Säsongskort Skistar All 7995 -> 8995 22/23

Templar

Aktiv medlem
Skistar fortsätter visa att Sveriges inflation på blott 7-8% är på tok för låg och lägger upp ribban på 12,5% höjning på sitt säsongskort och lyckas därmed även pruta 5kr för att slippa hamna över 9000kr.

Jag hoppas att löneökningen för de anställda i ligger ligger på samma nivå. För det är de värda!

Bobski

Aktiv medlem
Elräkningen för snökanonerna i Sälen o Trysil lär knappast klara sig med en ökning på 12.5%. Vemdalen o Åre blir nog mindre drabbade av elprischocken.

Bobski

Aktiv medlem
Kan nog vara så. Annars skulle nog prishöjningen vara betydligt större. De har ju oxså en ny lift i Åre som knappast blir billigare än vad de räknade med när kalkylen gjordes, och investeringsbeslutet togs. Ganska mycket dyr betong, och en lift som skall slantas i Eur. Får bli till att få till ännu fler åkdagar så priset per dag blir lågt. Nu är det mindre än 3 månader kvar :):)

Templar

Aktiv medlem
Hm, jag har inte läst årsredovisningen, men jag tror inte att deras största kostnadspost består av el till liftarna.

Jag betalar gärna det höjda liftkortspriset om den ökade vinstmarginalen hade gått till sunda satsningar istället för ökade utdelningar till ägarfamilj och aktieägare (såsom mig själv).

Tänk om de kunde ligga i framkant och ge gratis liftkort för alla seniorer över 80år (flertal ställen i Kanada gör det redan), prova på dagar för utlandsfödda, fler helårsanställda istället för säsongsanställda, anställa rätt person före 18-åringar för att de har lägre arbetsgivaravgift, ge Norrlands sportlov samma öppettider som för södra sverige osv osv.

Ogillar Skistar-girigheten så vansinnigt mycket! Men ändå så köper jag det där liftkortet, år efter år...

FreeHeelBlumen

Aktiv medlem
Early bird-rabatt + aktieägarrabatt gör det ändå ganska prisvärt.

Finns det inga säsongskort per destination i år?

FreeHeelBlumen

Aktiv medlem
Tror jag hittade svaret själv...

När släpper ni dom destinationsspecifika säsongskorten?
Nytt för i år (2022) är att vi inte kommer att ha destinationsspecifika säsongskort. Från och med i år så har vi endast SkiStar All-kort; med SkiStar All kan du åka hur mycket du vill, både utför och på längden, när du vill, på samtliga av våra destinationer i Sälen, Åre, Vemdalen.

Svante70

Aktiv medlem
Early bird-rabatt + aktieägarrabatt gör det ändå ganska prisvärt.

Finns det inga säsongskort per destination i år?
Det brukar väl inte gå att kombinera rabatterna?

Verkar som destinationskorten försvunnit, däremot finns säsongspass för de som åker 20 dagar eller färre för 7995 kr. Varianten med typ 8 dgr på en säsong verkar också vara borta men det kanske var länge sedan.

Höja priset är ju en variant att minska köerna istället för att bygga nya liftar… Undrar var smärtgränsen går? 607 kr för ett dagkort på sportlovet v 8/9…

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
men vänta nu:
Skistar All kostar alltså 8995kr och då ingår endast upp till 21 dagar..?

vill du ha ett "riktigt" säsongskort behöver man köpa Skistar All year?
kostade 10995kr förra året - hur mycket dyrare i år??

DrDim

Medlem

johan

Administrator
Hittar inte det om upp till 20 dagar någonstans, var hittas det?
Skärmavbild 2022-09-07 kl. 15.24.05.png

Skärmavbild 2022-09-07 kl. 15.24.37.png

Skärmavbild 2022-09-07 kl. 15.24.23.png

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Nu kopierar Skistar Epicpass/Ikonpass med abonnemang på 835kr/mån.
Bindningstid 12 mån
Obs! Nästan samma pris som Epic/Ikonpass men där ingår typ 50 skidanläggningar världen över i världsklass

Bilagor

• A17E4D00-3780-42AA-BB6B-C2F1A252B2E2.png
    A17E4D00-3780-42AA-BB6B-C2F1A252B2E2.png
    50.3 KB · Besök: 71
Jag fattar inte vad skistar håller på med. Hur har dom resonerat då då dom tagit bort säsongskorten som är knuten till en viss ort? Någon som vet hur det ser ut med kommunkorten, har dom skrotat dom också?

listagangstern

Aktiv medlem
Jag fattar inte vad skistar håller på med. Hur har dom resonerat då då dom tagit bort säsongskorten som är knuten till en viss ort? Någon som vet hur det ser ut med kommunkorten, har dom skrotat dom också?
Ja kommunkorten är också skrotade, bara Skistar All med kommunrabatt som gäller. Dock får fortfarande ungdomar gratis kort på specifika orter.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Det mullras rejält bland stugägarna i Sälen och Vemdalen nu…(arga trådar på Facebook): ”varför ska vi betala för att åka i Åre och Hammarbybacken när vi endast är i vår stuga..?”

Noterar även att Kläppen, Stöten, Tänndalen mfl inte presenterat priset på sina säsongskort än. (Gissar att de inväntar Skistars priser). Blir nog saftiga höjningar även där..

Svirre

Medlem
2014 kostade skistar all 5995:-.
Priset har alltså gått upp drygt 50%.
Enligt SCB har inflationen samma tidsperiod varit 18%

Under tiden har backarna fått sämre öppettider, säsongen kortats ner, bilparkering kostar samt även längdåkning på sina håll.

Snålstar gör det inte enkelt för en familj på 5 personer!

Bobski

Aktiv medlem
Priset har höjts, men det har oxså förbättrats en hel del på snöläggningssystemen m.m och nu kommer en efterlängtad ny lift i Åre. Inte kul att pynta en massa stålar, men jag ser inte något som kan ge mig fler fallhöjdsmeter och åkdagar än säsongskortet. Åker huvudsakligen i Åre, Vemdalen och en del i Hemsedal så har nytta av att det gäller på flera destinationer.

FMA

Medlem
Jag hoppas att löneökningen för de anställda i ligger ligger på samma nivå. För det är de värda!
så blir det dessvärre inte. Tvärtom är det så att många som jobbar för där letar nya jobb just nu på grund av att lönen inte täcker räkningarna längre. Främst gäller det de som har familj och eget boende. Med andra ord de som har erfarenhet.

Väldigt glad att jag inte är i deras sits.

Napalmen81

Ny medlem
Skistar fortsätter visa att Sveriges inflation på blott 7-8% är på tok för låg och lägger upp ribban på 12,5% höjning på sitt säsongskort och lyckas därmed även pruta 5kr för att slippa hamna över 9000kr.

Bokar du "tidigt" blir det 7646:-
Men ja, svinigt vad det kan slås på merkostnader. Och det var "hög efterfrågan" på All-kortet. Antar att det finns några som vill ha bara 1 dest. kan itne vara svårt att ha det alternativet. Ett knapptryck på datorn så är det klart.

skidmannen

Aktiv medlem

Nytt för i år (2022) är att vi inte kommer att ha destinationsspecifika säsongskort. Från och med i år så har vi endast SkiStar All-kort; med SkiStar All kan du åka hur mycket du vill, både utför och på längden, när du vill, på samtliga av våra destinationer i Sälen, Åre, Vemdalen.
Det trista med det upplägget är om man bor i närheten av Åre, som Alsen eller Brunflo, varför skulle man då vara intresserad av att ha kort som gäller i Sälen? Åker man iväg lär det väl bli till Alperna. Och längdåkningen får man med vare sig man vill eller ej, vet inte om någon av skistars orter har riktigt bra längdåkning, är man i Åre och ska åka mer är en kvällsrunda åker man ju till Edsåsdalen.

Som aktieägare kanske jag skulle vara nöjd med dessa liftkortspriser, men jag är ändå oroad över att Svensson från Mälardalen kommer att välja bort en vecka i fjällen och nöja sig med en helg i Romme. Trist för alla med nyköpt lyxfjällstuga för miljoner som räknat med goda affärer från uthyrning. Det lär ju inte bli bättre med höjda räntor och elpriser heller.

Senast ändrad:

Templar

Aktiv medlem
Japp, 7646kr 22/23 och 6795kr 21/22 om man bokade före 15okt.

Men har kommit fram till hur jag ska göra den här säsongen.

Jag köper Skistars abonnemangskort med start mitten av V10. Åker halva sportlovet, påsklov samt dagar däremellan. Under 23/24 blir det istället åkning jul/nyår, v10 samt åkning däremellan.
Så betydligt fler dagar än ett vanligt säsongskort för min del.

Summa: 835kr *2 vuxna, 665kr ungdom = 2335 *12. = 28020 -15% -aktieägarrabatt = 23817.

Summa om jag köpt säsongskort 22/23&23/24 Skistar all winter >21.
7646*2vuxna,6116 ungdom *2 säsonger = 42816kr (plus skistars inflanation ytterligare 3000kr) =46000kr.

Det ger 20000Kr+ att lägga på liftkort hos andra destinationer före V10 i år och efter V10 nästa år.

Troligen kommer jag dessutom kunna ta ut friskvårdsbidrag på samma kort både i år och nästa år då det är löpande månadsavgifter.
Bokar du "tidigt" blir det 7646:-
Men ja, svinigt vad det kan slås på merkostnader. Och det var "hög efterfrågan" på All-kortet. Antar att det finns några som vill ha bara 1 dest. kan itne vara svårt att ha det alternativet. Ett knapptryck på datorn så är det klart.

Senast ändrad:

Napalmen81

Ny medlem

Jag köper Skistars abonnemangskort med start mitten av V10. Åker halva sportlovet, påsklov samt dagar däremellan. Under 23/24 blir det istället åkning jul/nyår, v10 samt åkning däremellan.

Summa: 835kr *2 vuxna, 665kr ungdom = 2335 *12. = 28020 -15% -aktieägarrabatt = 23817.

7646*2vuxna,6116 ungdom *2 säsonger = 42816kr (plus skistars inflanation ytterligare 3000kr) =46000kr.

Det ger 20000Kr+ att lägga på liftkort hos andra destinationer före V10 i år och efter V10 nästa år.

Troligen kommer jag dessutom kunna ta ut friskvårdsbidrag på samma kort både i år och nästa år då det är löpande månadsavgifter.
Ja, du tror inte dom kommer komma på ett sätt att det inte fungerar, gillar idén men är skeptisk mot deras taktik :)
Som om att du kanske då måste köpa AllYear kortet?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem

Riktigt kreativt förslag!
men det bygger på att du ska cykla DH hela sommaren 2023 för att få valuta för pengarna :rolleyes:

och jag är inte säker på att du räknar rätt:
835 X 12 = 10,020kr. Skistar All year kostar väl 10995kr annars (?)
Får man verkligen aktieägar- (samma som "boka-tidigt") rabatten på 15% vid abonnemang..?

Templar

Aktiv medlem
Abonnemanget kostar 835kr och aktieägarrabatt går att kombinera och få 15% rabatt men inte ”boka tidigt rabatten”.

Om man kör samma upplägg med start senare går det att få in både påsken 22/23 samt 23/24 på samma årskort ;).

Napalmen81

Ny medlem
Riktigt kreativt förslag!
men det bygger på att du ska cykla DH hela sommaren 2023 för att få valuta för pengarna :rolleyes:

och jag är inte säker på att du räknar rätt:
835 X 12 = 10,020kr. Skistar All year kostar väl 10995kr annars (?)
Får man verkligen aktieägar- (samma som "boka-tidigt") rabatten på 15% vid abonnemang..?
Ja, man signar nog upp sig på 12 alt 24 månader som på ett gym

HakanBarman

Aktiv medlem
Det trista med det upplägget är om man bor i närheten av Åre, som Alsen eller Brunflo, varför skulle man då vara intresserad av att ha kort som gäller i Sälen? ....
Bor man i Östersundstrakten så är det ju inte så dumt med ett liftkort som funkar både i Åre och Vemdalen. Iofs tror jag att Åre-säsongkortet inkluderade en dag på annan skistar-ort

Roger W

Ny medlem

På det här sättet kan Skistar försköna chockhöjningen med att hävda att nya säsongskortet är mer förmånligt. Men hur många med säsongskort åker till olika skidorter?

Roger W

Ny medlem
Hm, jag har inte läst årsredovisningen, men jag tror inte att deras största kostnadspost består av el till liftarna.

Jag betalar gärna det höjda liftkortspriset om den ökade vinstmarginalen hade gått till sunda satsningar istället för ökade utdelningar till ägarfamilj och aktieägare (såsom mig själv).

Tänk om de kunde ligga i framkant och ge gratis liftkort för alla seniorer över 80år (flertal ställen i Kanada gör det redan), prova på dagar för utlandsfödda, fler helårsanställda istället för säsongsanställda, anställa rätt person före 18-åringar för att de har lägre arbetsgivaravgift, ge Norrlands sportlov samma öppettider som för södra sverige osv osv.

Ogillar Skistar-girigheten så vansinnigt mycket! Men ändå så köper jag det där liftkortet, år efter år...
Finns ju inte så många alternativ om man vill ha riktigt bra skidåkning i Sverige. Annat är det i Alperna.

Finns ju inte så många alternativ om man vill ha riktigt bra skidåkning i Sverige. Annat är det i Alperna.

Bobski

Aktiv medlem
På det här sättet kan Skistar försköna chockhöjningen med att hävda att nya säsongskortet är mer förmånligt. Men hur många med säsongskort åker till olika skidorter?
Har ingen aning hur många som åker skidor på många ställen, men vi åker både i Åre, Vemdalen och någon gång till Hemsedal. Har helt klart nytta av upplägget. Tror att det ligger en liten tanke att få fler till att besöka de olika destinationerna, och på det sättet höja intresset.

Roger W

Ny medlem
Har ingen aning hur många som åker skidor på många ställen, men vi åker både i Åre, Vemdalen och någon gång till Hemsedal. Har helt klart nytta av upplägget. Tror att det ligger en liten tanke att få fler till att besöka de olika destinationerna, och på det sättet höja intresset.
Ok, men alla jag känner som köper säsongskort gör det för att åka på samma ort, för dem blir det en onödigt hög höjning. Likaså för mig. Skistar skulle kunna lösa det genom att fortsätta erbjuda också ortsbaserade säsongskort. (En gymkedja höjde priserna rätt kraftigt för något år sedan i Gävle, samtidigt gavs möjligheter att med samma årsavgift träna på gym i andra städer, gymkedjan gick inte ut med att medlemskapet blivit dyrare, utan att det blivit mer förmånligt) Är det bra skidåkning i Vemdalen förresten? Har aldrig varit där.

Topp