Sämsta skiten.

Ayreon

Ny medlem
Sämsta skiten.
Jag var i romme förrförra vintern. Då slog tanken mig att jag aldrig mer skulle åka dit. Jag menar finns det något sämre såkallat skidtälle än romme? Liften är totalt nerdrogad av modeslavar och nybörjare vilket har medfört att hastigheten har sänkts ner till obehagligt låg fart. Den som vill ta sig upp får allt antingen ta den smarta vägen att gå upp eller att vänta de 35 minuter som det tar att komma upp med den liften. (Alltså sittliften). Ankaret som ligger precis intill kör om med stor marginal även om den också håller en låg fart.
Nerfärden är inte så svår att välja eftersom att alla backar ser likadana ut. Skillnaden är att träden intill kan vara av varierande höjd. Om man är där så kan man räkna med att bli plaskar en del om man rammlar. Det blir sällan minusgrader på dessa breddgrader. Men det nog absolut sämsta av hela romme kulturen är de två sk bigjump. Skidorna gick nästan av ju.
Uppgången är en andragradskurva, och landningen, Aj Aj Aj.
Om du vill spräcka båda hälarna så visst, kör på bara.
Och till sist så tänkte jag citera ett väldigt vettigt inlägg ur skidortsrecensionerna här på freeride.

"NEJ! För allt i världen. Här recenserar vi skidorter, inte skolgårdskullar. En solig dag, 12 minusgrader, nysnö och först i liften i en liten harmonisk by i frankrikes sydalper
=5 poäng på skalan. Men om då slaskiga, ljumna och lilla Romme också får en femma vad är det då för ställen som få en etta. Det här är inte vettigt. Romme har sin plats som noll poängare på skalan. och säg inte nått annat, Stockholmare."

Säg nu, Finns det verkligen ett sämre ställe att åka skidor på än i romme?

Sämsta skiten.
Om man jämför romme med andra anläggningar i dom sydligare delarna av sverige så är det nog inte så illa men om man jämför med -10 sol och puder i alperna är det inte ett smack.

Man kan ha förbannat kul i en sådan anläggning med. En bra dag med polarna i hemmabacken med lite grillkorv sitter kvar lika länge som en puder dag i minnet.

Nalleman

Ny medlem
Sämsta skiten.
Håller till viss del med föregående skribent. Men de dagar som man tycker är bäst i hemmabacken är de dagar med -10, nysnö och då man dessutom är först i liften. Sååå mao, Fina skidupplevelser kan man ha även i Sverige, fast chansen att få samma förutsättningar är nog bättre i alperna.

Vill förresten slå ett slag för kvällsåkning.. Ofta härligare än dagsåkning, speciellt om det snöar lite, för man ser mycket mer kontraster. Man kan oxå bränna på mycket hårdare ty det är mindre nötter ivägen...
Fint som snus.

/Nightrider

Cityangels

Ny medlem
Sämsta skiten.
Visst suger Romme men vad gör man inte för att åtminstone få känna snö under skidorna.

Brukar köra i högsta fart i backen till vänster om ankar liften, har man tur och ingen står i vägen får man upp med rejält med fart och flyger över snö kammarna men som sagt känslan som man har i alperna infinner sig aldrig på riktigt.

Men tanke på närheten så är det fårhållandevis bra anläggning tycker jag.

Men som sagt, skidresorna är bokade för hela vintern, blir nog en 40-50 skiddagar. Längtar till februari då man beger sig till Valdisere i en månad för att köra off pist och dricka rött.

See you !

Ayreon

Ny medlem
Sämsta skiten.
Ok att jag överdrev en smula men det är fortfarande det sämsta stället jag har besökt. En given tvåa kanske är Högbyn ski i Fagersta, där får man betala fullt pris för liftkortet när bara i stort sett en backe är öppen.
Och så var inlägget en slags resistor mot alla knattar som skriver att romme är det bästa som finns och att den där svarta backen är brant. De tror att romme är något slags fjäll och vill skapa en egen skidkultur som inte borde existera. Till svars.

Leder

Medlem
Sämsta skiten.
Romme är inte värt att åka till, ta istället och res 4 mil till så landar du i Bjursås som är så ofantligt mycke bättre framför allt om du gillar att hoppa deras park är nog bäst i Dalarna!

Ayreon

Ny medlem
Sämsta skiten.
Exakt "Leder". Jag tycker precis som "leder". Bjursås ligger lite mer avlägset och det är mycket finare vyer, precis som det ska vara. Hela systemet är betydligt mer så att säga osymetriskt, dvs det känns mycket större än vad det är vilket är en mycket positiv egenskap. Lite mer fjäll, betydligt bättre skog och till och med riktigt friska hopp. Stort plus, även om det finns bättre lite mer norrut. Men klart bästa endags stället för en fräsch och helt klart rolig skiddag. Skriv mer. Hejs

Mountain_Man

Aktiv medlem
Sämsta skiten.
Av alla skidanläggningar runt om i världen måste Chamonix vara det absolut sämsta. Maken till oplanerat liftsystem lär ju knappast finnas. - Ohh..lalaa.. en bergstopp, då bygger vi en kabinbana dit upp. Så tycks vitlöksätarna ha planerat.

Men innan man ens är i närheten av snön har man fått tillbringa en god stund på en skranglig buss och halva förmiddagen i en svettstinkande kabinstation. Och där uppe på toppen visar det sig att de överhuvudtaget inte ens har funderat på att anlägga någon pist. Nej...balansera ut på en kant som innebär en säker död om man trampar fel och sedan åka på led efter en fransos som inte kan ett ord engelska genom dimma och blötsnö i tre timmar. Och de få tillfällen sikten var längre än tjugo meter, vad såg man då? Klippor, klippor och åter klippor! Hur kul är det?

Nej, åk inte till Chamonix, där är det alltid köer, dimma, blötsnö och otrevliga utlänningar! Jag stannande på mitt hotellrum resten av veckan, tittade på Eurosport och drack exklusivt rödvin...

MVH/MM

Ayreon

Ny medlem
Sämsta skiten.
Eller hur!
Näe du om det ska va nått så ska det ligga i norra Västerbotten eller i självaste Lappland. Varför inte Kulturförklarade Kittelfjäll.

JCM

Ny medlem
Sämsta skiten.
Chamonix leder denna bottennoteringliga med hästlängder. Kan bara instämma med MountainMan:s observationer och gratulera till det goda valet med EuroSport och rödtjut. En bra sak att se fram emot vid ett besök i Chamo-X är ju nöjet att få dra därifrån.

freeride_nu

Aktiv medlem
Sämsta skiten.
Herre gud!
Vad kräver ni egentligen av en skidort som ligger söder om Borlänge?
Om man inte tål någon plusgrad ibland så är man inte en riktigt hängiven skidåkare.
Jag försöker inte på något sätt helgonförklara Romme Alpin, det finns många andra skidorter jag heldre skulle vara på, men att jämföra Romme med en perfekt dag i franska alperna är rent orättvist. Nej, vill man inte pendla fram och tillbaka till fjällen varje helg är Romme ett utmärkt alternativ.

Ayreon

Ny medlem
Sämsta skiten.
Vadå!?! Skämtar ni eller är det jag som är en Rehlin.
Jag trodde Chamonix va ett riktigt friskt ställe.
Eller varå!?!?.

freeride_nu

Aktiv medlem
Sämsta skiten.
Slalomon, slalomon, slalomon, alla kommer till en punkt livet när man tycker att det är jobbigt med skidåkning. Hårda pjäxor, jobbiga köer och läskig off-pist. När inte systemet är ihopbyggda med kilometer av supermoderna kabiner känns det plötsligt jobbigt att ta sig från ett ställe till ett annat. Trillevallens vinterkatalog börjar kännas mer lockande.

Det är inte alla som klarar den moderna skidåkningens strapatser och aktiviteter och TV-tittande och Bingokvällar känns mer aktuellt. Du är bara 17 och har många år kvar med starka ben. Andra har det inte lika lätt, hav medkänsla med de stackarna.

Chamonix är fortfarande en bra skidort.

>> RR <<

JCM

Ny medlem
Sämsta skiten.
I så fall är du Rehlin (den hade jag icke hört tidigare). Chamo-X e ett mycket sjukt ställe, bebott av tills största delen bortkollrade, osäkra och attitydstinna kids som fått för sig att det är "dit" de skall åka direkt efter gymnasiet. Antagligen får tidningen Åre Sidor bära skuld till detta fenomen. Bussar, trångt (alltså jevvlit mycket folk som placerar sig i denna ort för att flasha mountaineering gear från en hel massa länder) och tokfyllt med x3m-skiers wannabe som kan snacket men inte leva upp till munlädret. Dessutom ligger det lågt så det töar tidigt = snöosäkert, givetvis är det betydligt snösäkrare än i princip någon ort i Österrike - men övriga alpländer har ett antal bättre ställen.

Jag tar smällen att bli steglad av den sista procenten av de hyvens människor som ändock väljer att återvända till Cham, vilket aldrig blir aktuellt eftersom de vet att jag har rätt, och kritiken kommer istället från de som är träffade av ovan nämnda beskrivning och nu känner sig inmålade med is på sin tvättade handske.

Klättringen är dock ruggigt bra på ort och ställe, men jag antar att det inte var det saken gällde här.

Vinet, Pastissen och osten är också väl värd ett besök, men de finns ju i St Raphael oxå.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Sämsta skiten.
Tjena alla monsterdiggare!

Faktum är att jag förra vintern tappade bort mig riktigt rejält i Bjursås... Så här gick det till!

Bjursås skidanläggning består i princip av två områden. Ett lite brantare, där "parken" ligger. (Det säger ju ett och annat att parken ligger i den branta delen...) Och ett obrant område med längre backar och något större fallhöjd.

Vi åkte upp med stolliften till toppen (då är man på toppen av det obranta området) för att åka ner i de flacka långa backarna till dalstationen i det obranta området (det heter inte det obranta området man jag kommer inte ihåg vad det heter så jag kallar det så...). En tillfällig sinnesförvirring gjorde dock att vi istället åkte ner till dalstationen i det branta området (det med 500 meter långa backar och 100 meter fallhöjd). När vi kommer ner till liften konstaterar jag att det ser lika dant ut som i det branta området (ja vi är där, mmen jag tror vi är i det obranta) och att de har en skidshop här också. Jag fattar noll. Deja vu!

Först när vi är halvägs upp med liften fattar jag att vi inte åkt till den obranta delen utan till den branta!?

Efter denna händelse skulle man ju kunna tro att jag lider av någon form av oorienteringsförmåga, så är dock inte fallet eftersom jag lyckats hamna på rätt sida av bergen såväl i Chamonix, Verbier, Alagna, Åre, Keb, Romme och Plättbacken.

MVH/MM

freeride_nu

Aktiv medlem
Sämsta skiten.
BJURSÅS???

Där finns ju inte en enda vettig nedfart! Tar man stolen upp möts man först av några hundra meters transportsträcka som effektivt trollar bort 30-40 av anläggningens beskedliga 190 fallhöjdsmeter. Sedan kommer det en brant lagom lång för att precis inte hinna få upp farten innan man rundar lifthuset och ställer sig i kön igen...
Pisterna till höger (spect.r) om stolavstigningen kan betecknas som ett skämt. Man hittar då och då förvirrade skidåkare som har kört vilse och undrar om någon vet vilket håll som är neråt i pisten. (Det går lika bra att staka sig åt båda hållen). Om det är plusgrader bör man tänka på att investera i den absolut dyraste högteknologiska flourvallan för att kunna ta sig ner utan att staka sig fram. Gillar du dessa pister är mitt tips att istället köra några åk fram och tillbaka på parkeringen. Det är billigare, trots att man får samma åkning. Det ryktas dock att personalen detta år kommer att sanda parkeringen för att göra backen mer inbjudande...

Nämnas bör dock att Bjursås har en kanon-park. En vårdag med mjuk snö här förvandlar vem som helst till jibber. Man blir förvånad varje gång över hur mycket olika typer av hopp, banks och Q:s de lyckas få in på så liten yta. Det blir här man åker/leker hela dagen trots att fallhöjden inte är mer än 110m på den liften. Gillar du att åka park ska du lägga en dag i Bjursås. Gillar du åkning bör man åka någon annanstans.

Förresten är Rommes två pister under den vänstra stolliften riktigt bra för att ligga så pass långt söderut. Det är ju rena kvalitetsmeter med bitvis riktigt bra lutning och en köfri stollift (som iofs ofta är paj) som lyfter dig direkt upp igen. Det som stör mig i Romme är den långa transportsträckan ner till mittenliftarna. De kunde ju ha tänkt till lite och satt en påstigning där det flackar ut.

/MnO

freeride_nu

Aktiv medlem
Sämsta skiten.
Jo just det. Om man vill recensera skidorter så är alla svenska fjäll indelade i en sektor. Dvs att Romme och Riksgränsen ligger på samma betygsskala vad jag förstod. Då betyder det alltså att de som gett romme en femma kan jämföra romme med Riksgränsen eller Åre. men om Åre får en fyra då blir det error i teorin. Eller!?!?.

Ayreon

Ny medlem
Sämsta skiten.
Och när plus var ute och granskade så visade sig att ingen mindre än självaste "freeride.nu" är den sanne Rehlinen.
Visst är jag ung, men kapaciteten att kritisera har jag och du verkar blanda ihop romme med bjurs. För om det är någonstans du finner sirapssnö så är det i romme och ingen annanstans. Det var ju därför jag började själva diskutionen. Föresten så är de där svarta backarna till vänster i romme bara en backe och en fruktansvärt risig en. Jag blir nästan ledsen när du säger att den är bra. Det är som en sekt som förökar sig radikalt. Precis som de främsta och voltec.
Och så ville jag bara säga att det är inte jag som klagar på Chx.
Jag har inte ens vart i alperna.
Men peace ändå.
Goddag.

JCM

Ny medlem
Sämsta skiten.
Var i hele galaxen ligger Bjursås? Låter ju som ett ingenmansland värt att undvika i framtiden oxå.

Men Bäverhyddan har en Relaxavdelning! "Välkommen
till vår nybyggda och fräscha relaxavdelning med pool, bubbelpool, bastu, och solarium där du kan hämta nya krafter inför kvällens äventyr." Det låter det. Vad erbjuder Bjursås för kvällsäventyr? Finns det någon centralort i krogarna som kan erbjuda ett hederligt raggarslagsmål på torget eller att man hamnar på kant med de lokala casanovorna och kan ställa till med en rejäl truck stop fight. Upplys mig.

Ayreon

Ny medlem
Sämsta skiten.
Bjursås ligger i ingenmansland. Närmsta torget ligger nog i falun några mil därifrån. Om du är ute efter afterski så kan vi låtsas att du är ett grässtrå i sahara som vill ha vatten. Med andra ord så har du kommit till fel ställe helt enkelt.

freeride_nu

Aktiv medlem
Sämsta skiten.
Jag måste ha missat ngt de dagar jag har varit i Bjursås. Kan inte Salomon tala om VAR den bra åkningen finns där. Själv känner jag att rent åkmässigt (inte hopp) så ger en kvällsåkning i Yxbacken mer än en heldag i Bjursås. Du måste vara brädåkare eller risig skidåkare om du uppskattar pisterna där. Iofs har jag aldrig åkt i anläggningen i annat än plusgrader, vilket kan innebära att det blir sämre fart på skidorna. Jag tycker dock att Bjursås närmast kan jämföras med Tolvmannabacken (Kisa), Isaberg och liknande låglandsanläggningar.

Romme kan inte heller konkurrera med lite större fjällanläggningar, men jämför tex huvudbacken i Tandådalen eller Gustavbacken i Lindvallen (som är "Fjällen" för väldigt många) så står sig Rommes pister ganska bra i konkurrensen, även om man nästan får staka sig fram de sista hundra meterna till huvudliften. Det ska bli intressant att se hur de nya pisterna på baksidan kommer att se ut. Det ser inte speciellt brant ut där dock, så man ska nog inte ha för höga förväntningar. Kul med en låglandsbacke som satsar på utbyggnad dock. Det är man ju inte direkt van vid.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Sämsta skiten.
Bäste JCM!

Bjursås ligger tre mil nordväst Falun. Falun ligger i Dalarna. Vägen mellan Falun och Bjursås är numera asfalterad (fast jag måste erkänna att jag är lite tveksam avseende vägbeläggningen de sista kilometrarna till skidanläggningen).

Jag har ingen personlig erfarenhet av nöjeslivet lokalt i området men tror mig veta att i de närliggande orterna Grycksbo och Enviken kammar grabbarna håret bakåt och tillbringar helgerna i och i närheten av gungande amerikanare. Möjligheterna att hamna i ett rejält slagsmål bedöms av mig som mycket goda, speciellt om du blir närgången mot någon i den kvinnliga delen av gruppen.

Det är dock knappast troligt att dessa individer befinner sig i direkt anslutning till "relaxen". Men med tanke på byarnas storlek lär de inte bli svåra att hitta. Någonstans mellan OK och Konsum är ett stående tips. Lycka till!

MVH/MM

Mika_Hilli

Ny medlem
Sämsta skiten.
Du har lyckats med konststycket att slå ner på två saker som inte
har med anläggningen i sig att göra.

1. Vädret, grattis! Att du blev plaskvåt när du föll var nog inget
annat än ditt fel och val av åkdag. Det var minusgrader alla dagar jan, feb och mars förra säsongen.

2. Big jump är en snöhög som designas två-tre ggr per säsong av kunniga hoppare och pistkillar, underhåll (shape) sker dagligen. Att sen ungar har med sig egna spadar och vill öka höjden/längden rår knappast anläggningen för.
Men det går naturligtvis att påpeka detta till personal på plats inte genom att två år senare skriva detta på freerides hemsida.

Att sen jämnföra Romme med anläggningar i alperna och i svenska fjällen är brist på verklighetsupffattning. Romme är inte tänkt för ski-bums utan har en helt annan funktion.

Mitt hjärta slår för alperna men vore det inte för ställen som Romme skulle vi inte vara så många som gillade det här med skidåkning, så var rädd om återväxten.

Senast ändrad:

spOnkan

Ny medlem
Sämsta skiten.
"Big jump är en snöhög som designas två-tre ggr per säsong av
kunniga hoppare och pistkillar. Att sen ungar har med sig egna spadar och vill öka höjden/längden rår knappast anläggningen för."

Redan här ser man ett mycket stort problem med romme. 2-3 ggr per säsong innebär mindre än en gång / mån. I Väsjöbacken brukade Tage shapa bigjumpet 2-3 ggr per kväll. Å andra sidan så är väsjöbacken vida överlägset allting annat söder om dalälven.

>> RR <<

Mountain_Man

Aktiv medlem
Sämsta skiten.
Varför skulle vi sluta nu när det börjar bli riktigt underhållande?

MVH/MM

Tillägg:
Mitt inlägg SKALL ligga efter Adams, vet inte varför det hamnar här!

JCM

Ny medlem
Sämsta skiten.
Grycksbo låter ju inte illa alls. Har nog faen mött dem i bandy på Lugnets isstadion när allt kommer omkring.

Men plötsligt dammar det in fler blinda märken i undertecknads karta; Väsjöbacken?!?! Sollentuna och 08 kan jag identifiera från deras cyberrymdsnärvaro. "82 m fallhöjd/3 nedfarter/3 liftar/Servering/Skiduthyrning/Värmestuga". Finns någon relaxavdelning där eller är det att hänga ner till Systemet i centrum och dra några dräpare med Chrille P längs tricken till Rotebro (om han bor kvar i trakten)?

Romme Alpin då? Aah, Borlänge. Det har jag hört talas om. "15 nedfarter/variationsrik åkning/Den mer avancerade åkaren får sin utmaning i Götes Brant, en 1000 meter lång pist med en fallhöjd av 250 meter. I Prästslingan, skidanläggningens längsta nedfart, 1900 meter, blir den medelgode åkaren snabbt en fantom." Lockande minsann. Måste vara bättre än chamonix hursomhelst;-)

Faen, jag som trodde att jag var berest inom besynnerliga utförsåkarorter framstår ju här som cellkamrat med Ausonius de senaste tio åren på Kumla...

A

Arnaud_Adam

Guest
Sämsta skiten.
Äh, lägg ner nu. Romme knäcker, har du varit i Bjursås nån gång, det suger!

spOnkan

Ny medlem
Sämsta skiten.
Nämen JCM har inte varit i Väsjöbacken, vad synd.

Väsjöbacken är en metropol som vida överträffar dina vildaste drömmar. Det finns förutom ovan nämnda faciliteter även en hoppbacke, eler 3 rättare sagt, med plastbeläggning. Det är alltså här man kan prova sin lagg redan i september när plastmattan börjar bli lite fuktig. Att man sedan kan göra riktigt hårresande luftfärder när väl snön har lagt sig är inte heller att förglömma. Dessutom brukar de ha hamburgergrillning på helgerna vid bra väder. De 80 fallhöjden är väl utnyttjade och bjuder på optimal fartkänsla, från toppen kan du se både kaknäs och globen. Väsjön ligger precis nedanför och bjuder på utmärkt vinterbad i den upphuggna vaken.

Chrille P bor tyvärr inte kvar i Rotebro utan huserar numera på Malmvägen, ännu ett par stenkast närmare Väsjöbacken. Vad jag har hört satte han en 15-meters dubbeldaffy förra säsongen.

Man har inte förstått skidåkning innnan man har varit i Väsjöbacken.

>> RR <<

JCM

Ny medlem
Sämsta skiten.
Då vart man övertygad. Det låter stort!

Klart att det får bli Väsjöbacken nästa gång man är i Norrland då. Här skall det minsann smiskas mule-kicks och vinterbadas av sällan skådat slag.

Ayreon

Ny medlem
Sämsta skiten.
Exakt kom inte och skryt med att hoppen i romme designas varenda vinter. Har du aldrig flygit nån gång eller. De där hoppen är bland de värsta skithoppen som finns. Ingen känsla alls, stenhårt packad snö och massor utav is på landningen.
Jag kan dock i och för sig medge att det kanske inte alltid är minusgrader i romme. Men ofta är det de.
Och skärpning. Det är ju inte jag som jämför romme med alperna.
Det är det jag har försökt få fram hela tiden. Det är de som recenserade romme som skidort som gör det. Blamea inte mig för det. Och så var det meningen att de värsta skidorterna skulle raddas här inte de bra. Men visst jag kan ändra överskriften till "bästa orten" om det vill sig. Kanske lite missvisande bara.
Jag menar, alla är ju så sura (förutom MM, JCM, rad ragn och dixon) fortsätt med kritik men var inte så tråkiga. (jag menar ni andra, dvs inte mm och ni.)

Forsätt bara.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Sämsta skiten.
Här följer nu de odiskutabla skälen till att Romme faktiskt är en av Sveriges populäraste skidanläggningar.

A. 250 meters fallhöjd.
B. Suveränt bra pistade backar från december till mars.
C. Fantastisk snökanonanläggning som gör backarna åkbara när andra anläggningar i södra sverige inte ens funderar på att öppna.
C. God liftkapacitet som gör att köerna sällan blir långa.
D. Extremt effektivt utnyttjande av Snöklinten (berget heter så) med mycket varierande pister.
E. Sanslöst effektiv skiduthyrning (men fruktansvärt tråkig...).
F. Stor parkering med maximalt 150 meter till liften.

Nästa vinter kommer Romme att öpnna nya pister på baksidan av berget vilket kommer att göra anläggningen ännu bättre.

Men...ingen påstår att Romme (allra minst ägarna), är ett alternativ till Alperna* och fjällen, utan ett komplement för en dag eller helg. Och för detta ändamål är Romme en suverän anläggning.

That´s all kids! / MM

*) Förutom de tusentals Danskar som av någon fullkomligt outgrundlig anledning väljer att åka till Romme Alpin. Men en rälig carvingdansk i pastelloverall och platåskidor är en härlig syn...

spOnkan

Ny medlem
Sämsta skiten.
Vilken svängig slutkläm som Mountain Man lagt sig till med - "That´s all kids! " - eller vad tycker ni andra?

>> RR <<

Atomicgirl

Ny medlem
Sämsta skiten.
Har du åkt i Hammarbybacken i Stockholm, när den fanns? Nere på ett fåtal sekunder för att sedan stå i kö med en skidskola........
*atomicgirl*

Benka

Medlem
Sämsta skiten.
Värt att nämna är väl Vallåsen där många skånska och danska skidåkare blivit fullfjädrade utförsåkare av sällan skådan dignitet.

jsagstrom

Ny medlem
Sämsta skiten.
Jag måste säga att jämförandet mellan Romme och en franska alp-by på morgonen med 12 minusgrader var tämligen långsökt!

Det finns fortfarande, och kommer alltid att finnas en klump svenskar som tycker att det är kul en isig dag i Romme, med den skabbiga maten och dom ofantligt långa köerna till dom onaturligt sega liftarna.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp