Sex döda i lavin i Österrike

Kgis

Ny medlem
Vad jag inte fattar är hur 6 personer kan dras med i en lavin, okej om det skulle vara 2 st men 6 st?? Hur tänkte dom i så fall? Eller gick det flera laviner efteråt också?

Tråkigt hur som helst...

Josslo

Ny medlem
det var ju bergsklättrare så det kan ju ha hänt att det var en naturlig lavin som drog över gruppen. tråkigt när sånt här händer

de var på tur och det var på vägen ner som lawinen gick. Var mycket dåligt väder här nere på eftermiddagen, åska, kraftigt regn och dålig sickt. 6 av de 7 i gruppen omkom. Den överlevande kunde själv ta sig ner för att kalla på hjälp. Lawinräddningen kunde dock inte ta sig upp till platsen förren idag pga det dåliga vädret.

såg på bilderna ut som om brottkanten var ca 1,5m hög.

- Allt enligt nyheterna på zdf om nu inte mina tyskakunskaper lurade mig.

SverigeTomten

Ny medlem
Vad jag vet så utlöstes lavinen på grund av deras dåliga koll på snö och väderförhållanden.
Ren klantighet alltså...

Kgis

Ny medlem
Jesper-am-Arlberg sa:
de var på tur och det var på vägen ner som lawinen gick. Var mycket dåligt väder här nere på eftermiddagen, åska, kraftigt regn och dålig sickt. 6 av de 7 i gruppen omkom. Den överlevande kunde själv ta sig ner för att kalla på hjälp. Lawinräddningen kunde dock inte ta sig upp till platsen förren idag pga det dåliga vädret.

såg på bilderna ut som om brottkanten var ca 1,5m hög.

- Allt enligt nyheterna på zdf om nu inte mina tyskakunskaper lurade mig.
Inga transceivers?!?! Vansinne...

liedholm

Ny medlem
@Gudrunnator

Vad skulle en transa vara bra för om 6 av 7 personer ligger under x antal meter snö när väderförhållandena är så dåliga att de proffessionella och välutbildade personerna i bergsräddningen inte klarar av att ta sig till platsen ens?

Kgis

Ny medlem
liedholm sa:
@Gudrunnator

Vad skulle en transa vara bra för om 6 av 7 personer ligger under x antal meter snö när väderförhållandena är så dåliga att de proffessionella och välutbildade personerna i bergsräddningen inte klarar av att ta sig till platsen ens?
Söka efter begravda offer möjligtvis?

LemmeL

Ny medlem
Gudrunnator sa:
liedholm sa:
@Gudrunnator

Var i texten sägs det att dom _inte_ hade transor på sig?
Om dom hade det så kvittade det just då, iom vädret.

Kgis

Ny medlem
LemmeL sa:
Gudrunnator sa:
liedholm sa:
@Gudrunnator

Var i texten sägs det att dom _inte_ hade transor på sig?
Om dom hade det så kvittade det just då, iom vädret.
Ingenstans, jag frågade om dom hade det eller inte. Hade dom inte det var det bara dumt, hade dom det kunde han väl åtminstone försöka söka fram någon av dom som blev begravda...

LemmeL

Ny medlem
Gudrunnator sa:
Ingenstans, jag frågade om dom hade det eller inte. Hade dom inte det var det bara dumt, hade dom det kunde han väl åtminstone försöka söka fram någon av dom som blev begravda...
Hur vet du att han inte gjorde det?
Sluta anta en massa negativt, det är redan tillräckligt negativt det som har hänt.
Jag antar istället att den överlevande gjorde det som var rätt och rimligt vid tillfället.

Kgis

Ny medlem
LemmeL sa:
Gudrunnator sa:
Sluta anta en massa negativt, det är redan tillräckligt negativt det som har hänt.
Jag antar istället att den överlevande gjorde det som var rätt och rimligt vid tillfället.
Eftersom det står i texten att han lyckades ta sig ner och larma så antar jag att han inte sökte efter kompisarna. Om han sökte men inte lyckades hitta någon så visar det ju bara att han inte kunde använda transceivern på rätt sätt... Men jaja, dom har begått ett misstag och det finns inget vi kan göra åt det.

Varför ska alla jävla besserwissers alltid börja anklaga offren i lavinolyckor för att vara orutinerade, klantiga, idioter etc. istället för att skänka de anhöriga en tanke och beklaga det som har hänt. Inte direkt så att folk vill dö i en lavin, det handlar för det mesta om ren otur. I 99,99% av alla offpist åk går det ju inte ens en lavin och om det ens gör det är det väl fortfarande 9/10 fall där ingen blir begravd.

Lite mer positiv anda, kärlek och respekt tack!

Senast ändrad:

Kgis

Ny medlem
RCroy sa:
Varför ska alla jävla besserwissers alltid börja anklaga offren i lavinolyckor för att vara orutinerade, klantiga, idioter etc. istället för att skänka de anhöriga en tanke och beklaga det som har hänt. Inte direkt så att folk vill dö i en lavin, det handlar för det mesta om ren otur. I 99,99% av alla offpist åk går det ju inte ens en lavin och om det ens gör det är det väl fortfarande 9/10 fall där ingen blir begravd.

Lite mer positiv anda, kärlek och respekt tack!
Tycker självklart att det är tråkigt men dom kunde ha undvikit det som hände.
Vet inte om jag skulle säga otur, mer att dom inte visste om den höga lavinrisken alt. att dom sket i den, så antingen handlar det om bristande kunskap eller ren idioti.

Ville bara säga att dom hade kunnat undvika det och att sånt här är så onödigt...

Tråkigt att sånt här ska behöva hända. Den dumme lär av sina egna misstag, den smarte av andras misstag som kineserna brukar säga.

H

Hasse

Guest
Gudrunnator sa:
Han gjorde ju det rätta då det förmodligen är sjukt svårt att gräva fram 7 personer själv och man är nog svårt chockad.

Hur mycket erfarenhet har du över huvudtaget av lavinräddning och tranciver sökning?

//H

Erik

Aktiv medlem
Gudrunnator sa:
LemmeL sa:
Gudrunnator sa:
Eftersom det står i texten att han lyckades ta sig ner och larma så antar jag att han inte sökte efter kompisarna. Om han sökte men inte lyckades hitta någon så visar det ju bara att han inte kunde använda transceivern på rätt sätt... Men jaja, dom har begått ett misstag och det finns inget vi kan göra åt det.
Du kan väl inte mena att "Inga transceivers?!?! Vansinne..." var tänkt som en fråga om de hade transceivers eller inte? Verkade mer som att du undrade varför dom inte hade transceivers. Annars förstår jag inte hur "Vansinne..." passar in. Det är väl ungefär som
"Vad är klockan? Vansinne..."

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp