Säsong i Val Thorens som nybörjare?

dangerjoe

Ny medlem
Säsong i Val Thorens som nybörjare?
Hej alla! Jag är en 23-årig kille med i stort sett noll erfarenhet av skidåkning som funderar på att haka på en polare till Val Thorens för säsongen 14/15 (eller delar av den iaf). Jag har åkt någon gång i svenska fjällen för en massa år sen, men skulle beskriva mig som total nybörjare. Jag har ingen skidutrustning överhuvudtaget. Jag har jättejättemånga funderingar och skulle verkligen uppskatta tips från någon erfaren åkare/VT-legend!

Först och främst - bra idé eller ej?

Sen är det ju det här med budget. Min polare har fixat boende via en familjevän och det skulle kosta runt 3000 kr i månaden, vilket väl är ett väldigt bra pris?

Jag har förstått att det överlag är rätt dyrt i VT med mat, sprit, boende osv. Tror att jag skulle behöva jobba där nere för att få det att gå runt. Bör man söka jobb innan eller kan man göra det på plats? Jag pratar inte franska, men har förhoppningsvis andra kvalitéer att väga upp det med!

Vad gäller utrustning har jag hört runt lite och fått tips om att köpa utrustning på plats (förutom pjäxor). Bra/dåligt? Hur billigt kan man komma undan med helt ok nybörjargrejer (gärna begagnat)? Andra ställen att köpa utrustning (här på freeride är ju ett iaf!)?

Det finns säkert en massa andra saker jag undrar/borde veta/inte ens tänkt på. Jag uppskattar all info! Alla skidfantaster jag känner har åkt sedan 2 års ålder, men det kanske finns någon här som börjat åka i högre ålder?

Mvh
Förvirrad kille, 23

Topp