Säsong Japan 2013/2014

Piglet55

Ny medlem
Även jag och tjejen kommer vara i Niseko från och med 1 jan och ca 3 veckor framåt. Vi kommer bo på Black Diamond Lodge. Någon mer som kommer att campa där ?

JBook

Medlem

@Piglet55:
Jag och två vänner bokade nyss in oss på Annupuri Oasis Lodge, ligger väl "relativt" nära black diamond lodge iaf. Vi kommer dock ner 16e jan och stannar 4 veckor

havreboll

Aktiv medlem
Någon som vet hur det är med bagage restriktioner på british airways alternativt Japan air. tycker mig kunna utläsa att det är handbagage+2*23 kg på japan och handbagage+1*23 på british. Någon som vet så man vågar boka?

thomas58

Ny medlem
Japan Airlines inga problem skidor och stor väska och bara ett leende. Finnair 800kr enkel för skidorna.
Letar fortfarande efter billig biljett helst under 7000kr

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
thomas58 sa:
Japan Airlines inga problem skidor och stor väska och bara ett leende. Finnair 800kr enkel för skidorna.
Fortfarande momondo.com, hittar t o m biljetter för under 7000 om man flyger med Japan Airlines hela vägen (slippa att stöka med flera olika flygbolag är ofta ett plus). Förvisso på förhållandevis godtyckligt valda datum.

Senast ändrad:

havreboll

Aktiv medlem
thomas58 sa:
låter ju inte helt fel. Det svaret jag fick från deras kundtjänst var att totalmåtten inte fick överstiga 203 cm och eftersom bara skidorna är 192 så skiter det ju sig totalt. Men med stor väska menar du stort handbagage?

Hej!
Har blivit riktigt sugen på det japanska pudret men tyvärr är det inga vänner som har samma planer. Tanken är att dra till Niseko i början av januari och stanna 2-3 månader. Är det någon som har har samma planer eller kanske nån plats över i ett boende så man slå sina kloka huvuden ihop?

daggberg

Ny medlem
Tja!
Sitter i samma sits som personen ovan. Söker alltså någon/några att ansluta till. Så är de fler som har Japan planer, skriv direkt! Kan tänka mig allt från 1-4 månader.

thomas58

Ny medlem
Kommer bo på Moiwa Lodge Jan -Febr.
Hörde faktiskt inte någon som hyrde ett privat hus i Niseko förra året.
Ett tips om ni är några eller ensam som vill hyra ett hus lite åt sidan i Kombo cirka 1 mil till backen.
Bil ingår i hyran billigt runt 225kr/natten tror jag.
Ta kontakt med Per Dahlin parpowparadise@me.com
Trevlig prick som jag bodde hos i 3 veckor förra året.

Von_vettet

Medlem
Klappat och klart!

Jag och Vattendroppe åker tillbaka till den uppgående solens rike. Vistas i Hakuba denna gång med!

Senast ändrad:

Aspens

Medlem
@Booka, jag och havreboll åker tillsammans, efter många långa samtal nöjde vi oss med svaret: "det är ingen som vet.... "

Vi flyger med british-airways och då tolkade dom 3 olika som vi pratade med i deras och japan airlines kundservice att det är british-airways regler som gäller, alltså att dom egentligen får vägra bagage över 190 cm...

Japan airlines har dessutom olika bestämmelser på inrikes och utrikesflyg vilket är fördelaktigare på inrikesflyg, så vi hoppas helt enkelt på att allt går bra då vi checkar in allt hela vägen från arlanda.

Aspens

Medlem
För övrigt är vi 4 glada grabbar mellan 22- 30 som ska upptäcka hokkaido i vinter!

Först ska vi bo på Kanonlodge 20 dec till 1 jan, sen ska vi ut på roadtrip för att sedan bo på Moiwa lodge mellan 7-19 jan :)

Så är det nån som har tips på skidorter att upptäcka eller saker att tänka på under roadtrippen så hör gärna av er!

Dessutom undrar jag hur jobbigt det är att ta sig från Moiwa till stora Niseko i praktiken, läst att man kan åka buss i nån min eller ev. åka skidor in i systemet..

Och ingår Moiwa i Niseko United liftkortet?

Tancoll

Medlem
Aspens sa:
För övrigt är vi 4 glada grabbar mellan 22- 30 som ska upptäcka hokkaido i vinter!

Först ska vi bo på Kanonlodge 20 dec till 1 jan, sen ska vi ut på roadtrip för att sedan bo på Moiwa lodge mellan 7-19 jan :)

Så är det nån som har tips på skidorter att upptäcka eller saker att tänka på under roadtrippen så hör gärna av er!

Dessutom undrar jag hur jobbigt det är att ta sig från Moiwa till stora Niseko i praktiken, läst att man kan åka buss i nån min eller ev. åka skidor in i systemet..

Och ingår Moiwa i Niseko United liftkortet?
Rusutsu är ett måste, speciellt efter dump!

Moiwa är ett eget system, det går att åka ut från Moiwa när gate6 är öppen och går att åka in i Moiwa från Annapuri som tillhör Niseko United.

Har för mig bussen tog ca 15 - 20 min från Moiwa till Hirafu.

Aspens

Medlem
Tack för tipsen
@Tancoll

Men ingår Moiwa i liftkortet Niseko United eller måste man ha ett separat liftkort?

Och finns det restauranger eller mataffärer i Moiwa eller måste man ta sig till Niseko village eller liknande för att få tag på sånt?

Tancoll

Medlem
Aspens sa:
Tack för tipsen
@Tancoll

Men ingår Moiwa i liftkortet Niseko United eller måste man ha ett separat liftkort?

Och finns det restauranger eller mataffärer i Moiwa eller måste man ta sig till Niseko village eller liknande för att få tag på sånt?
Moiwa är ett eget system och där behöver du ett eget liftkort.

Vet inte vart nämsta mataffären är, möjligt att närmsta stora är i Kutchan.
Finns två små i Hirafu.

Kazle

Ny medlem
Är det någon som vet hur det ser ut med bankomater i Niseko nu för tiden? Har läst lite både här och där att den som finns ej tar utlänska kort

Tancoll

Medlem
Kazle sa:
Är det någon som vet hur det ser ut med bankomater i Niseko nu för tiden? Har läst lite både här och där att den som finns ej tar utlänska kort
Finns en bankomat som tar utländska kort hos Hokkaido Tracks i Grand Hirafu.

JBook

Medlem
någon som har flugit med pjäxorna på ryggan (handbaggage) ?
pratade nyss med finnair i telefon men fick inte ut några konkreta svar om det hela, max 8 kg samt att de då ska passa med avseende på deras mått, vilket bör vara möjligt eftersom pjäxorna hänger löst, men det kunde inte kära tant på finnair förstå.

@thomas58 : betalar du för extra baggage innan du dyker upp på flygplatsen kostar det 50 istället för 75 euro enligt ovanstående kära tant.

Piglet55

Ny medlem
Booka sa:
någon som har flugit med pjäxorna på ryggan (handbaggage) ?
pratade nyss med finnair i telefon men fick inte ut några konkreta svar om det hela, max 8 kg samt att de då ska passa med avseende på deras mått, vilket bör vara möjligt eftersom pjäxorna hänger löst, men det kunde inte kära tant på finnair förstå.

@thomas58 : betalar du för extra baggage innan du dyker upp på flygplatsen kostar det 50 istället för 75 euro enligt ovanstående kära tant.
Ta på dig pjäxorna i värsta fall ?

Alfred-Westh

Ny medlem
Jag har flugit med pjäxorna som extra handbagage med Norwegian och easyjet och det har inte varit några problem alls (ingen som påpekat någonting). Bara att göra likadant med finnair skulle jag tro, ha ett vanligt handbagage och slänga pjäxorna över axeln :D

Doktorn

Ny medlem
Tjenare allihop, tänkte pröva lyckan i Japan denna säsong och eftersom jag inte har många kompisar med liknande planer tänkte jag försöka dra ihop en liten grupp att åka med! Så Skriv gärna till mig om ni känner er sugna så styr vi ihop något! :) Reseperiod och resmål bestämmer vi ihop.

/ John

AugustAhlnas

Ny medlem
Hej!

Usch vad jag upplever allt stökigt. Man ska hitta boende och flyg, man ska få med sig skidorna på det flyget, man ska räkna ihop priser och hitta liftkort. Läst alla sidor nu och tidigare års forumtrådar likaså men inte hittat någon "Japan for dummes" någonstans.

Jag reser helst med Sas, varför vet jag inte men jag föredrar i alla fall att boka av samma flygbolag hela vägen i fall något strulat med bagaget. Men nu ser jag att alla deras flyg har olika flygplatser i Tokyo. När man landar i Tokyo måste man alltså ta ett tåg till den andra flygplatsen för att därifrån flyga till Sapporo, något som känns mindre roligt om man flyger själv med massa utrustning. Vilka flyger jag med om jag vill ha det så smidigt som möjligt, även om det betyder några tusen extra?

Niseko Kanon lodge verkar vara populärast, ska kolla om de finns något ledigt men jag utgår ifrån att det är fullt. Vad är mina nästa alternativ?

Jag funderar på att åka i en månad ungefär och tänkte väl i Januari i så fall. Det svåraste är att veta hur mycket det kommer att gå på då jag inte sett många budgetera. Självklart kan jag räkna ihop flyg + boende + liftkort men vad går mat på? Vad äter man? Hur lever man?

Finns säkert att finna svar på alla mina frågor någonstans men jag tror att jag är lite rädd för att åka själv och därför försöker göra det svårare än det är för att ha en anledning att stanna (dum hjärna). Det är väl klart att jag måste klara av det, är van vid att resa och ska möta upp kompis på plats i så fall. Ska försöka få ur lite information ur honom också.

Tack på förhand!

JAndersB

Ny medlem
Var i Niseko februari-13. Inbokade med SAS hela vägen men bagagereglerna krävde en hel veckas provpackande med vågar och inköp av 3 nya snowboardbagar då våra fina på hjul blev för tunga. Reglerna sade då 1 bag 23 kg, kan bytas ut till en skidbag max 12 kg och en pjäxbag som bara får innehålla pjäxor. Vår pjäxbag blev ganska stor....

När vi kom till Landvetter med 3 snowboardbagar med 2 snowboards i varje, vägandes 11,99 kg och med 3 stora pjäxbagar med skor, hjälm, ryggskydd, lavinrygga etc vägandes 10,99 kg samt med en kappsäck a 23 kg, som vi då hade tänkt att vi skulle betala extra för samt 3 maxade handbagage var jag tvungen att visa SAS - personalen till deras egna bestämmelser på deras egna hemsida innan detta köptes. Incheckning hela vägen men förstås skall bagaget ut och checkas om i Tokyo efter bussresan mellan de olika flyplatserna men i övrigt gick denna incheckning bra.

Inför hemresa såg vi liknande problem så jag hade rustat mig med utskriva hemsidor på engelska men det tog ändå en lång stund på Chitose innan vårt upplägg accepterades. Slutligen frågade man vad vi ville betala för vår extra väska (svårt att förklara för dom att snowboard är reguljärt och kappsäck extra). Visade kvittot från Landvetter och sedan var det OK med samma belopp.

Senast ändrad:

AugustAhlnas

Ny medlem
Behöver tips på boende i Niseko! Kanon är såklart fullt och även NISEKO YUBOKUMIN (NOMAD), som jag tror att det hette. Försöker leta men vet inte vad som rekommenderas. Vart ska man bo så man har närhet till anläggningen? Måste skynda på det här eftersom det verkar fyllas upp ganska fort!

Mvh

Soppan

Medlem
Niseko powder lodge är det närmsta liften du kan bo, lite dyrare än kanon men ändå grymt. Trevliga ägare med :)

AugustAhlnas

Ny medlem
Ska kolla med dom då! Tycker japanerna strular som fan och har dåliga hemsidor. Inget av ställena heter det dom borde när man söker efter hemsida. Har kollat med moiwa som någon tipsade om men fattar inte exakt hur det ligger. Jag har precis kommit på att jag ska åka och insett att jag måste fixa boende fort så är dåligt påläst och stressad.

Edit: Hittat och bokat boende på Shizenkan backpacker. Billigt var det, men jag är nöjd så länge det finns en säng faktiskt.

Senast ändrad:

Piglet55

Ny medlem
Någon som har bra koll på vad som gäller när det kommer till komradio i Japan.

Är det en vanlig PMR från classe som gäller eller kommer man bli tokstoppad i tullen i sånt fall ?

Jag har även möjligheten att använda några Motorola GP344 men då brukar det helt plötsligt bli massa regler och skit man måste följa.

Några tips och idéer från er som varit i Japan ?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Piglet55 sa:

Är det en vanlig PMR från classe som gäller eller kommer man bli tokstoppad i tullen i sånt fall ?

Jag har även möjligheten att använda några Motorola GP344 men då brukar det helt plötsligt bli massa regler och skit man måste följa.

Var inga problem att få in en 0.5W PMR i alla fall. Har dock hört något om 100 000 jpy i böter om man blir "påkommen" med att använda radioutrustning som inte är godkända att använda i Japan, och fått höra att de tydligen ska vara lite anala på det i flertalet orter på Hokkaido, då det är väldigt utbrett med folk som använder ickegodkända radios. Japan kör på annan frekvens än PMR (minns inte vilken) och har en löjligt låg effektbegränsning (storleksordningen 0.01-0.1 W vill jag minnas), så ska du använda radio för skidåkning är godkänd enligt japansk lag ingenting som direkt hjälper.

Tancoll

Medlem
Piglet55 sa:

Fanns massa informatiion om vilka man inte fick använda och det är dom som används i Australien och Nya Zeeland.

Piglet55

Ny medlem
Tancoll sa:
Piglet55 sa:

Fanns massa informatiion om vilka man inte fick använda och det är dom som används i Australien och Nya Zeeland.
Tack för svaret men jag blev inte riktigt så klok :D

Menar du att det är samma regler rörande PMR/frekvenser i Japan som Australien och Nya Zeeland?

Någon liten idé var man kan hitta denna massa information innan man står på plats ?

Tancoll

Medlem
Piglet55 sa:
Tancoll sa:
Piglet55 sa:

Tack för svaret men jag blev inte riktigt så klok :D

Menar du att det är samma regler rörande PMR/frekvenser i Japan som Australien och Nya Zeeland?

Någon liten idé var man kan hitta denna massa information innan man står på plats ?
Nej, du får INTE använda en som är för UMF eller vad frekvensområdet området kallas.

JAndersB

Ny medlem
Körde 3 st zodiac free hur mycket som helst under 10 dagar i niseko när vi filmade. Hörde aldrig någon annan trafik. De är kraftigare än vanliga leksaker men går på samma frekvens.

Vannish

Ny medlem
I Hakuba blev vi tillsagda av en som jobbade på Evergreen outdoor, och hörde på flera ställen att komradio inte va något som va godkänt att ha. Men efterforskade aldrig något större i det hela...

free_fall

Aktiv medlem
Vannish sa:
I Hakuba blev vi tillsagda av en som jobbade på Evergreen outdoor, och hörde på flera ställen att komradio inte va något som va godkänt att ha. Men efterforskade aldrig något större i det hela...
Jag och mina vänner hade sånna som inte var godkända :p hela powdermania gänget också..

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp