Salomon Shift

MnO

Aktiv medlem
Salomon Shift
frankbolsoy sa:
Bindningen säljs ju som glass i solsken så varför göra något åt det?
Just nu säljer den som glass på beachen för att den är ensam på marknaden (och även för att de flesta som köper den inte känner till diskussionen i forumvärlden). Men om dom inte gör något åt dom små irriterande problemen i framtiden kommer försäljningen att dyka brant om eller kanske snarare när någon konkurrent kommer ut med något liknande som löser uppgiften bättre. Det tar nog ett tag, men den dagen kommer garanterat. Och det går också fort att rasera ett så gott rykte och hype som finns kring Shift. Om Salomon gör rätt nu och fixar till detaljerna med en uppgradering kommer de att få en bindning som kommer att vara MYCKET svårslagen för konkurrenterna.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Salomon Shift
Säljer de verkligen så bra? Finns det siffror? De började ju rea dem redan i nov/dec känns det som...
Här nere (i Engelberg och Andermatt) har jag inte sett många, och nästa alla ägda av svenskar på långhelg som mest kört i pisten. ;)

dallan

Medlem
Salomon Shift
Kalle_Luzern sa:
Säljer de verkligen så bra? Finns det siffror? De började ju rea dem redan i nov/dec känns det som...
Här nere (i Engelberg och Andermatt) har jag inte sett många, och nästa alla ägda av svenskar på långhelg som mest kört i pisten. ;)
Den säljer bra, skulle tro att AG har sålt 300-400 par bara dom. Är nog lätt den bindning som det säljs mest av med den prislappen.

CDP

Medlem
Salomon Shift
Kalle_Luzern sa:
Det finns ett ställe i Chamonix som reade ut allt inkl Shift under en dag(30%). Jag satt hos en bootfitter den dagen och han var inte speciellt nöjd att dom hade rea på den då ägaren hade bett bootfitting stället om hjälp att få tag på fler.
Vad jag vill säga med detta är att det var extraordinärt att en butik valde att köra rea på den, trots att det bara var en dag.

Vad menar du med ”känns det som”?

Av säsongare i här i Chamonix så har uppskattningsvis varannan en Shift. Överlägset vanligaste bindningen här skulle jag säga.

Har ett par goda vänner som jobbar åt Amer Sports i Annecy, Shiften är den enda produkten ur sortimentet som plockats bort från personalköp p.g.a. brist på tillgång.

Så visst säljer bindningen, konstigt vore det annars kan man man ju tycka. :)

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Salomon Shift
dallan sa:
Kalle_Luzern sa:
Den säljer bra, skulle tro att AG har sålt 300-400 par bara dom. Är nog lätt den bindning som det säljs mest av med den prislappen.
300-400???? Låter som en sjuk mängd...
@Jarle hur många har ni sålt?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Salomon Shift
edelovekillerr sa:
Kalle_Luzern sa:
Det finns ett ställe i Chamonix som reade ut allt inkl Shift under en dag(30%). Jag satt hos en bootfitter den dagen och han var inte speciellt nöjd att dom hade rea på den då ägaren hade bett bootfitting stället om hjälp att få tag på fler.
Vad jag vill säga med detta är att det var extraordinärt att en butik valde att köra rea på den, trots att det bara var en dag.

Av säsongare i här i Chamonix så har uppskattningsvis varannan en Shift. Överlägset vanligaste bindningen här skulle jag säga.

Har ett par goda vänner som jobbar åt Amer Sports i Annecy, Shiften är den enda produkten ur sortimentet som plockats bort från personalköp p.g.a. brist på tillgång.

Var baserat på några inlägg i "cykeln på köpet"-tråden här på freeride, XXL och Intersport körde 25% rabatt.
Sen om den säljer bra på nischmarknad som Chamonix är väl inte förvånande, snarare förvånande att den inte säljer bättre i Engelberg...
Om de sålt bättre än vad de lyckats producera säger väl mer om Salomons egna förväntningar och förmåga att svara på oväntad (?) efterfrågan än om att det faktiskt säljs "som glass i solsken". Med tanke på rean på stora kedjor tidigt på säsongen kanske snarare felberäkning om var/när målgruppen faktiskt handlar och osmart fördelning av tillgängliga enheter på marknaden? Men utan data vet vi ju inte säkert.

kurono

Aktiv medlem
Salomon Shift
Kostar 348 euro på sportbittl. Definitivt billigare än alla andra köttigare turbindningar på marknaden just nu.

dallan

Medlem
Salomon Shift
Hasse_Lindborg sa:
dallan sa:
Kalle_Luzern sa:
Det är spekulativt, men 200+ i.a.f
AG säljer sjuka mängder prylar. Hört att det är den butiken i Europa som säljer flest pjäxor. Om man ser till enskild butik.

CDP

Medlem
Salomon Shift
Kalle_Luzern sa:
edelovekillerr sa:
Kalle_Luzern sa:

Var baserat på några inlägg i "cykeln på köpet"-tråden här på freeride, XXL och Intersport körde 25% rabatt.
Sen om den säljer bra på nischmarknad som Chamonix är väl inte förvånande, snarare förvånande att den inte säljer bättre i Engelberg...
Om de sålt bättre än vad de lyckats producera säger väl mer om Salomons egna förväntningar och förmåga att svara på oväntad (?) efterfrågan än om att det faktiskt säljs "som glass i solsken". Med tanke på rean på stora kedjor tidigt på säsongen kanske snarare felberäkning om var/när målgruppen faktiskt handlar och osmart fördelning av tillgängliga enheter på marknaden? Men utan data vet vi ju inte säkert.
Förlåt, men jag tycker att det säger mer om dessa enorma kedjor.
Om Elgiganten rest ut Samsungs S10 snart så säger det mig inte speciellt mycket om efterfrågan av den telefonen, utan mer hur stora kedjor väljer att jobba.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Salomon Shift
dallan sa:
Hasse_Lindborg sa:
dallan sa:
AG säljer sjuka mängder prylar. Hört att det är den butiken i Europa som säljer flest pjäxor. Om man ser till enskild butik.
Ja det stämmer att de sålde mest pjäxor för något år sedan.. Men att säga så där att de säljer 300-400 shift så långt i år är mycket att spekulera i. Men
@snej vet nog kanske mer hur många som har sålts i Sverige...

dallan

Medlem
Salomon Shift
Hasse_Lindborg sa:
dallan sa:
Hasse_Lindborg sa:
Ja det stämmer att de sålde mest pjäxor för något år sedan.. Men att säga så där att de säljer 300-400 shift så långt i år är mycket att spekulera i. Men
Hört på omvägar att dom beställde 200 par, efter dom sålt slut första laddningen. Vet dock inte vilken volym den låg på.
Men 50-100 bindningar känns inte som en orimlighet.
Sen är vad man hör det man hör, vilket ofta är långt ifrån sanning :)
Men med tanke på deras omsättning känns 200 par minst rimligt. Alla vill ut och gå, åtminstone i teorin.

snej

Aktiv medlem
Salomon Shift
Hasse_Lindborg sa:
dallan sa:
Hasse_Lindborg sa:
Har faktiskt inte en aning om antalet sålda shift. Kan såklart luska lite, men är osäker på om det är siffror som man vill fronta med.

Sale

Medlem
Salomon Shift
Tjena! Apropå ingenting i den här tråden förutom bindningen i sig men:

Någon som sitter på en 100mm-shift (Salomon elr Atomic) och skulle vilja byta mot en 110a (atomic-varianten)? Helt oanvänd. Skulle va helt fine med om din är lite använd, bara den inte börjat fungera dåligt...

erik_lagg

Aktiv medlem
Salomon Shift
Någon som vet om Shift blir förbättrad till nästa säsong? De flesta verkar ju nöjda men verkar vara något struligt med skistoppersena enligt några. I korthet - ska man köpa på rea eller avvakta?

Pillard

Aktiv medlem
Salomon Shift
erik_lagg sa:
Någon som vet om Shift blir förbättrad till nästa säsong? De flesta verkar ju nöjda men verkar vara något struligt med skistoppersena enligt några. I korthet - ska man köpa på rea eller avvakta?
Har tyvärr inget svar på frågan men kan bara avrapportera att jag haft absolut noll krångel med mina på en resa med 4 heldagars turande. Stoppersen satt fast alldeles ypperligt men då kan ju också nämnas att jag manuellt drog upp dem och tryckte ner låset. Däremot är det lite meckigt att få loss stoppersen för att komma tillbaka till åkläge och det är en manover som behöver en stav för att bända loss. Det är möjlig att det går med händerna men risken för att klämma stelfrusna fingrar är lite för stor för min smak.

Över lag så är min lärdom att problem med stoppers som lossar mest verkar bero på handhavandefel. Frun hade problem under flera år med sina Vipecs att bromsarna lossade. Jag testade nu att på samma sätt hålla upp bromsarna manuellt och säkerställa att gåläget verkligen klickar i. Då var det inga som helst problem.

Koppelman

Aktiv medlem
Salomon Shift
Pillard sa:
erik_lagg sa:
Har tyvärr inget svar på frågan men kan bara avrapportera att jag haft absolut noll krångel med mina på en resa med 4 heldagars turande. Stoppersen satt fast alldeles ypperligt men då kan ju också nämnas att jag manuellt drog upp dem och tryckte ner låset. Däremot är det lite meckigt att få loss stoppersen för att komma tillbaka till åkläge och det är en manover som behöver en stav för att bända loss. Det är möjlig att det går med händerna men risken för att klämma stelfrusna fingrar är lite för stor för min smak.

Över lag så är min lärdom att problem med stoppers som lossar mest verkar bero på handhavandefel. Frun hade problem under flera år med sina Vipecs att bromsarna lossade. Jag testade nu att på samma sätt hålla upp bromsarna manuellt och säkerställa att gåläget verkligen klickar i. Då var det inga som helst problem.
Har inte heller haft något problem med stoppers, men då har även jag manuellt dragit upp stoppersen parallelt med skidan innan jag fält ner låsarmen. Har inte behövt använda någon stav, däremot får man använda lite kraft när man lossar låsarmen för skistoppersen igen. Kan således intyga att det finns en överhängande risk att klämma/mosa fingrar både när man lossar stoppers samt när man fäller tillbaka den blå tådelen.

Salomon Shift
Koppelman sa:
Pillard sa:
erik_lagg sa:

Har inte heller haft något problem med stoppers, men då har även jag manuellt dragit upp stoppersen parallelt med skidan innan jag fält ner låsarmen. Har inte behövt använda någon stav, däremot får man använda lite kraft när man lossar låsarmen för skistoppersen igen. Kan således intyga att det finns en överhängande risk att klämma/mosa fingrar både när man lossar stoppers samt när man fäller tillbaka den blå tådelen.
!
Jag håller med ovan två inlägg. Inga problem denna vinter med Shift men även jag kör den manuella varianten.

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Salomon Shift
Sale sa:

Någon som sitter på en 100mm-shift (Salomon elr Atomic) och skulle vilja byta mot en 110a (atomic-varianten)? Helt oanvänd. Skulle va helt fine med om din är lite använd, bara den inte börjat fungera dåligt...
Det kan vara så att jag har ett par stoppers över i 110, jag kollar hemma och återkommer

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Salomon Shift
Och BTW jag har kört mina rätt hårt i Engelberg under påsken, både på tur, i backe och i offpisten.
Brukar vara sjukt kräsen men tycker de har funkat grymt bra. Inte mycket pill på tur och väldigt stabila i pist.
Sitter monterade på ett par QST99 188cm av årets modell och åkts med Dalbello Lupo 130c.

erik_lagg

Aktiv medlem
Salomon Shift
Anders_Nilson sa:
Och BTW jag har kört mina rätt hårt i Engelberg under påsken, både på tur, i backe och i offpisten.
Brukar vara sjukt kräsen men tycker de har funkat grymt bra. Inte mycket pill på tur och väldigt stabila i pist.
Sitter monterade på ett par QST99 188cm av årets modell och åkts med Dalbello Lupo 130c.
Låter bra! Lika stabilt som en alpinbindning - typ sth eller griffon?

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Salomon Shift
erik_lagg sa:
Anders_Nilson sa:
Låter bra! Lika stabilt som en alpinbindning - typ sth eller griffon?
Hade Q98 med Griffon 188cm innan och den kombon är minst lika stabil

Sale

Medlem
Salomon Shift
Anders_Nilson sa:
Sale sa:

Det kan vara så att jag har ett par stoppers över i 110, jag kollar hemma och återkommer
Butiken gick med på att sätta på ett par 100ingar istället för 110or som egentligen ingick, så problemet löste sig! Men tack ändå!

antonkappel

Medlem
Salomon Shift
erik_lagg sa:
Har åkt och turat på shift under hela säsongen denna vinter och har bråkat med skistoppern ett par gånger. Problemet som jag upplevt framkommer främst när du åkt lite innan och sen ska växla till att börja gå. Då har det ibland samlats lite is vid låsningen så att man får svårt att klicka i stoppern i gå-läge. Dessa små isklumpar kan vara ganska stökiga att få ut då det är trångt.

I övrigt nöjd, inga tjuvlösningar och känns lika stabila som mina alpinbindningar med samma DIN.

Senast ändrad:

QRikard

Aktiv medlem
Salomon Shift
termons sa:
Då måste jag också ha en förproduktions bindning för Afd är verkligen svårt att få att hållas på rätt ställe. Otroligt konstig mekanism och lätta att ställa så att den sjunker när man belastar den/åker. Undrar om det är det som gjort tån på pjäxan litet sargad...?

Har inte fått Afd att funka ännu men skall nu prova följande formel....från teton.

"You definitely don't want any load on the AFD when making adjustments, as the stair-steps will catch on each other.

When adjusting the AFD upward toward the boot, notice how the mechanism clicks roughly every 1.25 turns of the screw. That's the wedge jumping to the next step. So you definitely don't want to stop adjusting right after it clicks, because you're right on the edge of a step and a hard landing on the AFD could drop it down to the next lower step. Adjust upward until the AFD makes its last click before touching your boot, then tighten the screw 1/2 to 3/4 of a turn so the current step is fully engaged, and stop. DO NOT REVERSE THE DIRECTION OF THE SCREW. If you do, you'll leave play between the grooved plates and the floating wedge, which will allow wedge to pop out and the AFD will drop next time it's weighted.

So if you went too far and need to adjust the AFD down, back it down well away from the boot sole, and then make another run at adjusting it upward. Listen and look for the last click as you move the AFD into final position, then tighten 1/2 to 3/4 turn, and stop. Again, if you have to reverse the screw, drop the AFD way down and start over."
Tack för guiden. Jag har dock ett bekymmer.
Om jag skuvar upp AFDn 4 steg så är det ett glapp på ca 0,8 mm, jag får in 8 papper (postit för den nyfikne) för att det ska gå lagom trögt när jag har lätt bakvikt på pjäxan. Då följer inte AFDn med när jag drar ut lapparna.
Skruvar jag upp ett steg till (+3/4 varv) så går AFDn mycket trögt att pressa i sidled utan papper och med lätt bakvikt. Jag behöver lägga på mycket bakvikt för att AFDn ska återgå till sin normala position med hjälp av fjädern. Jag får inte in ett ark under pjäxan när den sitter på plats men det går att dra ut pappret utan att det går sönder med lätt bakvikt på pjäxan men det är inte mycket marginal.

För att göra allt lättare så skiljer det lite mellan bindningarna och pjäxorna. Kanske ett halvt papper, så 0,05 till 0,01 mm. Vilket gör rätt stor skillnad på upplevda belastningen på AFDn. Kan bero på tolerans + montering och kanske framförallt att mina pjäxor är lite nötta vid tån redan.

Hur ska jag ställa in bindningen?
Just under 5e steget borde vara perfekt men det är lite svårt att lösa...
Jag har ett par Dalbello lupo ax120 med alpinsula. Så skalet är mjukt vilket gör att glapp kommer äta upp pjäxans tådel ganska omgående, förutom åkningen då som inte blir lika kul med glapp. Samtidigt som jag är rädd om knäna så vill verkligen att bindningen löser ut korrekt vilket var hela syftet med shiften...

Jag har inte åkt och belastat skidorna nu men om jag förstår det rätt så kommer inte AFDn att sätta sig om man ställt in den enligt ovan.

MnO sa:
Även ett stort tack till MnO för den mycket detaljerade beskrivningen av för och nackdelar med konstruktionen!

MnO

Aktiv medlem
Salomon Shift
QRikard sa:
Tack för guiden. Jag har dock ett bekymmer.
Om jag skuvar upp AFDn 4 steg så är det ett glapp på ca 0,8 mm, jag får in 8 papper (postit för den nyfikne) för att det ska gå lagom trögt när jag har lätt bakvikt på pjäxan. Då följer inte AFDn med när jag drar ut lapparna.
Skruvar jag upp ett steg till (+3/4 varv) så går AFDn mycket trögt att pressa i sidled utan papper och med lätt bakvikt. Jag behöver lägga på mycket bakvikt för att AFDn ska återgå till sin normala position med hjälp av fjädern. Jag får inte in ett ark under pjäxan när den sitter på plats men det går att dra ut pappret utan att det går sönder med lätt bakvikt på pjäxan men det är inte mycket marginal.

För att göra allt lättare så skiljer det lite mellan bindningarna och pjäxorna. Kanske ett halvt papper, så 0,05 till 0,01 mm. Vilket gör rätt stor skillnad på upplevda belastningen på AFDn. Kan bero på tolerans + montering och kanske framförallt att mina pjäxor är lite nötta vid tån redan.

Hur ska jag ställa in bindningen?
Just under 5e steget borde vara perfekt men det är lite svårt att lösa...
Jag har ett par Dalbello lupo ax120 med alpinsula. Så skalet är mjukt vilket gör att glapp kommer äta upp pjäxans tådel ganska omgående, förutom åkningen då som inte blir lika kul med glapp. Samtidigt som jag är rädd om knäna så vill verkligen att bindningen löser ut korrekt vilket var hela syftet med shiften...

Jag har inte åkt och belastat skidorna nu men om jag förstår det rätt så kommer inte AFDn att sätta sig om man ställt in den enligt ovan.

MnO sa:
Även ett stort tack till MnO för den mycket detaljerade beskrivningen av för och nackdelar med konstruktionen!
I det högre läget. Annars kommer du att känna glapp när du åker. Om pappret går att dra loss utan att gå sönder räcker det mellanrummet mer än väl. Jag har alltid drag lite extra på höjden på Salomon genom alla år för att få en tightare känsla. Jag drar åt till pappret nyper, men inte mer än så, vilket kanske är ett kvarts till ett halvt varv högre än normalt. Det löser ut som det ska ändå. Shift är lite lurigare med sina steg, men ändå är det det högre läget som gäller.

QRikard

Aktiv medlem
Salomon Shift
MnO sa:
I det högre läget. Annars kommer du att känna glapp när du åker. Om pappret går att dra loss utan att gå sönder räcker det mellanrummet mer än väl. Jag har alltid drag lite extra på höjden på Salomon genom alla år för att få en tightare känsla. Jag drar åt till pappret nyper, men inte mer än så, vilket kanske är ett kvarts till ett halvt varv högre än normalt. Det löser ut som det ska ändå. Shift är lite lurigare med sina steg, men ändå är det det högre läget som gäller.
Tackar! Jag hade redan ställt in det på det högre läget för bindningarna var inställda på det lägre när jag fick hem dom från butiken och kände av glappet vilket inte är kul. Gjorde om det hemma när allt är torrt och isfritt för att vara säker på att jag ligger rätt mellan stegen.
Det går att dra ut pappret utan att det går sönder men det är inte mycket marginal. Så förhoppningsvis är det ganska perfekt. Kände inte av något glapp men det var mjukt i backen så svårt att säga exakt men det lär märkas nästa säsong.

MrBergentz

Medlem
Salomon Shift
Tjena! Någon som vet om Salomon gått ut med någon rekommendation angående bindningens läge för längre förvaring? Vet att mina på Dynafit Radical rekommenderas det att tådelen ställs i "ski mode" för att fjädrarna inte ska stå i utspänt läge för länge!

dallan

Medlem
Salomon Shift
MrBergentz sa:
Tjena! Någon som vet om Salomon gått ut med någon rekommendation angående bindningens läge för längre förvaring? Vet att mina på Dynafit Radical rekommenderas det att tådelen ställs i "ski mode" för att fjädrarna inte ska stå i utspänt läge för länge!
Skulle förvara den som den levereras, alltså i åkläge.

simp1

Medlem
Salomon Shift
Jag är på jakt efter ett par shift bindningar och såg att skistar-shopen säljer de som årsmodell 19/20, någon med insyn som vet om det är någon skillnad på 18/19 och 19/20 modellen?

Ruben

Medlem
Salomon Shift
simp1 sa:
Jag är på jakt efter ett par shift bindningar och såg att skistar-shopen säljer de som årsmodell 19/20, någon med insyn som vet om det är någon skillnad på 18/19 och 19/20 modellen?
Inga ändringar på Shift-bindningen till nästa säsong. Så 19/20 är samma som 18/19.

simp1

Medlem
Salomon Shift
Ruben sa:
simp1 sa:
Inga ändringar på Shift-bindningen till nästa säsong. Så 19/20 är samma som 18/19.
Tack för snabbt svar. Då beställer jag hellre ett par rabatterade än ett par som det står 19/20 på!

steglund

Aktiv medlem
Salomon Shift
@MnO
Hur har det gått med dina funderingar kring detaljerna som brister i Shifts konstruktion? Har de nått fram till Salomon?
Jag håller med om att det mesta handlar om småsaker som borde vara rätt lätta att justera, men som ändå är irriterande. Rätt anmärkningsvärt att de inte redan gjort en uppdatering inför årets modell, med tanke på hur många som har klagat på bl a stoppers som lossnar i gå-läget.
Med en stadigare AFD, hälhöjare som stannar stabilt i uppfällt läge och stoppers som inte lossnar, hade det blivit en mycket svårslagen bindning.
Jag instämmer med tidigare inlägg - Salomon borde genast anställa dig som testare! Då hade inte sådana här retfulla småproblem på en i övrigt fantastisk produkt slunkit igenom.

drH

Medlem
Salomon Shift
Någon som kan tipsa om en pappersmall som verifierat funkar? Grottar man ner sig på TGR verkar det vara lite oklart exakt var främsta, cenrummontreade skruven ska sitta. Eller så är jag trög, obeslutsam och nojjig.

Tack på förhand!

/drH

Salomon Shift
Tjena!

Har inte så stor koll på hur alla de olika bindningarna fungerar rent mekaniskt och är lite nyfiken på att lära mig lite mer om det. Överallt under det senaste året så har ju alla pratat om den otroliga bindningen Shift och att det är sådan game changer. Men jag har inte riktigt fattat vad det är som är en sådan gamechanger, hur fungerar det rent mekaniskt. Så nu undrar jag er här på forumet ifall någon av er skulle kunna förklara för mig vad som är så bra och varför den sticker ut så mycket från alla andra bindningar. Eller är det bara bra marknadsföring som har gjort att alla pratar om den?

Luktar som att det blir en repris på Marker Kingpin.
Stor hype i skidtidningar och på butiksgolven år 1. Sen kommer problemen och reklamationerna.

Har redan sett en hel del problem med dessa.
Rekommenderar G3 ion, Atk 14 eller dynafit 2.0
Mycket mer pålitliga!

Pillard

Aktiv medlem
Salomon Shift
Luktar som att det blir en repris på Marker Kingpin.
Stor hype i skidtidningar och på butiksgolven år 1. Sen kommer problemen och reklamationerna.

Har redan sett en hel del problem med dessa.
Rekommenderar G3 ion, Atk 14 eller dynafit 2.0
Mycket mer pålitliga!

förutom då att det rent mekaniskt inte är samma sak. Ingen av de bindningarna du nämner har någon som helst horisontell elasticitet i tån. Shift är dock att jämföra med en alpinbindning i det avseendet (nästan) Sen finns det kvalitetsproblem (har sett några enstaka fel) och funktionsproblem (@MnO har listat ett gäng nånstans) men att säga att man borde välja en Ion eller Radical2 istället är ju inget vidare eftersom produkterna inte alls har samma funktion

Geson

Medlem
Salomon Shift
Nån som sitter inne på en bra guide hur man justerar Shiften? Beställde från Conrad som ju bara grundjusterar efter sulmåttet.

Topp