Säsong Alperna 2015/2016

AdamEriksson

Ny medlem
Tjena!
Är en 20 åldrig kille som är riktigt sugen på att spendera en säsong i alperna. Lägger upp en tråd här för att se om det finns något intresse hos andra som är sugna på att följa med och åka skidor, festa och eventuellt jobba i alperna över säsongen. :)

JesperTolin

Ny medlem
Tja!
Jag är 20 år, kille och helt fruktansvärt sugen på att kicka ner på en säsong till alperna. Festa och småjobba och åka fruktansvärt mycket bräda är det enda jag behöver. Så ja intresse finns helt klart! Från min sida iallafall.:)

AdamEriksson

Ny medlem
Härligt att höra Jesper! Vad hade du tänkt dig? hur länge vill du stanna, någon ställe du helst drar till osvosv.
Så får vi kolla mer på det kanske? :)

Ingehansson

Ny medlem
Tjo, är också grymt taggad på en skidsäsong. Är en kille på 20 år och jobb är inget krav för mig. Mest ute efter åkning och fest.

Jag har inte tänkt så mycket ännu på plats. Min tanke är stanna från december till april typ. :)

JesperTolin

Ny medlem
Shit va nice Adam och inge! Jag har spanat lite extra på st Anton. Vad man har läst och hört från folk som har varit där så verkar det vara ett otroligt bra ställe att spendera en säsong! Men jag är helt öppen för förslag :) jag har planer på att stanna hela säsongen. Hade varit kul och snacka mer med er! Tja sålänge

JesperTolin

Ny medlem
Shit va nice Adam och inge! Jag har spanat lite extra på st Anton. Vad man har läst och hört från folk som har varit där så verkar det vara ett otroligt bra ställe att spendera en säsong! Men jag är helt öppen för förslag :) jag har planer på att stanna hela säsongen. Hade varit kul och snacka mer med er! Tja sålänge

AdamEriksson

Ny medlem
Har också hört talas en del om st Anton. Det kan vi absolut kolla upp! Även jag kan absolut tänka mig att stanna mellan Dec-April.
Det tycker jag vi får göra grabbar. :)

Kontakta via facebook vetja?:)

deltin

Ny medlem
Tja grabbar! Är också 20år och grymt sugen på en säsong i alperna. Jag har också tänkt st Anton, så är jävligt på att spana vidare med er om det är ok haha.
Vi kan ju göra en grupp/gruppchatt på Facebook och dela länkar osv om boenden, jobb och allt som har med det att göra!

William Deltin heter jag på fb :)

Peace

Senast ändrad:

Bjersing

Ny medlem
Jag och min bror har lite vaga planer på en säsong nu, att det är alperna är väl i alla fall spikat.
Sedan är våra kriterier att det är snösäkert med stor och bra offpist samt relativt billigt, festandet är väldigt nedprioriterat men kan man få en vettig öl på kvällen är det såklart trevligt.
Någon som har några bra förslag? Jag hade ju velat tillbaka till Cham men det är nog för dyrt...

Edit: Hade ju även varit fett med ett ställe med ganska tidig säsong då jag måste vara tillbaka innan april ändå...

Senast ändrad:

Ingehansson

Ny medlem
Jag är också inne på St Anton, hört bara bra om det! Men är öppen för förslag :)

Men låter som en bra ide med facebook, bara till lägga till Inge Hansson :)

Haa de!

majajohansson

Ny medlem
Jag har hört massa bra om Saalbach, bra fest men lika bra åkning! Någon som är intresserad? Eller ni har snöat in er på St Anton? :)

clara1

Ny medlem
Vi är två 19åriga tjejer som har siktat in oss på St Anton nästa år. Vi har hittat några alternativ på boende och behöver några härliga roomies att dela med. Hör av er om ni är intresserade! :)

EleaJS

Ny medlem
Hej allihopa! Jag är en 19årig tjej som också är jättesugen på att dra till Alperna kommande säsongen. Är öppen för alla förslag, målet är att åka så mycket skidor som möjligt, festa och jobba lite :D Blev det någonsin någon facebook grupp/chat? Isåfall är jag jättegärna med där! Heter Elea juell på fb :)

albinjidorf

Ny medlem
Halloj!
Jag har också tankar på att åka ner till alperna denna vinter och letar också boende eftersom jag åker ner själv.
Målet är samma som EleaJS att köra så mycket bräda som det går i härligt puder ;)

För övrigt är jag en go och aktiv kille som tar studenten detta år (fyller alltså 19). Pysslar med lite blandat skoj som klättring och har intresse för fotografering.

Add gärna mig till Facebookgruppen (Albin Jidorf)

paularunnman

Ny medlem
Hej!
Jag är 19, tar studenten nu till våren och är också taggad på att dra till alperna till vintern! Åker förmodligen också ner själv och letar därför roomies!

Har mest kollat in St Anton. Någon mer som har samma planer?

Joppili

Ny medlem
Jag är en glad tjej på 22år som också är sjukt sugen på att åka och säsonga! :D Spelar ingen roll vart :)

Josefin Lindberg heter jag på facebook (från Sollefteå).

Vedhoeg

Medlem
Hallå där!

Är en 22 åring grabb som ska bege mig mot lyckan och det vita guldet i vinter. Har inte tänkt att jobba där, så allt fokus är på åkningen (offpist)! Kommer åka med en lika åk-inriktad vapendragare och vi söker boende, gärna med fler likasinnade. Ekonomin är såklart en viktig del, någon som har tips på sidor som förmedlar säsongsboende till rimliga priser, eller löser man det på plats? Och är det verkligen så dyrt att säsonga i Schweiz som det påstås?

Det sociala är såklart också viktigt under en hel säsong, så någon form av uteliv behövs nog (ej nödvändigt med "nattklubb" utan räcker lite mysiga barer, resturanger osv. Detta är dock inte prio ett.
Vi kommer bila ner och har möjligheten till att resa runt i närområdet, så orter som ingår i skipass som omfattar flera orter är en fördel.

Några förslag ?

Sol fåglar vatten
Kram

ztoffe3

Ny medlem
Vedhoeg sa:
Hallå där!

Är en 22 åring grabb som ska bege mig mot lyckan och det vita guldet i vinter. Har inte tänkt att jobba där, så allt fokus är på åkningen (offpist)! Kommer åka med en lika åk-inriktad vapendragare och vi söker boende, gärna med fler likasinnade. Ekonomin är såklart en viktig del, någon som har tips på sidor som förmedlar säsongsboende till rimliga priser, eller löser man det på plats? Och är det verkligen så dyrt att säsonga i Schweiz som det påstås?

Det sociala är såklart också viktigt under en hel säsong, så någon form av uteliv behövs nog (ej nödvändigt med "nattklubb" utan räcker lite mysiga barer, resturanger osv. Detta är dock inte prio ett.
Vi kommer bila ner och har möjligheten till att resa runt i närområdet, så orter som ingår i skipass som omfattar flera orter är en fördel.

Några förslag ?

Sol fåglar vatten
Kram
Var själv i Bad Gastein vintern 14-15. Sjukt kul med bra åkning och uteliv i alla former! Många säsongare och skibummers att umgås med! Boende löser sig ofta på plats, men har man tur kan man säkert hitta det hemmifrån också!

ztoffe3

Ny medlem
Är själv för övrigt sugen på en säsong till nu 15-16!
Prio ett är mycket skidåkning, åker både i pist och utanför!

Fest och afterski hinner man med också såklart, men öppnar liften t.ex 09.00 är jag där 08.55!!! ;)

Kan tänka mig att dela rum/lägenhet med andra så länge du/ni förstår att mamma inte är med och diskar/städar efter dig/er och det inte är för/efter-fest Varje dag hos oss!
Som sagt skidåkning är prio 1 även om fest är kul och prio 2 ;)

Kommer troligtvis jobba som skidinstruktör på någon skidskola då det också är en stor anledning till att jag åker iväg! :) så vill du som jag ta din skidåkning rent teknikmässigt till nästa nivå, eller latja runt i lössnö så kan vi ha mycket roligt ihop!

Hör gärna av er!

Senast ändrad:

Matildafrisk

Ny medlem
Hej! Jag är en tjej på 20år som har planer på att dra till alperna över vintern! Har kollat både st Anton och Val d'isere och planerar att jobba och åka massa skidor såklart! Åker själv och letar oxå efter roomies, någon mer som gör detta? Hör av er! :D

ztoffe3

Ny medlem
Matildafrisk sa:
Hej! Jag är en tjej på 20år som har planer på att dra till alperna över vintern! Har kollat både st Anton och Val d'isere och planerar att jobba och åka massa skidor såklart! Åker själv och letar oxå efter roomies, någon mer som gör detta? Hör av er! :D
Skriv till mig på Facebook om du vill!
Kristofer Pär Persson - simmar med dykutrustning på profilbilden.
:)

Hannawenhov

Ny medlem
Tjena! Är en glad och taggad tjej på 19 år som är så jäkla sugen på en grym säsong i alperna!! Gött att det är fler än jag som är det! Har ögonen i fokus på antingen St Anton eller Saalbach. Är ute efter mycket snö med bra offpist, mycket fest och lite jobb! Är det fler som har samma tanke?

Hör gärna av er!!

ztoffe3

Ny medlem
Hannawenhov sa:
Tjena! Är en glad och taggad tjej på 19 år som är så jäkla sugen på en grym säsong i alperna!! Gött att det är fler än jag som är det! Har ögonen i fokus på antingen St Anton eller Saalbach. Är ute efter mycket snö med bra offpist, mycket fest och lite jobb! Är det fler som har samma tanke?

Hör gärna av er!!
Hanna!
Jag var i Saalbach och hälsade på mina föräldrar förr-förra vintern när de var där på semester.
Ett ganska fint system egentligen, men det ligger i mina ögon alldeles för lågt vilket gör det känsligt för snöfattiga vintrar. Jag hade hellre satsat på ett system som ligger betydligt högre över havet än Saalbach.
Men det är bara jag! (a)
St Anton vet jag mycket lite om tyvärr!

Ha de guld! =)

Fannys

Ny medlem
Hej!

Sjukt kul att så många är taggade på att säsonga! Min plan är att dra till Val Thorens för att- som alla andra, åka skidor, festa och även jobba (så lite som möjligt..).

Jag kommer att åka ner själv så är på jakt efter roomies :). Säg gärna till om någon går i samma tankar! :D

Hannawenhov

Ny medlem
ztoffe3 sa:
Hannawenhov sa:

Hör gärna av er!!
Hanna!
Jag var i Saalbach och hälsade på mina föräldrar förr-förra vintern när de var där på semester.
Ett ganska fint system egentligen, men det ligger i mina ögon alldeles för lågt vilket gör det känsligt för snöfattiga vintrar. Jag hade hellre satsat på ett system som ligger betydligt högre över havet än Saalbach.
Men det är bara jag! (a)
St Anton vet jag mycket lite om tyvärr!

Ha de guld! =)
Jag har varit i Saalbach ett antal gånger och det gäller verkligen att ha tur med vädret för att få ordentlig offpist! Som du säger är systemet väldigt bra! Det finns i för sig möjlighet att åka till Kaprun glaciären där man kan få lite härlig skidåkning en halvtimme från Saalbach! Men har ögonen för St Anton, vet dock inte hur snöläget är där?

Ha det gött!!

liwijon

Ny medlem
Hej! 21årig tjej från Jönköping som planerar min första säsong. Jag reser troligtvis ensam och söker därför personer som är ute efter detsamma som jag.
Österrike föredrar jag och de orter som jag just nu känner mest för är St Anton eller Bad Gastein. Har ej vart i just nån av dessa orter tidigare men har hört gott om båda. Jag ljuger om jag säger att jag är pro men jag kan i alla fall åka och tycker att det är jävligt kul.
Mitt mål med säsongen är bra och mycket skidåkning, najs människor, jobb och fest.

Ni som går i samma tankar, båda tjejer o killar, skriv pm till mig!
/Lisa

natalie1995

Ny medlem
Hej!

Jag är en 20 årig tjej från Göteborg som gärna skulle vilja åka ner och säsonga i Bad Gastein. Var där under 3 veckor iår och en bra åkning, mycket trevliga människor och helt grymma fester varje dag gjorde att jag nu vill spendera december till mars/april där.

Jag åker troligtvis själv eller med en kompis men behöver nya människor för att fylla en lägenhet. Jag började direkt kolla runt efter boende och har lite information om priser och alternativ man kan kolla på. Min plan under säsongen är mycket skidåkning, lite jobb, mycket nytt folk och fest. PMa mig om detta låter som någonting som liknar din plan, vare sig du är tjej eller kille med tankarna på en grym tid i Bad Gastein!

Natalie

Ralleroj

Ny medlem
Tja vi är 4-5 kompisar som tänkte åka ner till St.anton. Vi ska leta jobb och boende där nere, men ville bara kolla vilken tid som är lämpligast att åka ner.. Just nu tänkte vi åka ner runt mitten utav November.

Kom på ett par grejjer nu i efterhand, kör folk med (österrikiskt) simkort eller kör man med sitt svenska abbonemang? Och sen tänkte jag på bank också, skaffar ni bank där nere eller kör ni er svenska ,det är ju ganska omständigt att sätta in pengar på utländska konton.. Har Engelskt bankonto också ifall det skulle göra någon skillnad..

Hade!

Newlund

Medlem
Ralleroj sa:
Kom på ett par grejjer nu i efterhand, kör folk med (österrikiskt) simkort eller kör man med sitt svenska abbonemang? Och sen tänkte jag på bank också, skaffar ni bank där nere eller kör ni er svenska ,det är ju ganska omständigt att sätta in pengar på utländska konton.. Har Engelskt bankonto också ifall det skulle göra någon skillnad..

Hade!
Under mina två säsonger där har jag kört med österrikiskt simkort. Har alltid funnits dealar som ger tex 2000 Fira samtal och SMS samt 2gig surf för 20€. och att man då även fått första månaden gratis, lite oklart det där...

Vad gäller bank har jag kört med ICA Banken. Fria uttag och betalningar i hela världen. Dock har många storbanker sköna avtal när det gäller Euro som valuta. Dock är ett Engelskt bankkonto riktigt bra ju, det finns många brittiska företag där nere som typ har krav att man har just ett sådant konto. Dock får folk oftast lönen i kontanter även fast det är ett registrerat vitt jobb.

Snackar du tyska finns det huuur mycket jobb som helst, räkna dock med att få slita arslet av dig för en chef som har många likheter med Hitler eller annan valfri psykopat. Det fick jag erfara senaste vintern...

bostrom

Ny medlem
Har läst en del om st anton, och jag känner mig rätt lockad av att åka dit (men åker vart som helst sålänge det fyller upp mina kriterier)! Har också funderat på att dra en första säsong i Åre men börjar tveka på det...

Men grejen är ju den att jag inte har någon som helst koll på hur man fixar boende/jobb osv där, samt hur mkt pengar som behövs för att klara sig en säsong utan att jobba allt för mycket?

Delar gärna boende med några sköna lirare så om någon/några har nått på G med lediga sängplatser så är jag öppen för förslag!

Lite om mig själv då så är jag väl en ganska duktig friåkare på 18 (snart 19) år, jag håller till i parken men just nu är jag sugen på att satsa mer på off-pisten eftersom jag tröttnat på att åka park. Har ett stort intresse för foto och film. Är ute efter ett ställe med bra off-pist, helt ok park och ett bra uteliv. Prio ligger dock på skidåkning även om jag kommer vilja festa en del!

Skriv gärna till mig på PM eller Facebook (Axel Boström) om ni har info/boende osv!

Fred!

StraightAir

Ny medlem
Tjena!

Jag och min broder har börjat smida lite planer om kommande säsong, och vi siktar på någon lite mindre ort i Österrike men är öppna för förslag såklart! Vi är födda -95 och -93 och är mer eller mindre uppvuxna på ett par skidor båda två. Planen är att åka ner och jobba lite, men framförallt njuta av det vita guldet på berget! Det enda som är skrivet i sten är att vi har tänkt ha en förj*vla trevlig säsong, så tänkte bara höra om det är någon som har smygplaner på att åka ner och kanske vill dela boende med två trevliga norrlänningar, eller bara om någon har lite förslag på vart man kan bege sig. Bäst vore väl att slänga iväg ett meddelande på facebook till mig (Petter Kågström) så kan vi smida planer tillsammans.

Trevlig kväll på er alla!

Jhesse

Ny medlem
Hej!

Jag heter Josefine och är 22 år!

Jag är också väldigt inne på att göra en säsong i alperna 2015/2016.

Har mest varit inne på Val Thorens, Val di Serre och St: Anton.

Åker dit för att åka en massa skidor, festa, träffa nya människor och jobba en del!

Kommer förmodligen åka ner ensamen så söker därför några roomies.

Ni får jättegärna lägga till mig om ni har en chatt/grupp på fb!

Heter Josefine Hesse på Facebook och har en strandbild som profilbild.

Hade!

leek123

Medlem
Hej Hej!
Även jag som många andra satsar på säsong i alperna till nästa vinter. Målet är att åka så mycket skidor som är möjligt och ha väldigt kul! Ska försöka klara mig igenom vintern utan att jobba, så jag kollar efter någon billig ort att leva i med grymma offpist möjligheter och hyfsat uteliv.

Om ni har liknande planer är det bara att höra av sig, Anders Leek heter jag på Facebook :)

villtot12

Ny medlem
Tjenare! Även jag är sugen på att göra en säsong kommande vinter i Alperna! Bad Gastein är det som lockar för mig! är det någon annan som har samma planer så delar jag gärna boende :)
Heter Viktor Ekberg och är 21 år gammal. Kommer från Åhus i Skåne

Pallet

Ny medlem
Jag är en kille på 20 år, kommer flytta ner till Chamonix i nov/dec och åka bräda och klättra.
Letar skönt folk och en plats i delat boende. Om det finns intresse så är jag på att starta upp ett nytt kollektiv också.

Valmgren

Aktiv medlem
Tänkte chippa in i tråden, känns som att man är klok om man är ute i god tid.
Tänkte göra en säsong i alperna nästa vinter och letar likasinnade.
Hade inte tänkt att arbeta på plats, så därför kollar jag på Österrike eller ev. Italien.
Söker några att dela boende med, kommer kanske köra bil ned; men det beror helt på situationen.
Kort om mig: 20 årig kille, gjort 1 'heltidssäsong' tidigare och en vinter med lite kringresande och jobb imellanåt. Gillar träd i lagom mängd, couloirer och att tura.
Hör av er med ett PM på Facebook, Victor Almgren. Från stockholm.

edit: tänkte bara säga att jag nog kommer åka ned slutet december/början januari. Slippa köra sönder skidorna och hinner jobba så länge som möjligt. (kan dock betala första månadens hyra om det är så.)

Senast ändrad:

emppaa

Ny medlem
Tjena!
Kille på 20 hääär (verkar vara vanligt)
Är väl precis som dom flesta av er i denna tråd extremt sugen på o dra till Alperna i vinter och jobba lite men mest åka så mkt skidor att benen nästan går av.
Jag har en vän som jobbat i st.Anton över förra säsongen 14/15 och hon menar att man bara iprincip behöver åka dit så ordnar sig allt haha.. Men jag skulle gärna vilja veta hur ni andra gör. Är inte inne på någon specifik ort.
Vad kostare det att vara en säsong i alperna tex? jag har så jävla mkt noll koll så om ni skulle kunna hjälpa mig lite hade det varit underbart!

Skriv gärna pm så kan vi kanske utbyta fb o snacka vidare :)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp