Salomon Shift inställningar

Salomon Shift inställningar
Hej alla!

Fick igår hem mina nya Salomon Qst 106 med årets Shiftbindning på. Har även Salomon QST PRO 100 med techsulor som pjäxor.

Köpte skidorna och bindningarna online via Sportbittl så allt kom monterat och klart. Dock följde ingen bruksanvisning med. Din-inställningarna hittade jag direkt och det var inte alls svårt.

Dock!

När jag knäpper i pjäxorna i skidläge och lutar mig något bakåt känns det som att pjäxan kan vicka upp och ner i tådelen. Det finns ju en höj/sänkbar platta under foten och jag fattar hur jag höjer den men jag vet inte riktigt vad som är optimalt. Någon med kunskap som kan förklara?

Längst bak på hälen sitter ju även en skruv som justerar forward pressure som jag förstår det, det vet jag inte ens vad det är. Någon som som har lust att förklara även det?

Mvh,
 

termons

Aktiv medlem
Salomon Shift inställningar
Shif binding setup

Set the dins front & rear - which is pretty obvious - so if you don't know how then stop ready now and take your kit to a shop!

Set the forward pressure so that with the boot installed the raised rectangular silver 'block' is centred between the raised arrows in the knotched recess at the rear of the black heel housing.

Set the toe AFD height. When setting a height adjustable AFD the important thing, after first setting the forward pressure and clicking in your boot on top of the AFD gauge, is to firmly lever the boot cuff rearwards (toward to the ski tail) to ensure the the boot toe lugs are as high as possible in the toe binding. It's also important to trim off any burrs/damage on the toe lugs of your boot.

Alpine bindings with height adjustable AFD's are designed to be set up with a 0.5mm gauge. However the Shift is different as the gauge should only by 0.2mm or a double thickness of the instruction sheet that comes with the bindings. That means that the usual business card toe height is too great for the Shift and could lead to problems. And adjust the AFD height so that the boot has a firm but smooth 'feeler gauge' grip on the gauge.

There's a couple of other 'quirk' about the Shift AFD. Firstly there's quite a bit of backlash in the adjustment screw. And secondly the height adjustment is not fully linear but instead it has a number of 'steps' throughout its adjustment range. For these reasons it's important that you always adjust from low to high to take the backlash out of the screw and if, the AFD is on the cusp of one of the steps, it'll stay at it's lowest position.

So start low and adjust up. If you go too high/tight then drop down a few good turns and start again. And once set remove the boot and press downwards firmly on the AFD with the palm of your hand to ensure that it's fully seated. If the AFD then moves down slightly then you were right on the cusp of one of the steps and you need to repeat the setting process.

Boots with full AT soles will have the AFD close to or at the bottom of the adjustment. Boots with alpine soles with have the AFD close to or at the top of the adjustment. GripWalk/WTR soles will be middle'ish.

The Shift AFD's are very sturdy and once adjusted correctly will not move and AFAIK there's not been a case of anyone breaking one but they are available as spare parts.

And like any freeride touring binding make sure you clear the snow out of all the nooks'n'crannies etc and have clean boots. https://www.thepisteoffice.com/index.php/2013-09-09-17-07-34/touring-binding-de-icing.html

Note for the gnarly dudes:
The above set-up is as per the very clear instructions supplied with the bindings and as per the Salomon/Atomic/Armada tech manual.
However, if you are a genuine gnarly dude (ie big hucks, hard charging with dins that are 'off chart') then if I were setting you up I'd give to another mm of forward pressure (so the rear edge of the raised rectangular silver 'block' is centred between the raised arrows in the knotched recess at the rear of the black heel housing) and I'd set the AFD height to 0.1mm (ie, a single thickness of the instruction sheet).

Från Snowheads. Sorry för engelskan men det är enheldel att förklara som du ser.
 

steglund

Aktiv medlem
Salomon Shift inställningar
När jag knäpper i pjäxorna i skidläge och lutar mig något bakåt känns det som att pjäxan kan vicka upp och ner i tådelen. Det finns ju en höj/sänkbar platta under foten och jag fattar hur jag höjer den men jag vet inte riktigt vad som är optimalt. Någon med kunskap som kan förklara?
Som tillägg till termons utförliga redogörelse ovan, kan jag komplettera med att det går att använda ett vanligt papper för att stämma av höjdjusteringen av AFD:n. Om papperet läggs mellan sulan och AFD:n i fastspänt läge, ska det precis gå att dra loss papperet utan att det går sönder.
Det sägs att AFD:n kan hoppa till en lägre position, om den har ställts in på gränsen mellan två lägen. Det är inte helt lätt att se när den är bra inställd och här borde Salomon konstruerat en stadigare lösning, även om det går att leva med. Ta därför med dig verktyg för att rätta till justeringen vid behov, som nämnts ovan.
 

Marboh

Aktiv medlem
Salomon Shift inställningar
1B6E44F6-FA8D-467D-92CD-1E68EB234D11.jpeg
 

steglund

Aktiv medlem
Salomon Shift inställningar
En 80g A4 är ca.0,1mm tjock. ☝
Jag hänvisar till MnO:s redogörelse i en annan tråd:
I det högre läget. Annars kommer du att känna glapp när du åker. Om pappret går att dra loss utan att gå sönder räcker det mellanrummet mer än väl. Jag har alltid drag lite extra på höjden på Salomon genom alla år för att få en tightare känsla. Jag drar åt till pappret nyper, men inte mer än så, vilket kanske är ett kvarts till ett halvt varv högre än normalt. Det löser ut som det ska ändå. Shift är lite lurigare med sina steg, men ändå är det det högre läget som gäller.
 

Gizmoo

Ny medlem
Salomon Shift inställningar
Blir inte riktigt klok på afd plattan.

Jag har fått för mig nu att det inte går att finjustera höjden på plattan. Antingen hoppar plattan ner ett steg eller upp ett steg om man flexar lite på den utan pjäxan i. Varje steg höjer eller sänker plattan 1.5 mm.

I den lägre nivån blir det ett litet synligt glapp mellan pjäxan och platta och i nästa steg blir det väldigt tight (när man tryckt pjäxan bakåt och lyfter tådelen).

Är jag helt ute och cyklar gällande nivåerna eller ska man ge fan i att flexa på plattan med händerna? Känns ändå som den ändå borde hoppa till närmaste läget när man är ute och åker oavsett?

Hoppas det jag skriver är förståeligt.
 
Senast ändrad:

QRikard

Medlem
Salomon Shift inställningar
Lär dig hur många varv/del av varv det krävs för att AFDn ska hoppa upp en nivå. Börja skruva från botten och tryck försiktigt ned afdn när du höjer den så borde du känna med fingret/handen när den hoppar till.
Kommer inte ihåg exakt då det var ett år sen jag skruvade i den sist. Men säg att det krävs 1 varv för att den ska hoppa upp ett steg, då ska du efter du kommit till steget du är ute efter fortsätta skruva 0,75 varv till och därefter stanna. Då får du maximal anläggningsyta och den ska inte hoppa ned igen vid belastning.
Kommer du upp ett steg för långt, skruva ned den minst två steg innan du höjer igen för annars är det risk för trubbel.

Jag har ställt in mina så det knappt går att få ut pappret utan att det går sönder. När pjäxan är i så går det med lite våld att trycka ut afdn i sidled men den åker inte tillbaka av sig själv innan man lyfter tån/lätt bakvikt. Kanske lite hårt men steget under gör att jag känner glappet i åkningen.

Efter denna inställning så har jag inte behövt justera afd på min shift på ca 20 åkdagar(?). Så det verkar fungera men kan bara rakt av instämma att konstruktionen är kass, och deras manual ännu sämre som inte ens nämner att den ställs in i steg.

För att svara på frågan, kan du trycka ned AFDn med handen så har du antingen sabbat mekanismen redan eller så har du inte fortsatt skruva tillräckligt (från steget fortsätt ytterligare 75% så den är just under nästa steg).
 
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp