Schweiz, var ska vi åka?

stordanne

Ny medlem
Schweiz, var ska vi åka?
Jag och tjejjen tänkte sticka till Schweiz i mitten av februari och undrar nu om någon har ett bra resmål i detta landet. Vi älskar friåkning, mysiga byar och god mat.
Jag har provat ett 10:tal skidorter i alperna men aldrig bott i Schweiz, har varit någon dag i St Moritz. Några förslag?

bachmann

Ny medlem
Schweiz, var ska vi åka?
Åk till Verbier! Det är en av de bästa skidorterna som jag har varit på. Verbier bjuder på härlig offpiståkning och långa pister......

Lisa_O

Ny medlem
Schweiz, var ska vi åka?
Var i Schweiz förra året. Jag bodde i en liten by, Vercorin. Helt ok om man inte behöver riktig storstadspuls och menyer med svensk text. Det är relativt eller lätt att ta sig till större samhällen och städer om man vill komma åt det. Crans Montana är ett bar skid ställe men definitvt mera glassigt och mera människor. men ett tevligt ställe. St Luc är också bra. Vill man däremot ha ett mera internationellt ställe än dessa ovannämnda som är mer nationella ställen(mysiga byar) så ska man välja Verbier, jätte bra! Saasfee också bra. Andra mysigare ställen med mindre männisskor är Zinal, Griments, Chandolin, Hela Valaisdalen har bra skidåkning med lite mindre folk och kanske vad man kan kalla mysiga byar. Jag kommer med säkerhet att åka tillbaka så fort som möjligt och som sagt var så är möjligheterna stora att ta sig runt på olika ställen i Schweiz så jag tycker definitivt att ni ska åka till detta mysiga land som dessutom har många bra ställen att åka skidor på! Åk! Det är inte heller alltför krångligt att ta sig till Chamonix om man skulle vilja träffa på mera svenskar och mindre mysiga byar för omväxlings skull.

pjexet

Ny medlem
Schweiz, var ska vi åka?
Vi planerar oxå att åka till Schweiz i vinter - troligtvis i mars. Vi skall bila ner så vi kan tänka oss att besöka flera skidorter. Är ute efter bra skidåkning i mysig miljö. Har hört att Mürren skall vara fantastiskt vackert - ett vinterparadis. Men hur är skidåkningen? Något som som varit i någon av ovanstående skidorter och kan dela med sig?

Peter_K

Medlem
Schweiz, var ska vi åka?
Om vi snackar alp-mys med fin utsikt är Zermatt en gjuten kandidat. Lite dyrare än Saas-Fee som nämnt ovan men med möjlighet att åka över till Cervinia för att äta italienskt om du tröttnar på schweiziska maten. Finns gott om restauranger och liknande i byn, dock är inte prisläget det lägsta.

Offpisten ligger orörd länge eftersom 95% av alla som åker hit enbart är intresserade av att glida i pisterna eller sola på restaurangerna.

Verbier är mer internationell jetset-by med mer uteliv, modernare stämning och massvis med folk. Det kan även vara idé att titta på åkningen runt Les Diablerets, t.ex. Villars. Se http://www.diablerets.ch/ för mer info. Har inte varit där själv men det ska tydligen finnas en del mysiga byar att bo i där, och åkningen har stor potential.

Schweiz, var ska vi åka?
Engelberg är ju klockrent om du vill åka op.
Zermatt finns ju även chans att göra moterosa turer, eller heliski mot Alagna.
Verbier är sisådär om man är ute efter mysfaktor, men det är kanske alpernas bästa åkning... Tyvärr hård konkurens om snön.
Diablerets är en liten pärla som inte många känner till, litet system som är ihopbyggt med Villars sur Ollon. Där är nära till såväl Verbier, Grand st Bernard och Chamonix (om passet är öppet) också.
Grand st Bernard har mycket häftig åkning men är också mycket stenigt och kräver en hel del snö för att man inte ska behöva köpa nya plank efteråt.

Det var dom jag kom på på studs annars så har ju Lisa_O lämnat ut lite "hemliga" smultronställen...

Topp