Säsongskort Skistar All 7995 -> 8995 22/23

pd

Aktiv medlem
Ja förhoppningsvis gör det ekonomiska läget att de så småningom tvingas sänka liftkortspriserna för att överhuvudtaget få gäster.
Ursäkta men hur tänker du nu? Om det ekonomiska läget är så illa att de, och många andra, tvingas sänka priserna så är vi inne i en jäkligt allvarlig lågkonjunktur. Förutom att det är trist så innebär det också att det inte kommer att ske några som helst investeringar i skidsystemen. Varken nu eller för lång tid framåt.

Bobski

Medlem
Ja förhoppningsvis gör det ekonomiska läget att de så småningom tvingas sänka liftkortspriserna för att överhuvudtaget få gäster. Att de höjt priserna betydligt mer än inflationen sedan många år tillbaka ska väl straffa sig till slut…

Jag tror att det kommer bli en rejäl nedgång i vinter pga det ekonomiska läget, att alperna öppnar och att möjligheten att åka på solresa istället nu finns. Dessutom verkar friluftsboomen vara påväg nedåt vilken man ex kunde se i fjällen i somras.
Dysterkvistar som tror att Skistar kommer gå dåligt, och sänka priserna kommer nog inte få sin önskan uppfylld. Att "turistinvasionen" i fjällen är slut slår nog hårdast mot de lite mindre destinationerna. Med de satsningar som nu sker i Åre / Vemdalen som jag har lite koll på kommer dessa destinationerna bli ännu bättre, och troligen inte tappa speciellt mycket. Speciellt för utlänska gäster kommer Sverige, beaktat valutautvecklingen och en orolig omvärld bli ett bra alternativ för semester P.s. Det har redan snöat på Sylarna så det närmar sig.

Anzom

Aktiv medlem
Vilka utländska turister skulle det vara förutom Norge och Finland som skulle finna en resa till Åre mer attraktiv än en alpresa?
Kan ändå till viss del förstå exotismen i den delen av Sverige om man kommer från övriga Europa. Sen kanske man inte återkommer år efter år.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Vilka utländska turister skulle det vara förutom Norge och Finland som skulle finna en resa till Åre mer attraktiv än en alpresa?
Ryssarna kom i mängder för några år sedan🥹

Men fram till pandemin så gick det flyg varje vecka till Berlin, Köpenhamn och London (bra för oss jämtar som kunde ta billigt flyg ut i Europa)

Finns miljoner européer som åkt i alperna och vill prova något annat, ”exotiskt”.

Däremot förstår jag inte de som flyger, vare sig från Sverige eller Eu, till Sälen 🤦‍♀️

PisteCarver

Aktiv medlem
Kan ändå till viss del förstå exotismen i den delen av Sverige om man kommer från övriga Europa. Sen kanske man inte återkommer år efter år.
Alltså en smal nischpublik?
Det blir inte mycket av det.

Titta på kartan var centraleuropeerna bor i förhållande till Alperna och Åre.
Jämför sedan:
- Utbud av skidåkning
- Väder
- Snöförhållanden
- Urval av hotell och boenden
- Atmosfär
- Vyer
etc.

Åre är naturligtvis fantastiskt för dem som bor nära, men jag som är skåning bor mitt emellan, och då blir valet enkelt.
För en tysk vore det samma som om jag skulle välja att göra mina dagliginköp i en lanthandel i Virserum i stället för att åka till köpcentret Nova Lund.
Detta är inte menat som att racka ner på Åre igen, utan bara som att inse vilken dragningskraft Åre har på genomsnittliga centraleuropeer, så att man inte inbillar sig att det finns en massa turism att hämta söderifrån.
Och vad glad för det!
Hur skulle annars liftköerna i Åre se ut då?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem

Jämför sedan:
- Utbud av skidåkning
- Väder
- Snöförhållanden
- Väder
- Atmosfär
- Vyer
etc.

Åre är naturligtvis fantastiskt för dem som bor nära, men jag som är skåning bor mitt emellan, och då blir valet enkelt.
För en tysk vore det samma som om jag skulle välja att göra mina dagliginköp i en lanthandel i Virserum i stället för att åka till köpcentret Nova Lund.
Detta är inte menat som att racka ner på Åre igen, utan bara som att inse vilken dragningskraft Åre har på genomsnittliga centraleuropeer, så att man inte inbillar sig att det finns en massa turism att hämta söderifrån.
Och vad glad för det!
Fast det där stämmer inte:
I alperna finns minst hundra skidorter med ”internationell karaktär” (dvs skapligt lyxiga/dyra). I hela Skandinavien finns egentligen bara en.
Om du hade besökt Åre de senare åren, så hade du upptäckt att det är en mycket stor andel internationella gäster (även en delförklaring till köerna).

Säga vad man vill om Skistar, men de är duktiga på att paketera sin ”produkt”

PisteCarver

Aktiv medlem
Fast det där stämmer inte:
I alperna finns minst hundra skidorter med ”internationell karaktär” (dvs skapligt lyxiga/dyra). I hela Skandinavien finns egentligen bara en.
Om du hade besökt Åre de senare åren, så hade du upptäckt att det är en mycket stor andel internationella gäster (även en delförklaring till köerna).

Säga vad man vill om Skistar, men de är duktiga på att paketera sin ”produkt”
Ja, det var ju mååånga år sedan jag besökte Åre förstås.
Men på alla punkterna som jag listade vinner ju Alperna. Om sedan bara var tusende skidåkare i Centraleuropa väljer en längre och dyrare resa till Åre i stället, så räcker ju det ändå för att fylla hela orten.
Men som vi har diskuterat tidigare så är Åres liftsystem inte dimensionerat för antalet turistbäddar under högsäsong, så är det verkligen någon som önskar att det kommer fler turister till Åre?

Bobski

Medlem
Eftersom jag inte har någon spåkula kan jag inte veta hur det blir den kommande vintern, men tidigare säsonger var det förutom gäster från Norge och Finland många från Danmark, England och Baltstaterna. Ryssar som det var massor av för 20 år sedan är dock inte många nu längre.

PisteCarver

Aktiv medlem
Eftersom jag inte har någon spåkula kan jag inte veta hur det blir den kommande vintern, men tidigare säsonger var det förutom gäster från Norge och Finland många från Danmark, England och Baltstaterna. Ryssar som det var massor av för 20 år sedan är dock inte många nu längre.
Det blir nog färre turister överallt den kommande vintern.

skidmannen

Aktiv medlem
Jo skistar är bra på marknadsföring. I Sverige har dom dessutom hjälp av att tidningen Åka Åre, jag menar Åka Skidor, skriver om Åre som att det vore en internationell skidort av betydelse. För några år sen listades världens 10 bästa åk I tidningen och då var två på Åreskutan 😀.
Men hur som helst, skidåkning överlag har blivit rätt dyrt. Idrefjäll mm är nästan lika dyrt och boende sticker också iväg. Det finns en klar risk att det dyker. Åre klarar sig nog, folk med pengar som är lagom intresserade av skidåkning kommer alltid att åka dit, även om fanatikerna åker till alperna. Det hör till att man ska dit.

Svensson kan däremot börja fundera på om en vecka i lågzon i mörker och is i Åre är det bästa man kan få för 40.000, eller om man ska ta en vecka på Kanarieöarna för 30.000 inklusive vågsurfning i 4 dagar. Sälen och Idre lär drabbas mer än Åre, klientelet är varken fanatiska skidåkare eller har obegränsat med pengar.

Senast ändrad:

Bobski

Medlem
"Svensson kan däremot börja fundera på om en vecka i lågzon i mörker och is i Åre är det bästa man kan få för 40.000"
Alla har vi olika förutsättningar och krav, men det behöver inte kosta speciellt mycket om man skippar värsta veckan, dyra shots på Fjällgårn och värsta dyrhyran av utrustning. Jag kommer nog inte upp i den pengen med mina +40 skiddagar / säsong men så är jag småläning oxså.

skidmannen

Aktiv medlem
"Svensson kan däremot börja fundera på om en vecka i lågzon i mörker och is i Åre är det bästa man kan få för 40.000"
Alla har vi olika förutsättningar och krav, men det behöver inte kosta speciellt mycket om man skippar värsta veckan, dyra shots på Fjällgårn och värsta dyrhyran av utrustning. Jag kommer nog inte upp i den pengen med mina +40 skiddagar / säsong men så är jag småläning oxså.
Jo, själv har jag husbil och vi turar mest och kör på skidorna tills dom ger upp, men jag ser ju att det inte är mig man vill locka. Med Svensson menar jag en familj 4 pers, bekväma och så. Inga snåljåpar, utan man vill bo bekvämt och inte äta hemma varje kväll. Lunch på restaurang ett par dar. Liftkort en vecka kostar drygt 12000:-. Skidhyra 5000-7000. Stuga ca 12.000:-. Äta ute landar på kanske 600 till 1000 per gång. Sen ska man kanske gå på nåt bad eller åka zipline osv. Åka bil dit osv, kanske behöver man nya täckbyxor och handskar.Om man snålar så går det att bo för kanske 7000, bara äta hemma och i värmestugan, åka på skidor från BengansBudget mm. Men det är ändå mycket pengar.

larchii

Aktiv medlem

Jämför sedan:
- Utbud av skidåkning
- Väder
- Snöförhållanden
- Atmosfär
- Vyer
etc.

Och vad glad för det!
Var i alperna kan man se norrsken? Var i alperna kan man se renar som kryssar mellan pisterna (eller står och blockerar trafiken på vägen)? Var i alperna kan man ge sig ut på ett par mils längdskidor med stopp i en fäbod som serverar våfflor? Var i alperna kan du åka skoter (eller hundspann för den delen) i fullmåne i 20 minus?

Några av USP:arna som få alporter klarar att matcha?

PS. Idag (alltså 2:e oktober med 6-7 grader och lätt regn i luften) var det för övrigt en glad spansk turist som frågade om vägen upp till Skutan.

PS2. Var i alperna hittar man ett fullsatt "Biergarten" i början av oktober? ;)

PXL_20221001_103605166.MP.jpg

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Var i alperna kan man se norrsken? Var i alperna kan man se renar som kryssar mellan pisterna (eller står och blockerar trafiken på vägen)? Var i alperna kan man ge sig ut på ett par mils längdskidor med stopp i en fäbod som serverar våfflor? Var i alperna kan du åka skoter (eller hundspann för den delen) i fullmåne i 20 minus?

Några av USP:arna som få alporter klarar att matcha?

PS. Idag (alltså 2:e oktober med 6-7 grader och lätt regn i luften) var det för övrigt en glad spansk turist som frågade om vägen upp till Skutan.

Visa bilaga 19870
Var Höstmarknaden lika trevlig som den såg ut på bilderna man sett? :)

fredw

Aktiv medlem
Det kommer att bli några tuffa år, både för konsumenter och producenter. Investeringar kommer att skjutas på framtiden. De orter som kommer mest levande ur detta är de som redan har investerat på rätt sätt, under de goda åren. Och då menar jag centrala aspekter som t ex liftsystemen. Där måste man ligga ”före” så att man inte blir bortvald när efterfrågan på skidsemester minskar. För den kommer att minska. Det finns inte hur många som helst med ”gott om pengar”.

fredw

Aktiv medlem

I Oberstdorf eller Garmisch kanske? Och visst är våfflor gott men... Kaiserschmarrn? Jag har f ö varit i fjällen minst 20 veckor totalt och aldrig sett norrsken. Men jag ger inte upp!
Jag är svensk, uppskattar "mys" och att komma ini en varm stuga efter att ha varit ute i rått, blött och kallt väder, så jag förstår dock vad du menar. Men det är ganska svårsålt.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag är svensk, uppskattar "mys" och att komma ini en varm stuga efter att ha varit ute i rått, blött och kallt väder, så jag förstår dock vad du menar. Men det är ganska svårsålt.
Ja, det där begreppet ”värmestuga” kom jag i kontakt med när jag åkte till Funäs förra året eftersom gränserna var covid-stängda.
Obekant begrepp i Alperna av förklarliga skäl.

Men var och en får ju välja fritt vart man vill åka, det är ingen tävling. Man väljer det man gillar bäst helt enkelt, eller det som är tillgängligast. Hade jag bott i Mellansverige hade jag säkert oftare åkt skidor här hemma.
Summa summarum så utifrån vad jag gillar så är en vecka på en alport mycket trevligare än en fjällvecka. Jag är t ex ”anti” när det gäller stugboende och självhushåll på semester.
Och så är det ett jädrans blåsande i fjällen….🌪️;)

Emmis

Aktiv medlem
Nu har jag inte varit till Åre sen jag var tonåring på nån kyrkligsällskaosresa men jag vågar nästan påstå att de finländare som finner Åre attraktivt är få. Dels är det lika dyrt att ta sig dit som en alpresa och sen så är det långt bort. Iofs är finska lappland också långt bort men min uppfattning är att det drar mer. Nån som bor i södra delarna av landet(finland) får gärna rätta mig. Men jag har bott ~10år i helsingforsregionen och de jag hört åkt till Åre har varit få. Eller så har jag hängt i fel kretsar…

Några Ryssar lär väl inte besöka Åre i vinter åtmn

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ja, det där begreppet ”värmestuga” kom jag i kontakt med när jag åkte till Funäs förra året eftersom gränserna var covid-stängda.

Men var och en får ju välja fritt vart man vill åka, det är ingen tävling. Man väljer det man gillar bäst helt enkelt, eller det som är tillgängligast. Hade jag bott i Mellansverige hade jag säkert oftare åkt skidor här hemma.
Summa summarum så utifrån vad jag gillar så är en vecka på en alport mycket trevligare än en fjällvecka. Jag är t ex ”anti” när det gäller stugboende och självhushåll på semester.
Man har väl rifugos i alperna? Är ju inte alltid vårsol och vindstilla. :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Man har väl rifugos i alperna? Är ju inte alltid vårsol och vindstilla. :)
Nä, så är det ju.
Men det blåser väldigt mycket mindre än i fjällen. Och vid Nyår så står solen lika högt på himlen som i mars i fjällen. Den sköna säsongen i fjällen är ju bara mars/april.

”Värmestuga” som i fjällen, en liten uppvärmd trästuga med några bord och stolar, där man kan gå in och värma upp händerna och plocka fram sin termos, finns ju inte i Österrike i alla fall. Trevliga restauranger/barer där man i mysig miljö kan gå in och köpa sig en Glühwein finns det däremot gott om.☕🍷

Jag åker inte heller gärna till Alperna under Jul/Nyår eller januari, tycker det är för mörkt och kallt då. Åker helst dit på försäsong ont/nov, feb och till Påsk, och vill äta min lunch utomhus på en trevlig restaurangterass.
Det förklarar kanske varför fjällen i mitt tycke har en väldigt kort säsong.

skidmannen

Aktiv medlem
Trevligt med extra utdelning!

”I jämförelse med samma period föregående år, då samhället präglades av reserestriktioner och begränsningar kopplat till covid, är bokningsläget inför 2022/23 något sämre, minus 10 procent.”

larchii

Aktiv medlem

Absolut ingen tävling, men försökte bara förmedla att för en person från mellan-Europa kan svenska fjällen kännas mer exotiskt och spännande än alperna. 🇸🇪

Aja skit samma var tôskarna tar vägen, till helgen ska det i alla fall snöa i svenska och norska fjällen (såklart 3ggr så mycket hos norrbaggarna). 😎

Topp