Säsonga i Österrike - FRÅGOR!

SYMPOZiUM

Ny medlem
Tjabba!
Nästa år är det tänkt att jag ska säsonga i Österrike. Har inte rest på egen hand tidigare, eller inte säsongat. Så jag undrar vad en kort/hel säsong på 3-4 månader kan kosta? Jag hade tänkt dra till Mayrhofen i Österrike. Någon som vet?
Var hittar man billigt boende osv?

Väldigt tacksam för svar!

/Nemi

Netapper

Ny medlem
Tjo, nyss hemkommen från st anton så jag har väl några svar.
Boende kan du både fixa hemifrån genom att kolla internet och ringa, eller ta kontakt med folk som var där i år. Det ska också gå att komma ner och leta boende genom att knacka dörr, inga större problem, brukar lösa sig.

Transport dit ner och hem = 3000 kr
Säsongskort = ca 6000 - 8000
Boende = 4000 - 5000 / månad
Mat = 1500 / månad
En utgång varierar beroende på hur mycket du dricker men sprit är myyyycket billigare där nere..

Åker du ner lite tidigare än alla andra finns chansen att du får ett bra kvällsjobb som kan generera 8000-10 000 i månaden

SYMPOZiUM

Ny medlem
Oj tack så mycket!
Tja, åka ner och knacka dörr känns lite för riskabelt första gången. Men får väl se om jag hittar något. Söka hotell på internet känns dyrt, biligast borde ju vara att hitta ett gäng och åka ner och dela boendet.
Vad ligger spriten på då? Jag ser ju gärna någon öl i backen och afterski var och varannan dag. ;)

SYMPOZiUM

Ny medlem
Hur många månader gäller säsongskort? När jag gick in på deras hemsida var det bara upp til 21 dagar. Mycket möjligt att jag inte kollade tillräckligt noga.

Onlytelemark

Ny medlem
SYMPOZiUM sa:
Hur många månader gäller säsongskort? När jag gick in på deras hemsida var det bara upp til 21 dagar. Mycket möjligt att jag inte kollade tillräckligt noga.
Väldigt mycket möjligt att du inte kolla noga,, ett säsongskort som inte gäller HELA vintersäsongen är inget säsongskort!

snej

Aktiv medlem
Man skulle juh kunna tänka sig att säsongskorten gäller just hela säsongen...

SYMPOZiUM

Ny medlem
Jo det har jag också förstått. Däremot, hur lång är säsongen? Skulle man kunna räkna den från dec-maj?

delta

Aktiv medlem
snowcard tirol gäller 1okt-15maj.
säsongen i mayrhofen kan du säga är fran slutet pa september till mitten pa juni iom att tux är 20-30minuter upp fran mayrhofen och det är bra akbart i försäsong och sensäsong före och efter mayrhofen självt.

AnteeL

Ny medlem
Om du hade tänkt jobba så är det bästa att bara fixa boende i 2 veckor ca. För oftast får man boende genom jobbet i Österrike. Angående spriten så får du en 50cl öl för 4-5kr och en flaska sprit för 10euro ca. Går att få billigare! Sen ute på krogen är det ganska mycket dyrare, svenska priser ca.

marux

Ny medlem
Säsongar i St. Anton just nu och precis som Netapper angav sa betalar jag runt 450euro i manaden i hyra, tjänade 700 euro po mitt gamla kvällsjobb (4 kvällar i veckan) men betydligt mer nu po ett fast dagjobb. En öl kostar runt 3 euro ute pa krogen och en vinflaska kan du fo för 1 euro po matvarubutikerna. Med andra ord kan du bli redlös for typ hundra spänn po en kväll:).

Sen är oftast allt gear billigare här, köppte en jacka här för 210 euro som kostar 2600 hemma osv (momsen antar jag).

floorfilla

Ny medlem
SYMPOZiUM sa:
Men funkar det verkligen att bara knacka dörr? Elelr är det typ som i sverige?
Ja, det fungerar. Det är inte som i Sverige. Där nere ställer de inte så mycket krav. Behöver dom dig så får du jobbet. Dock ska du tänka på att det ofta inte finns några direkta avtal, så se till att din arbetsgivare verkligen tänker betala dig. Gör han inte det så finns det inte mycket att säga till om, så se till att reda ut dessa frågor med din arbetsgivare direkt när du börjar jobba! Men sköt det snyggt

Loevstrand

Ny medlem
Tjena Nemi!
Hade själv tänkt att spendera kommande säsong i Mayrhofen!
Mailade till deras lokala turistbyrå och fick en katalog hemskickad med alla hotel, hostels och privatpersoner som kan tänkas hyra ut allt från skrubbar till sviter! Så just nu sitter jag och mailar till olika boenden och försöker få fram ett vettigt pris! Det känns som ett säkrare kort att ha boendet klart när man åker ner så man vet att man har boende hela säsongen och inte måste bo någon annanstans under februari ex. Men kul att det är flera som ska bege sig ditåt! Det blir en grym säsong!:D

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp