Säsonga i Kungsberget

svanloov

Medlem
Säsonga i Kungsberget
Tjena, jag och en polare tänkte dra en säsong i Kungsberget mellan december-april när jag nu fått jobb på baren där. Aldrig varit där men min polare har tipsat mig om parken där, vänder mig till er nu och frågar hur offpisten är, vill ha feta drops och schysst puder så tar gärna emot tips om vart dessa platser finns på berget. Köpte ett par Bent Chetler 120 för alperna men insåg att det är för dyrt så får göra bästa av situationen.
Vilka fler säsongar i Kungsberget nästa år? Och hur löser ni boende? Hade varit kul med fler som åker :D

unsuspected

Aktiv medlem
Säsonga i Kungsberget
Tjena, jag och en polare tänkte dra en säsong i Kungsberget mellan december-april när jag nu fått jobb på baren där. Aldrig varit där men min polare har tipsat mig om parken där, vänder mig till er nu och frågar hur offpisten är, vill ha feta drops och schysst puder så tar gärna emot tips om vart dessa platser finns på berget. Köpte ett par Bent Chetler 120 för alperna men insåg att det är för dyrt så får göra bästa av situationen.
Vilka fler säsongar i Kungsberget nästa år? Och hur löser ni boende? Hade varit kul med fler som åker :D
Då kan du stryka KB direkt eller trollar du?

havreboll

Aktiv medlem
Säsonga i Kungsberget
Hoppas jag inte är alltför negativ men allt utanför pisterna är nog att glömma i kungsberget. Länge sedan jag själv var där men berget och läget är detsamma. I snitt brukar snödjupet vara 20-40 cm. Läser man recensionerna verkar de i princip tagit bort parken senaste åren. Förr i tiden var den riktigt bra dock. Så kan vara värt att kolla upp så att du har något att göra de dagar du inte jobbar.

Kommer säkert vara riktigt kul ändå men åk inte dit med fel förväntningar.

svanloov

Medlem
Säsonga i Kungsberget
Hoppas jag inte är alltför negativ men allt utanför pisterna är nog att glömma i kungsberget. Länge sedan jag själv var där men berget och läget är detsamma. I snitt brukar snödjupet vara 20-40 cm. Läser man recensionerna verkar de i princip tagit bort parken senaste åren. Förr i tiden var den riktigt bra dock. Så kan vara värt att kolla upp så att du har något att göra de dagar du inte jobbar.

Fan vart ska jag då med mina skidor på 120 bredd. Sälja dem och dra Romme eller dylikt? Enda jag har råd med atm. Eller spara till typ åre?

havreboll

Aktiv medlem
Säsonga i Kungsberget
Fan vart ska jag då med mina skidor på 120 bredd. Sälja dem och dra Romme eller dylikt? Enda jag har råd med atm. Eller spara till typ åre?
Det är till nästa år du ska åka iväg? Nu har jag inte säsongat sedan cirka 2017 men då kostade en säsong cirka 55,000 kr i Frankrike totalt (jobbade ett par dagar i veckan så fick liftkort och lite rabatter). Om du jobbar och snålar till nästa vinter så borde du kunna skapa ihop de pengarna kanske? Känns mycket mer värt om du är ute efter offpist.

svanloov

Medlem
Säsonga i Kungsberget
Aa läst recensionerna nu på kungsberget verkade sämst. Ska säga upp mig från de jobbet o dra nån annanstans, tror mina vänner lura mig när dom sa att de va bra park

havreboll

Aktiv medlem
Säsonga i Kungsberget
Aa läst recensionerna nu på kungsberget verkade sämst. Ska säga upp mig från de jobbet o dra nån annanstans, tror mina vänner lura mig när dom sa att de va bra park
Det har varit en av de bästa parkerna men det är tydligen några år sedan.

Dubbelkolla så att du kan säga upp dig innan du pratar med chefen. Beror på hur avtalet är skrivet.

svanloov

Medlem
Säsonga i Kungsberget
Aa synd ju.
50 tusen kan gå att lösa om man säljer lite droger på sidan av och typ har något extrajobb. Schysst att du skrev kollade upp kungsberget nu o känner mig inte sugen o säsonga där

svanloov

Medlem
Säsonga i Kungsberget
Kollade upp väsjöbacken och är ju nice park där! inte sugen längre på säsong nära stockholm då kungsberget va riktigt besvikelse.. men var absolut bra ide kan dra dit i februari o kanske tjäna lite pengar till nästkommande säsong in the alps

svanloov

Medlem
Säsonga i Kungsberget
Kollade upp väsjöbacken och är ju nice park där! inte sugen längre på säsong nära stockholm då kungsberget va riktigt besvikelse.. men var absolut bra ide kan dra dit i februari o kanske tjäna lite pengar till nästkommande säsong in the alps
Säsonga i Väsjöbacken kanske? Kombinera med att beckna på hemmaplan kan ju vara en idé. Nära till burgna laddtorskar runt edsviken också ........

Hojta om du vill ha fler bra tips! :rolleyes:

svanloov

Medlem
Säsonga i Kungsberget
Säsonga i Väsjöbacken kanske? Kombinera med att beckna på hemmaplan kan ju vara en idé. Nära till burgna laddtorskar runt edsviken också ........

Hojta om du vill ha fler bra tips! :rolleyes:
Aa är de nåt speciellt ställe dom hänger? förutom edsvik om de finns nån pizzeria typ

rodney_piston

Aktiv medlem
Säsonga i Kungsberget

Vad har hänt med parken i Kungsberget? När? Ser på pistkartan att de flyttat den till ett flackare parti? Vilken jävla skandal isåfall!

Fram till covid hade de iallafall en kanonpark. Vissa år lite sent färdigställd, komplett från typ februari. Vet att de har byggt sjukt mycket boende och satsat på cykel. Men har de verkligen "i princip tagit bort parken"?

Sen är det väl många lokala parkråttor som åker i Hemlingby när det funkar där. Men att de skulle ta bort parken i kungsberget? Låter vansinnigt. Men det klart Branäsgruppens tjänar säkert mer på målgrupper som föredrar funslopes med någon drakrygg och käcka Björnbusar. Än dagsåkande parkåkare med mackpaket i ryggan som vill hoppa och maximera liftkortspriset.

Hörde också gnissel när man ville stänga ute gäster som inte hade boende under pandemin.

Galet är bara förnamnet. De brukade ju ha sss och ssl tävlingar. Typ topp 5 i Sverige. Så nu när intresset för parkåkning ökar igen och drar mer folk än på länge. Näää vi lägger ner. Vi vill ha mer boenden och sämre åkning.

Någon som vet vart alla features tagit vägen. Står de och rostar eller ska man kontakta Branäsgruppen och lägga ett bud?

Jag har haft säsongskort i Kungsberget 2014-2019 och åkt där ca 20-30 dagar utspridda per säsong. Som typ träning inför roligare äventyr. Har inte hittat mycket offpist men i bra förhållanden finns det lite skogspartier som är okej. T ex vid tävlingsbacken och kungens kurva, inga jättehemlisar så risken är stor att man dimper in i någon plogande snorunge när man just börjat få upp farten. Kanske inte blir många dagar dina Bent Chetler kommer kännas som det perfekta valet. Men du kan ändå ha kul med dem på eftermidagar och kvällar när det är uppkört. På regniga dagar och soliga sorbetdagar....Kungsberget har väl iallafall fortfarande en traditionsenlig säsongsavslutning? (Hoppas jag) Med maskerad och en tävling där de gräver fram en bassäng man ska ta sig över torrskodd om man har tur eller fetlagg?

Det kommer ju att bli en mättnad när anläggningarna bygger bort sitt eget syfte. När bokningsprocenten dalar och boenden kommer att stå tomma. Den förväntade intäktsökningen kommer att bli en minskning och det enda de kan tjäna pengar på är att höja liftkortspriserna för entusiasterna som är kvar.

Bokningsläget har minskat för skistar t ex? Har det minskat i antal bokningar eller i procent beläggning av nybyggda bäddar?

Man blir sur ich tjurig!! Gnäller på nätforum som ingen läser förutom andra gnällspikar. Vad ska man göra? Hälla socker i tanken på pistmakinerna? Starta fermenta och köpa en egen backe,? Ge upp? Bli tjock och börja missbruka all inclusive solsemestrar? Blääääää

MKOL

Aktiv medlem
Säsonga i Kungsberget
Man blir sur ich tjurig!! Gnäller på nätforum som ingen läser förutom andra gnällspikar. Vad ska man göra? Hälla socker i tanken på pistmakinerna? Starta fermenta och köpa en egen backe,? Ge upp? Bli tjock och börja missbruka all inclusive solsemestrar? Blääääää

Ja du .....trolla på nätforum verkar vara ett kul tidsfördriv :giggle:

Ztyrkekjaaam ❤️

erik_lagg

Aktiv medlem
Säsonga i Kungsberget
Intressant tråd… ?
Vill bara säga 1. att det ibland dumpar i denna trakt. 2. Var där förra året och parken duger för gubbjibb. Så det var bättre förr om man vill ha stora hopp. 3. Jag såg ingen illegal drogförsäljning.

rodney_piston

Aktiv medlem
Säsonga i Kungsberget
Skydd är bra i början. Wristguards, crashpants, ryggplatta, knäskydd. Personligen var jag mer öm i svanskota och handleder än tårna i början.

Bengt_Brada

Medlem
Säsonga i Kungsberget
Kungsberget är katastrof jämfört med tidigare i vissa avseenden. Branäsgruppen är i nivå med Skistar när det gäller girighet och allt de satsar på är att suga ut pengar från barnfamiljer.

*Stora parken är borta sedan flera år tillbaka. För farligt med stora hopp har jag hört…synd när det var bra förut och det fanns en parkscen. Nu är det en liten som knappt underhålls. Vill man åka bra park i närheten är det Källviken i Falun som gäller numera.

*Antalet värmestugor relativt till kundunderlaget har minskat. De vill verkligen inte att man ska äta sin medhavda mat och istället köpa deras sunkiga redtaurangmat.

*Fruktansvärt dyra liftkort i relation till vad man får. Att bygga en massa stugor och nya liftar har dessutom bara gjort att det blir mer folk och trängre i backarna. Det har visserligen byggts nya backar men i princip bara för barn.

Topp