Salomon rocker2 108 längd

Tja!

Som rubriken lyder så är jag intresserad av salomon rocker2 108, men efter att ha stirrat sig blint på vilken längd man ska ha vänder jag mig mot er för att hjälpa mig.

Efter en del research, både här på freeride men även på andra sidor men jag har fortfrande svårt att reda ut vilken längd. Just nu står det mellan 182an och 190an och det jag kan reda ut och var egen erferenhet är det kortare skida för lekfullhet och längre skida för stabilitet.

Min fråga är dock, är det någon som HAR provat båda och kan säga hur de olika skidorna för sig? gör rockern att skidan känns mindre och smidigare eller blir svängvikter för mycket för att den längre ska vara smidig?

Jag är 182 cm lång, väger 72-74 pannor (beroende hur duktig jag varit på gymmet senaste tiden) och klarar alla typer av förhållanden och svårighetsgrader. Har en skidhistorik av ett par völkl gotama (innan rocker) 105 midja 190 cm, k2 obsethed 105 midja 179 cm, k2 hellbent 132 midja 189 cm, och har just nu ett par atomic bentchetler 123 midja 183 cm som jag använt som dailydriver.

Jag gillar att stå på i hög fart, samtidigt som jag gillar att glassa runt och leka.

Körhårt.

(finns det någon tråd som behandlar detta ämnet och kan ge mig ett svar på min fråga så snäll, Länka!)

mmarcus

Medlem
Jag tycker du ska köra på den längre då modellen i sig är väldigt lättåkt. Då får du en stabilare skida när du står på, och mer att landa på när du lägger dina 10 meters dropp. Åkte på skidan förra säsongen, och är 1 cm längre än dig men lite lättare. Finns ingen anledning att köpa den kortare i mitt tycke :)

Von_vettet sa:
Opinion 108/108c kanske Bauer?
Ja en Opinion är ju också ett alternativ, men då har vi ju samma fråga där när det kommer till längden.

Om man vidgar vyerna lite, vad finns det fler för alternativ som hade kunnat locka?

Von_vettet

Medlem
187 tror jag skulle passa dig som handsken.
@vattendroppe är ungefär samma längd och trivs fint. men ska vi kika på andra märken, så kanske black crows anima? 4FRNT Kye 110? Armada Invictus 108/108Ti?

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Jag är rätt samma storlek och tycker 187 är perfekt längd på 118 som daily driver (gen 1, tc-3.5) med lite ambitioner. När jag väl lärt mig hur jag skulle åka för att inte få nose-dives that is. Men på 108... Jadu. Mycket bra fråga! Testade den för några år sen i Åre, då även den i 187, tyckte den gick som ett spjut. Hade nog inte gått längre i alla fall, men jag har också lite speciella böjelser när det kommer till det där med att gå uppför, och då blir jävellånga skidor ett helt annat typ av härke att hålla koll på.

MnO

Aktiv medlem
Du ligger precis på gränsen i längd när det gäller R2 108 tycker jag. Utgångspunkten är 190, men samtidigt är du ganska lätt så du kommer inte överbelasta 182:an. 190 kommer att gå bättre i puder och högre fart naturligtvis. 182:an blir lekfull och rolig och lättare att rappa upp svängar med när det stökar till sig och man inte längre kan blåsa över allt. Det handlar om vilken känsla du eftersträvar. Ingen av längderna är fel, men det är en tydlig skillnad i karaktär.

När det gäller Opinion 108/108c är det utan tvekan 187cm som gäller. Personligen gillar jag den mer än R2 108, men det kanske inte är så konstigt eftersom jag har haft en del med utvecklingen av den att göra. R2 funkar alldeles utmärkt dock ska tilläggas och är billig. Även Black Crows Anima är en riktigt kul skida med ett spänstig och välbalanserad underton, dock med en aningen konservativ rocker och onödigt lång spannsektion i mina ögon.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp