säsonga med kids, nån som provat ?

Peter_E

Ny medlem
Tänkte passa på och utnyttja förälderledighet och att inget av barnen ännu är skolpliktigt till att spendera några månader i Chamonix säsongen 09/10.

Tidigt ute men det blir ju lite extra struligt så det kommer kräva lite mer planering, kommer ha tre barn med oss, 6, 5 år + en 6 månaders. Hoppas kunna vara nere 2-3 månader. Nån som har någon erfarenhet av att säsonga med barn ?

även lite basinfo om boende vore bra. Vad kostar det att hyra ett litet boende som man kan pressa in en familj i och när måste man boka ? Behöver inte bo centralt i chamonix (kommer ha bil med oss)

Tack på förhand

SverigeTomten

Ny medlem
Ska du säsonga med barn i cham? Då är det bäst att du skaffar barnvakt när du ska ut och pumpa puder, ingen idé att ha små sjunkande stenar i pudersnö...

Peter_E

Ny medlem
jo det är klart att vi kommer behöva barnvakt när det ska pumpas seriöst puder. Få se hur lätt det blir att fixa nån som ställer upp efter ett fet dump :)

kappy

Ny medlem
Eller så skiftar ni från dag till dag? För/eftermiddagspass? En stannar hemma med kidsen medans den andra åker :)

emanuel_moren

Ny medlem
Jag kan hänga med som barnvakt som deltidsanställd (bara boendet e gratis, maten och liftkortet) behöver inga pengar direkt.

Gunnar_G

Ny medlem
Varför Chamonix? Finns väl många ställen med mysigare atmosfär och bättre för ungarna. Chamonix är puderstress och enorma liftköer man måste slå sig fram i plus att boendet är skitdyrt. Enda anledningen att åka dit är väl brantåkning och alpin klättring. På andra ställen kan ni få en stor bekväm lägenhet med många sovrum för mindre pengar än ett litet krypin i Cham. Det finns många ställen i alperna som har dagis man kan ha ungarna på när man själv åker. Dom kan vara av skiftande kvalitet har jag hört så det är väl det viktigaste att ni finner ett bra dagis. Kan säkert börja med att söka på nätet och ringa turistinfo på dom olika ställena.

Panda

Ny medlem
Går i samma tankar, hur har ni tänkt finansiera det för den andra föräldern som inte går på pengar från f-kassan, använda egna besparingar, jobb?

Jag skulle nog också satsa på ett mindre puderhetsigt liftsystem, pudret kommer att vara uppkört innan du gett barnen frukost

Peter_E

Ny medlem
Det behöver inte vara Chamonix men vi vill gärna att det är en riktig stad, inte något komplex som Avoiaz , Val Torens eller Tinges etc, inte heller nån dockstad typ Merible eller Zermatt . Åker man en vecka eller två spelar det ju ingen roll men stannar man tre månader med barn så spelar ju staden och dess övriga aktiviteter större roll. Vi kommer ju inte lyckas övertala ungarna att åka skidor varje dag. Vi gillar båda Chamonix, har varit där flera gånger både på vinter och sommar.

Puderhetsmässigt är det väl lika illa ställt i andra populära ställen som Val Thorens och Val Disere. Men finns det något annat ställe som passar in, där boendet är billigare, liftköerna kortare och man slipper ta en buss och välja system varje morgon så är jag absolut öppen för förslag, dock helst Frankrike.

Dagis är nog inte aktuellt (även om det vore kul att hör från någon som provat) ett av målen är ju faktiskt att spendera mycket tid med barnen. Däremot barnvakt vid dump så man båda två kan stå först i liften nån gång…
Kommer det ett fett dump så får man väl singla slant om vem som ska vara hemma den förmiddagen. Man får ju åxå vara realistisk å inse att det inte kommer bli någon puderfrossarsemester när man reser med småbarn.

När det gäller finansiering och föräldraledighet så kommer min fru vara ledig med det nya barnet och jag använda mig av de föräldradagar vi har kvar för de andra barnen (båda på F-kassa alltså). Sen så ger väl 3 barnbidrag och ingen dagisavgift några kronor åxå men det kommer förståss inte att räcka så vi får ta av sparade pengar åxå. Hur mycket som behövs är vad jag försöker lista ut nu och kommer bestämma hur länge vi kan vara nere. Ska försöka jobba lite på distans åxå men det blir max ett par dagar i månaden.

Dejvy

Ny medlem
Att fixa en svensk spritbummande barnvakt lär ju vara det minsta problemet.

Tycker det i helhet låter som en grym upplevelse. Beundrar folk som gör saker som detta, keep it up!

skidnarkoman

Ny medlem
Dejvy sa:

Tycker det i helhet låter som en grym upplevelse. Beundrar folk som gör saker som detta, keep it up!
jo, men skulle du verkligen vilja lämna barn hos en bakfull partybummare? ALLT puder lär ju vara uppåkt innan barnvakten vaknar...

Dejvy

Ny medlem
skidnarkoman sa:
Dejvy sa:

jo, men skulle du verkligen vilja lämna barn hos en bakfull partybummare? ALLT puder lär ju vara uppåkt innan barnvakten vaknar...
Ja, faktiskt.

Panda

Ny medlem
Tack, mer barn är alltså nyckeln till framgång, läs finansiering :)

Chamonix är nog iallafall det lättaste stället att hitta svensk barnvakt på, det finns ju faktiskt vettiga människor där med behov av ett litet extra knäck för att späda ut bummarkassan

TexMurphy

Ny medlem
Går med samma tankar om det någon gång skulle dimpa ner några kids.

Dock så ser jag inte behovet av barnvakt då man helt enkelt turas om att åka skidor och passa barn. Vart annat dump så åker man vart annat så passar man i övrigt så passar man kids vart annan dag. Viktigt att det inte är åker vart annan dag utan att det är passar då man faktiskt skall få göra vad man vill på sin lediga dag.

Finanserna hade jag tänkt att man får lösa genom sparande. Hatar det faktumet att båda inte får ta ut föräldrarpengar samtidigt. Men men spara funkar också. Dessutom om man gör det på en relativt billig ort så blir det lättare. Vet inte hur knuten man är till att vara inom EU.

Får man vara utanför EU och plocka ut föräldrarpenning?

Tex

Peter_E

Ny medlem
TexMurphy sa:
Går med samma tankar om det någon gång skulle dimpa ner några kids.

Dock så ser jag inte behovet av barnvakt då man helt enkelt turas om att åka skidor och passa barn.

Får man vara utanför EU och plocka ut föräldrarpenning?

Tex
det får man, för tre år sedan åkte vi runt i husbil 6 veckor i NZ, båda på föräldrapenning (två barn)

Kommer vi iväg till alperna kommer vi göra precis som du skriver och turas om. Sen vore det förståss kul att åka tillsammans ibland och då kan en barnvakt vara bra

Jockepocke

Medlem
Jag går i samma tankar. Jag och min fru har tänkt vara borta i 1,5-2 månader i vinter.

Finansiering har vi tänkt lösa genom att den ena utnyttjar sparad semester i 3-4 veckor samtidigt som den andra parten är föräldra ledig 3-4 veckor om vart annat. Självklart blir det ju en extra kostnad som man får använda sparade pengar till.

Vad det gäller åkningen har vi tänkt köra varann dag eller förmiddag/eftermiddag, beroende på systemets storlek, hur långt bort man bor och omfattningen på "äventyret" för dagen.

Våran Ebba kommer att vara 11-13 månader när vi är borta så det blir väl perfekt att börja prova pjäxorna i alla fall, men räknar mest med pulk och t.ex. bad varannan dag.

Jag har funderat på att leta boende i Schruns (Montafondalen) Sion nära Anniviers.

Skulle vara kul om några stycken följde upp sin planer här, möjligheten finns ju alltid att "team" upp med andra föräldrar när man behöver både barnpassnings och åk polare.

HeLium

Aktiv medlem
Jockepocke sa:
Skulle vara kul om några stycken följde upp sin planer här, möjligheten finns ju alltid att "team" upp med andra föräldrar när man behöver både barnpassnings och åk polare.
Det där låter som en riktigt bra idé, vi har snackat om liknande, om man kunde samla en gäng föräldralediga på ett och samma ställe i ett par månader under nästa vinter. (Vår grabb, Einar, kommer att vara 13-14 månader).

Me likes...

Panda

Ny medlem
Spännande diskussion, vi har en grabb som kommer att vara 14 månader nästa vinter.

Kan man kanske få bidrag från staten till ett svenskt föräldrakooperativt dagis i lämplig alphåla?

Vogeltorparn

Ny medlem
Jag, min sambo och treårige son var iväg en månad till Funäs i år. Vi löste det med halvdagsåkning, ungefär... Vi hade ordnat det så att vi var bostadslösa på hemmafronten under tiden för att få ner kostnaderna. Jag tog föräldraledigt och semester medan min sambo jobbade lite och semestrade lite. Vi hade ju turen att få väldigt fin åkning båda två då snön ligger orörd ganska länge på fjällen runt Funäs. Det jag tyckte var bökigast så var det paltandet med mat och mellis. Man har ju inte råd att käka ute varenda dag och att leva på mackor under längre tid än en vecka blir ju lite fattigt... Jag tycke det var en fantastisk upplevelse och sitter och grunnar på om man ska göra en liknade resa under nästa säsong och då kanske stanna ytterliggare lite längre. Då kanske med lite ströjobb för oss båda för att bättra på finanserna lite. Jag har ingen lust att magasinera möblerna en gång till...

Sugardaddy

Ny medlem
Samma tanke har slagit även mig. Har vår andra på gång vilken dag som helst så om något år kan det väl vara dags. Hade i så fall varit himlans trevligt att vara flera familjer på samma ort, det är ju alltid både roligare och lättare om man är fler än en vuxen med barnen.

Angående orter så kan Davos vara intressant. Offpisten är lättillgänglig och ligger orörd länge och det är en "riktig" stad med allt vad det innebär. Tyvärr är väl fortfarande Schweiz dyrare än de andra alpländerna?

Jag gjorde säsong i Björkiliden 2003 vårt första barn var 8 månader.
Tjejen stod i shopen och jag åkte skidor varje deg i tre månader :)
Jag körde omväxlande i backe och på topptur med honom på ryggen och vissa dagar fick han ligga i pulkan vid liften och sova lite medans någon snäll lift skötare höll ett öga.
Kan varmt rekommendera det.
Maten blev en del gröt (vatten i thermos) och risifrutti, kanske lite enahanda men det fungerade.

TexMurphy

Ny medlem
Något som lär funka grymt bra så är det surfing resa.

Det lilla problemet som skidor har är att man kommer rätt långt ifrån varandra och att man som sagt får göra aktiviteten själv.

Medans om man surfbummar med tillexempel husbil så är det ju grymt smidigt. Bilen står nära stranden. Den med kid-duty hänger på stranden bara några 100 meter från den andre. Det går lätt att turas om och man är nära varandra om det skulle behövas.

Alternativt om man hyr en lägenhet i brasilien i någon beach ort. (gärna kusten söder om rio öster om sao paolo pga att det är billigare än nord kusten och mindre turism). I brasilien så klarar sig två vuxna och barn lätt på en 6000 kr i månaden. Det innebär att faktiskt dom flesta borde klara 1 lägenhet hemma plus liv på beachen med en föräldrarpenning.

Visst surfing är inte skidåkning men i det här fallet så känns det som ett hett alternativ.

Peter_E

Ny medlem
Det vore absolut kul att åka tillsammans med andra familjer, finns ju massor med fördelar med det.

Nån som har något bra allternativ trill Chamonix om man vill vara i Frankrike och bo i "riktig stad" ?

Anders: Hur var det att köra med barn på ryggen ? Kändes det OK säkerhetsmässigt och vad använde du för ryggbärare ?

HeLium

Aktiv medlem
Peter_E sa:
Det vore absolut kul att åka tillsammans med andra familjer, finns ju massor med fördelar med det.
Verkligen, jag är helsåld på idén. Var spelar egentligen inte någon roll...

Peter_E sa:
Anders: Hur var det att köra med barn på ryggen ? Kändes det OK säkerhetsmässigt och vad använde du för ryggbärare ?
Har inte några egna erfarenhetern från att åka med barn på ryggen. Jag kommmer absolut att åka med Einar på ryggen. Jag har sett BETDYLIGT sämre åkare än mig åka omkring med barn på ryggen (hur de nu vågar). Jag litar på mig själv coh mina åkegenskaper och erfarenhet, det är väl andra idioter jag är mer rädd för...

Jag har blivit rekomenderad en ryggstol som heter "Vaude Jolly Comfort" för 1600kr som tydligen är hur bra som helst för ändamålet.

Senast ändrad:

Bizz

Ny medlem
Peter E m.fl.
Har hört att Briancon ska vara en riktig stad i klass med Chamonix. Serre Chevalier kan alltså vara värt att kolla upp. Sägs vara mysig också. Man måste inte åka buss till backen heller. Puderhetsen är nog lägre än i Chamonix.

Det är väl rättså vanligt att ungarna får köldskador när de sitter i en såndära ryggsäck, har till och med hört om barn som dött i dem av köld när föräldrarna åker runt och håller värmen sitter ju barnet still. något att tänka kanske

HeLium

Aktiv medlem
Jag skall alltså hålla mitt barn varmt, undvika att de för köldskador och inte dör? Okej, Tack för tipset.

Peter_E sa:
Jag tyckte det var ok, var lite folk omkring som inte tyckte det men man åker med marginal och man skrotar inte, basta. Var mest orolig att bli påkörd, kanske inte i Björkis men när jag åket på andra ställen.
Numera är det flera anläggningar i sverige som förbjudit det, vet inte hur det ser ut på kontinenten.
Jag hade en MacPac och tillhörande nackkudde, satte honom i en dunjacka, benen i ärmarna på jackan, nappen i och ett vindskydd för ansiktet och sen goggels
Jag ska försöka gräva fram någon bild

H

Hasse

Guest
Är förbjudet med dessa ryggsäckar på de flesta ställerna i Schweiz i alla fall.

Såg förövrigt Steep där Doug Coombs åkte runt med sitt barn i en sådan rygga vilket fall som helst. I La Grave!

//H

TexMurphy

Ny medlem
Skulle faktiskt aldrig våga köra med barn i ryggsäck.

Det är så jäkla lätt hänt att man välter, får felskär eller annan dum vurpa. Sen så är ju köld en annan sak. Dessutom om barnet somnar och man åker på ett gupp för att man behöver väja eller liknande så ligger huvudet helt avslappnat och tar stöten vilket kan resultera i nackskador.

Tex

Peter_E

Ny medlem
tror inte du behöver oroa dig för köld och nackskador, det finns däremot massa andra anledningar till att tänka två gånger innan man kör med barn på ryggen

är den nån som har koll på om det blir billigare att hyra boende längre tid (blir veckopriset lägre om man hyr 10v istället för 2v ?)
Ser ju it som att det är boendet som kommer knäcka en.

Dennis

Ny medlem
Skullee också vilja säsonga innan barnen blir för stora. Ytterligare en "skidstad" i Frankrike är ju Bourg-Saint-Maurice. Därifrån går det lift/tåg upp till Les Arcs.

/Dennis

Peter_E

Ny medlem
Då var allt klart å betalt. Det blev Serre Chevalier till slut. Blir en halv säsong, åker ner den 6:e februari och hem runt den 10:e april.
Är det nån mer som ska ner en längre tid med barn så hör gärna av er så kan vi hjälpas åt med passning. Våra är 6, 5 och 1/2 år.

ekdahl

Ny medlem
fattar inte hur föräldrar kan åka runt med kidsen i sådana väskor, även om du är och tror att du är världens bästa så finns det alltid turister som kan bränna in i en.

det skulle inte jag vilja ha på samvetet iaf.

Jockepocke

Medlem
För oss blev det till slut 5 veckor i Disentis.... Sticker på nyårsdagen.. är det någon som har vägarna förbi (eller ska vara där en längre tid) droppa gärna en rad.
Jag är farsan i grön jacka som kommer jaga åkpolare:)

DanielR

Ny medlem
Kul tråd!
Vi åker till Zermatt med 3 barn (7 månader, 3 år och 4 år) i mars och stannar en månad. Ska ge mig i kast att hitta bra barnvakt några timmar om dagen. Ska bli grymt kul! Så samma som ovanstående, några idéer, någon som är där eller har erfarenhet -hör av er!

Dr_Snow

Ny medlem
Jag är så långt bort från att säsonga med barn som man kan komma, men det här är ändå en fantastiskt intressant tråd.

Kan ni inte fixa en blogg (här på FR kanske?) eller mejla Johan här på Freeride och fixa ett litet reportage? Jag tror att det kan bli riktigt intressant läsning för oss alla, inte minst för nyblivna skidgalna föräldrar som drömmer om det ni gör..

Kul att ni kommer iväg!

/Anton

superD

Ny medlem
jag kommer att "säsonga" med barn den här vintern, fast vi kommer att göra det lite enklare och åka runt i svenska och ev. norska fjällen...ca 1 månad kommer vi att vara ute med start i mars...och en videoblogg från det är planerad.

Patrick

Ny medlem
Dr_Snow sa:
Jag är så långt bort från att säsonga med barn som man kan komma, men det här är ändå en fantastiskt intressant tråd.

Kan ni inte fixa en blogg (här på FR kanske?) eller mejla Johan här på Freeride och fixa ett litet reportage? Jag tror att det kan bli riktigt intressant läsning för oss alla, inte minst för nyblivna skidgalna föräldrar som drömmer om det ni gör..

Kul att ni kommer iväg!

/Anton
Vi gjorde vår första "säsong" (ca 2 månader) med barn 2006-2007 och skrev en liten blogg, så vill ni få lite inblick i hur det kan vara så håll till godo.

Förra året blev det 6 veckor och i år (med ett extra tillskott på barnfronten, en 5 månaders) blir det 2 x 5-6 veckor. Den första perioden är precis avklarad och andra dagen på jobbet är nu igång..

Helt klart lättare med en, nu vill tre-åringen åka skidor och är faktiskt ganska duktig. Det innebär lite extra planering för att inte låsa upp båda för att ta hand om barnen, men vi fick till det rätt bra. När vi bara hade en liten med oss funkade det bra att helt byta, vi testade dagis två gånger vilket var trevligt men inte nödvändigt. Nu, med två¨, kan jag verkligen rekommendera en mix av att byta och att fixa barnvakt. Vi körde med barnvakt ungefär 3 timmar 1 gg/vecka vilket gav oss lite gemensam skidtid. I övrigt byttes vi av eller hör och häpna, njöt hela familjen tillsammans i nybörjarområdet eller med treåringen i sele, det är faktiskt en djäkla upplevelse att se den store lilla upptäcka glädjen att stå på skidor och utvecklas inte varje dag utan nästan varje åk! Att sedan på 10 minuter kunna dra iväg och få ett par finna offpiståk och sedan komma tillbaka till familjen, det är livskvalitet!

Den gamla bloggen:

http://zermatt.travelblogg.se/15/

//Patrick

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp