Sen vårjakt på topptursskida - vad ska jag välja?

MrBergentz

Medlem
Tjomors! Nu när säsongen närmar sig slutet och vi nere i Skåne börjar se tvåsiffrigt på termometern tänkte jag försöka slå till på ett par nya schyssta skidor till reducerat pris, som jag tänkte ha då jag ska till Norge hela nästa säsong!

Förutsättningarna är som följer:
- 197cm lång
- 93 kilogram tung
- Skulle beskriva min åkstil som ganska lekfull, absolut inte bergets köttigaste åkare
- Letar skida i midjeklass 95-105 mm, sköna att gå upp med och sköna att åka ner med
- Skidorna bör finnas på marknaden i 188cm längd

Salomon QST99 har jag haft som ett alternativ, dock har jag från flera av varandra oberoende källor hört att dom är ganska mjuka i plasten vilket gör att dom lätt repar sig i grafiken. Även tittat på Dynastar Legend X96, även om jag åkt på X88an och tyckte den var ganska svårhanterlig. Andra alternativ skulle kunna vara Black Crows Navis och Camox.

Jag är medveten om att jag troligtvis inte kommer hitta alla skidmodeller i den längd jag är ute efter, så jag söker brett istället. Så, något förslag på var jag kan börja leta?

Pillard

Aktiv medlem
Pinnacle låter ju som en bra idé. Annars har jag bara åkt på Navis Freebird och det är ju en trevligt lätt skida att gå uppför på. Den är också förvånande vass utför. Jag upplever den dock som för mjuk för mig (ca80kg). Om du väger drygt 10 kilo mer kan den nog bli lite för mjuk. Dock tror jag inte att du hittar något lika lätt som är direkt styvare.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Blizzard Zero G 95 kanske? Finns inte riktigt så lång, men med tanke på skärningen känns den nog längre än många skidor som är längre på papret.

DavidWennberg

Ny medlem
Kör på ett par QST99or och som du säger repar de sig tyvärr ganska lätt men en härlig all-mountain skida.

Nosskire

Medlem
DOWNSKIS LOWDOWN CARBON 102 186 cm 249 euro

Dock 50 meter svängradie så dedikerad turskida

Topp