Salomon Lord VS. Head john, allround.

Rimbokille

Ny medlem
Tjena! jag är ute efter ett par allroundskidor, alltså ett par skidor som kanske inte är bäst på nånting, men hyfsade på allt. Jag har kollat lite på Salomon Lord, då i längden 177cm och midja på 87mm och Head John i längden 180cm och midja på 94mm. Vilken av dessa skulle ni rekommendera?

Har även lite funderingar på vart man ska placera bindningen, ska man ha den standard, +3 eller +6 (helt mittmonterad)?

Tacksam för svar
Mvh
Andre

Slogen

Ny medlem
Har personligen inte provat någon av dom men Head vann Fri Flyts test i fjol i kategorien allround.
Dom är väl också lite billigare än Salomon skidorna?

PNyberg

Ny medlem
Rimbokille sa:
Tjena! jag är ute efter ett par allroundskidor, alltså ett par skidor som kanske inte är bäst på nånting, men hyfsade på allt. Jag har kollat lite på Salomon Lord, då i längden 177cm och midja på 87mm och Head John i längden 180cm och midja på 94mm. Vilken av dessa skulle ni rekommendera?

Har även lite funderingar på vart man ska placera bindningen, ska man ha den standard, +3 eller +6 (helt mittmonterad)?

Tacksam för svar
Mvh
Andre
Ja, vilka du än bestämmer dig för så ska du i varje fall INTE mittmontera de. Har du rekommenderad linje på -6cm så skulle jag kanske våga gå max +2cm för att inte göra skidan för orolig då en frammontering ger en kvickare skida. En 6cm frammontering på en skida som redan är så snabb som de 2 du väljer mellan blir bara helt fel.

nutrilainen

Ny medlem
Eftersom Head John är en betydligt bredare skida än Salomon Lord, skulle jag rekommendera Head John. Alltid fördel med bredade skidor om du ska köra i alla slags underlag (i pisten funkar de bra och i puder underlättar det mot hårt arbete).

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp