Säsongskort Skistar All 7995 -> 8995 22/23

Bobski

Medlem
Ok, men alla jag känner som köper säsongskort gör det för att åka på samma ort, för dem blir det en onödigt hög höjning. Likaså för mig. Skistar skulle kunna lösa det genom att fortsätta erbjuda också ortsbaserade säsongskort. (En gymkedja höjde priserna rätt kraftigt för något år sedan i Gävle, samtidigt gavs möjligheter att med samma årsavgift träna på gym i andra städer, gymkedjan gick inte ut med att medlemskapet blivit dyrare, utan att det blivit mer förmånligt) Är det bra skidåkning i Vemdalen förresten? Har aldrig varit där.
Vemdalenområdet med Björnrike och Klövsjö är inget Åre eller Hemsedal men en riktigt trevlig destination och komplement till Åre. Skaplig fallhöjd, ofta väl pistat och varierad åkning. Lite klent med offpist då det är stenigt. Normalt inte så mycket folk och kö, speciellt i Björnrike o Klövsjö. Sportlovsveckor kan det dock tjocka till sig men inte som i Åre.

Screenshot_20220926-075536.png

Efter lite stök i tidningen och en del trådar på fb så gick det.

Edit. Har inte förstått varför lokalbor ska få annan prisnivå än säsongs-turister.
Se svaret nedan, vi bor på orten som dem flesta behandlar som skit när dem är där. Nedskräpning osv, vi är dem som plockar upp efter er, utan att få betalt för det.

Det gäller vi alla som bor på orter som servar Skistars gäster dagligen. Så lite får dem allt bjuda igen.
Du är välkommen att flytta hit och betala skatt du med om du vill ha rabatt.

fredw

Aktiv medlem
Edit. Har inte förstått varför lokalbor ska få annan prisnivå än säsongs-turister.

Nu vet jag inte om det rörde sig om det här, men... Rabatt för infödingarna på en turistort kan kännas orättvis men motiveras delvis helt vanlig rationell intäktsmaximering, och kan i viss mån vara en win/win, även för oss andra. De flesta infödingar undviker ju rusningstrafiken i liftar och backar men fyller ut användning och ger intäkter och utnyttjar infrastrukturen mer när det är lugnare. Samma gäller på många ställen i alla turistorter världen över, även i livsmedelsbutiker etc.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
säsongskort Åre:
8 195 SEK (100kr billigare i Vemdalen 200 kr i Sälen)
oklart om Early-bird rabatten är tillgänglig.

P-avgift ingår EJ

dvs alla kommer köpa Skistar All ändå (om man nu inte hittar ett annat/bättre Multi-resort-skipass och skippar trängseln hos Skistar ;)

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Se svaret nedan, vi bor på orten som dem flesta behandlar som skit när dem är där. Nedskräpning osv, vi är dem som plockar upp efter er, utan att få betalt för det.

Det gäller vi alla som bor på orter som servar Skistars gäster dagligen. Så lite får dem allt bjuda igen.
100%. Givetvis ska någon som bor i en kommun få billigare än en turist, märkligt att det ska behöva förklaras.
Särskilt levande orter som Åre vars största USP (förutom det fina berget) är att det är just en levande bygd och inte bara en anläggning, måste understödja att så förblir.

Skönt att protesterna leder till något!

pd

Aktiv medlem

Gällande ett helt annat bolag som också är marknadsdominerande, har en röd logotyp, gör påslag och kan ta ut en rejäl vinst så hoppas jag att dagligvarubutikerna erbjuder någon slags rabatt för bofasta så att ni slipper betala storstads-turist-priserna.

Gällande ett helt annat bolag som också är marknadsdominerande, har en röd logotyp, gör påslag och kan ta ut en rejäl vinst så hoppas jag att dagligvarubutikerna erbjuder någon slags rabatt för bofasta så att ni slipper betala storstads-turist-priserna.
Yes stämmer bra, därav mest lokal folk där tisdag & torsdag.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Vart såg du den infon?
Hemsidan:

Men jag kan ju inte göra ”reklam” för Skistar utan att jämföra alternativet:

Hemsidan:

Men jag kan ju inte göra ”reklam” för Skistar utan att jämföra alternativet:

Det hade jag missat, tack

MKOL

Aktiv medlem
Ska börja med att poängtera att lägre priser för lokalbor inte är något jag i praktiken har något problem med. Teoretiskt ställer jag mig däremot desto tveksammare till det.

Och i ärlighetens namn bör det tilläggas att det jag framförallt har problem med är en del av argumenten för infödingsrabatter, vilket kommer framgå tydligt snart :cool:

Alltså det här är ju så fyllt av dumheter och arrogans så jag vet inte var jag ska börja. Och varför den så bitska reaktionen på en fullt rimlig fundering?

1. Orten Åre är ju till betydande del befolkad av inflyttade människor med ingen eller liten koppling till orten. Varav dom allra flesta gissningsvis är fd. Åre-turister
2. Eftersom du behandlar Göteborg eller Stockholm som skit när du är där för att gå på konsert/festival/etc. så borde du rimligen hålla med om att alla lokalbor där ska ha rabatt på denna typ av evenemang. För du menar väl inte att Åre-bor är bättre? :rolleyes:
3. Nedskräpning o.s.v? Det är rimligen kommunen eller enskilda fastighetsägare som står för dom fiolerna och finansiering av det sker genom *håll i dig* turismen!

Jag har varit i Åre flera gånger men bara åkt utför vid ett tillfälle. Visst är åkningen bättre än det mesta i landet men för mig som medelgod åkare som primärt vill glida runt i pisten och i bästa fall öva lite carving gör nackdelarna att jag väljer något annat ställe. Förutom att det är alldeles för mycket folk i systemet när jag har möjlighet att åka så är det en plastig, ogenuin by med bitvis mer uppnäsa och attitydproblem än Stockholm. Och uppenbarligen är det inte bara turisterna som står för just det :cool:

Utan dom där nedrans turisterna som ni stackars ortsbor måste städa upp efter hade det funnits betydligt mindre jobb, kommunen hade haft betydligt mindre resurser att lägga på samhällsservice etc.

Nu vet jag inte om det rörde sig om det här, men... Rabatt för infödingarna på en turistort kan kännas orättvis men motiveras delvis helt vanlig rationell intäktsmaximering, och kan i viss mån vara en win/win, även för oss andra. De flesta infödingar undviker ju rusningstrafiken i liftar och backar men fyller ut användning och ger intäkter och utnyttjar infrastrukturen mer när det är lugnare. Samma gäller på många ställen i alla turistorter världen över, även i livsmedelsbutiker etc.

Nja, vet inte om det handlar om så mycker
mer än att det handlar om ren goodwill. Infödingar är knappast någon kassako och om man som företag enbart tänker på intäkter så ..... nja va. Skistar tjänar rimligen betydligt mindre på infödingarna än turisterna och rimligen skulle dom om dom bara tänkte ekonomi inte erbjuda rabatt för infödingar.

Och visst det finns väl en poäng med att pister och liftsystem nyttjas aningen jämnare. Men rätta mig om jag har fel, mycket av kritiken mot Skistar har väl varit att dom verkar satsa mest på fler bäddar och inte fullt lika mycket på åkningen och liftsystemen. Jag tänker att chansen till adekvat utbyggnad av liftar och åkning inte nödvändigtvis gynnas av jämnare utnyttjande av befintliga liftar och backar. Om man är lite (mycket?) konspiratorisk lagd skulle man kunna anföra att det skulle kunna vara den andra anledningen till infödingsrabatt, att jämnare utnyttjande minskar risken för kritik mot liftköer, gnäll på utebliven utbyggnad av "åkningen".

100%. Givetvis ska någon som bor i en kommun få billigare än en turist, märkligt att det ska behöva förklaras.
Särskilt levande orter som Åre vars största USP (förutom det fina berget) är att det är just en levande bygd och inte bara en anläggning, måste understödja att så förblir.

Skönt att protesterna leder till något!
Varför är det märkligt att det ska behöva förklaras och varför är det så självklart att lokalbefolkning ska ha rabatt.

Nu vet jag inte vad du menar med bygd och jag kan förstås bara utgå från mig själv och min omgivning men jag kan inte påminna mig om att jag har hört någon alpinturist som rört sig speciellt långt utanför byn under sin semester i Åre. Och i dom fall det har skett så har det varit utflykter och aktiviteter som har arrangerats och utgått från Åre. Vi har säkert olika syn på det men jag skulle snarare hävda att Åre's USP är åkningen och att det i princip är som en bekväm Stockholmsförort med allt på armlängds avstånd. Genomsnittsbesökaren lär bry sig betydligt mindre om "bygden", något som är lite synd då resten av bygden och resten av Jämtland är så fantastiskt mycket trevligare än Åre.

Om vi istället pratar om kommunen Åre så är det lätt att konstatera att utan turismen så hade kommunen utan Åre-turismen varit som vilken deppig landsortskommun på dekis som helst, tänk Ragunda eller Nordanstig. Att kommunen (eller bygden om vi ska använda det begreppet) fortsätter att vara levande hänger knappast på om lokalbefolkningen får rabatt på liftkorten, det hänger i betydligt större utsträckning på att turismen lever och frodas.

Jag har som sagt inget större problem med att ortsbor får rabatt i dom lokala backarna men att det skulle vara så självklart som vissa vill göra gällande ...... :rolleyes: Det är onekligen en intressant diskussion i.a.f.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
...

1. Orten Åre är ju till betydande del befolkad av inflyttade människor med ingen eller liten koppling till orten. Varav dom allra flesta gissningsvis är fd. Åre-turister
...
Redan här diskvalificerar du alla argument du har efter. Hur vet du om folk är äkta jämtar eller om de är inflyttade ex-turister?
Givetvis sker inflyttning till Åre, men bortsett från folket i röda jackor så är många av dem mång-generationella årebor vars familjer länge har drivit företag.
Så det är en levande by/bygd, inte en artificiell anläggning.

fredw

Aktiv medlem
Vad man tycker just om Åre är en smaksak. Och jag vänder mig liksom MKOL också mot en del av argumenten.

Men som princip uppskattar jag som ”gäst” en skidort som drar till sig (och behåller) även fast befolkning. T ex många alporter och andra turistorter där det ofta finns en helt annorlunda ”intern ekonomi” på lägre nivå för lokalbefolkningen. Som ska bo året runt på dessa orter där vi andra knappt har råd med en vecka. Annars hade du fått betala helt andra löner till de lokala vilket bara hade lett till prishöjningar för oss gäster. Och ett utarmat lokalt liv.

Så vad är problemet med dessa rabatter? Att de är ”orättvisa”?

MKOL

Aktiv medlem
Redan här diskvalificerar du alla argument du har efter. Hur vet du om folk är äkta jämtar eller om de är inflyttade ex-turister?
Givetvis sker inflyttning till Åre, men bortsett från folket i röda jackor så är många av dem mång-generationella årebor vars familjer länge har drivit företag.
Så det är en levande by/bygd, inte en artificiell anläggning.

Det är klart att jag inte på något sätt kan bevisa hur många som är "äkta" jämtar eller inflyttade. Jag inbillar mig dock att alla fattar att alla jobb som direkt eller indirekt skapas genom turismen knappast kan bemannas av äkta Jämtar.

Jag vet inte om du missade poängen men jag har aldrig påstått att det inte finns "mång-generationella årebor vars familjer länge har drivit företag". Jag påstod att en betydande del av Åres och omgivningens befolkning är inflyttade och att turismen är en förutsättning för det.

Och turismens förtjänst för bygden och det lokala näringslivet sträcker sig betydligt längre än till röd-jackorna. Förvisso fortfarande utan bevis i form av statistik men sannolikt är även en betydande del av dom mång-generationella årebor vars familjer länge har drivit företag direkt eller indirekt beroende av turismen för sin försörjning.

Så vitt jag vet har jag inte påstått att det inte är en levande by/byggd/kommmun etc. utan bara att jag personligen upplever just Åre by opersonlig och generisk som vilken Stockholmsförort som helst. Däremot påstår jag att en av förutsättningarna för en fortsatt levande bygd är turismen.

Det är därför det specifika argumentet för rabatter till lokalbefolkningen från Skis vs snowbladrs blir lite knasigt.

Bara för att hen måste plocka upp efter och serva turister som behandlar Åre som skit så bör hen och alla andra Årebor få rabatt löd argumentet. Turister som är en förutsättning för ett levande Åre. Bortsett från att det förstås finns idioter bland turister så antar jag att Skis vs snowbladrs överdrev en aning i sin beskrivning av turisterna. Det verkar vara ett känsligt ämne och inom sådana är det ju naturligt med känslobaserade överdrifter.

Nu har jag inte en aning om vad Skis vs snowbladrs pysslar med men det är långt ifrån omöjligt att hens tjänst inte ens hade funnits utan turisterna som behandlar Åre som skit.

Vad man tycker just om Åre är en smaksak. Och jag vänder mig liksom MKOL också mot en del av argumenten.

Men som princip uppskattar jag som ”gäst” en skidort som drar till sig (och behåller) även fast befolkning. T ex många alporter och andra turistorter där det ofta finns en helt annorlunda ”intern ekonomi” på lägre nivå för lokalbefolkningen. Som ska bo året runt på dessa orter där vi andra knappt har råd med en vecka. Annars hade du fått betala helt andra löner till de lokala vilket bara hade lett till prishöjningar för oss gäster. Och ett utarmat lokalt liv.

Japp, det uppskattar jag också då det för det mesta brukar skapa en rätt trevlig avkopplad och välkomnande by-känsla. Och det är avsaknaden av denna som ligger till grund för min skepsis. Även om min inställning till Åre egentligen är rätt ointressant i sammanhanget är min bild att det ofta är inflyttat folk som kan skapa en lite skitnödig och uppnäst stämning. Detta inte specifikt för Åre utan generellt.

I övrigt är jag tveksam till om rabatter för lokalbefolkningen är speciellt viktigt för det som du beskriver som önskvärt ovan.

Så vad är problemet med dessa rabatter? Att de är ”orättvisa”?

Som sagt, eftersom jag egentligen inte har några större problem med rabatterna utan snarare med många av argumenten och med inställningen att det "väl är självklart med rabatter för lokalbefolkningen" så kan jag heller inte presentera något tydligt pedagogiskt problem med dom.

Och om det inte redan var uppenbart så blev jag ordentligt triggad av Skis vs snowbladrs mindre genomtänkta argument 😊

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
I grunden hatar du turister. Samtidigt som du behöver dem. För de snor ju naturen, mitt framför ögonen på dig. Du vill ju helst bara vara ensam med naturen, men samtidigt har du flyttat/födts i Sveriges enda större fjällort. Ambivalensen är ett faktum. Du kräver ju ett rabatterat liftkort, billigare mat på Ica och att slippa betala parkeringsavgiften.

Du flyttar till Göteborg. Du vill ha 20% på Lisebergs årskort i göteborgsrabatt.
Endast du ska få cykla på blöta stigar i Delsjön för annars kan de gå sönder eller få uppleva möte i skogen. Längdspåren i Hindås har du börjat planka på, eftersom den lokala föreningen där som sprutar snö inte ska få ta betalt för fri, (din egen) natur. Parkeringarna närmst stadskärnan och matbutiken är bara för dig och de skatteskrivna i kommunen. Gratis, såklart.

MKOL

Aktiv medlem
I grunden hatar du turister. Samtidigt som du behöver dem. För de snor ju naturen, mitt framför ögonen på dig. Du vill ju helst bara vara ensam med naturen, men samtidigt har du flyttat/födts i Sveriges enda större fjällort. Ambivalensen är ett faktum. Du kräver ju ett rabatterat liftkort, billigare mat på Ica och att slippa betala parkeringsavgiften.

Du flyttar till Göteborg. Du vill ha 20% på Lisebergs årskort i göteborgsrabatt.
Endast du ska få cykla på blöta stigar i Delsjön för annars kan de gå sönder eller få uppleva möte i skogen. Längdspåren i Hindås har du börjat planka på, eftersom den lokala föreningen där som sprutar snö inte ska få ta betalt för fri, (din egen) natur. Parkeringarna närmst stadskärnan och matbutiken är bara för dig och de skatteskrivna i kommunen. Gratis, såklart.

Nä, det är nog en ganska bra beskrivning även om jag i dagsläget inte känner igen mig i den.

Jag antar att Skärvis, och det Jämtland som jag inledde en kärlekshistoria med för lite mer än ett år sedan, den by som jag numera anser vara mitt emotionella hem lätt förvandlas från att vara något att vara stolt över, något att vilja visa upp till något att skydda och vilja hålla hemligt.

Men hur naturligt och mänskligt det än är så är det fortfarande inte speciellt rationellt, sakligt eller progressivt att ikläda såna känslor någon sanningskostym.

Ursäkta mitt sidospår, nu återgår vi till att hetsa och hata på hin håle 😇

Nya lokala årekortet kommer ligga på 8195:- och inte inkludera parkering
Och skistar all winter 8995:- som inkluderar allt ink parkering.
900:- skillnad. Det är inte värt att köpa lokala kortet då eftersom parkeringen kostar 95 spänn om dagen. För oss som får lokalrabatt blir skillnaden ca 600:- på dessa kort. Gissa vilket kort alla kommer att välja? hmmm...bara att betala och hoppas på en bra vinter

farsan56

Aktiv medlem
Rödjackor = rednecks?
Skistars personal har svarta kläder så det kan ju inte vara dom ni talar om. Eller?

fredw

Aktiv medlem
Är jag senil? Har inte Skistarpersonal röda jackor av sitt egna EQPE-märke?

Egna märke? Jag såg så mycket EQPE i Åre senast att jag trodde EQPE var det som gäller på hela kontinenten numera? De har ju t.o.m. en egen butik i Åre! :rolleyes:

De har tydligen dragit ner på värmen på huvudkontoret eftersom de måste ha varma jackor på sig! Föredömligt!

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Egna märke? Jag såg så mycket EQPE i Åre senast att jag trodde EQPE var det som gäller på hela kontinenten numera? De har ju t.o.m. en egen butik i Åre! :rolleyes:

De har tydligen dragit ner på värmen på huvudkontoret eftersom de måste ha varma jackor på sig! Föredömligt!
Haha ja, det ska vara deras egna. Snacka om diversifierat företag.

skidmannen

Aktiv medlem
Säsongskort/årskort i Tignes/Val d Isere kostar 990/1090€. Chamonix säsong kostar 1114/1696€ före/efter 1/12-22. Åre är budgetberget för fattiglappar. I alla fall tills man ska hyra stuga eller äta ute.

På samma sätt som man kan hävda att "utan turister hade Åre varit en bonnabyggd med mer traktorer än invånare" så kan man samtidigt hävda att "utan lokalbefolkning som jobbar för turister så hade skistar varit ett brevlådeföretag".

Om nu lokalbefolkningen gör det möjligt för festsugna norrbaggar och svenssonfamiljer från Täby att komma upp och få allt serverat på ett smörgåsbord inom armlängd (pist, fest, mat, boende, aktiviteter) så är det väll ganska schysst av skistar att slänga ut en lokalrabatt till dom människorna som gör det möjligt för skistar att omsätta över 2 miljarder palmedollar per år.

Det är lite en "win-win" situation. Lokalborna gör det möjligt för en frodande turism och enorma intäkter till skistar och andra aktörer. I gengäld så får dessa lokalbor lite rabatt på ett säsongskort.

Jag ser verkligen inte problemet med att lokalbor får rabatt i en by vars största anledning till att den lever så mycket som den gör är pga. turism och lokalbor som jobbar för dessa turister. Det går inte att jämföra storstäder med små lokalorter där turismen till staden utgör en sådan stor mängd av kapital som inkommer till kommun och lokalföretagare.

Summa summarum: Utan turister inget Åre, Utan lokalbefolkning inga turister.

fredw

Aktiv medlem
Ok, nu är jag ju inte emot dessa rabatter,och jag tycker också att de är en "win/win"... Men det finns iofs skidorter som fungerar i princip utan någon fast lokalbefolkning, även drivna av Skistar. Jag gillar att Åre är en allt mer levande by, vilket i viss mån kompenserar för en del brister som det finns andra diskussioner här om, men det är ingen nödvändighet för att vara en attraktiv skidort.

xviggenx

Aktiv medlem
Gnäll och arga facebookgrupper funkar! :)
Kul att dom gav "oss" tillbaka årskortet, gjorde det 800kr billigare än "All kortet", tog bort den "inbyggda" parkeringen och avgiften för längdspåren ingår inte heller.

Alla är verkligen jättenöjda och glada i alla olika former av fb-grupper.

Kul att dom gav "oss" tillbaka årskortet, gjorde det 800kr billigare än "All kortet", tog bort den "inbyggda" parkeringen och avgiften för längdspåren ingår inte heller.

Alla är verkligen jättenöjda och glada i alla olika former av fb-grupper.
Sjukt dåligt.... alla kommer köpa all kortet nu för parkeringen etc
Nästa år kommer de säga samma sak...Det var stor efterfrågan.

skidmannen

Aktiv medlem
Undrar hur det går för Skistar i år egentligen. Jag har aldrig någonsin tidigare fått så mycket reklam från dom så jag antar att bokningsläget är dåligt. Dags att sälja av aktierna kanske?

Bengt_Brada

Medlem
Undrar hur det går för Skistar i år egentligen. Jag har aldrig någonsin tidigare fått så mycket reklam från dom så jag antar att bokningsläget är dåligt. Dags att sälja av aktierna kanske?
Ja förhoppningsvis gör det ekonomiska läget att de så småningom tvingas sänka liftkortspriserna för att överhuvudtaget få gäster. Att de höjt priserna betydligt mer än inflationen sedan många år tillbaka ska väl straffa sig till slut…

Jag tror att det kommer bli en rejäl nedgång i vinter pga det ekonomiska läget, att alperna öppnar och att möjligheten att åka på solresa istället nu finns. Dessutom verkar friluftsboomen vara påväg nedåt vilken man ex kunde se i fjällen i somras.

Topp