Säsonga i Alperna, är det möjligt trots en pandemi?

Jocke95

Medlem
Är det möjligt att få till en säsong i Alperna i år trots rådande situation med covid?
Finns det restriktioner som sätter stopp?
För stor risk för att det förvärras och måste åka men igen?
Skulle samhällsnormen, släktingarna, vännerna se det som oansvarigt beteende?
Vad tycker ni?

Hade varit dröm att kunna genomföra ytterligare en säsong i Alperna. Fokus hade varit på liftburen skidåkning, toppturande och distansstudier. Varpå jag menar på att man således utsätts för låg risk att få corona förutsatt att man undviker lunchrestauranger samt bor i en bostad med lågt antal personer i.

Snowjunkie

Aktiv medlem
Jag skulle inte chansa denna säsong som det ser ut nu. Även om man håller sig för sig själv och inte utsätts för så mycket smittrisk är det så mycket annat som kan gå fel. Övriga europeiska länder är ju betydligt hårdare och det kan ju bli total lockdown med patrullerande militärer och poliser som håller koll på dig och bötfäller dig hårt. Se bara i våras då de stängde ner alporterna på väldigt kort varsel. Sen om du nu ändå skulle ha oturen att bli smittad och rejält sjuk av covid-19 vill du nog inte vara utomlands.

fredw

Aktiv medlem
Är det möjligt att få till en säsong i Alperna i år trots rådande situation med covid?
Finns det restriktioner som sätter stopp?
För stor risk för att det förvärras och måste åka men igen?
Skulle samhällsnormen, släktingarna, vännerna se det som oansvarigt beteende?
Vad tycker ni?

Hade varit dröm att kunna genomföra ytterligare en säsong i Alperna. Fokus hade varit på liftburen skidåkning, toppturande och distansstudier. Varpå jag menar på att man således utsätts för låg risk att få corona förutsatt att man undviker lunchrestauranger samt bor i en bostad med lågt antal personer i.
Rent moraliskt och ur smittosynpunkt kan det dock knappast vara ngt problem om man beter sig som du föreslår, att flytta dit en hel säsong och där bete sig vettigt . Antagligen bättre än att stanna hemma i stan och delta i smittobeteende som är svårt att undvika på arbetsplatser hemma etc. Risken att du själv skulle bli allvarligt sjuk i Covid19 (som ung friluftsmänniska) är mycket liten även om du blir smittad och sjukvården i centraleuropa är generellt minst lika bra som i Sverige. Sedan finns det säkert en del som inte håller med. Och så finns förstås andra tänkvärda aspekter som Snowjunkie säger.

Senast ändrad:

Heddious

Aktiv medlem
Rent praktiskt utgör förflyttningen av en person (du) från punkt a till punkt b medelst bil och utan längre stopp eller längre interaktioner med människor på vägen eller när du väl är på plats på punkt b en ganska liten risk, förutsatt att du är fullt frisk när du beger dig.

Dock finns det andra saker som är värda att ta med i beräkningen.

1. Möjligheterna till skidåkning. Alltså, i dagsläget är det bara Schweiz av alpländerna som ens har öppna skidorter?
I Frankrike är det confinement åtminstone fram till månadsskiftet med böter för den som rör sig längre bort än en kilometer från bostaden utan synnerliga skäl (och med ifylld attestation de deplacement), de enda som undantas där när det gäller idrott är elitidrottare som har papper på att de lever på sin sport, så det är just nu inte möjligt att tura heller. Nya besked om Frankrike framöver kommer ikväll (24/11) vid åtta, men eventuellt dröjer beskeden om huruvida skidorterna får öppna i ytterligare en vecka eller så. Ryktena går isär – vissa säger inga liftar innan årsskiftet, vissa hoppas på öppning till jul för att försöka stötta upp det ekonomiska läget. Österrike och Italien har jag sämre koll på, men som jag förstår det är i princip allt nerstängt även där än så länge. Alla gör sitt för att "försöka rädda julen", men ingen vet riktigt hur det kommer att gå.

2. Reconfinement – att skidorterna öppnar till jul eller däromkring men sedan tvingas stänga ner igen för att smittan får ny fart. Detta hänger litegrann ihop med val av färdsätt: har du bil och är skriven i Sverige har du alltid rätt att köra hem i transit genom Europa förutsatt att Øresundsbronbron och färjorna från Tyskland inte stänger (det gör dom inte). Däremot finns det ingen garanti för att flyg ska gå enligt plan etc etc, så om du inte kan tänka dig att "bli fast" på ditt val av ort i händelse av nya nedstängningar – kör bil.

3. Vem åker du med? Konceptet med att inte sprida smitta funkar om ni är ett fåtal friska personer som reser ner tillsammans och bara umgås med varandra. Funkar sämre om du reser ensam och ska lära känna andra att åka med när du är på plats.

4. Försäkring: de allra flesta försäkringsbolag har tillfälligt pausat möjligheten att förlänga reseförsäkring via hemförsäkring, så ska du vara borta längre än 45/60 dagar (beroende på vilket försäkringsbolag) så kan det bli dyrt, antingen pga extraförsäkringar eller för att du får betala ur egen ficka om någonting händer efter den ursprungliga perioden. Kolla även upp så att reseskydd överhuvudtaget gäller vid covidsymptom, oavsett längd på resan.

Det här blev långt, men sammanfattningsvis: är i år rätt år att lägga sina surt förvärvade slantar på att säsonga?

Jag skulle svara nej på den frågan. Framförallt på grund av risken för nya nedstängningar.

Alternativ: ha is i magen och vänta tills januari med att bestämma dig. Då har förhoppningsvis något/några länder haft öppet över jul/nyår och det går att se hur det har gått, vad som händer med smittoläget osv. Saker kan dock vända fort – i Frankrike gick det från "det funkar nog, vi klarar oss" till total nedstängning på ett par veckor, både nu och i våras.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
En annan poäng är ju det här med förväntad inkomst/jobb vid nedstängning. Jag skulle inte räkna med att timanställda nödvändigtvis får ersättning om deras jobb skulle stänga.

JanN

Medlem
Italien jobbar tydligen på ett gemensamt initiativ tillsammans med Frankrike och Tyskland, för att inte öppna skidstationer under jul&nyår. Vi får vänta några veckor innan beslut. Källa: https://www.tdg.ch/noel-au-ski-litalie-freine-684997443028

Mera info om Frankrike ikväll (dock knappast specifikt om skidliftar), men konsensus är väl att restauranger inte kommer att öppna innan mitten av januari. Svårt med turister ifall de inte kan äta...vilket även innebär arbetslöshet för säsongare.

Jocke95

Medlem
Mycket bra tankar där @Heddious !
Stämmer, Schweiz är bästa alternativet i alperna nu men det är också rörigt då de har olika regler i alla kanton. Österrike ska preliminärt rulla igång liftarna från den 6e december, men finns ju risk att det blir framskjutet.

Det som chockar mig är att man alltså inte ens får topptura på många ställen, det var de som var min plan b om liftar skulle stänga.

Jag tänkte ta bilen samt leta reda på några taggade själar att dela lägenhet med, dvs 4-5 personer i en lägenhet (jag vill inte bo i kollektiv med 30 pers). Jag hade inte tänkt arbeta någonting, jag kör universitetsstudier på distans. Det skulle ge flexibilitet att dra hem när som hällts samt minimera risken för covid. Sjukförsäkring osv måte kollas upp såklart.

Förstår hur ni resonerar! Jag har dock tänkt såhär: Ski amadé säljer säsongskort för 433€ (till och med 21 december), boende kostar runt 380€-450€ per månad i dessa regioner, många är utan krav på att man behöver bo där hela säsongen utan man betalar månadsvis. De flesta andra områden ja kollat upp har säsongskort mellan 700-1200€ samt boende som ofta betalas säsongsvis med priser runt 1800€ och uppåt.

Så med andra ord ser jag Ski amadé (Schladming, Bad Gastein, flachau, etc.) som ett mycket bra alternativ då de minimerar mina fasta kostnader. Så vid en total lockdown så har jag alltså "bara" tappat 10k istället för 30k.

Säsong i Sverige och framför allt i Norge ser ja som en stabil plan b, men det är inte aktuellt förrän februari och framåt ändå tack vara de väderförhållanden vi har här i skandinavien.

• Gilla
Reactions: Ivo

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Haha! vafan 😅 Har bott i Luleå och Umeå och åkt i massa jävla skitväder i 3 säsonger nu utefter riksgränsen, storklinten, hemavan, kittelfjäll och åre.
Nu vill ja ha sol och puder! (och nått annat än ankarliftar och trasiga stolsliftar)
Här i Norge skiner alltid solen! Komsi komsi :)

ellenhakman

Medlem
Bad Gastein öppnar liftarna 24 dec, men Österrike inför karantän efter 19 dec för att hindra spridningen kring jul/nyårs resandet.
Mycket riktigt! "boende kostar runt 380€-450€ per månad i dessa regioner, många är utan krav på att man behöver bo där hela säsongen utan man betalar månadsvis." Det här stämmer dessutom och det går att reservera/boka utan förbetalning med skiingbg.com , så förhoppningsvis behöver ingen tappa några K alls 😅

Även skiamade har en ny pandemipolicy med liftkortet så man kan få pengarna tillbaka för det. En lockdown är nog att vänta sig i en vecka eller två oavsett ort, men det kan ju komma som den där välbehövda vilo-veckan man aldrig ger sig själv under en säsong haha.

Jocke95

Medlem
Bad Gastein öppnar liftarna 24 dec, men Österrike inför karantän efter 19 dec för att hindra spridningen kring jul/nyårs resandet.
Mycket riktigt! "boende kostar runt 380€-450€ per månad i dessa regioner, många är utan krav på att man behöver bo där hela säsongen utan man betalar månadsvis." Det här stämmer dessutom och det går att reservera/boka utan förbetalning med skiingbg.com , så förhoppningsvis behöver ingen tappa några K alls 😅

Även skiamade har en ny pandemipolicy med liftkortet så man kan få pengarna tillbaka för det. En lockdown är nog att vänta sig i en vecka eller två oavsett ort, men det kan ju komma som den där välbehövda vilo-veckan man aldrig ger sig själv under en säsong haha.
konstigt att det är så mycket billigare i salzburg området än i resterande alperna. Hur som hällts blev det säsong i Åre för mig istället, precis som alla andra antar jag! Är la bara at tacka Norrmännen att de hyr ut sina lägenheter til säsongare nu när de inte kan bo i dem själva.

Senaste inläggen

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp