Sånfjället

Templar

Aktiv medlem
Sånfjället
Jag var upp på fjället på skärtorsdagen.

Skoter till Nyvallen, (jo, det går skoterled dit, men vägen används också som skoterled vintertid) och sedan tar man direkt höjd därifrån.

Vägen var inte farbar med bil. Brukar bli det från maj ungefär. Skulle kanske funkat en bit, men troligen inte hela vägen till nyvallen (oavsett bilval).

Sonfjället är alltid kul att komma upp på. Vi hade snö i luften, ca 10m/s på toppen, hårt före i rännorna (bitvis is), och sedan hårt före med en mjuk snöyta nere i ravinen.

Skarjärn på vägen upp underlättade rejält.

erik_lagg

Aktiv medlem
Sånfjället
Idag gick vi upp till Gråsidan vid Sonfjället från Nysätern. Fint före. Upp till 10 cm nysnö men ofta mindre men fin åkning ner. Lite stenkänning på sina ställen.

Almen1

Medlem
Sånfjället
Häftigt!
Har en lucka v14 att sticka upp.
Var upp i höstas och rekade linjer, -men har blivit "lurad på konfekten" tidigare:)

erik_lagg

Aktiv medlem
Sånfjället
Almen1 sa:
Häftigt!
Har en lucka v14 att sticka upp.
Var upp i höstas och rekade linjer, -men har blivit "lurad på konfekten" tidigare:)
Det borde funka, men basen är inte jättebra. Jag tyckte det såg bra ut på andra sidan fjället bort från Nysätern men vi provade aldrig det. Men det finns säkert flera möjliga val.

FredrikLjung

Ny medlem
Sånfjället
Ny säsong - nya ambitioner! Jag tar gärna en endagstur på fjället under v8 om jag hittar sällskap. Jag har inga lokalkunskaper annat än att jag hittar fram till fjället från Vemdalen. På önskelistan står därför någon som hittar lite på fjället och dess omgivningar. Någon sugen?

skidmannen

Aktiv medlem
Sånfjället
Nån som har koll på plogning och snöstatus just nu? Ska åka någonstans på torsdag och Sånfjället finns på kanske-listan

iJakob

Ny medlem
Sånfjället
Hej! Någon som har testat vägen till Nyvallen nyligen och har en uppdatering kring om vägen är plogad eller har smält fram själv? Tänkte ta en tur upp för Sånfjället nästa vecka och funderar på var vi ska starta ifrån.

Anzom

Aktiv medlem
Sånfjället
Hej! Någon som har testat vägen till Nyvallen nyligen och har en uppdatering kring om vägen är plogad eller har smält fram själv? Tänkte ta en tur upp för Sånfjället nästa vecka och funderar på var vi ska starta ifrån.
Någon som har mer koll på om vägen från Nyvallen är öppen?

Annars slänger jag in Arådalen, kan det vara ett bra substitut för rimlig åkning med kort anmarsch?

iJakob

Ny medlem
Sånfjället
Väldigt gott om snö och bra åkning på Sånfjället just nu. Vi parkerade i Nysätern och gick upp till Sododalsstugan via toppen av Gråsidan. Mycket fin åkning!

PisteCarver

Aktiv medlem
Sånfjället
Någon som har koll på om det fortfarande är åkbart?
Vet inte hur det ser ut där, men jag följer en österrikiskt skidbloggare som för en vecka sedan la upp bilder från Vildmarksvägen mellan Klimpfjäll och Stekenjokk (ligger väl i Lappland och en bra bit längre norrut), och där fanns bara lite snöfläckar kvar på fjällen så det kan väl knappast vara åkbart på Sånfjället skulle jag tro.

Kanske @macl kan berätta, tror att han bor i närheten?

Sånfjället
Jag har gjort några toppförsök på Sånfjället men hittills inte lyckats ta mig ända till Högfjällets topp annat än på sommaren. Dåligt väder och/eller skidföre har satt stopp. Senast för en par veckor sedan från Nyvallen (riktigt, det är enda vägen som är plogad vintertid, även om en 4WD förmodligen tar sig fram till Nysäterns fäbod om det inte är alltför mycket snö) upp på Lillfjället och sedan ner på baksidan till raststugan. Blåsigt och kallt (som det oftast är i februari) och alltför lite snö satte stopp och vi åkte tillbaka längs leden till bilen. Mycket sten på Sånfjället också så jag tror man ska vänta med toppturer till senare på säsongen. Ser fint ut, även om det inte är särskilt brant, att gå vidare från raststugan mot toppen på Högfjället. En fin dag är det definitivt inga problem att förlänga turen dit. Åka ner till raststugan igen och sedan följa leden tillbaka till Nyvallen.
Väldigt tidigt ett år gick det också att köra bil till Nysätern eftersom vägen plogats och därifrån får man stigning direkt. Först genom björkskog och sedan hyfsat brant upp på fjället. Säkert fint om det finns tillräckligt med snö, men man å andra sidan svårt att komma fram till fjället med bil eftersom det normalt inte plogas. Skoter är förstås en lösning.
Ska göra några nya försök längre fram på säsongen. Sånfjället är det enda fjället med toppturspotential i området så något fint åk måste ju gå att hitta!
Tvärtom, det är Nysätern som funkar vintertid. Till Nyvallen är bara sommarväg.

StanleyS

Ny medlem
Sånfjället
Vi körde till Nysätern nu i februari och gick upp på Gråsidan. Mycket sten och hårdpackad snö, men ändå riktigt fin tur. Det var inte plogat till Nyvallen och det var inte tal om att köra där ändå oavsett bil, hade dock gått finfint med skoter (om man får köra där?)

Topp