Seth vicious som telisskida.

somebody

Ny medlem
Tjena!

Jag har ett par seth vicious som står här och dammar, årsmodell 05 är det har jag för mig. Längden är 179 cm och midjan ligger väl på 98mm har jag för mig. Nu har jag lessnat på den vanliga alpina åkningen och är sugen på att börja åka seriöst med löshäl. Jag har tidigare lånat samt hyr utrustning och tar mig ner för de flesta prepparerade pisterna, när det börjar bli lite väl brant d.v.s 35 grader + kommer jag väl slutligen ner men inte med någon direkt stil. Jag är inne på att utrusta dessa skidor med en rottefella Cobra R8 bindning som jag förhoppninvsvis hittar beggad för ett bra pris. Likaså pjäxor behöver jag, jag letar efter något prisvärt och antar att jag bör vända mig till begangat här också då man oftast får mer för en mindre summa pengar.

Min vikt ligger på ca 75kilo och längden är 179cm. Så hur tror ni att detta skulle funka? Jag tror helt på att det kommer att bli en lyckad combo och att jag kommer att bli nöjd. Skidor som jag redan åkt telemark med är Head monster 70 samt 82 och ett par gammla rossi som låg runt 85 i midjan.

WITMatrix

Ny medlem
Körde själv på 06/07 års modell av Seth (179) skidan med R8 bindning och har samma vikt och längd som du för ett tag sen. Jag var iaf riktigt nöjd. Rolig skida att åka på!

somebody

Ny medlem
Låter väldigt bra i mina öron. Är det någon som råkar ha ett par pjäxor eller ett par R8or till salu för bra pris så skrik till.

somebody

Ny medlem
En fråga till. Är det någon som har en idé om monteringen av bindningen på just dessa skidor? Åkningen kommer väl att vara mycket offpist men endel pist också. Ganska mycket pist också kanske då man bor i sverige. Jag är inte så insatt i montering av just telisbindning och skulle därför uppskatta alla tips.

Malika

Ny medlem
Om du tänker på hur långt bak du ska montera så har jag aldrig hört talas om något speciellt mått man bör sätta telemarksbindningen på. Har själv aldrig monterat själv så har inte noterat. Linken hade en bra sida där de förklarade detta med att man kan placera bindningen längre fram så att det är själva skidan som är vippbrädan och lyfter upp framtuppen. Alltså att man har mer skida bakom tån vilket gör att man inte kör ner framdelen. Skulle kunne leta fram den senare...

Sen skulle jag nog inte tro att seth är någon riktig höjdare i hård pist. Körde runt lite i vintras på ett par hippy stinx och dom funkade utmärkt överallt förutom i just hård pist. Ganska förståeligt dock med tanke på mjukheten och bredden. Funkade dock fint i puder, mjuk pist och slask.

Edit: http://www.linken.no/ gå till "Mounting" och läs! Detta är ju just för deras bindning men något matnyttigt står där...

Edit2: http://www.rottefella.no/dynamisk/ftp/dokumenter/CobraR8R6_06.pdf Rottefella hade ju såklart också en monteringsguide dock står där bara om själva monteringen och ingenting annat.

Senast ändrad:

somebody

Ny medlem
Tackar Malika det där vart jag faktiskt lite klokare av. Skidorna kommer i största möjliga mån att hållas borta från hård pist då det inte är någon höjdare att åka.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp