Ashtraymofucku
Aktiv medlem
Säsong Japan 2013/2014
Absolut! Vi bor på Niseko Kanon =)Heinz_p sa:Mycket bra tråd!
Vi är några grabbar som drar till Niseko den 31/12, stannar till den 18/1. Ska vi leka?
Absolut! Vi bor på Niseko Kanon =)Heinz_p sa:Mycket bra tråd!
Vi är några grabbar som drar till Niseko den 31/12, stannar till den 18/1. Ska vi leka?
Vi flyger direkt från Arlanda till Sapporo med mellanlandning i Paris, 6460kr tur & retur, sök på prisjakt.sethomas58 sa:Någon som har kollat runt och fått ett bra pris på biljetten upp till Sapporo??
Fortfarande momondo.com, hittar t o m biljetter för under 7000 om man flyger med Japan Airlines hela vägen (slippa att stöka med flera olika flygbolag är ofta ett plus). Förvisso på förhållandevis godtyckligt valda datum.thomas58 sa:Japan Airlines inga problem skidor och stor väska och bara ett leende. Finnair 800kr enkel för skidorna.
Letar fortfarande efter billig biljett helst under 7000kr
låter ju inte helt fel. Det svaret jag fick från deras kundtjänst var att totalmåtten inte fick överstiga 203 cm och eftersom bara skidorna är 192 så skiter det ju sig totalt. Men med stor väska menar du stort handbagage?thomas58 sa:Japan Airlines inga problem skidor och stor väska och bara ett leende. Finnair 800kr enkel för skidorna.
Letar fortfarande efter billig biljett helst under 7000kr
Rusutsu är ett måste, speciellt efter dump!Aspens sa:För övrigt är vi 4 glada grabbar mellan 22- 30 som ska upptäcka hokkaido i vinter!
Först ska vi bo på Kanonlodge 20 dec till 1 jan, sen ska vi ut på roadtrip för att sedan bo på Moiwa lodge mellan 7-19 jan
Så är det nån som har tips på skidorter att upptäcka eller saker att tänka på under roadtrippen så hör gärna av er!
Dessutom undrar jag hur jobbigt det är att ta sig från Moiwa till stora Niseko i praktiken, läst att man kan åka buss i nån min eller ev. åka skidor in i systemet..
Och ingår Moiwa i Niseko United liftkortet?
Moiwa är ett eget system och där behöver du ett eget liftkort.Aspens sa:Tack för tipsen
@Tancoll
Men ingår Moiwa i liftkortet Niseko United eller måste man ha ett separat liftkort?
Och finns det restauranger eller mataffärer i Moiwa eller måste man ta sig till Niseko village eller liknande för att få tag på sånt?
Finns en bankomat som tar utländska kort hos Hokkaido Tracks i Grand Hirafu.Kazle sa:Är det någon som vet hur det ser ut med bankomater i Niseko nu för tiden? Har läst lite både här och där att den som finns ej tar utlänska kort
Ta på dig pjäxorna i värsta fall ?Booka sa:någon som har flugit med pjäxorna på ryggan (handbaggage) ?
pratade nyss med finnair i telefon men fick inte ut några konkreta svar om det hela, max 8 kg samt att de då ska passa med avseende på deras mått, vilket bör vara möjligt eftersom pjäxorna hänger löst, men det kunde inte kära tant på finnair förstå.
@thomas58 : betalar du för extra baggage innan du dyker upp på flygplatsen kostar det 50 istället för 75 euro enligt ovanstående kära tant.
Var inga problem att få in en 0.5W PMR i alla fall. Har dock hört något om 100 000 jpy i böter om man blir "påkommen" med att använda radioutrustning som inte är godkända att använda i Japan, och fått höra att de tydligen ska vara lite anala på det i flertalet orter på Hokkaido, då det är väldigt utbrett med folk som använder ickegodkända radios. Japan kör på annan frekvens än PMR (minns inte vilken) och har en löjligt låg effektbegränsning (storleksordningen 0.01-0.1 W vill jag minnas), så ska du använda radio för skidåkning är godkänd enligt japansk lag ingenting som direkt hjälper.Piglet55 sa:Någon som har bra koll på vad som gäller när det kommer till komradio i Japan.
Är det en vanlig PMR från classe som gäller eller kommer man bli tokstoppad i tullen i sånt fall ?
Jag har även möjligheten att använda några Motorola GP344 men då brukar det helt plötsligt bli massa regler och skit man måste följa.
Några tips och idéer från er som varit i Japan ?
Fanns massa informatiion om vilka man inte fick använda och det är dom som används i Australien och Nya Zeeland.Piglet55 sa:Någon som har bra koll på vad som gäller när det kommer till komradio i Japan.
Är det en vanlig PMR från classe som gäller eller kommer man bli tokstoppad i tullen i sånt fall ?
Jag har även möjligheten att använda några Motorola GP344 men då brukar det helt plötsligt bli massa regler och skit man måste följa.
Tack för svaret men jag blev inte riktigt så klok :DTancoll sa:Fanns massa informatiion om vilka man inte fick använda och det är dom som används i Australien och Nya Zeeland.Piglet55 sa:Någon som har bra koll på vad som gäller när det kommer till komradio i Japan.
Nej, du får INTE använda en som är för UMF eller vad frekvensområdet området kallas.Piglet55 sa:Tack för svaret men jag blev inte riktigt så klok :DTancoll sa:Fanns massa informatiion om vilka man inte fick använda och det är dom som används i Australien och Nya Zeeland.Piglet55 sa:Någon som har bra koll på vad som gäller när det kommer till komradio i Japan.
Menar du att det är samma regler rörande PMR/frekvenser i Japan som Australien och Nya Zeeland?
Någon liten idé var man kan hitta denna massa information innan man står på plats ?
Jag och mina vänner hade sånna som inte var godkända :P hela powdermania gänget också..Vannish sa:I Hakuba blev vi tillsagda av en som jobbade på Evergreen outdoor, och hörde på flera ställen att komradio inte va något som va godkänt att ha. Men efterforskade aldrig något större i det hela...
De rullar dock på godkända frekvenser, de är bara alldeles för kraftfulla för att få användas.free_fall sa:Jag och mina vänner hade sånna som inte var godkända :P hela powdermania gänget också..