Säsona i vinter - lavinutrustning?

jcca

Medlem
Tjo,

Ska dra på min första säsong i vinter, och har nu kommit till det här med lavinutrustning. Känner mig jävligt osäker på vad för prylar man bör ha, vart det ska inhandlas och vad man bör tänka på vid köp av transceiver, sond o spade.

Är det bäst att köpa nu innan man åker eller gör man det med fördel när man är nere på orten? (Mayrhofen)

Vore jättebra om någon också ville tipsa lite om vad man ska välja, behöver ha något som är pålitligt och lättanvänt för en nybörjare. Sportconrad låter en ju plocka ihop ett paket för (vad jag tycker verkar vara) ett bra pris, men har ingen aning om vad jag ska välja!

Tack på förhand!

// Johannes

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Du kommer få lika många svar som det finns användare på freeride. Nästan i alla fall. Det jag tror de flesta är överens om är att du ska ha en modern digital transa med tre antenner. Vad gäller sond brukar rekommendationen vara att ha en med vajer i sig, inte repsnöre, utöver det spelar det mindre roll. Jag har sett Ortovox-sonder kröka sig på mitten, till synes utan anledning, så personligen undviker jag dem. Vad gäller spade, så se till att köpa någon som tål. Det varierar lite vad folk anser vara okej hållfasthet, plast eller inte och hittan och dittan, här bör du läsa på och fatta ett eget beslut. Själv har jag valt att gå på rekommendationen från Mårten på Åre Lavincenter att köra en aluminiumspade härdad till grad T6 (eller mer). De kostar lite mer, men håller för alltid.

Sen, om du har möjlighet, gå en SLAO lavin 1. Det är nog en av de bättre investeringarna man kan göra (så länge du ser till att sedan använda dig av kunskapen du tillskansat dig när du är ute förstås).

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
jcca sa:
Tjo,

Ska dra på min första säsong i vinter, och har nu kommit till det här med lavinutrustning. Känner mig jävligt osäker på vad för prylar man bör ha, vart det ska inhandlas och vad man bör tänka på vid köp av transceiver, sond o spade.

Är det bäst att köpa nu innan man åker eller gör man det med fördel när man är nere på orten? (Mayrhofen)

Vore jättebra om någon också ville tipsa lite om vad man ska välja, behöver ha något som är pålitligt och lättanvänt för en nybörjare. Sportconrad låter en ju plocka ihop ett paket för (vad jag tycker verkar vara) ett bra pris, men har ingen aning om vad jag ska välja!

Tack på förhand!

// Johannes
Gå en kurs (SLAO 1) Sedan köper du det de säger till dig att köpa och vad som är bra....

rabbit

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
Själv har jag valt att gå på rekommendationen från Mårten på Åre Lavincenter att köra en aluminiumspade härdad till grad T6 (eller mer). De kostar lite mer, men håller för alltid.

Sen, om du har möjlighet, gå en SLAO lavin 1. Det är nog en av de bättre investeringarna man kan göra (så länge du ser till att sedan använda dig av kunskapen du tillskansat dig när du är ute förstås).
Om man är det minsta osäker så är det ett bra val att; "gå på rekommendationen från Mårten på Åre Lavincenter".

Men grejerna är inte värda mycket utan kunskap, så var snäll emot dig och dina kära och gå kursen "vattendroppe" föreslår.
Och öva, öva, öva...

jcca

Medlem
Tack för svaren!

Har kollat på det där med lavinkurs och när jag söker på SLAO 1 hittar jag inga kursdatum förrän i februari 2014, och eftersom jag åker ned till 1 dec så blir det lite för sent.
Finns det inga liknande i Österrike man kan gå? Har bil där nere så att ta sig en kortare sträcka är inga problem :)
Känns lite sent att gå den när mer än halva säsongen har gått redan :P

Senast ändrad:

Kosmos

Medlem
Jag söker också en lavinkurs, men innan Januari 2014.

Mycket tacksam för hjälp!

Glisseur

Aktiv medlem
Spara aldrig pengar på sändare, köp det bästa helt enkelt - om du inte hittar en deal på en bra beggad förstås... Mammut Pulse, alternativt Element, eller Pieps DPS är svårslagna just nu när det kommer till beprövad funktion och kvalitet. Håll dig förvaltning världen borta från Pieps Freeride, den är snudd på en livsfara.

Voilés T6-spadar är både lätta och superstarka, Lavin-Mårten är väl en av dom som hyllar dom.

Men precis som alla säger, kunskap är viktigare än prylar. Om du inte hinner gå en kurs så köp i alla fall Jimmy Odéns Freeskiing - How to Adapter to the Mountain http://elevenate.com/about/freeskiing-the-book/ och läs dig fram till ett litet uns av vishet.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp