Sånfjället

parrapekka

Ny medlem
Sånfjället
undrar om det är någon som åkt nerför sånfjället i vemdalstrakten och om denne person/personer kan beskriva hur man tar sig till sånfjället från vemdalen och vilken väg som är bäst att ta sig uppför berget, tips på vilken sida utav berget som kan var bästa åkningen önskas.

Skantz

Aktiv medlem
Sånfjället
det går att åka i alla riktningar.
Nån skrev att man inte får åka där???? vaa??? varför inte. man får åka skidor på alla fjäll i hela sverige. så länge man inte korsar en renhjord.
åk och var glad... 200km/h

Vargtass

Ny medlem
Sånfjället
Sånfjället är nationalpark. Många tror då kanske att man inte får åka skidor där, men det är helt ok. Men att åka skoter upp är inte att tänka på, så det blir till att hika.

Karta och mer info hittas på http://www.naturvardsverket.se/dokument/natur/natpark/parkbesk/sanfj.htm

Om man skall upp som högst skall man upp på Högfjället. Jag tror den har en kam som sträcker sig nord-syd, och ger då således bästa åkningen i västlig eller östlig riktning. Att gå längst kammen uppför borde vara lämpligast för att ej få för hög stigning.

JohanSG

Ny medlem
Sånfjället
Man kan fråga sig om det är värt att ta sig upp för att göra ett åk ner för Sånfjället? Det skulle vara bara för att prova då... Har man en helikopter hemma kanske man kan hissa sig ner med lina från den trots att det är nationalpark... hehe... eller är det kanske inte ens tillåtet att flyga ovanför?

Vargtass

Ny medlem
Sånfjället
Klart det är värt det. Fjället ser ju underbart inbjudande ut.
Helikoper funkar inte eftersom det är nationalpark och då får man inte flyga närmare än 300m eller landa. Möjligtvis är fallskärma ett alternativ :P
Nä knata på, det är nyttigt att röra på sig lite.

Luuuthman

Ny medlem
Sånfjället
jag har redan börjat skissa på turer mot sånfjället i vinter. min plan är som följer, skoter fram till gränsen för nationalparken sen på med hudar och knata upp till 1250 toppen där jag sett vad som borde kunna vara ett par schyssta åk. ser ut att vara bant och fint, inte så långa åk, men det verkar helt klart värt en dag istället för att traggla på i pisterna i vemdalen...
så om du hinner dit före mig så berätta hur det var..

Bertborge

Ny medlem
Sånfjället
Jag har oxå gått o suktat efter o ta mig upp dit, har stuga 5 min från hedeviken.
Jag var upp i sommras för o reka, då korsade jag ljusnan vid Hedeviken (kampingen) och så var det bilväg upp till ett par fäbodvallar där uppe (nyvallen tror jag det hätte). Vet inte om den vägen är plogad på vintern, ifall den är det är det mitt hetaste tips om du kommer från Vemdals hållet. Min uppskatning är att det inte ska vara några problen o knata upp. Håll tråden vid liv eller hör av er om det blir någon tur i vinter.

Luuuthman

Ny medlem
Sånfjället
efter vad jag har förstått så är inte vägen plogad fram till nyvallen på vintern. det är iaf vad mina föräldrar säger(vi har en stuga i klövsjö o varit där sen typ 70 talet). men de visste inte helt hundra. men det borde ju gå att kolla upp på lämpligt sätt. därav min tanke med skotern. men är det plogat fram till nyvallen så är de tju bara att kopla in 44 hjulsdriften o tuffa på. därifrån lär det ju inte vara några problem att ta sig till 1250

Sånfjället
Familjen har en stuga utefter ronndalsvägen från Hede och jag har varit där varje påsk sedan jag var liten, och förra året fick jag för mig att jag skulle åka snowboard från nerför sånfjället.

Jag åkte till ett ställe som heter nysätern och tog mig på längdskidor upp och ner i Sododalen och därifrån promenerade jag upp (det brukar var lite lite, och ganska hård snö vid den tiden så inga snöskor behövdes) på Högfjället. Därifrån åkte jag helt enkelt ner igen (via något som nerifrån ser ut som en gryta) och skidade hem.

Såg även en annons för något företag i vemdalen som ordnade turer med skoter från andra hållet, fram till nationalparksgränsen. Sedan var det tydligen promenad på snöskor upp till samma ställe som jag startade mitt åk ifrån och så fanns det lite olika linjer. Kommer dock inte ihåg vad företaget hette.

Sånfjället
sånfjället har bra skidåkning.Dom som har turer ditt heter frihetsbolaget.se.om ni vill ha info så kan ni nog ringa ditt.eller se på hemsidan.dom har tillsåndav länstyrelsen att gå och åka skidor där.Har gått på tur med dom.ingår säkerhets utrustning.ni måste prova SÅNFJÄLLET

Sånfjället
Jag har gjort några toppförsök på Sånfjället men hittills inte lyckats ta mig ända till Högfjällets topp annat än på sommaren. Dåligt väder och/eller skidföre har satt stopp. Senast för en par veckor sedan från Nyvallen (riktigt, det är enda vägen som är plogad vintertid, även om en 4WD förmodligen tar sig fram till Nysäterns fäbod om det inte är alltför mycket snö) upp på Lillfjället och sedan ner på baksidan till raststugan. Blåsigt och kallt (som det oftast är i februari) och alltför lite snö satte stopp och vi åkte tillbaka längs leden till bilen. Mycket sten på Sånfjället också så jag tror man ska vänta med toppturer till senare på säsongen. Ser fint ut, även om det inte är särskilt brant, att gå vidare från raststugan mot toppen på Högfjället. En fin dag är det definitivt inga problem att förlänga turen dit. Åka ner till raststugan igen och sedan följa leden tillbaka till Nyvallen.
Väldigt tidigt ett år gick det också att köra bil till Nysätern eftersom vägen plogats och därifrån får man stigning direkt. Först genom björkskog och sedan hyfsat brant upp på fjället. Säkert fint om det finns tillräckligt med snö, men man å andra sidan svårt att komma fram till fjället med bil eftersom det normalt inte plogas. Skoter är förstås en lösning.
Ska göra några nya försök längre fram på säsongen. Sånfjället är det enda fjället med toppturspotential i området så något fint åk måste ju gå att hitta!

johhha

Ny medlem
Sånfjället
Revivar en gammal tråd, tänkte gå upp på högfjället (högsta toppen Sånfjället) och åka ner mot nyvallen om ett par veckor (om det finns nån snö..)

Nån som gjort åket eller har tips om bättre åk på Sånfjället eller vemdalsfjällen?

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Sånfjället
Många som suktar efter Sånfjället, och det gjorde även jag i många år. Mitt problem har alltid varit att jag inte lyckats lura med någon på turen.
Men i våras lyckades jag äntligen få med några lirare från stan, för lite skoj i buskarna. Att göra denna turen på vintern kan kanske vara bra, men det blåser ju lite kring topparna i området, så våren är nog att föredra. Vi åkte upp över Kristi flygare, vilket 2012 inföll runt den 18:e maj. Trots relativt sydliga breddgrader, och ett par veckor med riktig vårvärme innan, var det väldigt gott om snö.
För att få ut max fallhöjd, och fin lutning, anser jag att man skall köra från Nyvallen som nämnts här redan. Det är ju dessutom bilväg hela vägen fram, och vi kunde åka skidor hela vägen ner till parkeringen igen. Kanon!

Tjongar in några bilder för att visa lite hur det ser ut.

På vägen söderifrån får man en fin vy över fjället. Grönt omkring, men fjället lyser vitt....

När man sedan svängt av vid Hedeviken tar grusvägen vid, och man närmar sig då fjället norrifrån. Närmare får man sedan denna vy:

Oturligt nog drog molnen in över fjället precis när vi var på väg upp. Bra snöfall, och därmed noll sikt var inte optimalt. 18:e maj alltså....

18:e maj måste man ju också ha med sig fiskedoningarna för att jaga lite harr och öring som avslutning..... :)

I år upprepas förhoppningsvis turen, då det var riktigt riktigt bra. Både skidåkningen och fisket. Fast då troligtvis nån vecka tidigare.

Senast ändrad:

eriC1

Aktiv medlem
Sånfjället
Hej, har försökt komma på en bra helgtur någonstans inom 40-60 mil från Västerås för att få några svängar.

Någon som vet om snön förtfarande ligger på Sånfjället, eller ska man försöka sig på något annat? Vad finns i Norge på liknande avstånd? Inte rädd för nån timmes anmarsch och tält

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Sånfjället
Vad gäller Sonfjället brukar det alltid finnas minst en åkbar ränna kvar en bit in i juni, och ibland juli. Ska faktiskt tura upp på Sonfjället själv nästa helg, så jag kan ge en mer detaljerad rapport efter det, men det är nog gott om snö skulle jag tippa.

Vad gäller Norge skulle Rendalssölen kunna vara något. Har inte varit där själv, men haft funderingar på det. Kolla denna tråd på Utsidan för mer info http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=22675

eriC1

Aktiv medlem
Sånfjället
Gött, tack för de. Jag tänkte dra upp tidigt imorrn bitti och få in nåra eftermiddagssvängar och längre tur på söndagen.
Rendalssölen har jag med kollat på. Dock verkar anmarschen vara uppåt 10 km tills man kan slå upp en tält och gå uppför toppen sen.

johhha

Ny medlem
Sånfjället
jag gick upp i påsk, föret var kanon upp till trädgränsen då det fort övergick i isig skare. skall göra ny tur nästa år när snön är bättre, finns några linjer jag vill åka!

Min tur vart dock skitfin, kan inte annat än rekomendera turen, jag gick upp från nyvallen snettupp tillhöger och sen tillbaka mottoppen.

är det verkligen snö kvar nu? skulle isåfall kunna åka upp nästa helg för säsongsavslutning :)

johhha

Ny medlem
Sånfjället
jag gick upp i påsk, föret var kanon upp till trädgränsen då det fort övergick i isig skare. skall göra ny tur nästa år när snön är bättre, finns några linjer jag vill åka!

Min tur vart dock skitfin, kan inte annat än rekomendera turen, jag gick upp från nyvallen snettupp tillhöger och sen tillbaka mottoppen.

är det verkligen snö kvar nu? skulle isåfall kunna åka upp nästa helg för säsongsavslutning :)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Sånfjället
Jodå, snö lär det finnas kvar, det är ju bara början på maj. Det som kan vara lite klurigt är om det på vägen upp mot Nyvallen är för mycket snö, eller alldeles för lerigt/mjukt.
Men det är ju sånt som märks.

mangeD

Ny medlem
Sånfjället
Min familj har stuga i Lofsdalen, en bit sydöst sett från Sånfjället. jag har alltid drömt om att tura upp för Sånfjället och ska verkligen försöka få till det nästa säsong!

Jag var uppe föra helgen och det var i stor sett ingen snö kvar alls i Lofsdalen och Sånfjället såg inte heller så snörikt ut, det är visserligen sydsidan jag ser av fjällmassivet, så det är med all säkerhet mer snö på nordsidorna.

Något jag har funderat på och försökt lista ut är vilken sida som är brantast? Sydvästra toppen ser väldigt fin och jämnbrant ut men ni som ser fjället norr ifrån, vilken sida är finast? och vart får man ut mest jämnbrant fallhöjd tror ni?

Här är en bild på Sånfjället sett från Hovärken(Lofsdalen)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Sånfjället
Inom Sonfjälls-massivet finns även fina branter vid Korpflyet och Gråsidan. Men de är inte alls lika lätt tillgängliga och har inte samma fallhöjd som upp från Nyvallen.
Korpflyet är för övrigt den fina knölen längst till höger på din bild.

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Sånfjället
eriC1 sa:
Gött, tack för de. Jag tänkte dra upp tidigt imorrn bitti och få in nåra eftermiddagssvängar och längre tur på söndagen.
Rendalssölen har jag med kollat på. Dock verkar anmarschen vara uppåt 10 km tills man kan slå upp en tält och gå uppför toppen sen.
Nu är man lite nyfiken på en rapport... :)

eriC1

Aktiv medlem
Sånfjället
Det blev Rendalssölen istället. Riktigt positivt överaskad över området . Blåsigt och skarigt men otroligt vackert och stor potential för bra åkvid bättre snö. 2 timmars anmarch till berget och flera toppar att välja mellan ca 1-3 timmar till toppen beroend på berg. Blir lätt ett besök igen . Alla berg var helt snötäckta men anmarschen börjar smälta

Almen1

Medlem
Sånfjället
Hej,

Sonfjället;
Efter många funderingar och tankar kring detta mytomspunna massiv tog vi tag i saken.
Sonfjället skulle mästras innan snön blev till slask, och Stor-nallen hade vaknat till.

Sagt och gjort så smids det planer, -det skulle bli kallsnö och helst puder!
Prognosen var -8 grader, lite grått, 5-2m/s, tiden blev månadsskiftet januari-februari.
Anmarschen var fin i fjällbjörksmiljö, efter några kilometer kom vi upp mer mot kalfjäll, -vinden ökade då markant..

Vi hade tält och sovsäckar för övernattning i Sododalen.
Ju längre upp vi kom, ju tydligare blev det att vinden hade varit riktigt slipande...
Två herrar på skoter dök upp, -med all sannolikhet var det renägare som var ute och kollade till sina djur.
Vi fick informationen lite inlindat att pudersnön lös nog med sin frånvaro, -sikten var lite begränsad, -och dessutom fanns det renar i södra delen av dalen vilka helst inte skulle störas..

Väl i Sododalen kunde vi med egna ögon se att sidorna på topparna var mer eller mindre snöfria, -stenen framträdde överallt.. Tråkig insikt, men så är livet. Ibland är det mer snö, vid andra tillfällen mindre.
Vi slog upp vårt tält i dalen, nyttjade stugan lite, och hoppades att nästa dag skulle bli episk, -det hade börjat snöa!

Dessvärre blåste det upp, i efterhand har vi förstått att det hade gått ut en klass 1 varning, 15-20m/s och horisontelt snöfall... Tältet stod väl pall, nedgrävt 50-70cm, bågarna bågnade och det ylade utanför. När vi vaknade var vädret allt annat än optimalt. Hård vid, dålig sikt, och lite snö på sidorna.
Vi började ana att snö eventuellt skulle kunna finnas i de rännor som finns på Sonfjället. En framträdande ränna är den vid Nyvallen. Avståndet kändes väl långt, vinden påfrestande hård, och sikten begränsad.

Vi fick en bra tur, men uppnådde inte på långa vägar de åk vi hade önskat oss.
Utrustningen var Dynafit anpassad, och tält och sovsäckar funktionella till Svensk vintertältning.

Johan och Petra

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Sånfjället
Tråkigt med föret, men tror mer på vårföret. Bara att ta en repris. Jag antar ni gick från Nysätern, då ni tältade i Sododalen?

daave

Ny medlem
Sånfjället
Står det en klassisk nödstuga ala Länstyrelsen i Sododalen? Sparar ju en del tid om man slipper släpa tälten där. Givetvis användes ingen ved och man lämnar såklart plats om någon är i nöd.

Almen1

Medlem
Sånfjället
Hej,

Till Storpotaten; Jajamen, -vi utgick i från Nysätern då det inte var plogat till Nyvallen.
Det finns en fin ränna vid Nyvallen vilken jag tror kan ge fin åkning då den rimligen bör fyllas av drivsnö.

Till Daave;
Stugan står kvar, men det står uttryckligen att man inte får sova i stugan om det inte är nödläge.
På väg upp till Sododalen träffade vi två samer vilka berättade att stugdörren hade hittats öppen, -och att stugan var ordentligt snöfylld. De hade sopat och fixat, men när vi kom var det en hel del snö kvar. Dörren hade slagit sig, och det var inte enkelt att få den reglad.

Jag tror att det är bra att ha sitt eget kryp in, men att man kan använda stugan för matlagning/kortare raster, -eller om tältet sonika skulle skadas.

Det vore roligt att komma tillbaka en annan tid då kanske föret är bättre.

Hälsningar Johan

Fred76

Ny medlem
Sånfjället
Åker till Vemdalen med familjen v 13. Har förhandlat till mig en topptursdag. Var lite sugen på Sånfjället. Någon som vet om vägen mot Nyvallen är plogad, eller hur långt fram den är plogad? Snöläget?

/Fredrik

Luuuthman

Ny medlem
Sånfjället
Var uppe på gråsidan idag, betongsnö och mkt sten framme. Men Jag kan tänka mig att östsidan ned mot Nyvallen är fin, någon som vet om vägen är farbar nu? Det är ju inte så mkt snö.

Realmode

Aktiv medlem
Sånfjället
Har själv varit lite småsugen att åka dit sedan det kom upp här :) Tvivlar på vägen dock, stenhårt skotermanglad är väl det vanliga :P Det brukar väl vara skoter som gäller om man ska dit och hem någorlunda smärtfritt samma dag :)

Något jag inte har koll på nuförtiden är hur det är med leder och skoterförbud etc. i dom där trakterna. Har för mig det var en led som går förbi där.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp