Säsongsboende Champoluc

EmmaSteneberg

Ny medlem
Tjenare! Lutar mot säsong i Champoluc i år men söker boende. Var kan man höra av sig? Några tidigare säsongare som vet någon bra som hyr ut?
Alla tips är välkomna!

Hannes1887

Ny medlem
Jag satt och lurade på precis samma sak. Vi är antagligen några som tänkte ta bilen ner i typ januari och hade velat haft boende ifrån då, till april typ.

Kgis

Ny medlem
Funderar på samma sak! Någon som varit där och kan recensera utelivet får gärna skriva en rad också. Är inte ute efter stureplansröj varje dag men är ju trevligt om det finns något ställe att ta en öl eller tre på!

Tjenis.

Jag och en polare tänkte också vara där (eller gressoney) i vinter mellan Jan-April. Funderar på samma saker, boende och uteliv. Behöver verkligen inte vara nå festande men ett lokalt vattenhål att samlas på är ett måste :).

Vi kanske kan styra en facebook-grupp, så kan vi hjälpa varandra där med tips osv.

Vedhoeg

Medlem
Ej varit Champoluc så kan inte uttala mig om det men besökte Gressoney i våras, där är utelivet ganska begränsat. Finns en helt ok afterski-bar uppe i Staffal och sedan en bar i Trinité som även har sk nattklubb en gång i veckan. Där samlas guider, säsongare och turister så det är ganska avslappnat men uppfyller absolut kriterierna för "lokalt vattenhål", riktigt trevligt där faktiskt. Sedan har ju hotellen sina barer också.

Milkyway

Ny medlem
Jahaja! Kul med Champoluc!
Recessionen av partaj låter väll något såhär:
Utelivet är väll när det kommer till kritan av de tre orterna Champluc, Gressoney och Alagna bara Champoluc som kan erbjuda någon form av "nattklubb" (Pacha mama öppet varje dag från eftermiddag till senare än man borde vara uppe, riktigt bra drag när folk väl är på plats), såvitt jag vet. Ett visst hålligång ja absolut, den som söker skall finna!
After-skin är väll till den största delen graderad till bekvämlighetens apertivo, med gött italienskt käk till drickat, ofta olika på varje bar i Champoluc. Jag vet att några gånger förra året så arrangerade de lokala resebyråerna olika tillställningar med inbjudan till pjäxdans och röj. Kul om man gillar sånt!
Kan inte tala så mycket om gressoney, en mindre Alagna. Men som sagt, de är mindre byar än Champoluc och har nog helt enkelt ett mindre utbud.

Annars är ju skidåkningen av bästa sort, väldigt bra ställe för den som vill ha allt och väldigt lite folk att slåss med om snö. Väldigt bra turmöjligheter är det också, går alltid att hitta orörd snö långt efter snöfall om man letar efter sånt. Om man inte letar efter det kan alltid ta ett röjjaråk-delux från Indren-topp ner till Satfal, löjligt kul!

karinblixt

Ny medlem
Kul att ni funderar på Champs! Var där förra säsongen och åker ner i November igen. Planerar ni att jobba eller är det bumma som gäller? Har nog tips både för jobb och boende om det skulle vara intressant :)
Det är en super mysig by är relativt liten, alla är super trevliga och väldigt avslappnade. Skidsystemet sträcker sig över 3 dalar, Champoluc, Gressoney samt Alagna. Finns egentligen någonting för alla, pist, offpist, längskidor osv osv .. Får väl nämna också att det typ aldrig är liftköer, helgerna är iofs smockade då Milaneserna som äger nästan alla lägenheter i byn kommer upp och ska åka skidor om det är gött väder, på veckorna är man nästan helt ensam. :)
Finns en del "nattliv" och det innefattar mycket häng på baren Golosone som är den lokala baren, kvällarna börjar alltid där och sen om man vill ha lite mer röj är det byns enda nattklubb Pachamama som gäller. Är man mer sugen på gött häng, skidåkning och inte vill ha fest 7 dagar i veckan så är Champoluc riktigt bra!

Kgis

Ny medlem
Kul med lite rutinerade rävar i tråden, låter ju som ett toppenställe! Tar mer än gärna emot tips på boende och jobb, om någon är sugen att dela boende har jag inget emot det heller. Måste bara övertala brorsan att det är Champoluc vi ska till :rolleyes:

Sån det är champoluc som gäller antar jag :). Låter ju riktigt bra det. För mig och min hombre blir det bara bumma, jag tänkte läsa en kurs samtidigt. Är det någon som vill dela boende så skicka ett pm så kan vi kolla vidare på det.

Senast ändrad:

StraightAir

Ny medlem
Gudrunnator sa:
Kul med lite rutinerade rävar i tråden, låter ju som ett toppenställe! Tar mer än gärna emot tips på boende och jobb, om någon är sugen att dela boende har jag inget emot det heller. Måste bara övertala brorsan att det är Champoluc vi ska till :rolleyes:
Du har övertalat mig! När far vi??

Stepup

Ny medlem
Tjenare, blir tredje säsongen i champoluc för mig i vinter och kan bara hålla med om allt Karin och milkyway skrev hör tidigare! Härligt ställe med grym skidåkning/topptur/klättring och utelivet blir helt enkelt vad man gör det till, brukar kunna bli riktigt bra ös ibland. Och vad ni än gör, säsonga för Fan inte i gressoney eller Alagna ifall ni är sugna på monterosa systemet.

Stepup sa:
Och vad ni än gör, säsonga för Fan inte i gressoney eller Alagna ifall ni är sugna på monterosa systemet.
Ok, varför inte? Man kommer ju närmare offpisten som jag förstår det. Alagna kan man kanske hoppa över, men varför inte gres?

Senast ändrad:

karinblixt

Ny medlem
Självklart för skidåkningens skull, men är tanken att vara iväg en hel säsong så brukar man vilja göra annat än sitta och vänta på soluppgången om du förstår vad jag menar .. Det är inte direkt 10 minuter mellan byarna om vi säger så :)

karinblixt sa:
Självklart för skidåkningens skull, men är tanken att vara iväg en hel säsong så brukar man vilja göra annat än sitta och vänta på soluppgången om du förstår vad jag menar .. Det är inte direkt 10 minuter mellan byarna om vi säger så :)
True be that...

stinanyk

Ny medlem
Hejsan :)
Jag och en kompis är taggade på en skidsäsong och (jag iallafall) är väldigt sugen på italien och Champoluc!! även vi har planer på att dra i januari då jag är bortrest över nyår, och tanken är väl att stanna till april ! Det jag undrar: någon som kan något om boende? Förstår att man bor några stycken tillsammans så hojta gärna till ifall någon är sugen på att ha två glada göteborgare som roomies :) ska tillägga att vi är ute efter mycket skidåkning, dricka mycket varm choklad alternativt öl i solen - samt festa lagom mycket! ording och reda är något vi också är bra på !
Det andra jag undrar: någon som vet hur jobbmöjligheterna ser ut? är det för sent att komma i januari? kan tänka mig i princip vad somhelst, städa på hotell eller whatever! :)

/stina :)

Någon som hittat boende? Min resekamrat kan inte följa med pga. arbetet, så jag söker en plats för bara mig mellan jan-april (kan betala för dec om det behövs). Skicka gärna ett PM till om det finns något. Kommer köra ner med bilen efter nyår, så är det någon som vill åka med går det bra då det kan vara skönt att dela på resan.

Senast ändrad:

eriC1

Medlem
Skicka ett mail till någon mäklare (Immobiliare)

Exempelvis http://www.albertobaita.it

Att hyra lägenhet från december till april kostar dineros. Att hyra från Januari till April är ungefär 40 % billigare än full säsong så om jag var någon som inte tänkt jobba, så stanna hemma över jul och jobba. Det är i allafall sjukt mkt folk på jul och nyår, så bättre både för plånboken och psyket att åka ner runt 5-10 januari.

Hyrde en jävligt fin 4-5 pers lägga för 3000 euro från Januari till April, dock var detta typ 4 år sedan, men runt där i krokarna. (Helsäsong hade kostar 5k).

Finns mycket "giriga" lägenhetsuthyrare som kan ta saftiga hyror (för att vara Champoluc), men jämför du bara lite å har koll på övriga kostnader som uppvärmning och el innan ni hyr, så kan man komma rätt billigt undan.

Fråga efter detta huset, vi bodde typ själva i hela huset den säsongen (fanns lätt runt 10-20 tomma lägenheter där så säkert någon som vill hyra ut säsongsvis):
https://www.google.se/maps/@45.8306403,7.7250424,3a,75y,152.4h,83.04t/data=!3m6!1e1!3m4!1sdcCh-wFDpymQRPMhwCe4Eg!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

Senast ändrad:
Jag har hittat ett boende med tillträde från lör 9:e januari till fredag 15:e april, dvs tre månader och söker folk att bo med, fyra platser finns ledigt uppdelat på två rum med våningssäng i.

Det är en större lägenhet i centrum, ett stenkast från kyrkan. Hyran är på 417€ per månad, då ingår allt i hyran, el, värme, vatten, tv, garage, tvätt/diskmaskin.
Här är karta för boendet

Är du intresserad eller har frågor, skicka ett PM eller mail till beck.fredrik@gmail.com så skickar jag ytterligare information där.

Väl mött /Fredrik

Senast ändrad:

Stepup

Ny medlem
Ifall någon är intresserad av säsongsjobb så kan ni skicka ett mail till Albert.berggren@Gmail.com

Explorista

Ny medlem
Letar också lägenhet/rum för 2 personer mellan 25 jan-8 april, någon som har några tips på var man kan leta? Hur hittade ni FreerideFredde?

Explorista sa:
Letar också lägenhet/rum för 2 personer mellan 25 jan-8 april, någon som har några tips på var man kan leta? Hur hittade ni FreerideFredde?
Där jag fick mest erbjudanden från var antingen immobiliare (mäklare) i Champoluc, prova googla det. Annars är det på denna sida som väldigt mycket boenden ligger: lovevda.it

Mvh Fredrik

Senast ändrad:

Deedlit

Ny medlem
Explorista sa:
Hej!
Maila gärna om ni hittar boende och har en plats över från feb-mars/april. :)

/Johanna

Milkyway

Ny medlem
Nej men ska vi kicka igång det här för nu börjar vintern närma sig.
Än så länge ser pistone-pisten ej laddbar ut men det viktigaste är nog känslan att snart så.
När åker folk ner? Vad är prioriteringarna, pist varje dag? Turer till Schweiziska gränsen? Någon som till och med känner att klättersuget är lika stort som skidsuget och planerar att släpa med hela trad gearet?

Tystnaden har varit lite stor om denna by under hösten. Så berätta gärna lite om era planer för lite mersug och pepp! :)

BurmanJoel

Ny medlem
Hej vi är tre personer som har fixat en lägenhet från 15 januari till sista april. Lägenheten har plats för 4 pers så vi letar nu efter en sista person.

lägenheten ligger ca 400m från liften, har 2 sovrum och stort vardagsrum.

om du flyttar in får du dela den med tre pojkar mellan 24-27 år. Har gjort säsonger i Chamonix och Verbier innan så toppturer, puder och klippor är vad vi tänkte syssla med.

Är du intresserad av att flytta in? hör av dig för mer info!

Boendet är fullt nu.

Senast ändrad:
Skicka ett mail till någon mäklare (Immobiliare)

Exempelvis http://www.albertobaita.it

Att hyra lägenhet från december till april kostar dineros. Att hyra från Januari till April är ungefär 40 % billigare än full säsong så om jag var någon som inte tänkt jobba, så stanna hemma över jul och jobba. Det är i allafall sjukt mkt folk på jul och nyår, så bättre både för plånboken och psyket att åka ner runt 5-10 januari.

Hyrde en jävligt fin 4-5 pers lägga för 3000 euro från Januari till April, dock var detta typ 4 år sedan, men runt där i krokarna. (Helsäsong hade kostar 5k).

Finns mycket "giriga" lägenhetsuthyrare som kan ta saftiga hyror (för att vara Champoluc), men jämför du bara lite å har koll på övriga kostnader som uppvärmning och el innan ni hyr, så kan man komma rätt billigt undan.

Fråga efter detta huset, vi bodde typ själva i hela huset den säsongen (fanns lätt runt 10-20 tomma lägenheter där så säkert någon som vill hyra ut säsongsvis):
https://www.google.se/maps/@45.8306403,7.7250424,3a,75y,152.4h,83.04t/data=!3m6!1e1!3m4!1sdcCh-wFDpymQRPMhwCe4Eg!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

Tja, har du ytterligare info om boendet du länkade bild på. Får tyvärr inte upp något vid sökning av det:)

eriC1

Medlem
Tja, har du ytterligare info om boendet du länkade bild på. Får tyvärr inte upp något vid sökning av det:)
Hej, nu var de bra många år sedan. Boendet var nog med största sannolikhet någon privatperson som anlitat den lokala mäklaren för att hyra ut sin lägenhet under vintern. Men sök på lite olika Immobiliare (Mäklare) i Champoluc och kolla om du det finns någon lägenhet att hyra.

Här är kartan på just det huset som hade massa lägenheter som stod tomma då, dock var ju detta typ 8-9 år sedan:

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp