Samma bindning på x antal skidor = inserts

snorkel

Ny medlem
Har köpt inserts och monterat dessa. Anledningen är att kunna ha en och samma bindning
och enkelt kunna flytta den mellan olika skidor.
Finessen med det är att på samma budget kunna ha fler par skidor att välja
mellan samt att man på resan enkelt får ner dessa i ett och samma skidfodral.
Pga att insertsen har större håldiameter klarar de även ca 50% mer kraft än vanliga skruvar.
Dessa inserts är slutna i botten och släpper inte in fukt. Därför kan du även ha inserts för ytterligare en bindning på samma skida, t ex telisar.

Leverantörer
Köpte från http://www.quiverkiller.com/ Leveransen tog 8 dagar från beställning.
Finns även hos http://www.bindingfreedom.com/Inserts_c3.htm aningen billigare men var slut då jag tänkte beställa.

Monteringsguide & recension
http://www.wildsnow.com/3853/quiver-killer-binding-mount-inserts/

I insertsen så passar vanliga M5 skruvar. Är man rädd att skruvarna skall gänga ur sig så kan man använda blå Loctite eller vanlig VVS gängtape.



Man måste vara mer noga med att få hålen på rätt ställe i skidan när det gäller inserts. Annars är det inte svårare än en vanlig montering. I nödfall kan man med vanliga skruvar dra dessa lite snett om något hål hamnat aningen off. Här har man inte den lyxen.
Därför gjorde jag en mall av en skräpbit aluminium. Ett tips är att borra mallen med en mindre borr först. Kommer ett hål aningen snett så kan du fila till hålet och sedan borra med den större borren. Här finns pappersmallar till några populära bindningar. http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=153971
Har du redan en bindning monterad är det bara att skruva loss den och gänga för inserts i gamla hålen.






Gängningen kräver att man håller 90 grader hela tiden.
Är du inte stensäker på frihand så behövs något stöd. T ex som på bilden en spole i lämplig storlek som du kan lägga plant på skidan och använda hålet som styrning. (Funkar bara på skidor med plan ovansida)

Nästa skida får nog bli något smalare och überlätt istället för bredare. Nu slipper man ju köpa en ny FT12 Vertikal för varje par...
 
Senast ändrad:

Corin

Aktiv medlem
Bra tråd! Inte riktigt förstått det där med inserts förut, men nu vet man ju!

Klistra?
 

Lima-ko

Ny medlem
Grymt snorkel!
Jag fick själv mina QKs igår och ska montera de på mina Lina Prophet 115 så jag kan köra både Jester och Duke (är tanken i alla fall, kanske nöjer mig med Jester till en början). Drar nog i ett set i mina parktwins också så jag kan köra Jester även på de, kommer spara massor med utrymme, och vikt, mumma.
Behövs det en konisk borr (eftersom QKs är koniska) eller funkar det med en vanlig?
 

Mountain_Man

Ny medlem
Grymt! Vore kul med lite fler bilder på hur det ser ut när det är klart och sedan naturligtvis kommentarer kring hur de fungerar i praktiken! Tre tummar upp!

EDIT: Nu blev jag riktigt sugen! Köpte du verktygssetet oxå? I så fall vad är det egentligen som ingår?

/MM
 
Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
PÅ den där länken från TGR är det viktigt att kolla så att det är riktiga mått. Har haft en del bekymmer med vissa skalor..

Hör gärna ett utlåtande om hur känslan är sen!
 

snorkel

Ny medlem


Det som ingår i verktygssatsen från QK är följande:
gänglåsningsvätska (ej på bild)
borr 1/4" (vanlig metallborr, lätt konisk i toppen)
borrstopp till borren
Gängtapp 5/16"-18 bottom tap
(Bottom tap innebär att gängorna går ända ned i botten på hålet, dvs tvär stigning på tappen.)

I påsen med inserts så följer det med en M5 skruv med 2 låsmuttrar som används vid idragning av inserts.
Troligen är det inte helt lätt att få ur insertsen om man skulle vilja det. Bindingfreedom har ett mejselspår i sina inserts, kan kanske vara bra.

Risken med att skriva mer är att det bara blir en upprepning av Wildsnows eminenta beskrivning.
Värt att trycka på är att se till att mäta 2-3 ggr och borra en gång. På pappersmallarna finns en linjal eller kontrollmått. Kolla det noga precis som Hasse påpekade, skalan blir ofta fel vid printning.




Kolla ytan på skidan så den är jämn efter borrning och gängning, dra i insertsen så de hamnar aningen under ytan. Kommer de för högt så kommer bindningen inte att ligga an mot skidan.

Det som behövs utöver verktygssatsen är ett svängjärn till gängtappen samt en liten insexnyckel 3/32" till borrstoppen. (Filade ner en 2,5 mm nyckel i änden, 3/32" är ungefär 2,4 mm). I övrigt behövs de verktyg som man annars använder vid montering. Epoxyn du använder bör vara minst 4 timmars. Det är viktigt att du hinner få dit bindningarna innan det börjar härda. När härdningen är klar så kan du montera om bindningarna med gänglåsning. Kan meddela att på Dynafit FT12 så behövs det ej gänglåsning på frambindningarna då det redan är inbyggt genom en plast/nylon platta under tådelen.
 
Senast ändrad:

Ace_DG

Aktiv medlem
Bra! Gillar detta! Bra beskrivningar!
Mitt argument är mest att kunna sneaka med fler par lagg på resor
/Ace DG
 

Blide

Medlem
Snyggt! Givet till nästa skidköp...

Har funderat lite på om det går att trycka in flera uppsättningar alla Dynaduke? Skulle kunna tänka mig att ha det på en lite fetare skida och bara för Dukes resp bara för Dynafit på vardags- resp. turskidan.
Kanske till och med går att använda något av hålen till bägge bindningarna?

Tankar eller nån som läst något nånstans?
 

Iller

Ny medlem
Toppen. Jag hade precis börjat fundera på att starta en tråd om varför ingen tillverkare fixat detta. Det finns ju många små skidföretag som gör fina men dyra skidor och då är det ju extra bra om det går att byta mellan vanlig bindning/turbindning/telis.
 

Nojlas

Aktiv medlem
Iller sa:
Toppen. Jag hade precis börjat fundera på att starta en tråd om varför ingen tillverkare fixat detta. Det finns ju många små skidföretag som gör fina men dyra skidor och då är det ju extra bra om det går att byta mellan vanlig bindning/turbindning/telis.
Line körde väl med det för några år sedan? Dock enbart för egna bindningar.
 

Iller

Ny medlem
Nojlas sa:
Iller sa:
Toppen. Jag hade precis börjat fundera på att starta en tråd om varför ingen tillverkare fixat detta. Det finns ju många små skidföretag som gör fina men dyra skidor och då är det ju extra bra om det går att byta mellan vanlig bindning/turbindning/telis.
Line körde väl med det för några år sedan? Dock enbart för egna bindningar.
Jag minns att det var något märke som gjorde det men det dog väl tyvärr ut.

Jämför man med snowboard så är det ju extremt smidigt. Precis som ACE skriver så blir det också mkt lättare att packa fler par.
 

snorkel

Ny medlem
Blide sa:
Snyggt! Givet till nästa skidköp...

Har funderat lite på om det går att trycka in flera uppsättningar alla Dynaduke? Skulle kunna tänka mig att ha det på en lite fetare skida och bara för Dukes resp bara för Dynafit på vardags- resp. turskidan.
Kanske till och med går att använda något av hålen till bägge bindningarna?

Tankar eller nån som läst något nånstans?
Enligt Wildsnow så kan man borra i princip så många hål det finns plats för, lämna en håldiameter space emellan bara. http://www.wildsnow.com/398/how-many-holes-can-you-drill-in-a-ski/ Tydligen så är alla moderna lagg anpassade för att kunna montera telisar och har därför extra förstärkt område för bindningsinfästningar. Att göra en extra uppsättning hål skall alltså inte vara några problem. Dock skall man se upp när det gäller rena kolfiberskidor, där går det tydligen inte att borra hursomhelst.

Återanvända hål vet jag inte, printa ut pappersmallarna för båda bindningarna och kolla fall de matchar.
 
Senast ändrad:

Carled

Aktiv medlem
Är det bara jag som tycker det är skojsigt att vi benämner insertsen QK? ;)
Men det finns ju många fina fördelar...
- Plats och även viktbesparingen (916 i handbagaget kanske?) är synnerligen bra vid resor. bra aerodynamik på takräcket!!
- Att man bara behöver ett par Dynafit eller Duke är onekligen kostnadseffektivt, och man får ju möjligheten till tokhållbara bindningar på "lätta turskidorna" för inboundsdagarna. Som DPS-älskare öppnas många dörrar. Ett par 138 som man vid rätt tilfällen kan dra på turbindningar på hade varit trevligt...

Dock har detta några flaws...
- växla turntable mellan skidor. Näe, tror inte man pallar med de bromsbytena (även om man har flera bredder). För sannolikheten att ha ung. samma bredd på skidorna man växlar mellan känns lagom troligt. Salomon har ju däremot helt andra bromsmöjligheter!
-hyffsat stort footprint. Att hoppas på flera olika positioner med samma bindning resulterar nog i stora avstånd, och det gäller att ha spanat noga på pappersmallarna så att man verkligen har avstånden som krävs.
- ska man leka snowboardtillverkare och ge sug själv möjlighet till olika monteringar och positioner blir det många dyra inserts. Mycket meckande också!

Fråga: hur megaviktigt är rakheten? I vanliga vid frihandsborrning behöver det ju inte vara preussiskt, det går ju alltid att trycka ihop det ändå! Man härdar väl insertsen till rätt position...
 

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Carled sa:
- växla turntable mellan skidor. Näe, tror inte man pallar med de bromsbytena (även om man har flera bredder). För sannolikheten att ha ung. samma bredd på skidorna man växlar mellan känns lagom troligt. Salomon har ju däremot helt andra bromsmöjligheter!
Vad har de som inte Duke/F12, Jester, Look, Head/Tyrolia har?
 
Senast ändrad:

snorkel

Ny medlem
Carled sa:
Fråga: hur megaviktigt är rakheten? I vanliga vid frihandsborrning behöver det ju inte vara preussiskt, det går ju alltid att trycka ihop det ändå! Man härdar väl insertsen till rätt position...
Det är mycket som skall vara rakt. Menar du att få i insertsen vertikalt i skidan? Det går ju inte att ha hur snett som helst. Med Dynafit FT12 var det inte mycket spelrum med M5 i bindningshålen så det gällde att borra&gänga med precision.

Om man är någon grad snett med insertsen så kan man nog dra till det och låta expoxyn härda fast i det nya läget. Det är ju därför man snabbt ska på med bindningarna. Däremot så kan man ju inte bryta hur mycket som helst, då går ju gängorna man gjort i träet sönder. Tyckte det var ganska lätt att få det bra på Sidestashen, metall i skidan gör det nog lättare att få bra gängskär.

Planerar man att ha samma bindning på många lagg så lönar det sig att göra en mall i något stadigare material än papper eftersom det lär bli en del borrande. Min mall är en 5mm alu plåt. Med lite tejp och skruvtvingar så halkar den inte omkring och hålen kommer där de ska.
 
Senast ändrad:

Carled

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
Carled sa:
- växla turntable mellan skidor. Näe, tror inte man pallar med de bromsbytena (även om man har flera bredder). För sannolikheten att ha ung. samma bredd på skidorna man växlar mellan känns lagom troligt. Salomon har ju däremot helt andra bromsmöjligheter!
Vad har de som inte Duke/F12, Jester, Look, Head/Tyrolia har?
Jag tänkte kategorin röjåkning för växlar man mellan bindningar gör man antagligen det mellan turbindningar och tunga metallbindningar. Att jag utgick från att kunna flytta runt t.ex FKS är för att de är dyra och erkänt bra. Dyra = ovilja att köpa flera. Andra värdiga röjbindningar som jag anser vara på samma nivå är enligt mig bara Sth16 och 916/920. Jester har för mycket plast och är trots det tung, vanliga PX/Axial är också sjukt tunga och saknar riktigt breda bromsar. Tyrolia är överlag sämre funtionsmässigt än Salomon ochmindre fördelaktiga i pris (finns inte på S-C). Har tyrolia 130-bromsar?!?

Svarade jag på frågan? Vet du om Jester Pro har mer metall eller är den bara snyggare och med nya fjädrar?
 

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Carled sa:
- Salomon har ju däremot helt andra bromsmöjligheter!
Vad har de för bromsmöjligheter inga andra har???? Var det jag var ute efter..

Carled sa:
Jag tänkte kategorin röjåkning för växlar man mellan bindningar gör man antagligen det mellan turbindningar och tunga metallbindningar. Att jag utgick från att kunna flytta runt t.ex FKS är för att de är dyra och erkänt bra. Dyra = ovilja att köpa flera. Andra värdiga röjbindningar som jag anser vara på samma nivå är enligt mig bara Sth16 och 916/920. Jester har för mycket plast och är trots det tung, vanliga PX/Axial är också sjukt tunga och saknar riktigt breda bromsar. Tyrolia är överlag sämre funtionsmässigt än Salomon ochmindre fördelaktiga i pris (finns inte på S-C). Har tyrolia 130-bromsar?!?

Svarade jag på frågan? Vet du om Jester Pro har mer metall eller är den bara snyggare och med nya fjädrar?
Har du kört Jester? För mycket plast? Håller den för världsåkarna så håller den för dig.. Håller Head Mojo 18 för deras teamåkare håller den för dig och det finns 125 mm bromsar eller om de var 130. Beställde sådan idag i alla fall.


Jag körde med nya Jester Pro samtidigt jag körde nya Völkl skidan men kollade inte så noga då det inte spelar mig någon roll. Håller de för Markers Teamåkare håller den absolut för mig.

Denna jävla bindningshysteri på denna sidan. Håller fortfarande på att det är ca 10 st aktiva användare på denna sidan som behöver mer än 16 bindning och dit hör tyvärr inte du.
 

Carled

Aktiv medlem
Lugn nu Hasse!
Det är skillnad på att vara teamåkare och att köpa en bindning för 3-4 kanske 5 säsonger framåt...
1. Jag ogillar skarpt glapp och slitage. Än så länge är FKS, 916 och STH de bindningar/system som jag varit nöjd med.
2. Tyrolias känsla gillar jag inte, även om det är bra att rörligheten försvunnit i de tunga modellerna. Har själv inte upplevt problem eller personligen sett några glapp-monster. Dock har justeringamöjligheterna på Salomon gjort att jag valt bort tex Mojo15/18.
3. Jag är inte jättefan av vinkeln på Jestern (gillar fks mycket, troligtvis pga mkt vinkel) och den är inte superlätt. Saknar även justeringsmöjligheterna... Har sett Jester i ganska dåligt skick efter en säsong. Hellre vanliga M16/18 isf, och då föredrar jag Salomon pga flex och justering.
4. Atomic 1018, funkar topp på gs-skidorna men inte på friåkningsskidorna pga vikten. För lite erfarenhet om dem än så länge för att uttala mig här men jag tror de är ursäktade.
5. Skall jag åka fort eller hoppa klippor drar iaf jag upp bindningarna på op-laggen till 13. Då vill inte jag ha en 14 Driver, även om den helt klart fyller mina behov på parklaggen. Jag anser då att STH16 eller 916 är befogat, ok? Eller FKS185. Men Salomon har fler bromsar som går att byta lättare, svar på frågan. Till slut.

Jag har aldrig sagt att jag behöver skruva till 16, och behöver man skruva ditt hoppas jag man tar en grövre bindning än STH16. Dock anser jag mig åka på den nivå och över en sådan tidsrymd att jag kan få ställa de krav på en bindning så att jag kan säga att en vanlig Griffon, PX14 eller liknande inte duger/håller.

Sen var jag ganska allmän i mitt första inlägg, det kan nog vara andra än jag som vill kunna växla mellan tung metallbindning och Dynafit/valfri turbindning beroende på snöförhållandena och terräng.
 
Senast ändrad:
Inserts har funnits i många år, blandannat helicoils och vanliga inserts för träslöjd. Dessa är dock specialgjorda, täta i botten och rostfria. Köpte såna förra året, då hette dom puderluder. Nu har han fått upp produktionstakten och bytt namn till quiverkiller. Kanske är Puderluder inte så gångbart i Skandinavien... Rekommendera att köpa monteringssatsen också, att köpa UNC-gängtappar på järnaffären i Sverige är svindyrt.
 

snorkel

Ny medlem
Tydligen så är det Nicks hund som heter Puderluder eftersom hon gillar att rulla sig i snön. Betydelsen är alltså ingen nyhet för Nick.
 

sjo_orret

Ny medlem
Håller på och skall montera Dynafit på ett par skidor.

Nån fler än jag som upplevt att pappersmallarna till Dynafit inte stämmer med bindningen? Jag har monterat dynafit 3 gånger och alltid upplevt att mallen inte riktigt stämmer till 100%. Har alltid kört med den på wildsnow, men har även kollat mot den som länkas i denna tråd och den är likadan. Tidigare gånger har monteringen ändå funkat dugligt med lite tweekande, men denna gång vill jag göra det super-exakt då jag har planer på att sätta inserts i dessa skidor.

Nu till det konstiga. På wildsnow hittar jag uppgifter på måtten mellan hålen. För tådelen skall det vara 30mm x 26.5mm. Det femte hålet skall vara 18mm framför de två närmsta. När jag mäter på den mall jag skrivit ut har jag exakt dom måtten, men det stämmer fan inte med bindningen vid inspektion. Hålmönstret på mallen är aningens mindre än hålen i bindningen. Om jag skriver ut i 101% ser det bättre ut, men då stämmer inte dom där måtten längre...

Jag har en lite udda bindning. Den gamla gula FT som bara har DIN-10. Men all information jag hittar på nätet säger att det inte skall skilja nått i hålmönster på tådelen mellan olika dynafitmodeller. Hur har ni upplevt mallen, linar hålen upp exakt mot bindningen vid visuell inspektion? Är det kanske meningen att hålmönstret i skidan skall vara aningens mindre än bindningen?

Kanske är mina ögon som det är fel på... :|
 
snorkel sa:
Tydligen så är det Nicks hund som heter Puderluder eftersom hon gillar att rulla sig i snön. Betydelsen är alltså ingen nyhet för Nick.
Nähä? Vet han vad namnet betyder? Och jag som trodde att han fått namnet genom att slumpvis plocka brickor ur et Alfapet-spel. Så fel man kan ha. Nåja, på TT har han iallafall kvar sitt coola namn, synd att han bytte, quiverkiller är mesigt.
 

snorkel

Ny medlem

@sjo_orret

Har inte mätt på bindningen men det funkar för mig. Visst känns det som att det kärvar lite mot kanterna i hålen men har trott att det är jag som missat lite vid borrning. 1% skillnad blir omkring 0,25 mm, dvs 0,125 mm fel per hål så vid manuell borrning så är det nog inom felmarginalen. Dock är det ju inte bra om man utgår från fel mått redan från början innan man borrar. Ska mäta bindningen vid tillfälle.
 

sjo_orret

Ny medlem

@Snorkel. Det vore intressant.

Såhär ser det ut för mig om jag jämför bindningen mot mallen i 100% utskrift där alla mått stämmer mot vad wildsnow säger.

-Jag centrerar fronthålet på mallen mot fronthålet på bindningen.

-Om jag då kollar på det hål-par som följer sedan ser det nästan bra ut. Man kanske kan ana att hålen på mallen ligger aningen närmare fronthålet än vad det gör på bindningen.

-Tittar jag på de hål-par som ligger längst bort på mallen ser man tydligt att dessa ligger förskjutna mot bindningen. Avståndet mellan fronthål och bakersta hål på mallen är mindre än bindningen.

Jag har testat 4 olika skrivare på jobbet... :D

Skall ta ett skjutmått ikväll och kolla upp vad jag får för avstånd mellan hålkanterna på tådelen?
 
Senast ändrad:

sjo_orret

Ny medlem
Mätte upp metalldelen av tån med skjutmått och fick den till 26.55 x 29.95. Stämmer ju bra med måtten på wildsnow då (26.5x30). Gick på mallen som mätte exakt det även om jag inte riktigt tycker det såg 100 ut, men jag är väl vindögd helt enkelt... Resultatet blev väl hyffsat, men jag är tveksam om jag vågar ge mig på inserts? Det verkar lite lurigt, med små marginaler för misstag?
 
När du skriver ut PDF måste du sätta den på sacling "none", eller 100% beroende på program. Annars anpassas utskriften till skrivarens mariginaler och då blir det fel.

/Caddar ibland
 

v-larsson

Ny medlem
Carled sa:
Är det bara jag som tycker det är skojsigt att vi benämner insertsen QK? ;)
Men det finns ju många fina fördelar...
- Plats och även viktbesparingen (916 i handbagaget kanske?) är synnerligen bra vid resor. bra aerodynamik på takräcket!!
- Att man bara behöver ett par Dynafit eller Duke är onekligen kostnadseffektivt, och man får ju möjligheten till tokhållbara bindningar på "lätta turskidorna" för inboundsdagarna. Som DPS-älskare öppnas många dörrar. Ett par 138 som man vid rätt tilfällen kan dra på turbindningar på hade varit trevligt...

Dock har detta några flaws...
- växla turntable mellan skidor. Näe, tror inte man pallar med de bromsbytena (även om man har flera bredder). För sannolikheten att ha ung. samma bredd på skidorna man växlar mellan känns lagom troligt. Salomon har ju däremot helt andra bromsmöjligheter!
-hyffsat stort footprint. Att hoppas på flera olika positioner med samma bindning resulterar nog i stora avstånd, och det gäller att ha spanat noga på pappersmallarna så att man verkligen har avstånden som krävs.
- ska man leka snowboardtillverkare och ge sug själv möjlighet till olika monteringar och positioner blir det många dyra inserts. Mycket meckande också!

Fråga: hur megaviktigt är rakheten? I vanliga vid frihandsborrning behöver det ju inte vara preussiskt, det går ju alltid att trycka ihop det ändå! Man härdar väl insertsen till rätt position...
Att byta ut bromasarna lär ju vara mindre jobb än att skruva dit bindningen. Eller?
 

snorkel

Ny medlem
Uppdaterar denna tråden lite.

Var noga när du borrar och se till att du verkligen borrar tillräckligt djupt och får ur allt borrspån.
Likaså när du gängat, pilla ut skräpet som blir. Kolla även att insertsen går i utan problem innan du laddar på med epoxi. Anledningen till att vara noga är att du får bucklor i belaget om insertsen går i botten och trycker på belaget från ovansidan.

Har dragit i inserts i 4 par nu och har inte haft några större problem. Ett tips är att göra en ordentlig mall och fästa den temporärt med dubbelhäftande tejp för bästa resultat. Se bild i inlägg ovan.

För att få insertsen exakt 90 grader så har jag gjort en enkel styrning mha en bit plast från en nylonskärbräda. Först så borrade jag hål i plastbiten exakt 90 grader med en pelarborrmaskin. Sedan placerade jag gängtappen i samma pelarborrmaskin och drog runt den för hand för att få gängan exakt 90 grader.



Sedan när man skall gänga i skidan så drar man i gängtappen i plastbiten, håller den plant och hårt mot skidan och gängar. Fördelen med denna styrning är utöver att det blir rakt att man även slipper klanta till det genom att trycka för hårt eller för löst. Gängan i plasten ser till att stigningen blir exakt bara du ser till att hålla ner plastbiten mot skidan


 

la_grave

Aktiv medlem
snorkel sa:
Är man rädd att skruvarna skall gänga ur sig så kan man använda blå Loctite eller vanlig VVS gängtape.
Verkar kanske inte vara några bra idé

IMPORTANT NOTICE REGARDING THE USE OF LOCTITE
Loctite may be harmful to some of the plastics of which bindings are composed. For example, 22 Designs specifically forbids the use of Loctite with their telemark bindings.

For this reason Quiver Killer only recommend the use Vibra-tite VC-3 which is a non-anaerobic formula that is benign to all plastics. Paint the solution onto the end 3/4mm of the mounting screws & leave to dry before installation. The screws may be un- and re-installed several times without reapplication.
 

la_grave

Aktiv medlem
snorkel sa:
Epoxyn du använder bör vara minst 4 timmars. Det är viktigt att du hinner få dit bindningarna innan det börjar härda.
Den här synpunkter fattar jag inte. Epoxyn används väl för att säkra själva inserten? Spelar väl ingen roll om man hinner få dit bindningarna innan inserten fixerats?

För övrigt, är svängjärn till gängtappen ett standardverktyg i skidverkstäder? Och samma sak med skruvar till bindningarna - har en normalt välsorterad skidverkstad ungefär samma skruvar som tex Binding Freedom säljer?
 

Piglet55

Medlem
la_grave sa:
För övrigt, är svängjärn till gängtappen ett standardverktyg i skidverkstäder? Och samma sak med skruvar till bindningarna - har en normalt välsorterad skidverkstad ungefär samma skruvar som tex Binding Freedom säljer?
Du kan nog inte räkna med att skidverkstäderna ska ha skruvar. Dock bör en vettig järnhandel ha det. Det är ju vanlig maskinskruv m5.
 

la_grave

Aktiv medlem
Någon som haft e-postkontakt med Binding Freedom? Brukar det gå snabbt att få svar? Skrev till dem före helgen men väntar fortfarande och min beställning blir hängande i luften.
 

JTW

Ny medlem
la_grave sa:
Någon som haft e-postkontakt med Binding Freedom? Brukar det gå snabbt att få svar? Skrev till dem före helgen men väntar fortfarande och min beställning blir hängande i luften.
De er veldig dårlige til å svare på epost.
Har sendt flere, og ikke fått svar, men varene kommer hvis du bestiller.
 

iLd0tt0re

Medlem
Jag har monterat inserts på sex par skidor nu och jag måste säga att det fungerar hur bra som helst. Det ser snyggt ut och det är enkelt att montera om. Jag rekommenderar att man köper binding freedoms basic installation kit och kompletterar med insert tool, tap & drill guide och deras försänkare/kantfasare. Då har man allt man behöver för en snygg installation.

I övrigt tycker jag att binding freedom är bra men de svarar som sagt inte på mail.
 

la_grave

Aktiv medlem
Nu har det uppstått en lite akut situation här och jag behöver montera ett par skidor innan leveransen av mina inserts. Går det att göra en traditionell montering och sedan när insertsen dyker upp, göra om monteringen och återanvända de befintliga hålen men ersätta skruvarna med inserts? Något att tänka på?
 

PNyberg

Ny medlem
la_grave sa:
Nu har det uppstått en lite akut situation här och jag behöver montera ett par skidor innan leveransen av mina inserts. Går det att göra en traditionell montering och sedan när insertsen dyker upp, göra om monteringen och återanvända de befintliga hålen men ersätta skruvarna med inserts? Något att tänka på?
Inga problem. Du bara borrar upp de befintliga hålen.
 
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp