter

Vi kan få åsikter om att vi inte ska åka eftersom man ej rekommenderar resande.
Vi kan få åsikter som att lokalbefolkningen hotar oss och vill inte ha oss upp till dem i dessa tider ( samtidigt som företagen vill få in sin ekonomi)
Vi kan få åsikter om att vi inte tar vårt ansvar i en tid som detta
Vi kan få åsikter om att OM vi blir sjuka så belastar vi sjukvården i en region som inte har resurser

Trots alla åsikter som faktiskt bara är åsikter så har vi ju valet att åka eftersom att Folkhälsomyndigheten, SLAO och SKISTAR meddelar att de ska ha öppet Och om man bara följer deras riktlinjer och rekommendationer så får man ju faktiskt åka.
Vi hade absolut inte åkt om det hade varit ett förbud/ en nedstängning totalt av orter och resande.

Då väljer vi att göra det helt enkelt.

Med det sagt så undrar jag lite om någon idag är i sälen och vill ge oss en bild hur det är rent förhållandemässigt kring snö och väder?

:)
Visst KAN ni åka. Sedan gör ni avsteg från FHM:s rekommendationer om att undvika icke nödvändiga resor. Reserekommendationerna är inte åsikter och grundar sig inte på åsikter. Att åka är alltså inte oproblematiskt. Personligen finner jag ert beslut till lika delar förkastligt, egoistiskt och oinformerat. Har ni otur och skadar er eller blir sjuka, riskerar ni dessutom att hamna i samma läge som stockholmarna som beger sig till sina sommarboenden söderut i Sverige just nu. Några kommuner med hög andel så kallade delårsboenden (vanligen rika turister med hus och/eller lägenhet på semesterorten) har beslutat att bara personer som är skrivna i kommunen får ta del av den kommunala vården. Alla andra får lösa sina vårdbehov någon annanstans. Fler kommuner i samma situation överväger liknande beslut just på grund av att folk inte respekterar reserekommendationerna. Får ni vård, tar ni istället upp platser i onödan. Jag är rätt glad att jag inte bor i fjällen, utan i en del av alperna där folk faktiskt inte får välja hur de ska agera. Särskilt när jag läser inlägg som det här.

Det snöar nästa år också. Sommarvalla laggen och dra på dig löparskorna istället.

Pillard

Aktiv medlem
Det här är ju dock helt ologiskt. Att resa innebär inte per automatik att man ökar smittspridningen. Om man är frisk är det antagligen mindre risk att smittas på en glesbefolkad skidort. Och om man är frisk när man åker sprider man ju inte smittan.
Sen tyder mycket på att man sprider smittan även utan att man har symptom men det förnekar ju myndigheterna eftersom de tycker att man ska gå till jobbet så fort man är symptomfri. Så risken är ju återigen större för smittspridning i vardagen i stan än en glesbefolkad skidort.
Problemet med underdimensionerad sjukvård håller ju dock. Men är man flera i familjen som kan köra kan man ju också sätt sig i bilen och åka hem ifall någon får rejäla symptom. Det går ju sällan från noll symptom till behov av sjukhusvård inom några timmar. Sen kan man ju också fundera på hur fullbelastad sjukvården är hemma där man bor...

walkabout

Medlem
Det här är ju dock helt ologiskt. Att resa innebär inte per automatik att man ökar smittspridningen. Om man är frisk är det antagligen mindre risk att smittas på en glesbefolkad skidort. Och om man är frisk när man åker sprider man ju inte smittan.
Sen tyder mycket på att man sprider smittan även utan att man har symptom men det förnekar ju myndigheterna eftersom de tycker att man ska gå till jobbet så fort man är symptomfri. Så risken är ju återigen större för smittspridning i vardagen i stan än en glesbefolkad skidort.
Problemet med underdimensionerad sjukvård håller ju dock. Men är man flera i familjen som kan köra kan man ju också sätt sig i bilen och åka hem ifall någon får rejäla symptom. Det går ju sällan från noll symptom till behov av sjukhusvård inom några timmar. Sen kan man ju också fundera på hur fullbelastad sjukvården är hemma där man bor...
Problemet är att du inte vet om du är frisk när du åker. Med en inkubationstid på någonstans mellan 2-14 dagar kan du vara smittbärare upp till 2 veckor innan du känner symtom, åker till fjällen, blir sjuk av något du plockat upp i pandemins svenska epicentrum och då sprider detta vidare.

Det finns tyvärr inga logiska argument som talar för skidåkning och rekreationella aktiviteter i detta nu.

Pillard

Aktiv medlem
Jag håller med om att man smittar innan symptom märks. Men varför ska man då gå till jobbet och till skolan så länge man är symptomfri? Risken att smitta kollegorna är ju betydligt större än att smitta någon som åker skidor 10m ifrån dig.

Wangler

Aktiv medlem
Det löser sig på ett sätt som blir bra för alla åsikter.
Då både jag och min flickvän har så kallade samhällsviktiga arbeten även om den definitionen tyvärr bara kommer upp i just detta läge så kommer vi inte åka upp av den anledningen då vi nu fått information som gör att vi måste arbeta.
Vi har också absolut läst åsikterna här inne och känner att vi är inte dem som inte lyssnar utan vi väljer nu att vänta.

Precis som alla skriver så är det en extraordinär situation.

Kanske inte för ett virus som tyvärr troligen kommer drabba över 70% av hela befolkningen oavsett hur vi nu kommer fortsätta med restriktioner.
Dvs ja vi ser till att bromsa tiden men faktum kvarstår. Alla kommer bli smittade förr eller senare.

Den extraordinära situationen är ju delad i att vi måste dra ut på det så sjukvården klarar av att ta emot alla. Dvs inte alla på en gång.

Den andra delen blir ju alla andra svårigheter med höjd arbetslöshet. Katastrofalt dålig ekonomi i hela Sverige/världen och med allt det innebär.
Räntor.. lån..arbetslöshet..psykisk oro..skilsmässor och folk som tvingas sälja sina boenden..flyttar pga av arbete på annan ort..

Listan kan göras lång och den kommer bli lång.

Så ja vi väljer att lyssna på både människors åsikter och på myndigheter.

Vi väljer också att spara pengarna då vi känner att de kommer behövas till annat.

rodney_piston

Aktiv medlem
Om de som oroar sig för att bli smittade av tillresta påsklovsfirare fortfarande tror att det är okej att umgås med sina polare och lokalt folk så är de stekta. Smittspridningen är allmän överallt.
Min uppfattning utan källa är att smittspridningen antagligen är värre där folk fortfarande tror att det är någon annan än de själva som måste lösa problemet. Är ni oroliga för att bli smittade så isolera er något så in i helvete nogrannt. Grannar. Eva i mataffären o s v de har Corona NU överallt i hela Sverige! Och säkert någon i er egen familj. Det beror inte på tillresta Stockholmare eller Göteborgare. Rika eller fattiga eller Kina eller vad man nu vill skylla på. Det är ett faktum. Mora och Falun kommer få häcken full med äkta dalfolk i 80 årsåldern som tror att det här med covid 19 det har vi varit med om förr. Jag tänker inte isolera mig och jag tänker hälsa på mina barnbarn till påsk de är ju så gulliga. Svärsonen har visst lite torrhosta men vem har inte det såhär års?? Han är välkommen han är ju en redig Dalmas inte kan han ha Corona inte det är ju sånt som stockholmare har. Och kommer svärsonen mot alla odds in till intensiven samtidigt som 80 plusaren och iva personalen måste välja så kommer svärsonen antagligen få den sista respiratorn.

Åk inte tåg eller flyg om ni inte måste. Bete er inte som idioter. Håll er hemma om ni bara har lite rethosta eller ont i huvudet. Åk egen bil, åk till er egen sjukvård om ni bryter benen, tvätta händerna, hälsa inte på äldre släktingar. Håll avstånd, försök att behålla era jobb, deppa inte ihjäl. PÅ RIKTIGT!

Men skidåkning är okej. Kanske t o m bra för folkhälsan om man ska tro FHM. Avgör själva om ni är friska i övrigt.

Och tror ni att Riktlinjerna är för mesiga så bunkrar ni toapapper och jäst och håller er hemma och tittar inte ut genom ytterdörren förrän nästa årsskifte tidigast. Då är ni inte en del av lösningen på problemet men ni har ju iallafall skyddat det bästa ni har. Den där snyggingen i spegeln.

70% av befolkningen trodde någon här i strängen.....hmm fasen jag som räknat med 50-60% när jag har gjort min matte. Men om jag räknar om då. 11 miljoner x 0,7=7,7miljoner x 0,0005...........fortfarande några tusen som kommer att dö med bekräftad Corona....men kommer antalet döda oavsett orsak i Sverige totalt gå över 90000 i år? Eller kommer vi ligga därikring som vi brukar?

En lätt förkylning....hmm nja kanske inte men definitivt långt från det värsta man varit med om. För de flesta verkar det ta jävligt lång tid innan antikropparna hittar rätt. Nästan 3 veckor. Och att vara isolerad i 3 veckor och vara för frisk för att vara sjuk och för sjuk för att vara frisk det tar på det mentala för en frisksportare....tvi vale......men överlever det gör man.

Christiam

Aktiv medlem
Alla kommer troligen få viruset men det blir tufft om många får det samtidigt. Frågan är vart jag begränsar smittspridningen bäst, på jobbet med ca 300 elever eller i Stöten 17 mil hemifrån... jag kör på Stöten.
Förövrigt kör jag ingen SUV, utifrån alla Corona experter på internet så är det ju SUV förare med 08 som riktnummer som sprider Corona så ingen behöver vara rädd för mig.

Edit: förklara istället vad som är fel istället för att göra arg gubbe. Samhällsspridning har vi redan,kommer äta alla måltider i stugan, bara en som besöker affären, inga problem att hålla avstånd i liftkö, kommer inte behöva stanna på vägen upp eller ner. Stöten är inte som Åre med ett helt samhälle runt anläggningen.
Det är klart vi inte måste åka, vi överlever absolut utan denna skidresa men förstår ärligt inte varför jag ska stanna hemma. Förklara gärna för mig.

Senast ändrad:

MissZ

Medlem
Alltså, jag kan förstå att alla inte kan vara smittskyddsexperter och förstå varför myndigheterna säger det de gör. Men om man nu inte gör det och inte orkar/vill/har tid att åtminstone läsa in sig lite, vilket väl är helt ok, men då är det imho en skyldighet att bara följa vad de säger.

Gör inte onödiga resor. Punkt.

De använder sig av den starkaste uppmaning de kan utan att göra ett lagligt förbud.

Pillard

Aktiv medlem
Alltså, jag kan förstå att alla inte kan vara smittskyddsexperter och förstå varför myndigheterna säger det de gör. Men om man nu inte gör det och inte orkar/vill/har tid att åtminstone läsa in sig lite, vilket väl är helt ok, men då är det imho en skyldighet att bara följa vad de säger.

Gör inte onödiga resor. Punkt.

De använder sig av den starkaste uppmaning de kan utan att göra ett lagligt förbud.
Myndigheterna är ju desamma som sa att italienresenärerna borde gå till jobbet när de kom hem. Nu har vi samhällssmitta. Jag är hemskt ledsen men min tilltro till FHM i det här är väldigt låg. Så förklara gärna för @Christiam varför det är mer skadligt att han håller sig för sig själv i Stöten än att han är på jobbet i tex sthlm, via kollektivtrafik osv. Att man kan sprids smittan ut från sthlm är ett bra argument. Är det sen innan smittfritt i Stöten? Att sjukvården riskerar att bli överbelastad på små orter är ett annat rimligt argument. Om man kan åka hem vid behov torde det problemet vara löst? Om sjukvården ”hemma” är ännu mer överbelastad faller ju argumentet också

Christiam

Aktiv medlem
Kan tillägga att jag inte åker från Sthlm. Skrev fel på avståndet jag ska åka, det är ca 15-17 mil för mig till Stöten.
Det är nog ingen som vet vart det finns smitta eftersom inga prover tas.

Wangler

Aktiv medlem
Som sagt. Alla kommer bli smittade. Så är det bara. Den delen av befolkningen som inte blir smittade blir det pga immunitet mot viruset. Inte av andra skäl. Men alla andra kommer bli smittade trots restriktioner och resor.
Vi ser ju till att hjälpa sjukvården med att inte alla blir det samtidigt bara.
Men jag håller med. Vad är då problemet med att en ensam eller en familj åker bil till en stuga oavsett vart i landet det är?
Smittan finns överallt och vi kommer leva med den under en mycket lång tid.
Sommarresorna ligger runt hörnet å det kommer bli exakt likadant på Gotland eller Smygehuk.

Som jag skrev ovan så känner iallafall jag en mycket större och mycket allvarligare oro kring samhälls/världsekonomin.
En väldigt väldigt stor mängd människor kommer bli arbetslösa. Räntor och lån kommer röra sig väldigt konstigt.
Folk kommer antagligen behöva sälja tillgångar och kanske under långa perioder gå arbetslösa och vissa kanske till och med bli tvungna att sälja sina hus/lägenheter.
Vissa Arbetsgivare går under redan nu.
Aktiemarknaden redan nu visar på svängar.
Ett så stort företag som exempelvid H&M har redan visat sina aktieägare att det ej blir utdelning detta år. De stänger en stor mängd butiker.
Fonderna rasar. Banker säger nej till huslån.
SAS. Resebranschen. Hotell och restaurang.
Detaljbranchen över lag mår dåligt. Riktigt dåligt. Psykisk oro kommer starta på en otroligt hög nivå skilsmässor å kanske till och med folk som väljer å ta sina liv.

Så ja vi följer restriktioner enbart för att sänka takten så sjukvården klarar av det.
Att tro att man ska kunna klara sig från att bli smittad ser jag som naivt i så fall.
En total isolering kanske gör dig smittfri.
Men en total isolering är omöjlig.

Men självklart är vi medmänniskor och hjälper till så att vi förlänger så gott vi kan så att sjukvården eventuellt kommer ikapp.

Jag byter skidorna mot mountainbiken
Resor?
Inom landet?
Ja det kommer å fortsätta men visst så håller vi ner dem.

Pillard

Aktiv medlem
Du motsäger inte dig själv?
Nja! Det finns en motsägelse i det jag säger men den motsägelsen härrör ju från myndigheternas problem med verkligheten. Går man efter myndigheternas riktlinjer så smittar ju inte viruset när man är symptomfri. Alltså borde det också vara lugnt att resa om man är symptomfri. Sen vet vi ju idag att man smittar ändå, men då inget annat i samhället anpassas efter den vetskapen kan man ju fundera kring varför just resande ska?

Mattias_aberg

Ny medlem
Alla kommer troligen få viruset men det blir tufft om många får det samtidigt. Frågan är vart jag begränsar smittspridningen bäst, på jobbet med ca 300 elever eller i Stöten 17 mil hemifrån... jag kör på Stöten.
Förövrigt kör jag ingen SUV, utifrån alla Corona experter på internet så är det ju SUV förare med 08 som riktnummer som sprider Corona så ingen behöver vara rädd för mig.

Edit: förklara istället vad som är fel istället för att göra arg gubbe. Samhällsspridning har vi redan,kommer äta alla måltider i stugan, bara en som besöker affären, inga problem att hålla avstånd i liftkö, kommer inte behöva stanna på vägen upp eller ner. Stöten är inte som Åre med ett helt samhälle runt anläggningen.
Det är klart vi inte måste åka, vi överlever absolut utan denna skidresa men förstår ärligt inte varför jag ska stanna hemma. Förklara gärna för mig.
Om du eller någon annan i ditt boende bryter benet eller skadas på annat sätt så kommer Ni att belasta sjukvården på den orten ni befinner er.
Många skidåkare tillhör gruppen som inte blir allvarligt sjuka men som ändå kan vara smittbärare.
En skada i backen kan skapa en kedja av smittbärare i allt från skidpatrull, ambulans, sjuksköterskor, läkare osv.

Så att hålla avstånd i liftköer är eventuellt inte tillräckligt.

Wangler

Aktiv medlem
Håll dig hemma mvh vi som bor här
Bra argument :)
Tillbakakaka då.
Jag ber dig också hålla dig i din hemort iallafall tills hösten kommer.
Mvh
Övriga Sverige

Jag är ledsen men det är inte så konstruktivt att i en dialog inte ens visa ett för eller motargument.
Sen brukar jag iallafall läsa hela tråden innan jag svarar.

😊

Karlstad

Medlem
Nja! Det finns en motsägelse i det jag säger men den motsägelsen härrör ju från myndigheternas problem med verkligheten. Går man efter myndigheternas riktlinjer så smittar ju inte viruset när man är symptomfri. Alltså borde det också vara lugnt att resa om man är symptomfri. Sen vet vi ju idag att man smittar ändå, men då inget annat i samhället anpassas efter den vetskapen kan man ju fundera kring varför just resande ska?
Ingen i regeringen säger heller att du inte ska hoppa från 10e våningen istället för att ta trappan ner. Men jag antar att du ändå låter bli pga ditt sunda förnuft.
Varför inte då också låta bli att resa även om du är symptomfri?

Pillard

Aktiv medlem
Ingen i regeringen säger heller att du inte ska hoppa från 10e våningen istället för att ta trappan ner. Men jag antar att du ändå låter bli pga ditt sunda förnuft.
Varför inte då också låta bli att resa även om du är symptomfri?
Den liknelsen haltar ju en aning eftersom det inte finns någon myndighet som hävdat att du skulle kunna hoppa från tionde våningen utan att slå dig. Samtidigt finns det en som hela tiden hävdat att du kan gå till jobbet så länge du är symptomfri.

Dirtbag

Medlem
Om du tycker att "myndigheterna har problem med verkligheten" borde du i linje med det anse att det är ett problem att symptomfria och till synes friska personer går till jobbet? Varför skulle det i så fall vara OK att samma personer ger sig ut på en resa? Det ligger väl i allas intresse att minska smittspridningen och diskussionen om icke nödvändiga resor borde inte väl inte dyka upp?

Pillard

Aktiv medlem
Om du tycker att "myndigheterna har problem med verkligheten" borde du i linje med det anse att det är ett problem att symptomfria och till synes friska personer går till jobbet? Varför skulle det i så fall vara OK att samma personer ger sig ut på en resa? Det ligger väl i allas intresse att minska smittspridningen och diskussionen om icke nödvändiga resor borde inte väl inte dyka upp?
Ja det är ju ett problem utifrån smitthänseende att folk som mycket väl bär på smitta rör sig ute i samhället. Men eftersom det är så är ju många gånger livet på hemmaplan betydligt "farligare" ur smittspridningssynpunkt än det är på andra platser i landet.

Christiam

Aktiv medlem
Om du eller någon annan i ditt boende bryter benet eller skadas på annat sätt så kommer Ni att belasta sjukvården på den orten ni befinner er.
Många skidåkare tillhör gruppen som inte blir allvarligt sjuka men som ändå kan vara smittbärare.
En skada i backen kan skapa en kedja av smittbärare i allt från skidpatrull, ambulans, sjuksköterskor, läkare osv.

Så att hålla avstånd i liftköer är eventuellt inte tillräckligt.
Så med andra ord ska vi inte bara hålla oss på våran hemort vi ska även sitta still i soffan för att absolut minimera riskerna att belasta sjukvården? Gäller detta även på hemmaplan, behöver jag ställa undan cyklarna, strunta i löprundan i skogen?
Jag köper resonemanget OM jag skulle åka upp från storstadsregionerna men jag hamnar i princip på samma sjukhus om jag skadar mig allvarligt i Sälen som jag gör vid skada på hemmaplan.

Mattias_aberg

Ny medlem
Så med andra ord ska vi inte bara hålla oss på våran hemort vi ska även sitta still i soffan för att absolut minimera riskerna att belasta sjukvården? Gäller detta även på hemmaplan, behöver jag ställa undan cyklarna, strunta i löprundan i skogen?
Jag köper resonemanget OM jag skulle åka upp från storstadsregionerna men jag hamnar i princip på samma sjukhus om jag skadar mig allvarligt i Sälen som jag gör vid skada på hemmaplan.
Är upp till var och en att bedöma vad som man själv tycker är hög risk. Jag kommer fortsätta att åka skidor och skoter men jag kommer absolut inte pusha några gränser, t.ex. åka riktigt brant eller stort.

Om du tycker att löprundan i skogen ligger inom ramen för vad du klassar som extremt, ja då kanske du ska ställa undan skorna ett tag.

Utan att vara expert på ämnet så tror jag att större städer har en större kapacitet på sjukhusen än vad vi har på våra mindre orter.
Bor själv i Härjedalen, vi har en hälsocentral och 23 mil till närmaste sjukhus.
Visst är den hälsocentralen nästan tillräcklig i normalfallet men kanske inte just nu.
En olycka kan ju fortfarande ske i vardagen men skidåkning blir ju en ökning av risk?
Varför har man annars hjälm? tranciver?
Hur mycket större risk man utsätter sig för då man väljer att åka skidor beror på många faktorer; erfarenhet, åkteknisk skicklighet, andra mäniskor i backen, laviner, klippor osv.

Du har rätt i att vi har en spridning i samhället, den behöver vi bidra till att inte öka i en takt som vi inte hinner med.

Tycker i övrigt att frågan är svår. Jag har bara jobb som bygger på turism, kommer ingen hit så har jag inget jobb. Särskilt om de som brukar komma hit inte känner sig välkomna längre.

Slutligen, för att kommentera på din fråga från början, "var minimerar jag smittspridningen bäst?"
I bästa fall så håller jag med om att ensamheten med familj i Stöten är rätt. Förutsatt att ingen blir skadad medans ni är där.

Christiam

Aktiv medlem
@Mattias_aberg
Tack för bra input och tankar. Med två barn som är nybörjare blir det allt annat än hård åkning och häftiga klippor. Resorna till gränsen har jag redan bokat av.
Det är främst alla ni som är beroende av turismen jag oroar mig för. Jag vill fortsätta kunna hyra skoter, hundspann , guide etc, skistar som företag bryr jag mig inte mycket om.
Förändras läget så kommer jag givetvis fundera en gång till.
Och nej, löpning i skogen gör jag inte på någon extrem nivå, ganska dåligt exempel men du verkar förstått vad jag menade.

Wangler

Aktiv medlem
Är upp till var och en att bedöma vad som man själv tycker är hög risk. Jag kommer fortsätta att åka skidor och skoter men jag kommer absolut inte pusha några gränser, t.ex. åka riktigt brant eller stort.

Om du tycker att löprundan i skogen ligger inom ramen för vad du klassar som extremt, ja då kanske du ska ställa undan skorna ett tag.

Utan att vara expert på ämnet så tror jag att större städer har en större kapacitet på sjukhusen än vad vi har på våra mindre orter.
Bor själv i Härjedalen, vi har en hälsocentral och 23 mil till närmaste sjukhus.
Visst är den hälsocentralen nästan tillräcklig i normalfallet men kanske inte just nu.
En olycka kan ju fortfarande ske i vardagen men skidåkning blir ju en ökning av risk?
Varför har man annars hjälm? tranciver?
Hur mycket större risk man utsätter sig för då man väljer att åka skidor beror på många faktorer; erfarenhet, åkteknisk skicklighet, andra mäniskor i backen, laviner, klippor osv.

Du har rätt i att vi har en spridning i samhället, den behöver vi bidra till att inte öka i en takt som vi inte hinner med.

Tycker i övrigt att frågan är svår. Jag har bara jobb som bygger på turism, kommer ingen hit så har jag inget jobb. Särskilt om de som brukar komma hit inte känner sig välkomna längre.

Slutligen, för att kommentera på din fråga från början, "var minimerar jag smittspridningen bäst?"
I bästa fall så håller jag med om att ensamheten med familj i Stöten är rätt. Förutsatt att ingen blir skadad medans ni är där.
Bra input. tror de flesta inte är rädda för själva viruset utan börjar inse att restriktionerna handlar om att hjälpa sjukvården komma ikapp. Samtidigt så lever vi vidare och kan ju behöva sjukvård av andra skäl och då belastas dem ju igen så klart. Sen lider jag med dig just i det du skriver om näringen inom rese och hotell och jag förstår att man hamnar i en sits som blir konstig. ser nu många restauranger som lockar folk till krogen med 50% nedsatta priser som exempel, Ex "vi valde nu att inte åka till sälen men på lördag går vi ut på stan och äter istället"..

Det har gått så långt så folk blir hotade och förtalade på sociala medier. "en tjejmiddag som skrevs på facebook där 5 tjejer valde att träffas på ett glas vin där de tänkte till och egentligen inte bröt någonting och tog till åtgärder som att de satt ute på terrassen hos en av dem och alla hade med sig egen mat och dryck blir helt nerstormade av hot och idiotförklaras.

jag tror lite att utrycket "coronaidiot" sätter prägel på en del individer under en lång tid, det är inte långt kvar tills de första individerna blir gripna efter att man skurit sönder däcken på någons SUV för att man läst på nått socialt medie att familjen med denna SUV åkte till farmor förra helgen.

STF går ut i kampanj och skriver om alla deras anläggningar som håller öppet för att försöka rädda sin näring.
Situationen blir lite som dubbelmoral. spara dina pengar å håll dig inne för du kan komma att bli både sjuk och arbetslös. samtidigt vill vi att du stöder våra företag som har det jobbigt. företagen halverar priser och ändrar bokningsregler, banker erbjuder nu att man får slippa amorteringar. folk jobbar hemifrån i största möjliga mån om man nu har tur att ha ett yrke och en arbetsgivare som kan hantera det.

Jag håller helt med att minimeringen av smittspridning vore besöket till stöten det bästa, handla mat i en affär gör du oavsett var du bor. belasta sjukvården kommer du göra om du skadar dig oavsett var du är och hur du gör.

Om man kanske lugnar ner sig lite och funderar på vad man egentligen blir uppretad över?
undvik onödiga resor.. ja okej
Jag åkte från Tyresö till Saltsjöbaden i söndags, där träffade jag en kompis, vi tog våra barn och promenerade vandringsleden till Hellasgården och tillbaka. sen tog jag och barnen bilen hem. handlade mat i en butik på vägen mitt emellan Tyresö och Saltsjöbaden.
till råga på allt så lever jag varannan vecka så igår sa jag hej då till mina barn som nu ska vara en vecka hos sin mamma med sin nya man och de bor på annan ort och umgås med en helt annan grupp av personer än dem jag rör mig bland.
Nästa vecka kommer de tillbaka till mig och under tiden går de i skolan, de går i 2 olika skolor i 2 olika kommuner.
Idag ska jag ta bilen till Farsta för min flickvän har fått ett paket fellevererat. annars hade hon fått det till Tyresö.

Då undviker vi ändå en del onödiga saker som vi annars gör som exempelvis
gymmet ( som nu är öppet igen) kör vi hemma eller ute istället
jobbet kör vi hemifrån ( så länge vi har dem kvar)
svärfar och svärmor, mormor å alla får inga besök överhuvud taget.
listan här är självklart längre

Men jag tycker nog att resonemanget att hålla sig hemma istället för att åka upp till en lägenhet eller hus i fjällen/skärgården med sin familj och på det sättet faktiskt isolera sig mer än i vanliga vardagen är lite för tunt.

jarnebring

Aktiv medlem
Att på sin hemort bege sig ut i friska luften är bara bra, om man använder huvudet. Håll avstånd till andra. Tvätta händer noga. Peta dig inte i olika kroppsöppningar och hosta/nys inte rakt ut. Är ju glasklart att man inte ska ut och resa till andra regioner nu. Trodde jag. Men vissa verkar vara så j-a tjockskalliga att det kanske krävs att myndigheterna gör som i Frankrike och Spanien – låser in befolkningen. Tragiskt.

Senast ändrad:

Bohica

Aktiv medlem
En sak man borde påminna folk mer om, är att sluta se på detta så ensidigt.
Kolla hur denna sakliga expert lugnt förklarar att det finns fler dimensioner till nedstängningar, ni kan spola fram till 05:45 i klippet så ser ni vad jag syftar på:

Men med det sagt ska man inte ignorera rekommendationerna heller, eller ge sig ut på "äventyr". Man bör begränsa sig och gå in i felsäkert läge nu, även om man inte stänger ner helt. Och även tänka lite kollektivt, och inte bara på individnivå. För ju mer vi alla hjälps åt nu, desto fortare kan vi alla komma tillbaka till ett mer "normalt" liv, även du som individ.

noknees

Ny medlem
FHM skriver följande om resor inom Sverige:
---
Tänk över om resan verkligen är nödvändig, alla behöver hjälpa till att dämpa spridningstakten av covid-19 i Sverige. Den som är sjuk ska inte resa alls och riskgrupper ska särskilt överväga att resa eller ta emot besök.

Vi har en samhällspridning i allt fler delar av Sverige. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att man ska tänka igenom om resan är nödvändig att genomföra.

Får vi en geografisk spridning över större delar av landet riskerar vi att hamna i ett läge där resurser inom exempelvis hälso- och sjukvården är svåra att omfördela.
----

Vad som är en nödvändig resa är ju upp till var och en att bedöma men jag har själv svårt att se en resa till fjällen som nödvändig. Har själv ställt in en resa i början av Maj som skulle inneburit minimalt med mänsklig interaktion (boende i husvagn med två kompisar och turande på ödsliga berg)

Jag tycker en bör avstå från egna bedömningar av smittorisk etc och gå på de rekommendationer som FHM ger. Alltså att inte resa i onödan.

Senast ändrad:

Vallaväck

Ny medlem
Bra argument :)
Tillbakakaka då.
Jag ber dig också hålla dig i din hemort iallafall tills hösten kommer.
Mvh
Övriga Sverige

Jag är ledsen men det är inte så konstruktivt att i en dialog inte ens visa ett för eller motargument.
Sen brukar jag iallafall läsa hela tråden innan jag svarar.

😊
Yes absolut eller åtminstone tills FHM inte avråder inrikesresor längre. Deal?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp