Säsonga i Kanada - pris?

Säsonga i Kanada - pris?
Tja! Jag planerar att göra en säsong i Kanada oktober - mars (sex månader) nästa år och behöver veta hur mkt pengar jag bör spara ihop samt lite annat som är bra att veta!

Har sökt som en galning men den närmsta tråden jag kunde hitta skrevs för 9 år sedan -känns som vi behöver en uppdatering!

Jag planerar att åka runt lite till olika platser men just nu siktar jag nog mest på Banff då det verkar väldigt trevligt där

Såhär har jag räknat:
10 000 kr flygbiljett (retur)
10 000 kr mat
14 000 kr liftkort
20 000 kr hyra
2000 kr övrigt

= 56 000 kr

Stämmer mina priser? Jag planerar att söka jobb när jag kommer dit då jag tänkte åka i oktober och har hört att det är enkelt att få så länge en har arbetsvisum?

Vore grymt om någon med lite kunskap kunde svara, tack! :):)

Senast ändrad:

anthen1

Ny medlem
Säsonga i Kanada - pris?
Klarar du den budgeten blir jag imponerad. Det som stack ut mest tyckte jag var din matbudget, antar att den innehåller ifrån toapapper till öl på after-skin? Om du planerar att åka runt lite. Vad går de kostnaderna under för kategori?

För att du ska få något att jämföra med la jag ut 3x(något överdrivet) så mycket som du tänkt att göra, på en säsong i Whistler. Lite inköpt utrustning ingår i det, samt lite resor utöver Kanada. Men jag tror du får svårt att klara dig under 80-100000. Du bör åtminstone satsa på det. Det är inte så kul att behöva åka hem för att pengarna är slut. Sätt hellre en lite kryddad budget än en för snål.

Lycka till!:)

Säsonga i Kanada - pris?
Maten räknade jag vad en genomsnittlig ungdom käkar för i sverige, men det där med toapapper har jag nog inte tänkt på :lol: Tänker att för ta mig runt till olika platser så får det bli att ta buss eller lifta, dock ingen ankng om va det skulle kosta. Whistler drar ju rätt mkt pengar men 80-100 är kanske lite mer rimligt... Hur mycket borde en matbudget med hushållsartiklar inräknat ligga på? Andra kostnader?

Tack för svar! :)

Senast ändrad:

havreboll

Aktiv medlem
Säsonga i Kanada - pris?
Räkna på 65 k för 5 månader, kanske 70 k för 6 månader. Går dock att leva både mycket under och mycket över det... ;)

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Säsonga i Kanada - pris?
Min säsong i Kicking Horse gick på ca. 80k för 4 månader, kunde nog ha klarat mig på 60k om jag hade levt extremt sparsamt men inte under det.
Beror ju helt på hur billigt boende du hittar samt vilken kost du vill ha.

Säsonga i Kanada - pris?
Shit tack för svaren! Har en till fråga till er som säsongat och arbetat. Tänker mig att restaurangbranschen är bäst att söka arbete inom då en har dagarna lediga (och har hört att en får bäst betalt där med?), men hur mycket kan jag räkna med att tjäna ihop när jag är där? Borde jag ta med mig 80K eller räcker det med typ 50K för att sedan arbeta ihop resten på plats? Vad och hur hade ni gjort?

Lexo

Ny medlem
Säsonga i Kanada - pris?
Hallå eller jag klarade en vinter i Revelstoke BC på 55k på 5 månader, allt inkluderat.

men jag löste väldigt billigt boende vilket jag sparade mest pengar på. levde inte snålt käkade bra o sen om du kan lösa så du kan bo hos andra skibums om du tänkt resa runt sparar du väldigt mycket pengar.

loweaspeqvist

Ny medlem
Säsonga i Kanada - pris?
Ska säsonga nu i vinter, såhär ser min budget ut just nu..

Mat. 3000 x 6 = 18 000
Boende = 30 000
Liftkort = 10 000
Övrigt (läs öl) = 10 000
Flyg + Transfer= 9 000
Telefon = 1 000
_____
78 000
___
Utrustning:
Skidor + bindningar: 5 200
Tranciever, spade, sond: 3 500
GoPro: 4 000
Byxor: 2 000
Stighudar: 1 000
Hårddisk: 700
______
15 400

UTGIFTER: 93 400

Men då köper ju jag grejer för 15 tusen också, det måste man ju självklart inte, men ofta är det väl något man behöver.

havreboll

Aktiv medlem
Säsonga i Kanada - pris?
ebzi sa:
Tack för all hjälp! Sjit va skönt att kunna jämföra med någon annan, loweaspeqvist var ska du åka? :)
Med liftkort på 10 k och flyg på 10 k så gissar jag att han flyger fram och tillbaka mellan Stockholm och alperna 5 gånger för att sedan ta transfer till val thorens/d isere ;)

havreboll

Aktiv medlem
Säsonga i Kanada - pris?
Kan säga hur mina utgifter för Revelstoke såg ut för öppningsdag-stängningsdag.

Boende 2500*6=15000 kr
Liftkort 5400 kr
Mat 2000*5= 10000 kr
Flyg+transfer 6300 kr
skidbagage = 1500 kr
Gymkort = 1700 kr
Nöjen+allmänt (öl, läkare, utrustning etc) = 13000 kr
Försäkring = 1500 kr

Totalt = omkring 55.000 kr för hela säsongen.

Senast ändrad:

jarlof

Ny medlem
Säsonga i Kanada - pris?
havreboll sa:

Boende 2500*6=15000 kr
Liftkort 5400 kr
Mat 2000*5= 10000 kr
Flyg+transfer 6300 kr
skidbagage = 1500 kr
Gymkort = 1700 kr
Försäkring = 1500 kr

utmärkt! tack för delningen av din budget, ska till Revelstoke i vinter och satt och knaprade på budgeten idag faktiskt. Är mat 2000/månad något som jag kan räkna med som kränger en hel del käk om dagarna? äter billigt men mycket. Annars är det precis vad min budget ser ut att bli förutom att priset på flyg steg precis när jag var redo att boka och vår boendelösning blev snäppet dyrare men priserna du nämner är vad som erbjuds. cheers

havreboll

Aktiv medlem
Säsonga i Kanada - pris?
jarlof sa:
havreboll sa:

Boende 2500*6=15000 kr
Liftkort 5400 kr
Mat 2000*5= 10000 kr
Flyg+transfer 6300 kr
skidbagage = 1500 kr
Gymkort = 1700 kr
Försäkring = 1500 kr

utmärkt! tack för delningen av din budget, ska till Revelstoke i vinter och satt och knaprade på budgeten idag faktiskt. Är mat 2000/månad något som jag kan räkna med som kränger en hel del käk om dagarna? äter billigt men mycket. Annars är det precis vad min budget ser ut att bli förutom att priset på flyg steg precis när jag var redo att boka och vår boendelösning blev snäppet dyrare men priserna du nämner är vad som erbjuds. cheers
Kan ju säga att vi knappast snålade på mängden mat (jag går under smeknamnet hydral-containern i familjen) utan snarare letade extrapriser och köpte billiga basvaror. Dessutom tror knappt att vi åt någon dag i backen utan hade alltid med oss mat. Vi gjorde t.o.m egna snickers för att det blev, främst godare, men också billigare än att köpa.

Gällande flygbiljetter så kollade jag nyss och det finns bra flyg utan 1000 mellanlandningar och sjuka restider från 5800 tor Arlanda-vancouver.
Det absolut bästa stället att kolla på har märkt är Momondo.se

loweaspeqvist

Ny medlem
Säsonga i Kanada - pris?
havreboll sa:
Med liftkort på 10 k och flyg på 10 k så gissar jag att han flyger fram och tillbaka mellan Stockholm och alperna 5 gånger för att sedan ta transfer till val thorens/d isere ;)
Kalasbra att du läser trådrubriken "SÄSONGA I KANADA - PRIS?". Douchigt värre svar, jävligt onödigt.

Ska till Whistler, liftkort kostar 1669 CAD vilket är ca 11 000 svenska.
Flyg kostar 7k tur och retur + 2400 specialbagage + transfer som jag räknar med ett par hundra.

havreboll

Aktiv medlem
Säsonga i Kanada - pris?
loweaspeqvist sa:
havreboll sa:
Kalasbra att du läser trådrubriken "SÄSONGA I KANADA - PRIS?". Douchigt värre svar, jävligt onödigt.

Ska till Whistler, liftkort kostar 1669 CAD vilket är ca 11 000 svenska.
Flyg kostar 7k tur och retur + 2400 specialbagage + transfer som jag räknar med ett par hundra.
Som jag skrev tidigare i tråden så finns det flyg för 5800 kr med lufthansa där det ingår skidbagage. På grund av detta så ansåg jag det berättigat att lägga in en liten gliring på skämt om de väldigt dyra biljetterna. Skämtet var alltså att man normalt sett inte brukar betala i princip det dubbla för flyg som, oftast, skibum på en tajt budget och att det därför vore mest logiskt att du inte skulle till Whistler utan till ett av de få andra ställen som tar 10000+ för liftkort. Att vi skriver i en tråd för att åka till Kanada var jag alltså helt medveten om.

Men eftersom du verkar lite torr och inte kan känna av vad som är avsett som ett skämt är det nog tur att du betalar nästan det dubbla för flygbiljetten så att du får lite extra service och känner dig nöjd på resan :)

Senast ändrad:

Dekadent

Aktiv medlem
Säsonga i Kanada - pris?
Herregud, bara jag som gått plus på en säsong?

OnT. - Tips om du planerar att jobba är att försöka att bara jobba kväll/natt - ingen som blir glad av att diska frukosttallrikar med en halvmeter utanför..

Men ja, billigt boende är utan tvekan prio 1.

Kan absolut vara värt att kolla upp ifall man kan få rabatt på liftkortet/mataffären om man har ett arbetskontrakt (tänker Vie Val-kort i Valdi, ingen aning om det finns på andra lite mer "vanliga" ställen)

Rent spontant känns det vettigt med en budget/för en hel säsong i Kanada, inget jobb, på runt 55 000. Mer än det är lite glassigt.

Om din flygbiljett kostar 10 000 tur & retur så har du blivit blåst. 5100 den billigaste efter en snabbsökning, sen lägg till ett par hundra för transfer.

Säsonga i Kanada - pris?
Dekadent sa:
Om din flygbiljett kostar 10 000 tur & retur så har du blivit blåst. 5100 den billigaste efter en snabbsökning, sen lägg till ett par hundra för transfer.
Hur hittar du de bra tipsen?? :)

Av alla med erfarenheter: hur enkelt är det att hitta säsongsjobb (helst kväll/natt som Dekandent tipsar om). Mina kompisar är väldigt skeptiska till att det går att fixa men de har heller aldrig varit iväg eller ens försökt sätta sig in i det. Så om jag åker iväg i början av oktober innan säsongen kommit igång på riktigt, hur stor chans har jag då? Kan gärna komma med tips om det även är enklare att hitta jobb på vissa platser än andra :)

Tack än en gång för alla bra och hjälpsamma svar!

somebody

Medlem
Säsonga i Kanada - pris?
Jobb är nog inget större problem men däremot är det inte direkt höga löner så det är mer värt att knega ihop stålarna hemma och vara ledig istället.

Dekadent

Aktiv medlem
Säsonga i Kanada - pris?
ebzi sa:
Dekadent sa:
Hur hittar du de bra tipsen?? :)

Av alla med erfarenheter: hur enkelt är det att hitta säsongsjobb (helst kväll/natt som Dekandent tipsar om). Mina kompisar är väldigt skeptiska till att det går att fixa men de har heller aldrig varit iväg eller ens försökt sätta sig in i det. Så om jag åker iväg i början av oktober innan säsongen kommit igång på riktigt, hur stor chans har jag då? Kan gärna komma med tips om det även är enklare att hitta jobb på vissa platser än andra :)

Tack än en gång för alla bra och hjälpsamma svar!
Ändras rätt mkt, kolla in standardsidor som flygresor.se eller skyscanner.com. Ganska lagom resor utan sjukare transfertider, samt lite billigare om man bara ska till Calgary istället för Vancouver.

Om du är på plats tidigt på säsongen(t.o.m innan) så finns det oftast massor med ställen som söker säsongsjobbare. Bara att slå på charmen och jobba sig runt byn med ett CV och lite skitsnack så ska det nog gå bra! Restauranger och barer är det självklara, men även bytis-dagsstäd behövs. Ser du bra ut och kan snacka dig framåt så är det nog inte omöjligt att landa något jobb i nån skidklädesaffär eller liknande. Erfarenhet, skitsnack och lite charm kommer man rätt så långt med!

Senast ändrad:
Säsonga i Kanada - pris?
Dekadent sa:
Om du är på plats tidigt på säsongen(t.o.m innan) så finns det oftast massor med ställen som söker säsongsjobbare. Bara att slå på charmen och jobba sig runt byn med ett CV och lite skitsnack så ska det nog gå bra! Restauranger och barer är det självklara, men även bytis-dagsstäd behövs. Ser du bra ut och kan snacka dig framåt så är det nog inte omöjligt att landa något jobb i nån skidklädesaffär eller liknande. Erfarenhet, skitsnack och lite charm kommer man rätt så långt med!
När börjar säsongen i kanada ungefär? Räcker dt att komma ner/upp/sidan? i oktober eller bör en komma ännu tidigare? Finns väl inga garantier men vad hade ni gissat? :)

Topp