Sälen vs Trysil

JacobBjork

Ny medlem
Var i Lindvallen denna veckan som var och stämmer in i kören, snöfattigt Sverige i år.

Pisterna funka fint, kvällsåkningen tis-ons var grymma och gjorde hela min resa..men utanför pist var det bedrövligt tråkig natur.

Lindvallen tycker jag är bra för mig med små (2 och 4 år) när det ska tränas och skidskola men nästa gång tror jag vi styr längre norrut, Idre eller Björnen i Åre.

goofybowl

Medlem
Nu ser det ju onekligen bra ut enligt väderprognoserna. Nu gäller det att hålla tummarna stenhårt.

Men jag är mentalt inställd på värsta möjliga scenario. Spöregn och isiga backar och har lyckats övertyga mig själv om att det kommer bli fett ändå.

Regnade lö-sö i Åre. ”Locket på” och Världscup-före på måndag. Sprack upp till blå himmel och vindstilla igår, personalen i sådan chock att dom knappt kunde öppna upp toppen. Snö på kvällen och idag.

saveourcats

Ny medlem
Jag föredrar Trysil, känns som att hela anläggningen har bättre standard. Backar, lifter, stugor etc.. Vi var ett par år i Sälen med gänget, provade Trysil ett år sedan dess har vi haft en årlig resa dit istället. Tycker inte att det är mycket dyrare heller, trots att det är i Norge.

GoranC

Aktiv medlem
Jag föredrar Trysil, känns som att hela anläggningen har bättre standard. Backar, lifter, stugor etc.. Vi var ett par år i Sälen med gänget, provade Trysil ett år sedan dess har vi haft en årlig resa dit istället. Tycker inte att det är mycket dyrare heller, trots att det är i Norge.
Har du varit i Trysil i år?

Pillard

Aktiv medlem
jag litar mer på meteorologer än "erfarenhet av väder".
Denna är ju lite intressant. Att meteorologen är bra på att analysera vädertrender köper vi nog alla. Men att en meteorolog skulle kunna uttolka lokala variationer perfekt är ju en annan fråga. Vad man kan göra med erfarenhet t.ex. är ju att se om man över lång tid sett att en viss prognos ger ett visst utfall så kan man ju översätta den prognosen med samma utfall igen. Om något ofta anges som snö/regn så kan man ju med lokal kännedom t.ex. ha koll på var höjdkurvorna går osv. I vår värld är ju nederbörd ytterligheterna. Kommer det som snö=fantastiskt, kommer det som regn=uselt. Det kan ju förändras med väldigt små skiftningar i temperatur. Även om det kommer som snö kan ju ibland bara ett fåtal grader göra enorm skillnad mellan fantastiskt puder och tung snö som inte går att åka i alls.

Wangler

Medlem
Ja verkligen .
Håller med ovan.

Skickar också en bild från lindvallen tagen i onsdags.

Veckan innan var jag där och då såg det inte riktigt ut så..
Och nu på måndag åker jag till Åre.
Har varje dag följt metrologer och webbkameror och som alla andra här inne påpekar.. Det blir som det blir.
Vädret jag hade i Sälen kommer troligtvis spegla det jag får nu i Åre.
Dvs vädret i Branäs eller Trysil eller vad som är som vanligt en svensk vinter och det enda jag kan lägga till är att ja...Ja det går å åka på. Man får som vanligt ha både Hi Pink linsen och spegelglassighetsglaset med sig. Man får ha både extra fleece och t shirten.
Pist offpist och afterskin.
Allt räknar vi in
FB_IMG_1580467367722.jpg

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp