Säsonga i Chamonix

IdaB01

Ny medlem
Hej!
jag planerar att säsonga i Chamonix säsongen 20/21 och vill gärna ha era bästa tips, var bor man? hur får man jobb? rabatt på liftkort? osv.
Tack på förhand.
//Ida

Hej Ida!

Jag säsongade i Chamonix vintern 15/16 samt i slutet av vintern 16/17. Jag planerar även att återvända nu 20/21 förutsatt att världen fungerar igen. Liftkort vill du köpa innan sista november har jag för mig då ordinarie säsong drar igång i december och driver upp priset rejält. Mer exakt info bör finnas på deras hemsida.

Om det är din första säsong rekommenderar jag att bo i Chamonix Sud, ett område av lägenhetskomplex precis söder om centrum. Där är det oftast (relativt) billigt att bo och man får också många svenska grannar! Då liftsystemen är utspridda i dalen är det oftast buss som gäller så man vill hellre satsa på att bo nära statskärnan, enligt min mening.

Jag fick jobb min första säsong av en bekant men många andra säsongare som sökte jobb vid sidan gjorde det på plats hos restauranger etc. vilket löste sig för de flesta som ville det.
*För säkerhets skull vill du nog gärna åka ner innan jul!

Det bästa tipset jag kan ge dig är dock att jobba så mycket som möjligt i Sverige innan du drar ner! Väl i Chx vill du ha så mycket fritid som möjligt till skidåkning, afterski etc. Det är en underbar stad med underbara berg!

Lycka till!

Marcus

wessozi

Medlem
Jag har samma fråga men ffa gällande boende. Tips på sidor man kan hitta olika sorters boende? Jag o frugan o bebisen.

Hej,

Här är ett par exempel:

Enklast är nog att bara googla efter säsongsboende i Chamonix och försöka hitta det som passar just era behov!

Elli32

Medlem
I have a studio apartment available in Chamonix Sud for the winter if you're interested. Suitable for 2/3, with balcony, bath and private fast internet.

We lived in Cham for 12 years and had a business there and moved to Stockholm a couple of years ago. With the apartment I'll be happy to assist with introductions for potential jobs. PM me, I'll be happy to share details of the apartment. Pete and Elli

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp