Salt Lake City/Utah 1-11 feb

axlee

Ny medlem
Hej

Nu i vinter (1-11 februari) åker jag till SLC/Utah. Runt SLC ligger ca 10 orter som vi tar oss till med hyrbil. Men eftersom vi bara har 10 skiddagar så blir det kanske lite hektiskt att försöka ta alla orter. Jag undrar därför om någon här har varit i någon av orterna innan som kan rekommendera det ena eller det andra? Jag brinner för offpiståkning men uppskattar också breda och branta pister. Jag har försökt googla runder lite för att hitta orter där turisterna inte flockas men utan något större resultat.

Även om ni inte har varit där innan kanske ni ändå har lite kunskap om orterna som jag gärna vill ta del av också!

Utah Resort: http://www.skiutah.com/winter/

/axlee

liedholm

Ny medlem
Svårt att svara, så säger bara som så att: Avvakta tills ni är på plats och se vad för väder ni får.

Dumpar det så ska ni så klart åka i Alta och Snowbird. De andra orterna är inte intressanta för er dessa dagar. Åker ni till Utah under så kort tid så skulle ni vara besvikna om ni inte åkte i Little Cottonwood, som är anledningen till Utahs rykte som puderparadis. Var dock beredda på enorma mängder folk på berget när det har dumpat. Brasklapp är dock att bara åka Alta och Snowbird i veckorna. Helger och helgdagar är det stört mkt folk om det är bra åkning.

Helgerna skulle jag rekommendera Solitude. Lite flackare åkning och lite mindre snö än Snowbird, men inte ens hälften så mkt folk under helgerna.

Vill ni åka pist så skulle jag säga Deer Valley. Park City är i mitt tycke som ett Sälen på steroider.

Avslutninsvis. Vänta och se vad vädret bjuder på. Dumpar det så är det Snowbird och Alta som gäller. Snöar det inte så är det mesta dåligt, förutom Deer och troligtvis Park.

SSyk

Ny medlem
Powder Mountain kan vara ett alternativ om det är för mycket folk i Alta/Snowbird. Inte lika stort, högt eller brant, men det finns off pist som inte så många är ute efter.

axlee

Ny medlem
Låter vettigt att försöka bocka av de populära orterna under vardagarna. Man får hoppas på att det snöar när man bara är där 1,5 vecka. Ska lägga era tips på minnet!

Hur är orterna i jämförelse med annat? Storlek/folk/offpist/liftkapacitet? Har varit i Vail, Beaver Creek och Breckenridge tidigare men dessa är väl mycket större?

Tackar för svaren!

saraS3

Medlem
Jag har bott i Park City i 3 år så jag kan lite om området. Alta och Snowbird är såklart ett måste om man åker till Utah men det vet ni nog redan. Sen finns det powder mountain som är bra om man vill åka powder på helger när alla är och trängs i Snowbird och Alta för det kan bli ganska fullt där. Både på vägen upp genom Little Creek Canyon och i lifterna om det precis snöat.

Brighton och Solitude som ligger i Big Cottonwood Canyon är också alternativ om man vill ha lite mindre folk och nästan lika bra åkning som Snowbird och Alta. De är lite mindre och har lite mindre fallhöjd men där brukar finnas gott om snö och mycket skogsåkning.

Jag åkte själv mest i Park City och The Canyons för att det var närmast från där jag bodde och i PC kunde jag åka efter skolan för de har night skiing. Park City har en väldigt fin park och där finns fina pistade backar. Man kan även hitta en del puder men med tanke på utbudet av andra system med bättre off pist ska man nog inte spendera en Powder day i PC.

The Canyons är det största systemet i Utah och där finns lite av varje men de har inte något jätte speciellt som Park Citys park eller Snowbirds puder. Jag skulle säga att det nog är det bästa systemet för en familjesemester. Fast där finns möjligheten att åka back country ner i mill creek canyon och big cottonwood från toppen av liften 9990 i The Canyons och det går inte från de andra systemen.

Deer Valley är bara för skidåkare precis som alta och det är ganska dyrt och snobbig. Där finns väldigt fina pistade backar men man kan faktiskt hitta förvånansvärt bra puderåkning där eftersom de flest som åker där håller sig i de pistade backarna.

Hoppas det hjälpte lite :)

Senast ändrad:

axlee

Ny medlem
Tackar för svaret!

Låter ju underbart med åkning efter skolan också måste jag säga. Har fått mycket bättre koll nu, ser verkligen fram mot resan. Kommer bli stressigt att trycka in allting på 10 dagar dock!

/axlee

Clutch799

Ny medlem
Tjo

Jag ska åka i Alta/Snowbird/Park etc vecka 5, 27 jan-3 feb. Jag bor på motell i Sandy och hyr bil.

Behöver nån att åka med (puder), sen fixar jag transporten. Bara att höra av sig!

//Jon

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp