Säsong i Vail?

Wicko

Ny medlem
Säsong i Vail?
Undrar om det är någon som har varit i Vail och säsongat, eller ska är grymt sugen på det själv!
Skulle behöva tips på hur man hittar jobb där innan man åker. Har varit inne på vailresort med de kräver in-person intervjuer! Alla förslag tas emot med öppna armar.

mdl

Ny medlem
Säsong i Vail?
Kan ju börja med att tipsa om att det är rätt krångligt med att skaffa arbetstillstånd och sånt vad jag förstått i USA. Men om du redan har det fixat så har jag inte så mycket att hjälpa med, frågat lite om det är nån som ska till USA och säsonga och hade nån plats över fast där var det dött tyvärr.

lays

Ny medlem
Säsong i Vail?
Jag drar ditt i december, fick ett jobb via vail resorts.. Är en hel del pappers arbete med tillståden och allt sånt..
Men helt värt det, va där förra vintern under 2 veckor, grym åkning..
Så det lär bli en jäkla skön vinter, bara o hoppas att inte imigrationen får för sig nått dumt i sista sekunden..

dinnmonkey

Ny medlem
Säsong i Vail?
ja kan vara lite klurigt med arb.tillstånd...tycker även jag att du ska ta kontakt med vail resorts, de har mkt att erbjuda. väljer du sen att ta en "in-person" intervju så var säker på att du är där tidigt. när du väl har arb. tillstånd är det lätt att finna jobb så se dig omkring. får du jobb genom vail resorts har du även nästan säkert boende fixat, då de förser en med de bästa getto boendena ;) (du får även säsongkort inkluderat). lycka till och hoppas du kommer dit...ett utav de roligaste ställena jag varit på...mkt bus och galet folk.
(oh ja, ta en fish'n chips på Garfinkels och en öl på The georg för mig ;p )

Rydellen

Ny medlem
Säsong i Vail?
Har bara varit i Vail på sommaren. Mycket mysig liten by! Kuperat med små bäckar och massa träd osv i byn. Hur fint som helst! Lite förgrymmad över att inte få besökt detta grymma ställa på vinterhalvåret. Dem har mycket fina backbowls! :D
Förstår att du valt stället pga "kvalitet", men priset där är bland de högsta av alla skidorter? Skulle gissa att Aspen och Vail är dem dyraste på västra sidan atlanten. Tur iofs att dollarn är relativt låg ;D
Have a Blast! // Emil

Wicko

Ny medlem
Säsong i Vail?
Tack så mycket för era svar, ja ska absolut försöka ta mig dit även fast ja är sent ute, verkar ju helt klart som de kan vara värt de! ;-)

mdl

Ny medlem
Säsong i Vail?
Ni som ska till vail, har ni fixat boende redan själva? eller ingår det när man får nått jobb där?

lays

Ny medlem
Säsong i Vail?
Jag fick välja själv.. Boende igenom dom eller fixa det själv.. Och efter ha varit där tidigare o sett priserna på lägenheter och mindre hus blir det billigare o bo igenom dom..
Men det finns en hel del bra möjligheter på vaildaylis hemsidan för schyssta längenheter, men de flesta ligger på 800$+ i månaden..

mdl

Ny medlem
Säsong i Vail?
ok, vad har du fått för jobb då? Är grymt sugen på att åka över till usa, fast det är ju lite problem som man måste lösa, känns inte som ett ställe där man bara åker över och fixar när man kommer dit. Hur mycket pengar blir det kvar till dig efter att boendet är draget från lönen? Jobba deltid bara eller?

lays

Ny medlem
Säsong i Vail?
Fått jobb som liftoperatör kommer la jobba ca 9 timmar per dag 4 dagar i veckan.. Boendet jag hoppas på att få (inget är hundra än) kommer kosta 450$ per månad o då delar jag lägenhet med 2 andra men alla har eget sovrum.. Mycket bra pris tycker jag faktisk..
Visst kan du ta o bara stick över, men det behövs en del pengar, sänsgons kort går på ca 13.000:-

Säsong i Vail?
Jag ska och en kompis åker också till Vail nu den här säsongen. Kommer okcså bli en liftie. Prata med några som är där nu och det har redan snöat 11 inches, det kommer mera snart igen. Kan bli en rikigt bra säsong.
Jag har en fråga till "lays" ifall du har fått dina visa approvel ännu? Väntar fortfarande på mitt.
Mvh Alex

mdl

Ny medlem
Säsong i Vail?
Kan ju bli rätt dyrt med boende oxå om man inte hittar några att dela med, såg på vails hemsida iaf att man kan få säsongskortet för 749$ istället för 1,799$ om man är 18-22. Man vet ju iofs aldrig hur dom räknar där men borde ju vara att man får det även när man fyllt 22. Eller inte, svårt att veta. Är ju iaf rätt stor prisskillnad. Nån som har nån sida där dom har annonser och sånt för boende? börjar bli rätt sugen på att dra över. Kanske jobba t.o.m. om man råkar hitta nått :)

lays

Ny medlem
Säsong i Vail?
Mdl: http://www.vaildaily.com/section/CLASSIFIEDS
Där har du en bra sida med lägenheter.. Jobb finns det nog alltid, har talas om massa svart jobb, men hur bra jobben är ska jag inte utala mig om, handlar la om disk/städ osv..
Låter ju schysst det där med priset på korten fakitsk..
Som tur är avnjuter man ett gratis via jobbet :P

mdl

Ny medlem
Säsong i Vail?
Såg inte ut att vara så mycket folk som ville dela på vaildaily, och dom som ville hade det inte speciellt billigt :/ Vad är det för boende man får om man får jobb genom dom? Antar att du fixat ditt genom vailresorts eller vad deras sida hette. Kollade där förut lite, står dock inte så mycket om jobb med inkluderat boende. Sökte du speciella jobb eller för utländska skibums som dom kanske tagit bort? såg att dom hade så på några andra sidor t.ex. park city där alla dom jobben var tagna. Är medborgare så har inga problem med visum och grejjer, fast är en sån som gärna har allt bestämt innan man åker och på ett vettigt sätt tyvärr :/

lays

Ny medlem
Säsong i Vail?
Är nått grupp boende i lägenhets komplex typ.. Får man välja hur många man vill bo med & om man vill ha eget rum osv..
Fick erbjudandet av dom när dom anställde mig, så det är endast för anställda av vailresorts..

Men ett Freeride boende, hitta något fint hus med många rum så slänger vi in 20 pers ;)

mdl

Ny medlem
Säsong i Vail?
känns ju tyvärr inte som att det kommer vara 20 svenskar där, vettefan vad man ska göra. Spanade lite på vailresorts hemsida och tiden för att ansöka med visum gick ut för ett tag sen. Så alla dom jobben lär ju vara tagna, känns inte som att man kan få ett vanligt jobb där för dom som inte behöver visum utan att komma och visa sig, fast kanske får maila och fråga. Hur går det för dig Wicko om du fortfarande orkar läsa denna tråd? :)
Man får väl se vad som händer...

Wicko

Ny medlem
Säsong i Vail?
hallå, jo då ja läser fortfarande. Ja gick in på den där sidan som lays rekommenderade och kollade lite, så förra veckan skickade ja iväg en ansökan till ett ställe (tänkte att det nog är lite försent eg så jag har boende och jobb i val d'isère som ja har en v på mig att tacka ja till). Men de mailade tillbaka och ska ringa för en intervju denna v. Vet ju inte hur det kommer att gå och tiden känns ju lite knapp med tanke på att det redan e oktober... Så ja kan ju fortfarande rekomendera dig mdl att skicka ansökningar!!

LoZz

Ny medlem
Säsong i Vail?
Var där som lifite 04-05. Som sagt är det försent att fixxa nu. Är du student kan du ordna nån sorts student visum där du kan jobba i USA vet inte hur lång tid något sådant kan ta. Om du väll har ett arbetsvisum behöver du inte vara orloig för att inte hitta något jobb. Det finns alltid jobb tillgängliga, kan vara lite svårt att hitta i slutet av januari men annars ska det nog itne vara några problem.

Boende är helt klart att rekomendera genom Vail annars blir det dyrt om du inte hittar folk att dela med. Boendet är inte uppp till svensk standard men det funkar.

För er som ska jobba som liftee, var inte för uppenbara men visa intresse för att jobba i bluesky basin. Det är området bakom huvudberget. Vilekt innebär artt ni kommer få pendla med skidor ca 3h tor till era liftar, vilket gör arbetsdagen roligare, ni får roligare och mer åkning när ni får ta åk under arbetsdagarna och rent allmänt var alla inkl arbetsledare mer laidback där. Tyckte också att det som jobbade där var smartare och trevligare. Med laidback menar jag, inte så hårda på reglerna, för de som de valde att jobba där bak var seriösa och ansvarsfulla så de inte behövde "piska" folk. Arbetsmoralen är en helt annan än vad ni finner i Sverige, var snarare regel att röka på på jobbet. Många av de som ni komemr jobba med är riktiga pundhuvuden, halten var dock lägre i bluesky tycker jag.

Ha kul, svarar gärna på frågor men skicka dem på min mail.

/Robert

lays

Ny medlem
Säsong i Vail?
Ni som ska upp nu till säsongen hur går det med era visum? Hur många har fått svar, har något fått avslag?
Väntar fortfrande på mitt, är väl sagt att svaret kommer runt 15 nov för mig (90 dagar efter inskickat)

So fill me in!

marialundin

Ny medlem
Säsong i Vail?
lays sa:
Ni som ska upp nu till säsongen hur går det med era visum? Hur många har fått svar, har något fått avslag?
Väntar fortfrande på mitt, är väl sagt att svaret kommer runt 15 nov för mig (90 dagar efter inskickat)

So fill me in!
jag ska jobba som skidlärare i golden peak med 7-14åringar, får mitt visum om några dagar hemskickat, var på amerikanska ambassaden igår. pappersarbete var det mycket av men väl på ambassaden gick det riktigt fort. fick mitt notice of action för en vecka sedan ungefär. sökte jobbet i juni.. så det tar ju helt klart tid..

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp