Tack för guiden. Jag har dock ett bekymmer.
Om jag skuvar upp AFDn 4 steg så är det ett glapp på ca 0,8 mm, jag får in 8 papper (postit för den nyfikne) för att det ska gå lagom trögt när jag har lätt bakvikt på pjäxan. Då följer inte AFDn med när jag drar ut lapparna.
Skruvar jag upp ett steg till (+3/4 varv) så går AFDn mycket trögt att pressa i sidled utan papper och med lätt bakvikt. Jag behöver lägga på mycket bakvikt för att AFDn ska återgå till sin normala position med hjälp av fjädern. Jag får inte in ett ark under pjäxan när den sitter på plats men det går att dra ut pappret utan att det går sönder med lätt bakvikt på pjäxan men det är inte mycket marginal.
För att göra allt lättare så skiljer det lite mellan bindningarna och pjäxorna. Kanske ett halvt papper, så 0,05 till 0,01 mm. Vilket gör rätt stor skillnad på upplevda belastningen på AFDn. Kan bero på tolerans + montering och kanske framförallt att mina pjäxor är lite nötta vid tån redan.
Hur ska jag ställa in bindningen?
Just under 5e steget borde vara perfekt men det är lite svårt att lösa...
Jag har ett par Dalbello lupo ax120 med alpinsula. Så skalet är mjukt vilket gör att glapp kommer äta upp pjäxans tådel ganska omgående, förutom åkningen då som inte blir lika kul med glapp. Samtidigt som jag är rädd om knäna så vill verkligen att bindningen löser ut korrekt vilket var hela syftet med shiften...
Jag har inte åkt och belastat skidorna nu men om jag förstår det rätt så kommer inte AFDn att sätta sig om man ställt in den enligt ovan.
MnO sa:
Även ett stort tack till MnO för den mycket detaljerade beskrivningen av för och nackdelar med konstruktionen!