Se hit ni som har Mantra och Gotama.

H

Hasse

Guest
Då det har på senare tid diskuterats om hur skicket är på dessa skidor då dom kommer från fabriken var jag tvungen och kolla det idag då jag var nyfiken.

Mantran: Började med att planslipa den en gång och betraktade skidan (191 cm). Upptäckte då på en gång att den inte var plan. Så det var bara in med den i planslipen igen. Efter 10 gånger så var den plan så jag var nöjd. Tänkte då att det var väl en olycksskida då. Så in med andra i planslipen. Resultat? Ännu värre. Krävdes 12 gånger med denna. Men då jag fortfarande är skeptisk så tar jag en av fjolårets vi skulle sätta in i hyran. Dom krävde bara 7 gånger i planslipen. Och efter det så går vi på en 177:a av årets modell. Där var det 11 gånger på ena och 9 på andra.

Slutresultat: Se till att ni gör en riktigt genomgång på skidorna innan ni åker ut på dom. Kommer vara en sjuk skillnad. Och MnO har rätt som vanligt!

Men då jag inte vet någon som har kollat samma sak på Gotama så provade jag samma sak där.

Första paret: Krävdes 14 gånger på ena skidan och 7 på andra. Gick på nästa par. Med en stor fundering vad Völkl håller på med. Där var faktiskt den bästa skidan. krävdes bara 4 gånger på ena och 6 på andra i planslipen.

Men för att göra detta rättvist så gjorde jag samma sak med Dynastar Pro och XXL Pro och där var det plant från början.

//H

B

BigAir

Guest
Hasse, nu jävlar får du mobba mig men vad är en planslip?

Carled

Aktiv medlem
Yikes, siffrorna talar för sig själv.

Fråga dock, hur stor verklig skillnad gör detta i backen? I MnO's fall visade det sig på pistprestandan för Mantran, men Gotaman hör ju inte hemma i pisten på samma sätt som Mantran kanske gör... Behöver det verkligen vara så jäkla plant om man mest åker puder och offpist?

B

BigAir

Guest
hellbergarn sa:
BigAir sa:
Hasse, nu jävlar får du mobba mig men vad är en planslip?
Precis som det låter :) En slip som tar bort en bit av belaget för att göra det plant.
Jo, jag förstog nog det men varför jag blev så confused var för att det lät som om Hasse hade planslipat splitternya skidor. Visst, använda skidor med lite taskigt belag eller stålkanter kan jag tänka mig att man planslipar men visst missuppfattade jag det där med planslipa nya skidor?

H

Hasse

Guest
Nej du har helt rätt jag har slipat ett gäng splitter nya skidor. Skulle kolla hur det låg till med Mantran och med Gotaman så.

//H

gubbfan

Medlem
Precis samma sak med ett par Atomic för mej. Så problemet är nog inte bara Völkls
Nu när jag köper nya skidor tar jag med mej en absolut rak sickel och kollar.
Endera skall butiken slipa dom tills du är nöjd eller avstå köpet.
Att åka på ett par som brättet är oplant, det är oftast där skidan är tunnast, är värdelöst dom blir d-jligt svåråkta. Enligt erfarna skidmekaniker har problemet blivit större med bredare skidor.

JanneMann

Medlem
Menar du Hasse att kanterna ligger "under" belagsytan eller har även kanterna fått sig en omgång av planslipen?

Senast ändrad:

Joye

Aktiv medlem
snackar vi riktig stenslip här eller annan typ?

låter ju onekligen som det inte står rätt till i völkls skidfabrik.
Nya gotaman och mantra var producerade i Kina?

Finns det möjlighet att testa andra märken och modeller, när du väl är igång hasse så kan du väl bjuda alla kunder på en ordentlig slipning när de köper nytt, bara för att testa ;)

H

Hasse

Guest
Joye: Snackar riktigt Wintersteigmaskin R350. Och ja dom är producerade i Kina. Så klart.

Ska kolla Sumo imorgon+Rossignol+Atomic med tanke på på gubbfans uttalande.. Dynastar kollade jag idag så.

Janne: Dom lå under på alla par utom ett par där de låg över. Och kanterna eller ena kanten får sig så klart en omgång av slipen så de blir jämna.

Har en sjukt bra ägare av affären som låter mig kolla detta på nya skidor ;)

//H

korkek

Medlem
Hasse & Janne: När vi snackar att kanterna är <i>under</i> belaget, är det när bindningarna pekar uppåt eller nedåt?

Om vi säger såhär: Är belaget konvext eller konkavt? Om det från fabrik är konvext, då får man ju inget kantgrepp. Om det från fabrik är konkavt så blir skidan tungvriden (om man inte åker på skär hela tiden).

Var belaget lika konvext/konkavt längs med hela längden? Eller var skidan helt enkelt tokskev och inte likadan från nose till tail?

Tokigt dåligt, hur som helst.

JanneMann

Medlem
korkek sa:
Hasse & Janne: När vi snackar att kanterna är <i>under</i> belaget, är det när bindningarna pekar uppåt eller nedåt?
När bindningarna pekar nedåt, alltså kanterna insjunkna i belaget typ.

Om man slipar belaget 12 gånger, är det inte en risk att man tar ner någon av kanterna så mkt att man på så vis förminskar skidans servicemöjligheter i framtiden? Och om så är fallet så har ju Völkl verkligen misslyckats. Man ska väl ändå inte behöva ta bort halva belaget för att locka fram skidans riktiga karaktär!
Har Mantra 191 o tycker att belaget ser plant ut, däremot känns dom ganska "tvåliga".

Senast ändrad:

NilsForsberg

Ny medlem
Hasse: Vet du vad det är för pilmått på de konkava/konvexa skidorna? 12 slipningar säger inte mig så mycket om hur mycket det skiljer.

Har själv ett par gotama 191 så det låter ju lite bekymrande...

Mountain_Man

Aktiv medlem
Klart intressant! Och ja, för den som undrar, skicket på en skidas belag och stålkanter påverkar åkegenskaperna enormt. Det märks mest i en välpreparerad hård pist men påverkar även skidans egenskaper i offpisten. Är det bara powpow spelar det iofs. mindre roll, men hur ofta är det så?

/MM

Dustbin_Dan

Medlem
Mina Mantra är tidiga 05/06 och där har jag inte haft detta problem. Kollade upp dom ordentligt vid leverans från Conrad i november i fjol och det enda jag fick modifiera var kantslipen.

Superpark

Aktiv medlem
Hur ser man poå bästa sätt om belaget är plant eller ej?

typ drar en sickel över det eller?

ps. jag la min gamla forum bräda på en spikrak marmorplattta, den vickade utav bara helvet,... ;-)

MnO

Aktiv medlem
Tack, Hasse för att du klargjorde saken med ett så talande test. Det är inte ofta forumskribenter har tillgång till den där typen av resurser för utredande i utrustningsfrågor!

Mitt par (diskuteras av mig själv här: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=34356) var alltså inget måndagsex, utan snarare en medeldålig representant för årets upplaga av Mantra.

För den som tvekar över om det har betydelse för åkningen kan jag ju bara hänvisa till MM:s inlägg ovan. Det är helt enkelt en jädrans skillnad och en skida som inte är platt kan bete sig hur fasen som helst i balans och grepp. Är belaget konvext går det inte att få skidan att betta. Man kan slipa 85 grader och sylvasst och det händer ändå ingenting. Bottenvinklarna (planslip och hängning) är de totalt dominerande egenskaperna för trimningen av en skida. Även en orutinerad åkare hade känt stor skillnad på mina Mantra innan och efter den grundpreparering som utfördes under skidtestarhelgen. Varken Mantra eller Gotama är ju några rena puderlagg, så jag rekommenderar definitivt alla ägare till dessa skidor att kontrollera planheten på belaget. Det gäller iofs alla andra också.

Orsaken är antagligen att takten i produktionsprocessen är för hög. Förflyttningen från Tyskland till Kina har säkert inneburit effektiviseringar i olika steg i produktionen. Det går troligen snabbare från råmaterial till färdig skida nu. Säga vad man vill om att flytta produktion till Asien, men en sak är säker: Det går undan i kinesiska fabriker.

Skidorna får då inte ligga och härda ut ordentligt efter pressning, utan körs i en planslip för tidigt. Skidan blir i det läget helt plan, men sen under transport och lagring sker ytterligare härdning, vilket påverkar spänningarna i laminatet. Resultatet blir ett ojämnt belag, precis som det nämns här. Byggkvaliteten verkar det inte vara något fel på, men man hade önskat att skidorna kunde få ligga och "mogna" ett tag innan de körs i planslipen på fabriken. Effekten blir naturligtvis större på bredare skidor och det är orimligt att kräva att alla par ska vara helt perfekta. Så blir det aldrig. Men man borde iaf få skidorna i ett acceptabelt skick från fabrik.

Dina testresultat överrenstämmer väl med mina erfarenheter, Hasse, förresten. Mina Mantra gick i slipen motsvarande 8 normala planslipningar, och jag är ändå inte helt nöjd med hur det ser ut. Jag skulle ha låtit dom ta ett par varv till.

Senast ändrad:

mustalianen

Ny medlem
fan, nu är man ju helt kallsvettig - en nervös väntan innan man jobbat klart och får gå och kontrollera belaget på gotamasarna där hemma....

D_B

Ny medlem
MnO sa:
Skidorna får då inte ligga och härda ut ordentligt efter pressning, utan körs i en planslip för tidigt. Skidan blir i det läget helt plan, men sen under transport och lagring sker ytterligare härdning, vilket påverkar spänningarna i laminatet. Resultatet blir ett ojämnt belag, precis som det nämns här. Byggkvaliteten verkar det inte vara något fel på, men man hade önskat att skidorna kunde få ligga och "mogna" ett tag innan de körs i planslipen på fabriken. Effekten blir naturligtvis större på bredare skidor och det är orimligt att kräva att alla par ska vara helt perfekta. Så blir det aldrig. Men man borde iaf få skidorna i ett acceptabelt skick från fabrik.
Hur vet du allt de här, har du varit i kontakt med fabriken eller gissar du bara?

MnO

Aktiv medlem
D_B sa:
Hur vet du allt de här, har du varit i kontakt med fabriken eller gissar du bara?
Jag gissar bara. Om du tittar lite högre upp än det avsnittet du citerar så skriver jag;
"Orsaken är antagligen..." osv. Ordet antagligen syftar på att jag spekulerar i frågan.

Senast ändrad:

D_B

Ny medlem
MnO sa:
Jag gissar bara. Om du tittar lite högre upp än det avsnittet du citerar så skriver jag;
"Orsaken är antagligen..." osv. Ordet antagligen syftar på att jag spekulerar i frågan.
Jo jag såg det där "antagligen" men jag var ändå tvungen att fråga eftersom det lät som om du visste hur det låg till när man läste ditt inlägg. En lång gissning =)

Carled

Aktiv medlem
När MnO spekulerar är det oftast mer rätt än när någon i regeringen konstaterar någonting, så det är antagligen som MnO säger...

Rydellen

Ny medlem
Jag vet inte hur mycket dem jobbar med Völklskidorna i fabrik. Men jag var i Priors fabrik här i Whistler igår och kollade lite på vad som hände i verkstaden. Killen som slipade belagen körde max 3 ggr på varje skida. Han kollade sedan inte att dem var plana utan "blickade" bara över dem så dem tagit hyffsat jämnt. Vet inte hur vanligt det är att dem är oplana efter fabrik och hur mycket skillnad det gör. Men en puderskida är väl iaf inte alls lika noga med.
Emil

jonasR

Ny medlem
Tack Hasse för ditt slit i verkstan. Finns skäl varför jag gått över från Völkl till Dynastar. Inget svårt val att välja handbyggda skidor på Dynastars racingfabrik i Chamonix istället för ChingChong Fast Food stressade i ett land utan känsla, där lönen dessutom betalas ut efter ackord. Lätt för de stora företagen att vara dumsnål när det gäller produktion. Typiskt beteende när ekonomer som bara räknar på balansberäkning har för stort inflytande på ledningen.
/Jonas - numera stolt ägare av ett par Pro Rider XXL. Gotaman har blivit förskjuten till skammensvrå med konkava belag, sprickor i sidorna och är numera föremjukade med telisbindning...

Senast ändrad:
H

Hasse

Guest
Allt för att man ska kunna få svar på Freeride. I dag tror jag att jag ska plocka isär en M11 och en comp 18 och jämföra.

//H

H

Hasse

Guest
Nej inte haft tid med Karman än. Har varit fullt upptagen med nya prylar ;)

Dustin Dan: Vilken tur då ;)

H

Hasse

Guest
Förrutom att de skidor jag har slipat från förra året som oxå var från tyskland inte var plana så ;)

//H

Dustbin_Dan

Medlem
Men det är ju intressant Hasse! Då kan man ju inte skylla på kinatillverkning! Har du nån koll på hur det är med K2? Det är väl samma fabrik?
Men när det gäller mina skidor från Conrad så vet jag att Conrad själv står med lederhosen och kollar varje par som skeppas manuellt. Så att mina är plana kan helt och hållet bara bero på god service.
God jul!

H

Hasse

Guest
Ingen koll på K2 då vi inte har de i butiken.

Har svårt att tro att S-C planslipar alla skidor dom skeppar iväg iofs ;)

//H

Lima-ko

Ny medlem
Jag kollade mina Gotama häromdagen, made in China men köpta här i USA, de var plana så gott jag kunde se.

Ted_bskier

Ny medlem
Har jävligt svårt att se hur man skulle kunna känna att skidorna inte är planslipade när man sladdar omkring i offpisten? Övertron till prylar är skrämmande...
Men ska man slira omkring i en uppkörd alport hela vintern kanske man beöver välslipade skidor...

H

Hasse

Guest
Ted_bskier: Men Mantran är ju faktiskt en skida du kan ha överallt så varför inte ha den plan för? Och om du köper en skida för dessa pengar så anser jag att den ska vara plan. Har jag fel Ted_bskier??

//H

MnO

Aktiv medlem
Ted_bskier sa:
Har jävligt svårt att se hur man skulle kunna känna att skidorna inte är planslipade när man sladdar omkring i offpisten? Övertron till prylar är skrämmande...
Men ska man slira omkring i en uppkörd alport hela vintern kanske man beöver välslipade skidor...
Både Gotama och Mantra är ju snarare allroundskidor än rena offpistlagg. Skidor i den breddklassen används säkert 80% (om inte mer) under en alpsäsong, oavsett om det är en liten håla utan puderhets eller om det är i någon av dom stora orterna. Det blir en hel del piståkande under en säsong. Dels förflyttar man sig i området via pister och dels kommer det alltid dagar då det är för lavinfarligt eller för dålig snö för att man ska kunna eller vilja åka offpist.

Oavsett om det är isigt eller ej känner man stor skillnad på ett par plana skidor jämfört med ett par som är för mycket hängda eller konvexa. Köper man skidor som kostar dryga 5000 spänn är det en självklarhet att man vill plocka ut den prestanda som finns i konstruktionen. Rör det sig om en ren offpistskida kan man kanske acceptera vissa ojämnheter, men vafan, Mantran är ju i princip en pistskida i sammanhanget.

Sen finns det ju alltid åkare som helt okritiskt klickar i vad fan som helst och bara kör. Det är bara att gratulera dig om du tillhör den skalan. Det hade varit klart smidigt ibland.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp